Nyt päiväkodissa loukkaantunut lapsi on kuollut
Kommentit (1317)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Murtuiko siinä niskat vai tukehtuiko lähes hapenpuutteeseen vai miten tää on mahdollista? 😟 Kauheaa hänen perheelleen. Ihan kauheaa.
Täytynyt jäädä jotenkin kuristuksiin. Mutta hirveä vahinko. Tunnen myötätuntoa myös vahingon tehnyttä työntekijää kohtaan. Myös hänen elämänsä on pilalla. Tuskin kukaan on osannut kuvitella, että päiväkodin sängyt ovat hengenvaarallisia.
Kaikkea pahaa ja vastoinkäymisiä hänen loppuelämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset luulevat että päiväkotityö on helppoa leikkimistä. Ei ole, in oltava koko ajan aistit valppaana ja levänneenä. Mitä vain voi sattua koska vain. Pienten ryhmässä sattuu ja tapahtuu koko ajan. Olen ollut kaksin yhden työntekijän kanssa ryhmässä jossa oli 12 kpl alle 2 vuotiaita 2 viikkoa kun sijaista ei saatu palkata.
Pk työssä pitäisi kiinnittää huomiota työvuoroihin niin että lepoa on tarpeeksi ja taukoja saa pitää. Ryhmässä ollessa on oltava kaikki aistit auki 100% koko ajan. Ihmettelen ettei tästä puhuta enempää.
Olen tehnyt töitä päiväkodissa vuodesta 1998. 2000 luvulla jo opastettiin että kaappisängystä on otettava pois peitto ja tyynyt, kaikki irtonainen ennen nostoa jolloin vaaraa jäädä piiloon sinne ei ole.
Ihmettelen miksi lapsia ei laskettu esim välipalalla tai ketkä olivat nukkarista tulleet pois, pk työntekijät tietää että koko ajan pitää laskea kuinka monta lasta on missäkin ja sopia aikuisten paikat missä kuin on kuinka monen kanssa.
Ei tässä mitään laskemista olisi tarvittu. Tuo hutilus näki lapsen sängyssä, mutta siitä huolimatta runttasi sen kiinni. Joko tarkoituksella tai ympäripäissään.
Tuskinpa näki. En usko, että olisi tahallaan runtannut laasta puristuksiin. Mutta aikamoista huolimattomuutta tuossa kyllä on ollut. Törkeää suorastaan. Eniten ihmetyttää, että lapsia oli samassa huoneessa, jossa sänkyjä nosteltiin ylös. Niissä päiväkodeissa, joissa itse olen ollut, on aina ensin varmistuttu, että kaikki lapset ovat heränneet ja siirtyneet toiseen huoneeseen. Sitten kun nukkumahuone on ollut tyhjä, on kerätty tyynyt ja peitot pois ja nostettu sängyt.
On sanonut nähneensä lapsen sängyssä ja kääntynyt toisen lapsen puoleen, kun on vaatinut huomiota ja samalla ajatuksissaan nostanut sängyn.
Silkalta vahingolta kuulostaa.Ajatuksissaan?
Nii n ? Itse et ajattele ikinä mitään kö?
Ajattelen työtehtävääni. Sulle varmaan tuntematon käsite työ.
No ei kyllä ole. Sä olet varmaan joku vähän matalamman ÄO n omaava, jos jokaista rutiinitehtävääkin joudut päivittäin ajattelemaan tehdessäsi sitä. Olet kultaakin kalliimpi suorittavan tason ihminen.
Mieti sinä vaan seuraavaa sidukka-annostasi😂
En käytä alkoholia tai muitakaan päihteitä. Toisen kupin aamukahvia voisin kaataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö valmistaja ole ensinkään kokeillut testinukeilla mitä käy kun sängyn nostaa ylös lapsineen.
Tämänhän poliisit voivat nyt rekonstruoida.
Esimerkiksi autovalmistajat tekee tätä kyllä ennen kolareita, omissa koetörmäytyksissään. Ihan siksi ettei poliisien tarvitsisi rekonstruoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä parka.
Just joo, oma pehva heitä vain kiinnostaa.
Perheelle tämä on järkyttävää, muuttaa koko loppuelämän.
Sinulleko ei olisi järkyttävää jos olisit itse ko työntekijä, ihan sen lapsen ja hänen perheensä puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Kauhea tapaus ja johtui pelkästään työntekijän huolimattomuudesta. 🙁
TAI ei huolimattomuus. Päiväkodissa on hektistä ja huomio oli mennyt toiseen lapseen.
Joskus vaan sattuu inhimillisiä tragedioita ilman edes sitä huolimattomuutta. yhden hoitajan suuntaus yhtäaikaa moneen vielä taaperoihin jotka arvaamattomia ja niiiin perään katsottavia- kohta on kivi nenässä. saa olla silmät selässä.
