Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko oikeasti vaurastunut sijoittamisella?

Vierailija
03.04.2026 |

Minua kiinnostaisi tietää,  onko joku oikeasti vaurastunut sijoittamalla? Mihin olet sijoittanut, kuinka pitkäksi aikaa jne.? Mistä alkupääoma on tullut? Millaista nettotuloa sijoituksesi ovat sinulle tuoneet?

Kiitos vastauksista. 

Kommentit (150)

Vierailija
1/150 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä onko puoli miljoonaa euroa bruttona vaurastumista, mutta sen verran sain pk-seudun sijoitusasunnoillani v. 2010-2020. Minulla oli maksimi velkavipu mitä sain pankista. Vuokratulot ja asuntojen hintojen nousu toivat kivat tuotot. Minulla asiassa auttoi vielä se, että olin noina alkuvuosina ulkomaan työkomennuksella ja omia asumiskustannuksia ei ollut käytännössä juuri lainkaan (firma maksoi kaiken muun paitsi ruoan), joten jäi reilusti säästöön ja pystyin ostamaan useamman kämpän nopeaan tahtiin. Viime vuosikymmenen nollakorot olivat myös huima etu. Myin asunnot pois oikeastaan siksi, että jäin ulkomaille ja etänä vuokrahommelien hoito oli hieman työlästä. Tällä hetkellä asuntojen hinnat Suomessa ovat taas niin alhaiset, että hintojen puolesta sijoitusasuntojen osto pk-seudulta on juuri nyt poikkeuksellisen houkuttelevaa. Palaisin mahdollisesti asuntosijoittajaksi tänä vuonna jos asuisin vielä Suomessa ja jos pankista saisi edelleen lainaa edullisin ehdoin.

Vierailija
2/150 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Booooooooring

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/150 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaurastanut huomattavasti. Aloitin sijoittamisen 11-vuotiaana isäni avustuksella. Alkuun sijoitin lahjarahojani ja sitten kesätyörahoja, palkkaa jne. Kasarin puolivälin jälkeen it-osakkeilla tuli aika mukavastikin rahaa. Olen hajauttanut sijoitukseni kotimaisen, Aasian, Euroopan ja Yhdysvaltojen pörssien kesken. Olen nyt harrastanut sijoittamista kohta 45 vuotta. Kyllähän sijoittaminen aina kannattaa pitkällä aikavälillä. Täytyy vaan pitää järki päässä.

Vierailija
4/150 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista nähdä lukuja. Jos olet saanut tuottoa sijoituksillasi, niin onnea. Saatko osinkoja, vai mistä tuotto muodostunut?  Kenen kautta olet sijoittanut, ja paljonko se syö tulosta? 

Vierailija
5/150 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen. Duunaritöissä säästin kuukausittain ylimääräiset rahat osakesijoituksiin. Myös vanhempani antoivat 3v välein verottoman 4999€ lahjan. 10v aikana sain sijoituksilla 80k€ osakesalkun millä maksoin asuntolainan pois 5v etuajassa.

M39

Vierailija
6/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin miljoona on koossa, aloitin vuonna 1985. Käytännössä kaikki rahastotuottoja, siirryin noin 20 vuotta sitten pienien kulujen indeksirahastoihin. Palkkatulosta säästämällä lisää vipua.

Vierailija
7/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaurastunut sijoittamalla. Nykyisin pystyn elämään normaalia keskiluokkaista elämää käymättä töissä.

Vierailija
8/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt vaurastumista, pienillä säästösummilla ensin indeksirahastoihin, stten etf ja nyt myös suoraan osakkeisiin. Aloitin 2009, omaa pääomaa ehkä 20000, arvo eilen 54000. Tuotot takaisn kasvamaan.

Autonvaihtoon nostin ensimmäisiä rahastojani viime syksynä kymppitonnin. Lapselle samaan aikaan 40/kk indeksirahastoihin ->22000.

Lisäksi mulla on puoliksi peritty, puoliksi siis itse maksamani sijoitusyksiö. Tulot kattaa kulut, just ja just.

Jos nyt alottaisin, niin suoraan osakkeisiin, niihin osingonmaksajiin.

Vierailija
9/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kryptoilla puolitoista miljoonaa, tosin 

askennallista kun en ole vielä myynyt.

Vierailija
10/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin vajaa 20 vuotta sitten laittamaan palkastani rahaa rahastoihin (pääasiassa indeksirahastoihin) ja lisäksi suomalaisiin pörssiosakkeisiin. Nyt on koossa 285 000 euroa, josta 165 000 on sijoituksiin palkastani laittamaa rahaa ja 120 000 sijoitusten arvonnousua ja osinkoja, jotka olen sijoittanut uudelleen. Ei tässä ole rikkaaksi tullut, mutta näiden sijoitusten turvin olen jäämässä eläkkeelle kolme vuotta etuajassa.

Vierailija
11/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakesijoittaminen on hauska harrastus kun siinä raha tulee rahan luokse. Täytyy olla iso pääoma jolloin kaikki tapahtuu itsestään. Minulla Mandatumia pelkästään salkussa ja sieltä saa 10% osinkotuoton. Osakesäästötilillä verot menee vasta kun ottaa rahaa pois. 60k€ pääomalla saan 6000€ osinkoa toukokuun lopussa 👍 Kymmenessä vuodessa pelkillä osingoilla tuplaa pääoman 😅

Vierailija
12/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti vaurastunut, mutta olihan se mukava kuitata asuntolaina neljä vuotta etuajassa pois. Muuten en olisi tuota peliliikettä tehnyt, mutta kun tuo oranki heiluu siihen malliin ettei tiedä kuinka sijoitusten käy. Ja kyllä niitä sijoituksia jäi jonkin verran vielä ettei nyt ihan kaikkea tuottamattomiin seiniin laitettu.

Vierailija
13/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän ajan kuluessa tehdyt säännölliset sijoitukset järkeviin kohteisiin ovat tuottaneet sen 7.....8 prosenttia vuodessa keskiarvoisesti. Mutta kyllä mulla oli eräs ns. parempana markkinoitu rahastosijoitus johon herkkäuskoisesti sijoitin viiden vuoden aikana yhteensä 25 tuhatta. Lopulta kotiutin kun rahaston kehitys ei tuottanut hevon paskaa. Hävisin pääomasta kolmesataa ja aikaa sen viisi vuotta. En edes halua ajatella mitä sama pääoma olis tuottanut melkein missä tahansa muussa kohteessa. Tämmöistä tämä joskus on.

Vierailija
14/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nvidiaa ostin tossa useampi vuotta sitten.

Vierailija
15/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 270000 euroa jotka olen säästännyt ..saan sille nyt 3.2% vuosituoton pankkitilillä. En ole oikein ostannut mitään kallista koskaan.

Vierailija
16/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 270000 euroa jotka olen säästännyt ..saan sille nyt 3.2% vuosituoton pankkitilillä. En ole oikein ostannut mitään kallista koskaan.

Ilmeisesti tuosta 3,2 %:sta menee vielä verot, joten nettovuosituotto on vajaa 2,3 %. Hyvällä tuurilla rahasi tuossa juuri ja juuri säilyttävät arvonsa, kun inflaatio otetaan huomioon. 

Vierailija
17/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen ajatellut, että miksei sitä laittaisi suoraan osakkeisiin, jotka maksavat osinkoa, mutta olen vähän arka ja kulut arveluttavat. Enkä oikein ymmärräkään, mustä kulut muodostuvat. 

Vierailija
18/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ensiasuntoni asp-lainalla 1995. Vuosituhannen vaihteessa yksi kaveri kertoi, miten maksaa sijoitusasuntonsa lainan vuokratuloilla. Niinpä menin pankkiin, sain lainan ja ostin yksiön Helsingin keskutasta. Kun vakuudet riittivät, ostin toisen. 

Asuntojen hinnat olivat nousseet enemmän kuin vuokrat, joten seuraavaksi ostin indeksirahastoa 100.000€:lla. Siitä on nyt vuosikymmen aikaa. Olen maksanut lainan pois ja rahaston arvo on jo 195.000€. Niinpä laskin, että nykyisen omaisuuteni nettoarvo on vähän yli miljoona euroa.

Kyllä minä tätä sijoittamisella vaurastumiseksi sanoisin. Etenkin kun taloustaulukkoni mukaan olen 30 vuotisen työurani aikana saanut nettopalkkaa vähän alle miljoonan.

Vierailija
19/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntosijoituksilla. Kyllä ja hyvin. 

Vierailija
20/150 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon että avain varakkaiden vaurastumiseen on siinä minkä he jättävät kertomatta. Kaikkea muuta bullshittiä kertoilevat johtaakseen muita harhaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän