Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko oikeasti vaurastunut sijoittamisella?

Vierailija
03.04.2026 |

Minua kiinnostaisi tietää,  onko joku oikeasti vaurastunut sijoittamalla? Mihin olet sijoittanut, kuinka pitkäksi aikaa jne.? Mistä alkupääoma on tullut? Millaista nettotuloa sijoituksesi ovat sinulle tuoneet?

Kiitos vastauksista. 

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Olen saanut yksistään osinkoina nettona 6 numeroisen summan rahaa. Lisäksi päälle myynneistä saadut voitot. Myyn vähän mutta aina silloin tällöin on ollut tarvetta. 

Sijoitan pääasiassa ulkomaisiin osakkeisiin, noin 30 % suomalaisiin osakkeisiin ja pienimuotoisesti rahastoihin. Rahastoissa on 5 numeroinen summa, ja osakkeissa 6 numeroinen summa ja vuosittain tulee 5 numeroinen summa osinkoja. 

Vierailija
22/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen ajatellut, että miksei sitä laittaisi suoraan osakkeisiin, jotka maksavat osinkoa, mutta olen vähän arka ja kulut arveluttavat. Enkä oikein ymmärräkään, mustä kulut muodostuvat. 

Jos sijoitat suoraan suomalaisiin pörssiosakkeisiin, niin kulut ovat hyvin selkeät:

1. Kaupankäyntikulut, jotka maksat osakevälittäjälle, kun ostat tai myyt osakkeita.

2. Kuukausimaksu arvo-osuus- tai osakesäästötilistä.

Lisäksi voit joutua maksamaan veroja, jos myyt osakkeita voitolla tai saat osinkoja. Mitään muita piilokuluja ei ole.

Esim. Nordeassa kaupankäyntikulut alle 800 euron kertaostoksesta ovat 1 % kauppasummasta (pätee suomalaisiin ja muihin pohjoismaisiin pörssiosakkeisiin). Tätä isommissa ostoissa kaupankäyntikulut ovat prosentuaalisesti pienemmät. Arvo-osuustilin kuukausimaksu on pari euroa, mutta sitä ei tarvitse maksaa, jos tekee vähintään yhden kaupan vuosineljänneksen aikana.

Suomalaisissa pörssiosakkeissa osingon maksaja pidättää osingista tulevan veron (25,5 % osingosta) valmiiksi. Sen sijaan osakkeita myydessäsi pitää varautua siihen, että lopullisessa verotuksessa tulee maksettavaksi veroja myyntivoitosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Good 4 U. 

Vierailija
24/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon että avain varakkaiden vaurastumiseen on siinä minkä he jättävät kertomatta. Kaikkea muuta bullshittiä kertoilevat johtaakseen muita harhaan.

Mikähän se kertomatta jäänyt juttu olisi? Ei minulla ainakaan ole mitään muuta juttua kuin että olen laittanut säännölisesti palkasta sivuun rahaa osakkeisiin ja rahastoihin. Nyt on koossa 330 000 euroa.

Vierailija
25/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen ajatellut, että miksei sitä laittaisi suoraan osakkeisiin, jotka maksavat osinkoa, mutta olen vähän arka ja kulut arveluttavat. Enkä oikein ymmärräkään, mustä kulut muodostuvat. 

Pääsääntöisesti kulut ovat toimeksiantopalkkioita.  Suomalaisilla pankeilla joku prosenttiosuus kaupan hinnan päälle. Esim minulla Danskessa minimissään 2 euroa per toimeksianto tai 0,05% per toimeksianto. Eli jos ostan 4000 eurolla osakkeita, maksan tuon 2 €. 
Päävälittäjälläni vieläkin halvempaa. 

Vierailija
26/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistonatsien hommaa 💁🏼‍

Vierailija
27/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole vaurastuneet koska elämme täysin osinkotuotoilla. Meille tärkeintä on vapaus. Jos olisimme yhä työelämässä ja sijoittaisimme aina osinkotuotot niin olisimme rikkaita. Mutta riittää kun olemme keskituloisia. Olemme 5kymppisiä ja lapset ovat jo aikuisia ja omillaan maailmalla.

Vierailija
28/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä uskon että avain varakkaiden vaurastumiseen on siinä minkä he jättävät kertomatta. Kaikkea muuta bullshittiä kertoilevat johtaakseen muita harhaan.

Köyhän vassarinpaskan cope 🤭

Vierailija
29/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän vassarinpaskan cope 🤭

Mietipä nyt ihan itse omilla aivoillasi ilman ennakkoluuloja. 1% omistaa enemmän varallisuutta kuin kaikki muut yhteensä. Joku tiedon pimitys ja piilojuttu siinä täytyy olla, muuten varallisuus- ja tuloerot eivät olisi näin järkyttävän rajuja!

Vierailija
30/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi kateellinen miten voitkin huonosti. 

Vierailija
31/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeen kylkeen noin 120 tonnin salkku. Aloitin liian myöhään ja aluksi liikaa suoria osakeomistuksia. Liuta indeksirahastoja tuottaa nyt suunnilleen markkinan mukaista tuottoa. Osa salkusta on korkeakorkoisilla tileilla ja korkorahastoissa, jolloin ei tule tarvetta myydä kurssinotkahduksissa liian nopeasti.

Korkoa korolle on brutaali lumipalloefektinsä vuoksi, mutta toteutuu hyvin vain jos sijoitusaika on todella pitkä.

Vierailija
32/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tän takia te vassarinpaskat pysyttekin köyhänä kun ei älykkyys riitä edes sijoittamiseen 😘

Vierailija
33/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Pitää olla rikas jo alunperinkin, että kun sijoittaa paljon saa paljon osinkojakin. Köyhä pysyy köyhänä.

Vierailija
34/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakesijoittaminen on hauska harrastus kun siinä raha tulee rahan luokse. Täytyy olla iso pääoma jolloin kaikki tapahtuu itsestään. Minulla Mandatumia pelkästään salkussa ja sieltä saa 10% osinkotuoton. Osakesäästötilillä verot menee vasta kun ottaa rahaa pois. 60k€ pääomalla saan 6000€ osinkoa toukokuun lopussa 👍 Kymmenessä vuodessa pelkillä osingoilla tuplaa pääoman 😅

Mandatum ei maksa hyvää osinkoa vuosikausia. Katso nyt heidän sivut. Purkavat tasettaan

Vierailija
35/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Pitää olla rikas jo alunperinkin, että kun sijoittaa paljon saa paljon osinkojakin. Köyhä pysyy köyhänä.

Köyhän pienet osingot syö ne merkintäpalkkiot ja tilin palvelumaksut, tulos on tappiolla tai enintään nolla. Sitten jos tulee vielä vaikeatajuisia osakeosinkoja ym. joiden kanssa on ihmeissään, varsinkin jos myyt ne niin kun verottajan mielestä olet saanut ne ilmaiseksi niin saat veromätkyjä jolloin viimeistään koko kuvio menee tappion puolelle raskaasti.

Kyllä tämä on niin rikkaiden eduksi viritetty puolueellinen systeemi että ei köyhä pääse tälläkään tavalla köyhyydestä ylös.

Varakkaiden varallisuuden avaintekijä on siellä mitä he jättävät kertomatta.

Vierailija
36/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän pienet osingot syö ne merkintäpalkkiot ja tilin palvelumaksut, tulos on tappiolla tai enintään nolla. Sitten jos tulee vielä vaikeatajuisia osakeosinkoja ym. joiden kanssa on ihmeissään, varsinkin jos myyt ne niin kun verottajan mielestä olet saanut ne ilmaiseksi niin saat veromätkyjä jolloin viimeistään koko kuvio menee tappion puolelle raskaasti.

Kyllä tämä on niin rikkaiden eduksi viritetty puolueellinen systeemi että ei köyhä pääse tälläkään tavalla köyhyydestä ylös.

