Miten niin monella työttömän mamulapsella on varaa harrastaa jalkapalloa?
Ja hyvä että saavat harrastaa, en sillä, mutta olen itse korkeakoulutetru työssäkäyvä eikä todella ole varaa laittaa lapsia jalkkikseen. Tuttava sähköinsinööri ja kertonut että pelimatkat voi maksaa jopa yli 700e. Ja vanhempien osallistumista vaaditaan paljon.
Kommentit (22)
Sossuko maksaa? Maksaako ne myös muille jos menee ruinaamaan?
Jalkapallo on maailman suosituin laji nimenomaan siitä syystä kun se on niin helppo ja halpa laji aloittaa. Moni huippujalkapalloilija lähtöisin tosi kurjista ja köyhistä oloista.
Mutta kumminkin sulla on iso pää ja vähän järkeä.
Ei ne yleensä ole työttömiä. Ahkeraa väkeä, kaksikin työpaikka monella.
Joukkuelajit on kaikkein kalleimpia harrastuksia. Laskin jossain vaiheessa, että 1500 euroa meni vuodessa lisensseihin, seuramatkoihin, pelimatkoihin ja leireihin. Päälle olisi pitänyt olla vanhempana kuuraamassa vessoja ja tuomaroimassa ja leipomassa mokkapaloja ilmaiseksi. Olin ihan helpottunut, kun lapsi päätti lopettaa tämän harrastuksen, vaikka liikuntaharrastukset tärkeitä onkin.
Meidän kaupungissa systeemi menee niin, että pellavapäät ovat kilpajoukkueessa ja tummemmat harrastejoukkueessa. Siinä missä pellavapäitä kuskataan autolla toiselle puolelle kaupunkia hallitreeneihin ja nukutetaan viikonloppuisin pelimatkoilla hotellin lakanoissa, harrastepuolen pojat potkivat sitä palloa räntäsateessa joka ilta.
Noloa on sitten se, jos joskus kilpa ja harraste päätyvät pelaamaan vastakkain ja käy ilmi, että sadoilla euroilla kuussa ei opi pelaamaan jalkapalloa senkään vertaa kuin siellä räntäsateessa.
Jalkapallo on demokraattinen peli, ainakin tiettyyn ikään saakka.
Vierailija kirjoitti:
Joukkuelajit on kaikkein kalleimpia harrastuksia. Laskin jossain vaiheessa, että 1500 euroa meni vuodessa lisensseihin, seuramatkoihin, pelimatkoihin ja leireihin. Päälle olisi pitänyt olla vanhempana kuuraamassa vessoja ja tuomaroimassa ja leipomassa mokkapaloja ilmaiseksi. Olin ihan helpottunut, kun lapsi päätti lopettaa tämän harrastuksen, vaikka liikuntaharrastukset tärkeitä onkin.
Korjaus: seuramaksuihin, ei -matkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt törkeää hyväksikäyttöä...
Jotkut ryhmät saavat harrastuksiinsa tukea..
Vierailija kirjoitti:
Apurahoilla eli muut maksaa.
Lahjakkaimmat saattavat saada seuralta huojennusta maksuista. Mutta se, mikä monelta jää huomaamatta, on että joukkuetta vetävät vanhemmat, ja vanhemmat viime kädessä päättävät, mitä harrastus maksaa. Ihan samassa seurassa yksi joukkue saattaa ottaa viisi erilaista verkkatakkia ja käydä ruotsinlaivalla kauden päätteeksi, kun taas toinen ottaa vain välttämättömän.
Mistä tiedät että heidän vanhemmat ovat työttömiä? Ihonväristä tai kielestä ei voi tätä päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Ja 1500 kö on vuodessa paljon??? Paljonkos sulla menee vuodessa kaljaan rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja 1500 kö on vuodessa paljon??? Paljonkos sulla menee vuodessa kaljaan rahaa?
Olen eri. Kalja-asiaan en kommentoi mitään. Totean vain, että meillä on kolme lasta, ja musiikkiopistoon menee yhtä lasta kohti vuodessa noin 1200 euroa. Sen päälle tulevat liikuntaharrastukset, ja olemme kannustaneet lapsia liikkumaan mutta kohtuuhintaisesti.
Yksi lapsi valitsi kamppailulajin, toinen käy uimahallissa kaverien kanssa, kolmas pelaa jalkapalloa. Siinä valitsimme sen edullisen korttelijoukkueen, joka ei matkusta kauemmaksi. Kai me jostakin revimme rahat, jos hän myöhemmin haluaa kilpajoukkueeseen, mutta ihan turhasta reissaamisesta ei haluaisi maksaa. Mieluummin koko perheen kanssa vaikka Tukholmaan.
Sä et ole korkeakoulutettu, sun kaveri ei ole insinööri ja vielä sellanen juttu että lasten harrastuksiin voi kuka vaan hakea avustusta.
Kirjoitapa linkki tälle "tiedolle", ap. Tuttava ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Jalkapallo on maailman suosituin laji nimenomaan siitä syystä kun se on niin helppo ja halpa laji aloittaa. Moni huippujalkapalloilija lähtöisin tosi kurjista ja köyhistä oloista.
Siellä se opetus tulee vähän samaan tyyliin kuin katujengiläisille, että kun alueella on satoja muita jotka hommaa pyörittää ja tekee, eikä muutakaan tekemistä ole, niin sielä aina 1 per tuhat oppiikin jotain.
Tänä päivänä ei taida riittää jos sanoo "kyl mä osaan pelaa", pitää olla meriitit kaiken maailman seuroista ja valmentajilta ja niitä ei voi saada ilman kalliita maksuja.
Tavallaan vähän sama kaava kuin töissä, ei sielläkään enää edetä taidoilla, ilman virallisia papereita ei pääse taitoja edes näyttämään.
Meidän oli myös pakko lopettaa pojan futis kun tuli liian kalliiksi. Nyt joukkueessa on 90% taustaisia. Ilmeisesti niille maksetaan kaikki.