Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohdellaanko ylipainoisia erilailla kuin normaalipainoisia?

Vierailija
03.04.2026 |

Törmäsin tällaiseen keskusteluun ja jäin asiaa miettimään. Oletko ollut molempia? Oliko kohtelu erilaista ja jos, niin miten?

Erityisesti jos joku on ollu erityisen treenattu fitti ja sitten selkeästi ylipainoinen? 

Voiko tällainen johtua myös itsetunnosta, joka muuttaa omaa käytöstä? Vai ajatellaanko vaan ylipainoisista yleisesti erilailla?

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin lihavuusleikkauksessa 2021 ja paino tippui 40kg. Viitisen vuotta hoikempaa elämää takana ja hyvin on uusi paino pysynyt. Töissä olen huomannut eron: ammatillisesti minut otetaan enemmän tosissaan, vaikka ammattitaito ei ole muuttunut. Ehkä lihavampana en ollut kaikkien mielestä yhtä vakuuttava, vaikka itse en silloin sitä niin kokenut. Uutta energiaa on tullut reilusti lisää ja sisäinen muutos isoin. Toisaalta minusta on tullut jämäkämpi, pidän enemmän puoliani kuin ennen. Kaikki ympäristössä, esim sukulaiset eivät siitä ehkä tykkää, mutta itse voin kaikin puolin paremmin. Jotenkin tasapainoisempaa ja enemmän itseni näköistä elämää. Suosittelen ko muutosta kaikille, jotka sitä pohtii. Painoin 110kg, nyt 70kg. Pituutta on 166cm. 

Saanko kysyä minkä tyyppinen lihavuusleikkaus sinulla oli ja saitko esim. ruokavalio-opastusta sen jälkeen? Olen kuullut melkoista komplikaatioista ja puutostiloista. (Off topic, tiedän.)

Vierailija
62/63 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino ei aiheuta kaikille vakavia sairauksia, vaikka se joillekkin niin tekee. Mulle on tullut vastaan monia hoikkia ihmisiä, jotka kärsii samoista sairauksista kuin lihavat. Jos pysyy normaalipainossa niin se vähentää sairastumisriskiä vain 14-20% eli geenit ja kaikki muut elintavat silti vaikuttavat siihen sairastutko kansansairauksiin. Lihavia on turha syyttää, koska laihoilla on samat sairaudet eikä prosentuaalinen voitto ole niin merkittävä, että se selittäisi täysin kansansairauksia. Jotta päästään eteenpäin on luovuttava lihavat aiheuttaa kansansairaus kustannukset keskustelusta ja alettava nähdä kokonaisuus ja sen, että miten ihan kaiken kokoiset ihmiset sairastuu huonosta ravinnosta, ympäristömyrkyistä ym. 

Lihavuutta esiintyy usein yhdessä muiden riskitekijöiden kanssa: runsas alkoholi, tupakointi, liikkumattomuus, ei kasviksia jne. Jos nuo muut tekijät taas ovat kunnossa, vaikuttaa lihavuus yksinään paljon vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen siis isotuloinen asiantuntija, joten minulle oli aluksi aivan pöyristyttävää, etten saanut enää niin hyvää palvelua kuin aiemmin normaalipainoisena ja hyvin pukeutuneena."

Pikkusieluinen naisvanhus vauhdissa. Millä tavalla tämä sepitys muuttuisi oleellisesti jos sepittelijä olisin pienituloinen siivooja?

Pointtini oli ainoastaan se, että minulla on enemmän varaa ostaa tuotteita ja palveluita kuin siivoajalla. Joten olin pöyristynyt siitä, että minua ei haluttu palvella hyvin ja tehdä myyntiä. 

Tietysti kaikkia pitäisi mielestäni palvella hyvin. Etenkin jos myyjä työskentelee provisiolla, on iso virhe palvella ihmisiä ylimielisesti. Etenkin jos asiakas olisi kuluttamassa paljon rahaa hyvää palvelua saadessaan.