Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteinen ystävämme poistui ryhmächatista ja päätettiin lopettaa yhteydenpito häneen

Vierailija
04.04.2026 |

Meillä on likkojen kesken yhteinen Whatsapp-ryhmä, jossa mietitään tekemistä yhdessä. Yhtäkkiä yksi kavereista poistui siitä kesken keskustelun. Kysyttiin kaverilta, että onko hänellä kaikki hyvin ja hän vastasi kyllä. Mut ei olla tohdittu kutsua häntä mukaan menoihin, kun aateltiin, ettei häntä kiinnosta olla meidän kanssa. Nyt hän vinkuu siitä, että ollaan jätetty hänet ulkopuolelle, kun häntä ei kutsuta. Sanottiin, että saat tulla mukaan ku luultiin, ettei hän halua viettää meidän kanssamme aikaa, mutta hän ei enää haluakaan. Ollaanko me tehty väärin vai onko kaveri tässä vaikea? 

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te kavereita vaan siellä chatissä? Ettekö muuten soittele ja kyselen kuulumisia?

Vierailija
62/72 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et kysy siltä miksi poistui ryhmästä? Todennäköisesti vahingossa. On taas niin vaikeaa.

Ei sanonut, että poistui vahingossa

Ap

Vaan sanoi että poistui, niin mikä syynä? Siitä lähtisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen poistunut melkein kaikista ryhmistä paitsi töihin liittyvistä. 

Vihaan vapaa-ajan whatsapp-ryhmiä. Niitä perustaa enimmäkseen samanlaiset narsistiset ihmiset kuin ylläpitää hovia muutenkin. 

Yhdessä suvun ryhmässä ilmoitettiin, että on pakko kuulua whatsapp-ryhmään, muuten ei suostuta edes välittämään tietoa jos joku sukulainen on kuollut tai joutunut sairaalaan. Lähdin.

Toisessa ryhmässä yksi haastaa koko ajan riitaa ja kyseenalaistaa kaikkea, mitä sinne kirjoittaa. Lähdin. 

Kolmannessa liian monet ei tulleet toimeen keskenään eivätkä siksi halunneet enää edes kommentoida muiden päivitykseen, koska eivät tykänneet olla muiden kanssa samassa ryhmässä. Lähteä ei silti voinut. Minä lähin. 

Vihaan vihaan vihaan whatsapp-ryhmiä. Ne ei poikkea käytännössä mitenkään siitä, että ollaan aktiivisimpien ja minäkeskeisimpien ihmisen omalla facebook- tai instagram-seinällä ihailemassa miten hienoa heidän elämänsä tänään on. 

Pahin oli sukulainen, joka liitti aina uudelleen ryhmään tai perusti uuden ryhmän samoilla ihmisillä, johon liitti. Ei suostunut hyväksymään, etten halua olla samassa whatsapp-ryhmässä. 

Sanoinko jo, että vihaan whatsapp-ryhmiä. 

Vierailija
64/72 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne lähtijät ovat niitä, jotka haluavat kontrolloida mitä muut puhuvat ja kun ei pysty, ärsyyntyy ja lähtee ryhmästä. Jos laittaa hymiön, nalkuttaa, että onpa lapsellista ja pinnallista. Itse kuitenkin saattaa tosi agressiivisestikin kommentoida muita. Ja aina pitää naureskella sitä kuinka paljon kommentteja on tullut, koska hänellä nyt on niin paljon muuta elämää, että ei tuollaisiin "akkojen ryhmiin" halua osallistua. 

Tuo on erikoinen ihmistyyppi, joka muka valittaa, että viestejä on niin paljon ettei ehdi lukea. Ei kai kukaan, jolla oikeasti on aika kortilla edes käy katsomassa paljonko viestejä johonkin yhteen ryhmään on tullut ja sitten käytä aikaa tavatessa sen selittämiseen, ettei ole niitä lukenut. 

Vierailija
65/72 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sanon, että kaverisi teki aivan oikein kun poistui teidän kiusaajaryhmästä. Todella epäkunnioittavaa käytöstä teiltä!

Ehkä. Mutta mun mielestä myös epäkunnioittavaa vain lähteä ryhmästä sanomatta mitään, jos toiset eivät ole mitenkään loukanneet? Kuulostaa vähän passiivisagressiiviselta  a lapselliselta tuollainen käytös. Eikö voisi kavereille sanoa, että tällaiset ryhmät eivät ole mun, juttu. Että poistun ryhmästä, mutta ollaan tekemisissä?

Soitettiin äsken ja selvisi syy. Kaveri oli suuttunut yhden toisen kaverin kommentista, joka ei edes kohdistunut häneen. Kuulemma tuli mieleen heidän riita kun heillä ei kovin hyvät välit muutenkaan ole ja me muutkin ollaan käännytty häntä vastaan. Ihmettelen tuollaista käytöstä. Onko kovinkaan tasapainoinen ihminen kyseessä? Kysyttiin, että haluaako hän olla jatkossa meidän kanssamme. Hän sanoi, että ihan sama ja lopetti puhelun. Sovittiin muulla porukalla, ettei kutsuta häntä enää mukaan. 

Ap

Tai siis hän luulee, että me ollaan käännytty häntä vastaan. Selitin epäselvästi.

T: Sama 

Miten niin luulee? Näinhän te olette sun oman kuvauksen mukaan tehneet, eli havaintohan on aivan oikea.

Vierailija
66/72 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tämän keskustelun ja ai että mä muistan tämmösen lahkomaisen ajattelun, jossa yhtä ihmistä jumaloitiin, vaikka hän toimisi selkeästi väärin. Jos esittää eriävän mielipiteen, niin heti oltiin julmia ihmisiä ja siskojen pitäisi olla aina toisten siskojen puolella. Sen jälkeen päätin, etten ole enää mikään ”sisko”, joka nyökyttelee hiljaa kaikelle, joka ei edes tue minun arvomaailmaani. 
Tämän saman dynamiikan huomaan kyllä teidän ryhmässänne kuvauksesi perusteella. 

Vierailija
67/72 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kuulema töissä työpaikan whatsappi mutta siihen pääsee vain harvat ja valitut. Itse uutena en kuulu enkä haluakaan kuulua porukkaan. Kaikki ovat niitä ilkeitä juoruakkoja niin voin kuvitella miten siellä läyhäävät työkavereistakin. Ihan avoimesti siitä puhuvat että sovittiin ryhmässä siitä ja tästä että tiedoksi teille muille. Aikuisia naisia :D Niin ja kyllä, sote-alalla olemme. 

Ei tietenkään kaikkia oteta. Ne on tylsimmät ompeluseurat joissa on kaikki paikalla

Vierailija
68/72 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sanon, että kaverisi teki aivan oikein kun poistui teidän kiusaajaryhmästä. Todella epäkunnioittavaa käytöstä teiltä!

Ehkä. Mutta mun mielestä myös epäkunnioittavaa vain lähteä ryhmästä sanomatta mitään, jos toiset eivät ole mitenkään loukanneet? Kuulostaa vähän passiivisagressiiviselta  a lapselliselta tuollainen käytös. Eikö voisi kavereille sanoa, että tällaiset ryhmät eivät ole mun, juttu. Että poistun ryhmästä, mutta ollaan tekemisissä?

Olen eri mieltä. Jokaisella on oikeus poistua ryhmächatista ilman erikoisempaa draamaa. Ei kenelläkään ole mikään velvollisuus alkaa kirjoittamaan mitään jäähyväiskirjettä, että en jaksa olla tässä ryhmässä, heipsun muruset :* eikä varsinkaan olla tollaisissa ryhmissä.

Hiljainen poistuminen ei vielä tee ihmisestä lapsellista, vaan siihen tarvitaan mielestäni enemmän. Ja jos toista on loukannut,  aikuisempaa on selvitellä ne asiat kasvotusten, joten tällaisessa tilanteessa hiljainen ryhmästä poistuminen voi olla paras mahdollinen ratkaisu. Ryhmästä poistuminen voi joskus tehdä jopa hyvää mielenterveydelle ja olla hengähdystauko toiselle.

Vierailija
69/72 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti poistunut vai poistiko joku teistä salaa hänet ryhmästä. Lähetä kutsu takaisin ja kysy, että miksi hän poistui ryhmästä. Mulle kävi yhdessä ryhmässä niin, että "olin poistunut", mutta epäilen, että taisi yksi jäsen vaivihkaa poistaa kun teki sellaisia piilovittuilevia kommentteja. 

Vierailija
70/72 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen poistunut melkein kaikista ryhmistä paitsi töihin liittyvistä. 

Vihaan vapaa-ajan whatsapp-ryhmiä. Niitä perustaa enimmäkseen samanlaiset narsistiset ihmiset kuin ylläpitää hovia muutenkin. 

Yhdessä suvun ryhmässä ilmoitettiin, että on pakko kuulua whatsapp-ryhmään, muuten ei suostuta edes välittämään tietoa jos joku sukulainen on kuollut tai joutunut sairaalaan. Lähdin.

Toisessa ryhmässä yksi haastaa koko ajan riitaa ja kyseenalaistaa kaikkea, mitä sinne kirjoittaa. Lähdin. 

Kolmannessa liian monet ei tulleet toimeen keskenään eivätkä siksi halunneet enää edes kommentoida muiden päivitykseen, koska eivät tykänneet olla muiden kanssa samassa ryhmässä. Lähteä ei silti voinut. Minä lähin. 

Vihaan vihaan vihaan whatsapp-ryhmiä. Ne ei poikkea käytännössä mitenkään siitä, että ollaan aktiivisimpien ja minäkeskeisimpien ihmisen omalla facebook- tai instagram-seinällä ihailemassa miten hienoa heidän elämänsä tänään on. 

Pahin oli sukulainen, joka liitti aina uudelleen ryhmään tai perusti uuden ryhmän samoilla ihmisillä, johon liitti. Ei suostunut hyväksymään, etten halua olla samassa whatsapp-ryhmässä. 

Sanoinko jo, että vihaan whatsapp-ryhmiä. 

WhatsApp -ryhmiin pakottajat ovat ihan samanlaisia kuin Facebookiin pakottajat. Pointti ei ole se, että sitä kautta saa pidettyä kätevästi yhteyttä. Se on saada osallistujia tai vähintään yleisöä itse kehiteltyyn draamaan, päästä pönkittämään omaa erinomaisuutta muiden kustannuksella, juoruta ja päällepäsmäröidä, saada helppoja dopamiinikicksejä kun äly tai viitseliäisyys ei riitä hommaamaan niitä terveemmillä tavoilla. WA-ryhmille lienee tapahtumassa sama mahalasku kuin Facebookille: riidanhaluisimmat ja vinksahtaneimmat jäävät, fiksut ihmiset poistuvat muualle.

Vierailija
71/72 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin tämän keskustelun ja ai että mä muistan tämmösen lahkomaisen ajattelun, jossa yhtä ihmistä jumaloitiin, vaikka hän toimisi selkeästi väärin. Jos esittää eriävän mielipiteen, niin heti oltiin julmia ihmisiä ja siskojen pitäisi olla aina toisten siskojen puolella. Sen jälkeen päätin, etten ole enää mikään ”sisko”, joka nyökyttelee hiljaa kaikelle, joka ei edes tue minun arvomaailmaani. 
Tämän saman dynamiikan huomaan kyllä teidän ryhmässänne kuvauksesi perusteella. 

Tämmöisistä ryhmistä onkin paras häipyä vähin äänin, koska yksin ei pysty sairasta ryhmädynamiikkaa muuttamaan. Jumalan asemaan nostettu on loistava manipuloija ja uhriutuja, "seuraajat" usein sosiaalisesti sokeita, jotka eivät näe manipuloinnin taakse ja joilla on muutenkin vaikeuksia erottaa esimerkiksi ohimeneviä huonoja päiviä ja tietoista pahan olon levittämistä toisistaan. Kyseenalaistajat tulevat lynkatuiksi, naurunalaisiksi tai sitten vain lähtevät omille teilleen sen kummempia kommentoimatta.

Vierailija
72/72 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kehtaa sanoa, että kyllästyttää tyhjänpäiväinen ryhmäviestittely. Voisiko ryhmä mennä itseensä ja kirjoitella vain silloin, kun oikeasti asiaa? 

No sitten varmaan jää suosiolla ryhmän ulkopuolelle, eikä kitise siitä, että jätetään pois joukosta.

Kyllä mulla ainakin kaveriporukan ryhmissä on varmasti "tyhjänpäiväisiä" viestejä. Jos siellä on menossa keskustelu joka itseä ei kiinnosta, siihen ei yksinkertaisesti tarvitse osallistua. Ryhmän voi myös mykistää, jos jatkuva piippaaminen häiritsee, veistit johon sut on tägätty, tulee kyllä silti läpi, eli jos on oikeasti asiaa, se löytää perille.

Toimiiko tämä vaatimus myös silloin, kun ollaan tekemässä yhteisesti jotain? Eli puhutaan vaan kun on oikeasti asiaa ja muuten keskitytään tiukasti vain siihen keilaamiseen, bailaamiseen tai mitä nyt ikinä ollaankaan tekemässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi