Työnantajat! Miksi ette ota ihmisiä töihin?
Varmasti tiedätte missä jamassa Suomi on. Ihmiset tarvitsee töitä koska raha. Raha liikuttaa kaikkea. Palkatkaa niitä joilla on se koulutus ja kokemus alalta. Kaikki maksaa.
Kommentit (609)
Vuorotyö. Työvuorot on määritelty kahden viikon päähän. Ei ole olemassa vakio 17.00 jälkeen voi soittaa.
///
No sitten sinun pitää pysytellä siellä nykyisessä työssäsi, kun koskaan ei ole sopiva hetki soittaa. Elämä on valintoja
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyö. Työvuorot on määritelty kahden viikon päähän. Ei ole olemassa vakio 17.00 jälkeen voi soittaa.
///
No sitten sinun pitää pysytellä siellä nykyisessä työssäsi, kun koskaan ei ole sopiva hetki soittaa. Elämä on valintoja
Eri. Miksi jankkaat viestistä toiseen elämä on valintoja? Epäilen ettei sinulla ole elämäkokemusta yhtä paljon kuin geeliä hiuksissa.
Vierailija kirjoitti:
///
Ehkäpä sinun tulisi lopettaa työnhakijoiden hakeminen koska sinulle tuntuu olevan vaikeaa kohdata ihminen ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
Eri. Miksi jankkaat viestistä toiseen elämä on valintoja? Epäilen ettei sinulla ole elämäkokemusta yhtä paljon kuin geeliä hiuksissa.
Koska elämä on valintoja. Sinäkin teit juuri valinnan ja kirjoitit tuollaisen paskaviestin sen sijaan, että olisit kommentoinut asiallisesti. Kertoo sinusta ihmisenä hyvin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
Ehkäpä sinun tulisi lopettaa työnhakijoiden hakeminen koska sinulle tuntuu olevan vaikeaa kohdata ihminen ihmisenä.
Kuinka kännissä oikein olet? En minä työttömänä mitään työnhakijoita ole hakemassa :D Kerron vain, mitkä ovat elämän realiteetit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vastaat jos työ on kesken etkä voi vastata tai et voi puhua. Ymmärtäisit tämän jos olisit joskus tehnyt töitä.
///
Miksi sinun hakemukseesi ei ole kirjoitettu, minä kellonaikoina olet tavoitettavissa? En minä rekrynä voi sinun työaikojasi tietää ja ikävä kyllä meillä ei ole aikaa soitella montaa kertaa samalle hakijalle. Jonossa on seuraava, jos sinä et voi puhua.
Laitan kyllä. Joka kerta sen minkä pystyn. Työvuoroja kun ei tiedä kuin kolmen viikon päähän.
En voi mitään sille jos työnantaja soittelee 2kk päästä.
Enkä minä voi mitään sille, jos soitan jollekin toiselle, kun en tavoita sinua, Minä en tiedä niitä työvuorojasi ollenkaan. Sori siitä.
Ok, ilmoitan sulle jatkossa viikottain työvuoroni, mahdolliset lääkärikäynnit, lasten harrastukset sekä omat vaihtelevat treenisuunnitelmani!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa mun sanoneen, että Suomi menee lopulta siihen, että jokaisella on oma firma ja jokainen myy työtään itse. Isoissa firmoissa ei tule olemaan montaa omaa työntekijää, vaan kaikki suorittava toiminta hoituu alihankintana. Riskit siirtyy yhtiöiltä yksilöille, mutta toisaalta kovat tekijät voivat menestyä huomattavasti paremmin kuin palkkatyössä.
Tämä systeemi on ollut joissakin lehdissä jo pitkään.
Päätoimittaja sekä toimitussihteeri ja vielä joku muukin on palkollisia, mutta
loput on sitten lehden avustajia (free-lancereita). Ainakin Erä-lehdessä ja TM Rakennusmaailmassa
näyttää avustajia olevan useita kymmeniä kummassakin.
Kuntosalit ovat menneet tähän suuntaan eli ei ole vakituisia työntekijöitä juurikaan vaan jokainen personal trainer on yrittäjä. Muutamissa paikoissa ei ole edes henkilökuntaa paikan päällä tai on vain osan aikaa. Luultavasti siivous on myös ulkoistettu.
Luultavasti yritysten heikko kannattavuus on ajanut muutokseen ja siinä tärkeimmät tekijät ovat pienet markkinat eli ei asiakkaita jota pahentaa kova verotus sekä sivukulut työntekijää palkatessa. Varmaan löytyy vielä aloja joissa on normaali työsuhde ja toki valtiolla tai kunnissa se on nykypäivää edelleen kun ei ole rahasta pulaa.
Suurin syy on se, että työsuhteesta ei pääse eroon vaikka henkilön työpanosta ei enää tarvittaisi.
Tilaisitko itse lehden jos kaikki lehtitilaukset katsottaisiin elinikäisiksi ja ainoa tapa päästä tilauksesta eroon olisi henkilökohtainen muutosmenettely jossa sinun pitäisi avata kaikki raha-asiasi lehtitalolle ja aukottomasti todistaa että et enää pysty maksamaan lehden laskuja. Ja jos tilauksesta pääsisitkin eroon, niin sinulla olisi vuoden ajan lakisääteinen pakko olla tilaamatta uusia lehtiä muualta kuin siltä lehtitalolta jonka tilauksen olet päättänyt.
Olisit myös velvollinen maksamaan lehden jokaisesta numerosta, vaikka niitä välillä jäisi välistä useiden päivien tai viikkojen ajan.
Tilaus laskutettaisiin kuukausihinnalla minkä lisäksi kesäkuulta maksaisit 50% korotetun tilaushinnan vaikka lehti ei silloin ilmesty lainkaan. Maksaisit 12,5kk tilausmaksut mutta saisit lehden maksimissaan 10,5kk vuodessa.
Ja lisäksi yhteiskunta määräisi maksettavaksesi erilaisia sivukuluja ja veroja niin että tilauksen hinta 1.5 kertaistuisi.
Houkuttelisiko tälläinen lehtitilaus?
Kyllä, irtisanominen saisi olla helpompaa, mutta niin saisi olla myös irtisanoutuminen ja turvaverkko saisi olla parempi. Ja työllisyys palvelut. Vähän niin kuin Tanskan malli, mutta tännehän sieltä otetaan vaan ne työntekijää/työtöntä kurittavat osat
Tanskan malli olisi erittäin hyvä.
Siellähän malli toimii niin että kun työsuhteen päättäminen on helpompaa niin ihmisiä myös otetaan helpommin töihin.
Mielestäni hyvä malli olisi sellainen missä työsuhteen saisi irtisanoa hyvin kevyin perustein, mutta sillä olisi hinta joka kasvaisi työntekijän virkaiän mukaan.
Esim niin että irtisanomiskorvaus (jos irtisanotaan ilman muutosneuvotteluja) olisi niin monen kuukauden palkka kuin mitä henkilö on firmassa ollut vuosia. Esim max 10v asti jonka jälkeen korvaus ei nousisi.
Tällöin hyvällä ja firmaan sitoutuneella työntekijällä olisi kuitenkin kohtuullinen turva koska ei putoaisi tyhjän päälle, ja irtisanomisen hinta saisi aikaan sen ettei irtisanomista tehtäisi ilman kohtuullisen hyviä perusteita.
Toisaalta firmoilla olisi hyvin matala kynnys palkata uusia työntekijöitä.
Mielenkiinnosta. Porissa tuhopoltettiin k-market. 3kk aiemmin aloittaneet kauppiaat, jotka peri entiset työntekijät edelliseltä kauppiaalta. Miten nämä persaukiset aloittavat kauppiaat kykenee maksamaan tälläiset irtisanomiskorvaukset kun yhdessä yössä työpaikka on kadonnut, 150k€ varasto palanut ja kalusto jossa rahaa kiinni, ja vielä pitäisi löytyä helvetinmoiset irtisanomishinta kaiken katastrofin keskellä.
Tiesitkö että valtaosa yrityksistä on alle 10 hlö yrityksiä, joilla ei todellakaan ole tuollaisia summia. Miten on, haluaisitko itse olla sillä puolella pöytää, joka irtisanoo kun kauppa ei käy ja yrityksesi tuottaa persnettoa ja jotenkin on reagoitava? Ei ole olemassa taikaseinää mistä sitä rahaa syntyy tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
Koska elämä on valintoja. Sinäkin teit juuri valinnan ja kirjoitit tuollaisen paskaviestin sen sijaan, että olisit kommentoinut asiallisesti. Kertoo sinusta ihmisenä hyvin paljon.
Ei ole paskaviesti. Oletko miettinyt mikset saa töitä? Olisiko tuo ylimielinen asenne jotenkin esteenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
Kuinka kännissä oikein olet? En minä työttömänä mitään työnhakijoita ole hakemassa :D Kerron vain, mitkä ovat elämän realiteetit.
Työtön palstailija kertoo miten työnantaja ajattelee. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vastaat jos työ on kesken etkä voi vastata tai et voi puhua. Ymmärtäisit tämän jos olisit joskus tehnyt töitä.
///
Miksi sinun hakemukseesi ei ole kirjoitettu, minä kellonaikoina olet tavoitettavissa? En minä rekrynä voi sinun työaikojasi tietää ja ikävä kyllä meillä ei ole aikaa soitella montaa kertaa samalle hakijalle. Jonossa on seuraava, jos sinä et voi puhua.
Laitan kyllä. Joka kerta sen minkä pystyn. Työvuoroja kun ei tiedä kuin kolmen viikon päähän.
Enkä minä voi mitään sille, jos soitan jollekin toiselle, kun en tavoita sinua, Minä en tiedä niitä työvuorojasi ollenkaan. Sori siitä.
Ok, ilmoitan sulle jatkossa viikottain työvuoroni, mahdolliset lääkärikäynnit, lasten harrastukset sekä omat vaihtelevat treenisuunnitelmani!
Ihan vapaasti. Ymmärrä kuitenkin, että sillä tavalla annat kuvan 3-vuotiaasta taaperosta, joka kiukuttelee, kun maailma ei tanssikaan hänen pillinsä mukan. Ja sellaista työntekijää ei oikein arvosteta täällä aikuisten maailmassa.
Kaverini meni kerran työnantajan juttusille kysymään töitä. Työnantaja vastasi, ettei nyt ole töitä. Kaverini sanoi siihen, että hyvä, otan sen paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni omistaa firman. Ennen meni hyvin ja työntekijöitäkin oli. Nyt Suomen taloustilanne on sellainen, että asiakkailla ei enää ole rahaa ostaa ja maksaa. Eli firmalta on loppu työt. Ei voi ottaa yhtään työntekijää, kun ei ole töitä mitä tehdä eikä rahaa millä palkata. Miehelleni itsellekään ei riitä työt hänen omassa firmassa. Vasta kun kulutus kääntyy kunnolla nousuun voi palkata jonkun.
Orpon ja Purran leikkausten takia olen joutunut vähentämään kulutustani jopa 50%. Niin on varmaan moni muukin. Moni firma menee konkkaan tämän takia. Työtyömyys vain kasvaa parin idiootin takia.
Mielenkiintoista. Mistä sinulta on noin paljon leikattu?
Tämä on vilpitön kysymys, koska en tosiaan tiedä.
Eiköhän tuo ole ihan terveen järjen mukainen omaehtoinen leikkaus. Työttömyys uhkaa, ansiosidonnaista leikataan, työssäoloehtoa kiristetään, joten kuka tahansa kynnelle kykenevä laskee tässä yhteydessä 1-3 ja tekee johtopäätöksen, että kuluttamisen sijaan kannattaa hillota mahdollisimman paljon massia pahan päivän varalle.
Sinun mielestäsi siis ainoastaan sinä yksityishenkilönä saat säästää, mutta valtio ei koskaan, vaikka olisi kuinka paha taloudellinen tilanne? Ihmiset ovat siitä kummallisia, ettei osata ajatella suurempaa kuvaa. Mietitään vaan omaa napaa: vähentääkö orpo ja purra minulta nyt muutaman euron jotakin tukea tai tuleeko puoli prosenttia enemmän arvonlisäveroa? Olipa orvon ja purran tilalla ketkä tahansa, niin säästökuurilla oltaisiin silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
Tuliko sinulle aidosti uutena tietona, että työtön on voinut ennen työttömyyttään olla työnantajan roollissa? Ei kaikki työttömät ole elämäntapatyöttömiä, vaikka sinun äitisi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
Ihan vapaasti. Ymmärrä kuitenkin, että sillä tavalla annat kuvan 3-vuotiaasta taaperosta, joka kiukuttelee, kun maailma ei tanssikaan hänen pillinsä mukan. Ja sellaista työntekijää ei oikein arvosteta täällä aikuisten maailmassa.
Kukapa haluaa tuollaiselle työnantajalle kuin pakosta. Annat todella huonon kuvan itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
Tuliko sinulle aidosti uutena tietona, että työtön on voinut ennen työttömyyttään olla työnantajan roollissa? Ei kaikki työttömät ole elämäntapatyöttömiä, vaikka sinun äitisi on.
Ei tule, mutta kertoohan tuo sinun kielenkäyttösi minkäikäinen olet ja miltä pohjalta kirjoitat viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Ne osaa pelata videopelejä. Kun pitää hakea jäävuorisalaatti pilkottavaksi niin pöydällä on kaali pilkottuna. Kun maustetaan ruokaa niin ruoka maistuu lähinnä keitinvedeltä. Perunamuussia josta on unohdettu vedet kaataa pois ennen muussaamista yritetään suurrustaa maissitärkkelyksellä. Sipulia pilkoessa itketään niin että menee puoli päivää vessassa kyynelehtien. Leipoessa muffinsseja nostatusainetta on laitettu riittävästi: kattoo että mikä v#tun jättiläinen uunista kurkistaa ja haluaa tulla ulos. Ruskeakastike on todellakin ruskeaa jopa jo mustaa kun kahvipaussilta on ehditty katsastamaan sen kuntoa. Ruoka on kädenlämpöistä ja vasemmalla kädellä tehtyä mautonta mössöä jonka voi pillillä imeä juoden jos jano on suuri. Itkupotkuraivareissa heikon paineensietokyvyn vastaanottaja ovet paukkuen kieriskelee itsesäälissään marttyyrinä ja piehtaroi humalan huurteisissa houreissaan lattialla kakat housussa.
Itseasiassa puhun itsestäni. Ihan kaikkea noita ei ole käynyt mutta ei kukaan ole seppä syntyessään. Harjoitus tekee mestarin. Virheistä opitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
Ei ole paskaviesti. Oletko miettinyt mikset saa töitä? Olisiko tuo ylimielinen asenne jotenkin esteenä?
Todellakin on paskaviesti. Ei mitään järjellistä sisältöä. Mitä töihin tulee: En ole hakemassa töitä, joten voit lopettaa tuon yrityksesi "piikitellä".
Miksi palkata työtöntä jos pärjää ilman. Ei ole ongelmaa palkanmaksussa ja ei tarvitse pelätä milloin se alkaa saikuttamaan. Mitä vähemmän työntekijöitä sen parempi. Jos palkataan lisää niin pitää olla suositukset yrityksessä työskentelevältä. Huono rekrytointi muistetaan kyllä ja vinkin antanut saa siitä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
Ei tule, mutta kertoohan tuo sinun kielenkäyttösi minkäikäinen olet ja miltä pohjalta kirjoitat viestejä.
No minkä ikäinen minä noin teinipojan fantasiamaailmassa olen? Ihan jännittää, mitä vastaat. Vai onko niin, ettet uskalla vastata?
Laitan kyllä hakemukseen tiedoksi, että ilmoittakaa milloin voitte soittaa ja syyn miksi tarvitsen tätä tietoa.