Niin, tai sitten sijoitat vaan mahdollisimman matalakuluisiin indeksirahastoihin ja unohdat tuon kaiken muun. Sieltäkin saa pitkällä aikavälillä ihan ok tuoton, kunhan et Suomeen sijoita :D Alat laittaa 50-100e kuussa vaikka johonkin S&P500-indeksiin niin hyvä tulee.

Musta tuntuu, että tämä asenne joka sullakin on, on aika yleinen ja syy siihen miksi ihmiset eivät sijoita. Ei sen tarvitse olla mitään rakettitiedettä, eikä se sitä ole. Ja jos myyt jotain tappiolla, on ihan oma moka ellet selvitä sitä verotukseen niin, ettet saa mätkyjä.

Varakkaiden varallisuuden avaintekijä on säännöllisyys ja pitkäjänteisyys. Toki perinnöt jne. auttaa, mutta tavallisellakin pulliaisella on tuohon mahdollisuus. Kulut minimiin ja sijoitukset maksimiin. Osakepoimintaa ei kannata ruveta tekemään ellei halua asiaan vihkiytyä, siinä todennäköisesti jääkin tappiolle.

Vierailija
37/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn asiaa toisin. Oletko vaurastunut niin, että voit elää tuotoilla ilman työssäkäyntiä.

Monella voi olla omaisuutta muttei rahaa. Tarkoitan sitä, että omaisuus voi olla kiinni jossain ja silti ei ole rahaa ostaa palveluita. 

Esimerkkinä Iso-Britannian aatelinen kenellä on hieno linna. Hänellä on linnassa kiinni omaisuus, mutta ei rahaa jolla kunnostaa sitä. Siksi moni linna on auki turisteille. Sillä saa käyttörahaa.

Vierailija
38/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut 10 vuotta ja olen tuplannut sijoittamani pääoman. Noin puolet omia säästöjä, loput perintöä. Salkku nyt 150.000e.

Perinnöksi saamani ok-talon laitoin vuokralle, saan siitä kulujen ja verojen jälkeen 500e/kk tuloa. Myymällä talosta olisi saanut 40.000e, kannattavampaa siis vuokrata.

Oma asunto, auto ja kesämökki ovat velattomia

N55

Vierailija
39/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tai sitten sijoitat vaan mahdollisimman matalakuluisiin indeksirahastoihin ja unohdat tuon kaiken muun. Sieltäkin saa pitkällä aikavälillä ihan ok tuoton, kunhan et Suomeen sijoita :D Alat laittaa 50-100e kuussa vaikka johonkin S&P500-indeksiin niin hyvä tulee.

Musta tuntuu, että tämä asenne joka sullakin on, on aika yleinen ja syy siihen miksi ihmiset eivät sijoita. Ei sen tarvitse olla mitään rakettitiedettä, eikä se sitä ole. Ja jos myyt jotain tappiolla, on ihan oma moka ellet selvitä sitä verotukseen niin, ettet saa mätkyjä.

Varakkaiden varallisuuden avaintekijä on säännöllisyys ja pitkäjänteisyys. Toki perinnöt jne. auttaa, mutta tavallisellakin pulliaisella on tuohon mahdollisuus. Kulut minimiin ja sijoitukset maksimiin. Osakepoimintaa ei kannata ruveta tekemään ellei halua asiaan vihkiytyä, siinä todennäköisesti jääkin tappiolle.

SP500 maksaa yksi osuus n. 600e, vaikea sijoittaa 50-100e kuussa.

Vierailija
40/153 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatuloilla. Sijoittanut vasta kolmisen vuotta osakesäästötilille. Oma pääoma tällä hetkellä 15 300 euroa, osakkeiden arvo 21 000 euroa. Osinkoja tulee reilut 1000 euroa vuodessa. 
Sijoitusasunto josta velkaa 55 000 euroa, oma koti velaton. Asunto tuottaa nettona keskimäärin 1200 euroa kuukaudessa. Rahat makaa vielä tilillä kun en tiedä maksaako velkaa pois vai sijoittaisinko tuoton johonkin rahastoon tai suoraan pörssiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän