Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko oikeasti vaurastunut sijoittamisella?

Vierailija
03.04.2026 |

Minua kiinnostaisi tietää,  onko joku oikeasti vaurastunut sijoittamalla? Mihin olet sijoittanut, kuinka pitkäksi aikaa jne.? Mistä alkupääoma on tullut? Millaista nettotuloa sijoituksesi ovat sinulle tuoneet?

Kiitos vastauksista. 

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista palkkatuloista ja sitten vanhempieni perintö auttoi. Ihmiset eivät aina tajua, että alku sijoittamisessa tosiaan on hidasta ennen kuin korkoa korolle tekee ihmeitään. 100 eurosta 3 prosenttia on kolme euroa, 10000 eurosta se on jo 300 euroa. 

Minulla ei ole vielä mahdollisuutta jäädä eläkkeelle. Ala jossa työskentelen on kuitenkin tuulinen, joten jos jään työttömäksi ei minulla ole hätää. On ihan erilainen tunne tehdä työtä kun minulla ei ole sitä tunnetta takaraivossa että työpaikasta on pidettävä kiinni.

Vierailija
82/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistonatsien hommaa 💁🏼‍

No eiku kadulle istumaan sitte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin perinnön osakkeisiin n. 3 vuotta sitten ja salkun arvo on noussut 50 % . Jos nyt myisin, veroja tietysti menisi voitoista.

Vierailija
84/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tilanteessani ei voi mitenkään puhua vaurastumisesta, mutta tällä hetkellä salkussa n. 58k € arvosta osakkeita/rahastoja. Tänä vuonna osinkoja tulee n. 2800 €. Näistä pääosa toki ost ja sijoitan uudelleen. Aloitin vuonna 2020, harmillisesti en ihan suurimman koronadipin aikaan. 

Itselle tämä on todella suuri raha, sillä olen köyhästä perheestä, enkä ole saanut perintöjä tai muitakaan apuja. Olen alle 40v.

Mielestäni jokainen plussalla oleva euro on eteenpäin. En malta odottaa miltä salkkuni näyttää vaikka 10 vuoden päästä. 

Vierailija
85/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He jotka ovat menettäneet omaisuutensa sijoittamalla ovat kovin hiljaa. Ei näy juttuja lehdissä. Heitäkin on.

Hyvin vaikea on menettää kaikki, jos vähänkin hajauttaa eli sijoittaa eri tyyppisiin kohteisiin, ei kaikkia munia samaan koriin. Toki jos panee kaikki rahansa riskiosakkeeseen tms joka sitten kosahtaa, niin rahansa voi menettää. 

Jos tietää olevansa osaamaton, itse sijoittaisin aluksi yksinkertaisesti  suomalaisen pankin kautta esim. indeksirahastoon, tai pariin eri alan/alueen rahastoon. Siinä tulee hajautusta automaattisesti ja verot menee kerralla oikein ilman, että itse tekee mitään. Kun homma tulee tutuksi, niin sitten voi lisätä vaikeuskerrointa. Jos ei kiinnosta jatkuva pörssikurssien seuraaminen, niin säännöllinen säästäminen rahastoihin on jatkossakin hyvä tapa. Ja jäitä hattuun, eikä hötkyillä. Homman luonteeseen kuuluu, että kurssit menee ylös ja alas. Kun kurssi on alhaalla, se on kuin alennusmyynti. Silloin voi ostaa halvalla lisää. 

En tiedä, miksi jotkut kokevat tarvetta brassailla ja sekoittaa ihmisten päät monimutkaisilla tuotteilla ja kulujen viilaamisella. Kaikki eivät halua sijoittamisesta päätyötä tai edes ole kiinnostuneita koko asiasta. Voi myös pistää kerran kuussa rahaa rahastoon ja unohtaa niiden seuraamisen kokonaan, nauttia vain aikanaan hedelmistä. 

Oma tarinani (kun sitähän tässä ketjussa kysyttiin) menee vähän päinvastoin, mutta hajauttamisen olen aina tehnyt. Sijoitin vuosikymmeniä suoraan osakkeisiin ja muihinkin instrumentteihin, mutta seurasin niitä laiskasti ja viime vuosina on alkanut ottaa päähän, kun koko ajan on jotain pörssitapahtumia, joihin pitäisi reagoida, ja suunnittelemani verohommat heittää häränpyllyä vähän väliä, kun tulee minusta riippumattomia muutoksia. Näin eläkeiän kynnyksellä olen hiljalleen siirtänyt varoja rahastoihin juuri niiden helppouden takia.  Rahaston henkilökunta pitää huolen siitä, että he reagoivat pörssitapahtumiin, minun ei enää tarvitse. Osa rahoista on tosin kiinni myös asunnoissa. Kaikki on palkkatuloista säästetty, kotoa ei tullut evääksi kuin keskikoulu. 

En itse ole noudattanut hyvää ohjetta säästämisen säännöllisyydestä, vaan olen pistänyt sivuun silloin, kun on ollut varaa, ja olen nostanut rahoja, kun siltä on tuntunut. En aio nytkään säästää varojani hautaan asti, vaan suunnitelmissa on nostaa eläkeaikana pääomasta tonni tai kaksi kuussa niin kauan kuin henki pihisee. Eihän sitä tosin kukaan meistä päiviensä määrää tiedä. Sen jälkeen jää joka tapauksessa vielä asunnot perikunnan tapeltavaksi

Vierailija
86/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävinnyt sijoittamalla noin 30 ke, mutta puentä verrattuna siihen asunnoilla hävittyyn 100 ke nähden.

Vierailija
87/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso joskus harmitteli, kun oma salkku oli miinuksella. Sanoin, että onhan sulla siellä edelleen rahaa. Jos et olisi sijoittanut, kaikki olisi mennyt joka tapauksessa johonkin 😎 ja ei olisi mitään jäljellä. 

Vierailija
88/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävinnyt sijoittamalla noin 30 ke, mutta puentä verrattuna siihen asunnoilla hävittyyn 100 ke nähden.

On omatkin sijoitukset olleet välillä tuon verran tappiolla, mutta aina ne on sieltä nousseet! Ei muuta kuin lisää bensaa koneeseen. 

Vierailija
89/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoliso joskus harmitteli, kun oma salkku oli miinuksella. Sanoin, että onhan sulla siellä edelleen rahaa. Jos et olisi sijoittanut, kaikki olisi mennyt joka tapauksessa johonkin 😎 ja ei olisi mitään jäljellä. 

Minulla on kyllä säästötilillä olleet rahat olleet siellä pienten korkojen kanssa, mutta sijoitetuista rahoista on kadonnut arvonlaskun mukana osa. Työttömyyden aikana olen myynyt kun in pitänyt elää. Yleensä lama työttömyys ja laskevst kurssit sattuu samaan aikaan.

Vierailija
90/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa tilanteessani ei voi mitenkään puhua vaurastumisesta, mutta tällä hetkellä salkussa n. 58k € arvosta osakkeita/rahastoja. Tänä vuonna osinkoja tulee n. 2800 €. Näistä pääosa toki ost ja sijoitan uudelleen. Aloitin vuonna 2020, harmillisesti en ihan suurimman koronadipin aikaan. 

Itselle tämä on todella suuri raha, sillä olen köyhästä perheestä, enkä ole saanut perintöjä tai muitakaan apuja. Olen alle 40v.

Mielestäni jokainen plussalla oleva euro on eteenpäin. En malta odottaa miltä salkkuni näyttää vaikka 10 vuoden päästä. 

Kyllä tuo on vaurastumista, älä yhtään väheksy itseäsi. Hyvin oot tehnyt, ja vuosia on vielä jäljellä! 

Vierailija
91/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt vaurastunut, mutta olen kolme vuotta laittanut kuukausittain liikenevän määrän rahaa NordNetin valmisrahastoihin. Tällä hetkellä siellä on noin 9000e josta suunnilleen tonni on "kasvua", eli tyhjästä ilmestynyttä lisärahaa. Onhan se ihan kiva että säästöt kasvavat itsekseen sen jemmaan laitetun rahan lisäksi. 

En tavoittele rikastumista, näin pienillä summilla sellainen olisi täyttä haihattelua, vaan tarkoitukseni on vain kerätä puskuria elämän yllättävien tilanteiden varalle.  

Vierailija
92/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varautunut osakekaupoilla.

Nuorena jo aloitin ja jonkun osinkokuponginkin olen leikannut, olikohan Sammon osinko.

Sai kun oli auton vakuutus yhtiössä.

Olen köyhän maatalon poika ja nollasta aloittanut. Opiskelusta tuli isot opintolainan eikä silloin 80-luvulla tietenkään isoja sijoituksia tehty.

Ja oppirahojakin tuli maksettua kun sijoitukset menettivät arvoaan.

Asunnoilla en ole rikastunut. Ja mielestäni sijoitus asuntojen kauppa on keinottelua joka on moraalitonta. 

Säästeliäästi eläen kun ei tuhlaa turhuuksiin jää pieni pääoma jolla pääsin sijoitttelemaan osakkeisiin.

Osakkeita omistan Suomesta, Euroopasta ja Yhdysvalloista. 

Ostan ja muun harvakseltaan osakkeita I, lähinnä osakesäästäjä olen.

Muutamat hyvät liikkeet olen tehnyt kun olen myynyt huipulla ja saanut ostettua myöhemmin edullisesti takaisin. Tuuriakin varmaan ollut mutta taitavalla on useammin tuuria.

Muutaman kymppitonnin NVIDIA-sijoitus on nyt noin puoli miljoonaa, osinkojakin tulee muutama kymppi ;D

Ns. tenbäggereitä on ollut muutamia.

Israelilainen SODA juoma yhtiö oli myös hyvä osakepoiminta.

Nordnet on hyvä ja edullinen osake välittäjä, kulut pienet. 

Vierailija
93/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varautunut osakekaupoilla.

Nuorena jo aloitin ja jonkun osinkokuponginkin olen leikannut, olikohan Sammon osinko.

Sai kun oli auton vakuutus yhtiössä.

Olen köyhän maatalon poika ja nollasta aloittanut. Opiskelusta tuli isot opintolainan eikä silloin 80-luvulla tietenkään isoja sijoituksia tehty.

Ja oppirahojakin tuli maksettua kun sijoitukset menettivät arvoaan.

Asunnoilla en ole rikastunut. Ja mielestäni sijoitus asuntojen kauppa on keinottelua joka on moraalitonta. 

Säästeliäästi eläen kun ei tuhlaa turhuuksiin jää pieni pääoma jolla pääsin sijoitttelemaan osakkeisiin.

Osakkeita omistan Suomesta, Euroopasta ja Yhdysvalloista. 

Ostan ja muun harvakseltaan osakkeita I, lähinnä osakesäästäjä olen.

Muutamat hyvät liikkeet olen tehnyt kun olen myynyt huipulla ja saanut ostettua myöhemmin edullisesti takaisin. Tuuriakin varmaan ollut mutta taitavalla on useammin tuuria.

Muutaman kymppitonnin NVIDIA-sijoitus on nyt noin puoli miljoonaa, osinkojakin tulee muutama kymppi ;D

Ns. tenbäggereitä on ollut muutamia.

Israelilainen SODA juoma yhtiö oli myös hyvä osakepoiminta.

Nordnet on hyvä ja edullinen osake välittäjä, kulut pienet. 

Pienissä osakekaupoissa (muutamista euroista muutamaan sataseen) Nordea, OP ja Danske ovat selvästi edullisempia osakevälittäjiä kuin Nordnet ainakin pohjoismaisia pörssiosakkeita ostaessa ja myydessä. Sitten voi olla eri asia, jos kertakaupat ovat tonnien luokkaa.

Vierailija
94/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei uskalla kertoa kuinka paljon on hävinnyt.

Vierailija
95/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Pitää olla rikas jo alunperinkin, että kun sijoittaa paljon saa paljon osinkojakin. Köyhä pysyy köyhänä.

Köyhän pienet osingot syö ne merkintäpalkkiot ja tilin palvelumaksut, tulos on tappiolla tai enintään nolla. Sitten jos tulee vielä vaikeatajuisia osakeosinkoja ym. joiden kanssa on ihmeissään, varsinkin jos myyt ne niin kun verottajan mielestä olet saanut ne ilmaiseksi niin saat veromätkyjä jolloin viimeistään koko kuvio menee tappion puolelle raskaasti.

Kyllä tämä on niin rikkaiden eduksi viritetty puolueellinen systeemi että ei köyhä pääse tälläkään tavalla köyhyydestä ylös.

Varakkaiden varallisuuden avaintekijä on siellä mitä he jättävät kertomatta.

Usko pos, se juju on ihan siinä että tilipäivänä laitetaan ensin säästöön, sitten maksetaan ne maltilliset elämisen kulut ja lopuksi odotellaan kun korkoa korolle toimii. Ne joilla alkaa olla salkussa sisäsltöä on viiskymppisiä eikä kakskymppisiä.

Vierailija
96/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt kovasti tällaisia kertomuksia kaipaat, niin voin kertoa, että joskus yli 10 vuotta sitten ostin Stockmannin osakkeita 2000 eurolla ja myin ne lopulta tilanteen näyttäessä toivottomalta 500 eurolla. Tappiota tuli siis 1500 euroa. Tosin saatoin verotuksessa vähentää ne samana vuonna myymästäni voitollisesta sijoituksessa, joten käytännössä nettotappion verotuksen jälkeen oli minulle 1050 euroa.

Harmittaako? Ei oikeastaan, koska olen tehnyt useita sellaisia sijoituksia, jotka ovat nyt reilusti voitolla. Vaikka otan nuo Stockmannin tappiot huomioon, niin kokonaisuudessaan sijoitussalkkuni on 120 000 euroa plussalla. Siinä yksi tonnin tappio on vain pisara valtameressä.

Vierailija
97/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin perinnön osakkeisiin n. 3 vuotta sitten ja salkun arvo on noussut 50 % . Jos nyt myisin, veroja tietysti menisi voitoista.

Hajautin Nordnetissa yli 20 eri yhtiön osakkeeseen, lopulta osakkeita oli 50 yhtiöstä ja joitain rahastoja päälle.

Lähdin heti sijoittamaan pääosin amerikkalaisiin osakkeisiin. Parhaita sijoituksia ovat olleet mm. Micron ja Broadcom.

Etsin sopivia osakkeita eri lähteistä ja luin kiinnostavista osakkeista aina ensin ajankohtaisia uutisia esim. Yahoo Financen sivuilta.

Kriteerit osakkeen ostoon olivat

- kiinnostava tulevaisuuden ala jonka kasvuun uskoin (tietoturva, tekoäly, sähköön liittyvät firmat, lääkefirmat jne) 

-  osakkeen P/E luku riittävän matala 

- osake 5:n tai 3:n vuoden käyristä katsottuna halpa ( isompi notkahdus koronan jälkeen jne) 

- analyytikkosuositukset 

Kokemattomana olen tehnyt huonojakin kauppoja. Muutama osake on romahtanut täysin, mutta hajautuksen ansiosta todella hyviäkin on mahtunut joukkoon.

Nyt kun osakkeet ovat taas heiluneet aika paljon, näyttää siltä että voisin yhtä hyvin sijoittaa idndeksirahastoihin tai ETF.iin. 

Osakepoiminta vaan tuo jännitystä elämään.

Vierailija
98/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mä ostin Altiaa annista. Aattelin että ois kiva omistaa kossua. Mitäs se nyt on -40%? Salkussa ne on vieläkin jos vaikka joskus nousee.

Kokonaisuus on kyllä reilusti positiivinen, aloitin 2009 ja etf suurin osa.

Vierailija
99/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisuutena olen hyvin voitolla. Joidenkin yksittäisten osakkeiden kohdalla on tullut tappiota, esim. Finnairin kohdalla on tullut joitakin tonneja takkiin. Olisivat ne varmaan nousseet, jos olisi jaksanut pitää pitempään kun meni huonosti, mutta siihen olisi voinut mennä paljon aikaa. Joskus se on niin, että kannattaa vapauttaa pääoma pois huonosti tuottavasta kohteesta ja siirtää paremmin tuottavaan. Tärkein ohjeeni aloittelevalle sijoittajalle on, että hajauta monipuolisesti: ajallisesti, maantieteellisesti ja eri omaisuuslajeihin. Jos et jaksa hajauttaa ja seurata pörssiä, niin sijoita rahastoihin, jolloin joku muu hoitaa sen työn puolestasi. 

Vierailija
100/150 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai verot pitää maksaa. Jos haluat optimoida, myy kerralla vain sen verran että voitto jää alle 30 000 €/vuosi, ja toisena vuonna lisää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi