Menettääkö työtön kaikki tuet jos lähtee 3kk kaukomaille?
Minulla olisi ehkä tilaisuus kun perhettäni asuu ausseisssa. Saisin olla siellä viisumeilla 3 kuukautta. Hän avustaisi myös lennoissa kun ei olla nähty 5 vuoteen. Ottaisitko riskin?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Lyhyempi reissu?
Miksi pitää reissata?
Paljon riippuu millainen virkailija, itse en saanut vaihtaa aikaa heti tuen katkaisu ja tutulla loman takia tuen katkaisu. Virkailijat ei kyllä koskaan itse kerro kun peruvat aikoja tai jää pois. Voi olla että joku rento virkailija sallii loman, mutta kaikki ei. Jos kohdalle osuu rento, ei tarkoita kaikille sama kohtelu! Olen tehnyt myös valituksia, viimeksi virkailija pyyhki kaikki tiedot pois ja käynnit. Pk-seudulla. Osa virkailijoista on entisiä sossuja ja asenne sen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen kun yksi meni Euroopassa lomalle oli just käynyt työvoimatoimistolla niin heti loman alettua soitti ja uusi aika ja tuen katkaisu. Että silleen saa tehdä. Vaikka oli käynyt. Ja kerran odottaessa kuulin kun työvoimatoimisto info sanoi jollekin täytyy heti tulla takaisin viikon lomalta ja oli vihainen ja huusi. Se asiakas kertoi viikon lomasta niin suuttuivat siitäkin. Itse säästäisin en kertoisi viikon lomasta.
Tuo tarinasi ei ole lainkaan uskottava. Miksi muka, jos oli just käynyt, niin heti loman alettua työvoimatoimisto olisi uudelleen soittanut ja antanut uuden ajan? Viikon lomalta varsinkaan ei tarvitse tulla heti takaisin, vaan voi pyytää sen tapaamisen seuraavalle viikolle. Mitä kaikkea kukkua!
Kyllä näin kävi tutulle, häneltä katkaistu tuki heti koska ei tullut uudestaan vaikka oli käynyt. Syy oli ettei päässyt uudestaan ja joku teki ilmoitus. Minulle tullut myös korona aikana selvitys matkasta kun olin Suomessa eri kaupungissa ilmeisesti heitä haittasi kun oli ruotsia tiliotteissa mutta sitä Suomessa käytetään. Niin he uskoo mitä tahansa ilmiantoja. Olen myös joutunut näyttää ja säästää laiva lipun. Vaikka ne on yleensä lyhyitä matkoja. Virkailijat ei kyllä koskaan kerro kun he peruu tai jää lomalle. Asiakkaan oltava käytettävissä 24h. Helposti katkaisee tuen ja kela myös.
Voihan tuo olla, että jos joku on tehnyt ilmoituksen, että tyyppi lähtee lomalle eikä hae töitä, ja työkkäri on sen takia kutsunut uudelleen käymään. Jos kaveri ei kertonut puhelinajalla lomalle lähtemisestä vaan yritti pimittää sen. Ilmeisesti ilmianto oli aiheellinen, kun ei loman takia pystynyt tulemaan paikalle. Kannattaa mieluummin kertoa ja sopia asiat rehellisesti niin luottamus säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et siirrä kirjojasi ulkomaille, niin ei vaikuta mihinkään.
Työttömälläkin on ihmisoikeudet kuten muillakin ihmisillä, vaikka hallituksemme niin kovin muuta haluaisikin.
Todellakin vaikuttaa. Kela tulkitsee yli 6 kk ulkomailla oleskelun pysyväksi. Seuraa vaikka joitakin ulkosuomalaisten ryhmiä, moni on tippunut Kelan piiristä, vaikka verot pitää maksaa edelleen Suomeen. Sitten kun tiput Kelasta, myös pankit voivat kieltäytyä antamasta enää pankkipalveluja ja sulkevat tilin. Pankit näkevät ulkomailla olon myös siitä, että korttiasi on käytetty vain ulkomailla. Mutta kun olet noinkin lähellä, vain Virossa, niin miksi et käy välillä Suomessa?
Ei kenelläkään ole mitään velvollisuutta ilmiantaa itseään missään somessa, josta joku voisi saada selville, että ulkomailla ollaan. Suomessa on edelleen voimassa pankkisalaisuus, eli ei pelkän työttömyyskorvauksen vuoksi pankkitilejä vakoilla.
Toimeentulotuen saajia koskee eri määräykset, koska se on viimesijainen tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähde. Miksi lähtisi?
Siksi, että työttömän työnhakijan pitää olla käytettävissä, kun työpaikka löytyy. Takuuvarmasti siinä menee työttömyyskorvaus ja lisäksi tulee karenssia.
Hei haloo, nyt on kyse Suomen työmarkkinoista vuonna 2026! Ei täällä työpaikkoja löydy, ja niitä voi todella hakea, vaikka olisi Australiassa.
Moni vastaaja sekoittaa tähän toimeentulotuen. Ei työttömän tavallista työttömyyskorvausta saavan tarvitse toimittaa Kelaan tiliotteita.
Niin katkeralta kuin se työttömien mollaajista tuntuukin, niin heillä on kaikki perustuslain takaaman vapaudet voimassa. Myös vapaus liikkua. Pitemmän matkan ajaksi voi työnhaun katkaista, jättää tuen hakematta ja asia on sillä selvä. Ei siitä mitään karenssia tule. Helpoin tapa välttyä mahdolliselta karenssilta on johonkin työhön meneminen edes vähäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et siirrä kirjojasi ulkomaille, niin ei vaikuta mihinkään.
Työttömälläkin on ihmisoikeudet kuten muillakin ihmisillä, vaikka hallituksemme niin kovin muuta haluaisikin.
Todellakin vaikuttaa. Kela tulkitsee yli 6 kk ulkomailla oleskelun pysyväksi. Seuraa vaikka joitakin ulkosuomalaisten ryhmiä, moni on tippunut Kelan piiristä, vaikka verot pitää maksaa edelleen Suomeen. Sitten kun tiput Kelasta, myös pankit voivat kieltäytyä antamasta enää pankkipalveluja ja sulkevat tilin. Pankit näkevät ulkomailla olon myös siitä, että korttiasi on käytetty vain ulkomailla. Mutta kun olet noinkin lähellä, vain Virossa, niin miksi et käy välillä Suomessa?
Ei kenelläkään ole mitään velvollisuutta ilmiantaa itseään missään somessa, josta joku voisi saada selville, että ulkomailla ollaan. Suomessa on edelleen voimassa pankkisalaisuus, eli ei pelkän työttömyyskorvauksen vuoksi pankkitilejä vakoilla.
Toimeentulotuen saajia koskee eri määräykset, koska se on viimesijainen tuki.
Tuossa edellisessä kommentissa varmaan viitattiin siihen, että suomalaisilla pankeilla ei ole velvollisuutta järjestää pankkipalveluja muille kuin Suomessa asuville. Tämän vuoksi useilta ulkomaille muuttaneilta on katkaistu pankkipalvelut, ja pankki tosiaan näkee ulkomaan oleskelun siitä, missä kortteja käytetään, ja on tehnyt johtopäätöksensä sen mukaan. - Eri
Vierailija kirjoitti:
Ei lähde. Miksi lähtisi?
Ei ole työmarkkinan käytettävissä.
Työttömyyspäiväraha on työnhaun aikaiseen toimeentuloon tarkoitettu, ei huvimatkailuun. Miten persaukinen edes kuvittelee pääsevänsä maahan siellä? Palautetaan rajalta ja saa maahantulokiellon.
Hommaa 3 kk työpaikka sieltä ja työperusteinen oleskelulupa. Työkkäriin ilmoitat olevasi työssä työssä työssä työssä työssä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen kun yksi meni Euroopassa lomalle oli just käynyt työvoimatoimistolla niin heti loman alettua soitti ja uusi aika ja tuen katkaisu. Että silleen saa tehdä. Vaikka oli käynyt. Ja kerran odottaessa kuulin kun työvoimatoimisto info sanoi jollekin täytyy heti tulla takaisin viikon lomalta ja oli vihainen ja huusi. Se asiakas kertoi viikon lomasta niin suuttuivat siitäkin. Itse säästäisin en kertoisi viikon lomasta.
Älä valehtele. Huomaatko, että tähän keskusteluun kirjoittaa moni, joka on itse oikeasti työtön ja tasan tarkkaan tietää, että voi matkustella mielin määrin vaikka ympäri maailmaa, kunhan jollakin tavalla ilmoittaa itsestään työvoimaviranomaiselle, mikä se milloinkin on.
Ei tule uutta aikaa ja tuen katkaisua loman vuoksi. Jos näin on käynyt, siihen on ollut joku muu syy kuin lomailu Euroopassa.
Onko edelleen voimassa se, että voi lähteä hakemaan töitä jostakin EU-maasta kolmeksi kuukaudeksi? Eihän kukaan kerro lähtevänsä lomalle vaan työnhakuun, jos EU-maahan menee.
Persujurpot ei näköjään edes lue työnhakijan velvollisuuksia, vaikka ne on siinä päivärahapäätöksessä mainittu.
Ylikuormittuvatko niiden pikku peruskoululaisen aivot?
Vierailija kirjoitti:
Matkustaminen on sallittu työttömänä ollessa. Osta paluulippu flexinä, niin että päivämääriä saa muuttaa. Varaudu myös, että jos tulee kutsu työhaastatteluun tai toimistolle, niin pystyt matkustamaan Suomeen pikaisesti. Silloin tuossa ei pitäisi olla mitään riskiä.
Tämä on hyvä ohje, että paluulippu muutosoikeudella. Pitää olla mahdollisuus tarvittaessa matkustaa pikaisesti työhaastatteluun tai jos tulee työhönosoitus. Mutta pelkkään toimistolla käyntiin ei kyllä ole mitään järkeä matkustaa. Jos tulee kutsu kasvokkaiseen tapaamiseen virkailijan kanssa, kannattaa pyytää vaihtaa se puhelintapaamiseksi ja kertoa virkailijalle, että on vierailulla toisella puolella maapalloa x päivään asti, hakee töitä sieltä käsin netin kautta ja on valmis tulemaan pois aiemminkin työhaastatteluun tai töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Huomaatko, että tähän keskusteluun kirjoittaa moni, joka on itse oikeasti työtön ja tasan tarkkaan tietää, että voi matkustella mielin määrin vaikka ympäri maailmaa, kunhan jollakin tavalla ilmoittaa itsestään työvoimaviranomaiselle, mikä se milloinkin on.
Ei tule uutta aikaa ja tuen katkaisua loman vuoksi. Jos näin on käynyt, siihen on ollut joku muu syy kuin lomailu Euroopassa.
Onko edelleen voimassa se, että voi lähteä hakemaan töitä jostakin EU-maasta kolmeksi kuukaudeksi? Eihän kukaan kerro lähtevänsä lomalle vaan työnhakuun, jos EU-maahan menee.
Olen eri. Tuosta lomalle/työnhakuun lähtemisestä: jos lähtee vain lomalle, voi pitää työnhaun voimassa Suomessa, mutta jos lähtee työnhakuun toiseen EU-maahan, pitää ilmoittautua siellä ulkomailla paikalliselle viranomaiselle. Moni lähtee kyllä vain lomalle, eikä siitä työttömyystukea menetä kunhan pysyy työmarkkinoiden käytettävissä. Toimeentulotuen kanssa on tiukemmat säännöt, olikohan siinä viikko rajana.
Vierailija kirjoitti:
Paljon riippuu millainen virkailija, itse en saanut vaihtaa aikaa heti tuen katkaisu ja tutulla loman takia tuen katkaisu. Virkailijat ei kyllä koskaan itse kerro kun peruvat aikoja tai jää pois. Voi olla että joku rento virkailija sallii loman, mutta kaikki ei. Jos kohdalle osuu rento, ei tarkoita kaikille sama kohtelu! Olen tehnyt myös valituksia, viimeksi virkailija pyyhki kaikki tiedot pois ja käynnit. Pk-seudulla. Osa virkailijoista on entisiä sossuja ja asenne sen mukainen.
Kannattaa tosiaan tehdä valitus, jos tulee väärin kohdelluksi. Ei tietojärjestelmästä voi pyyhkiä mitään pois pysyvästi, vaan sinne jää jälki, josta kyllä näkee ne tapaamiset ja niiden tiedot voi palauttaa. Nuo vallan väärinkäyttäjät pitää saada kiinni ja pois viroista, nyt on tarjolla ihan kelvollisiakin työntekijöitä tilalle.
Miten työnhakuvelvoitteesi ajattelit hoitaa sinä aikana? Ei kela maksa matkustelusta, vaan eikös sitä pidä aktiivisesti hakea työtä korvauksen saadakseen.
Kyllä 3 kuukauden reissu pitäisi onnistua ihan laillisesti, kunhan pitää työnhaun voimassa, hakee sovitusti työpaikkoja ja varautuu siihen, että jos tulee työhönosoitus tai kutsu työhaastatteluun, niin on valmis matkustamaan aiemmin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Miten työnhakuvelvoitteesi ajattelit hoitaa sinä aikana? Ei kela maksa matkustelusta, vaan eikös sitä pidä aktiivisesti hakea työtä korvauksen saadakseen.
Netin kauttahan nykyään haetaan kaikki työpaikat. Eli ihan samalla tavalla hoituisi työnhakuvelvoite kuin tähänkin asti. Ei enää nykymaailmassa kävellä tehtaan potille ja kysytä töitä. Eikä työttömyyskorvauksen käytössä ole rajoitteita, mihin sitä saa käyttää. Ei se sentään mikään toimeentuotuki ole.
Vain työttömillä on näinä aikoina varaa tehdä kaukomatkoja ja asua väljästi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut kohta 6kk Tallinnan liepeillä. Virallinen osoitteeni on äitini luona Helsingissä. Työkkäristä soittavat 3kk välein. Muuta konktaktia ei sinne ole.
Kannattaa sitten tulla pian takaisin Suomeen, koska yli 6 kk:n kohdalla tuo on jo laitonta. Vaikka työkkäri ei heti huomaisi että oleskelet yli 6 kk, niin se voi myöhemmin tulla ilmi ja ne kaikki tuet voidaan periä jälkikäteen takaisin. Voi myös tulla syyte petoksesta ja parin vuoden vankeusrangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Vain työttömillä on näinä aikoina varaa tehdä kaukomatkoja ja asua väljästi.
Mitä ihmettä höpiset? Ap kertoi, että Australiassa asuva sukulainen avustaisi lennoissa.
"Onko edelleen voimassa se, että voi lähteä hakemaan töitä jostakin EU-maasta kolmeksi kuukaudeksi? Eihän kukaan kerro lähtevänsä lomalle vaan työnhakuun, jos EU-maahan menee."
Sittenkö kulutat lomasi etsimällä (esim. Espanjan) työpaikkoja, joihin sinulla ei ole aikomusta mennä, koska olet oikeastaan vain lomalla? Vai miten ajattelit todistaa työkkärille, että olit oikeasti työnhaussa?
Siksi, että työttömän työnhakijan pitää olla käytettävissä, kun työpaikka löytyy. Takuuvarmasti siinä menee työttömyyskorvaus ja lisäksi tulee karenssia.