Tuska on varmaan hoitajallakin ja trauma-stressireaktio pahimmillaan.. Kaikessa ei voi löytää ns syyllistä suoranaisesti.
mm aurinkohäikäisee sinut ja et vaan havainnoinnut pyöräilijää joka tuli kaahaten.. ja on suojaläppä, on aurinkolasit, on tilannenopeus, silti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En vieläkään ymmärrä miksen silloin viikannut peittoa ja tyynyä siististi sängylle koska yleensä aina teen niin. No, en ehtinyt nostaa kun ihan sen verran sänkyä et pikkuinen liukui sängyn päätyä päin ja havahduin siinä heti ja otin lapsen syliini. Lapsi oli siis pienikokoinen ja kevyt mutta muistan senkin, että sänky tuntui hieman raskaammalle nostaa kuin normaalisti( siis muutenkin etenkin uudemmat sängyt ovat aika raskaita nostaa). Sydän hakkasi hulluna, pelästyin niin kovin. Lapsi kopsautti päänsä tilanteessa, ei kuitenkaan kovaa koska en vauhdilla nostanut sänkyä. Itsesyytökset olivat hirveät pitkään, tämä tapaus on nostanut muiston taas elävänä pintaan. Kuinka kiitollinen olen , että huomasin tilanteen ajoissa ja lapsi ei loukkaantunut, itki toki hetken aikaa mutta mitään vammaa ei syntynyt( tutkin hänen päätään koko loppupäivän). Kenellekään en kertonut asiasta."
Herää kysymys, kuinka paljon näitä läheltä piti -tilanteita onkaan sattunut ympäri Suomen, joissa työntekijä on vain hyshys.
Kenellekkään en kerton asiasta?!! Tämä!! Tietysti pitää kertoa, että jatkossa asiaan kiinnitetään huomiota ja oheistetaan. Lisäksi vanhempien on aina syytä saada tietää päähän kohdistuneet iskut. Tietävät tarkkailla jos lapsen vointi heikkenee. Pelottavaa tämmöinen hoitajien käytös.
Päähän kohdistuva isku on eri asia kuin pehmeä tömpsähdys. Niitä pikku kopsahduksia sattuu niin usein että täytyy käyttää harkintaa.
Olen hyvinkin herkästi päähän tulleista iskuista, putoamisista ym. soittanut vanhemmille.( vaikka työkaverit sanoisivat ettei tarvitse)Monenlaista olen nähnyt koska kiertänyt eri paikkoja nyt viime vuodet. Tosin tuolloin kun tuo sänkyepisodi kävi olin vakityösuhteessa samassa paikassa.Tilanteita joissa olen saanut kuulla ettei vanhempia infottu ollenkaan: syöttötuolista päälleen putoaminen, keinusta päähän, kaatuminen takaraivo kolisten jäähän, kiipeilytelineestä putoaminen ja monta muuta.
Joo, olisi pitänyt kertoa mutta olin paniikissa. Ja häpesin omaa tyhmyyttäni ja huolimattomuuttani. Näitä läheltä piti tilanteita on varmasti tapahtunut paljon. Myöskään siksi en halunnut puhua asiasta koska lapsen perhe oli hyvin tarkka hoidosta ja olisi melko varmasti nostanut suuren haloon asiasta enkä olisi kestänyt sitä. Siksi en työkavereillekaan asiasta kertonut. Säästin itseäni. Olin paska sen tiedän, siinä kohtaa toimin väärin etten kertonut.
Pienelle lapselle myös tömpsähdys voi olla kohtalokas. Pitäisi kertoa vanhemmille, että kotona osattaisiin seurata tilaa. Toivottavasti et enää ikinä pimitä toisen henkeä ja terveyttä koskevaa tietoa vanhemmilta.
Jos nyt sänkyjä tarvitsee poistaa, niin suosittelen noita kasattavia kevyitä muovisänkyjä missä reiällinen "patja". Näissä lapset rauhoittuu hyvin, vaikka periaatteessa tuollaisesta on joku 35cm pudotus jos jotenkin onnistuisi kiepsahtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kotihoidin lapseni.
Lapsesi voi jäädä vaikka auton alle.
Jatkossa sängyt nostetaan vasta kun lapset ovat poistuneet huoneesta. MIKSI aina pitää tapahtua jotain aivan hirveää ennen kuin otetaan järki käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä. Tässä ajatuksiani:
Hoitajan huomio herpaantui toisen lapsen vuoksi. Tätä tapahtuu päiväkodissa läpi jokaisen päivän ja silmät pitää olla selässäkin, koska henkilökuntaa on kroonisesti liian vähän. Heräsikö joku toinen lapsi painajaiseen? Oliko jollain pissat housuissa? Oliko joku ehtinyt kiipeämään vaarallisesti tuolille? Tuliko joillekin riita, puriko lapsi toista? Jos hoitajan huomio EI olisi herpaantunut, olisiko meillä voinut olla toinen uutinen, että lapsi loukkaantui, koska hoitaja ei ehtinyt hänen luokseen ollessaan auttamassa herääjää alas sängystä?
On helppoa sanoa, että hoitaja on syyllinen. Entäpä he, jotka eivät resursoi pienille ihmisille riittävästi sylejä?
Sitten sänkyratkaisuista. Kaipailette päiväkoteihin patjoja, mutta tilanpuutteen lisäksi niiden käyttöön liittyisi toinenkin haaste:
Tiedätte varmasti kokemuksesta, että jopa yhden tai kahdenkin lapsen nukuttaminen voi olla haastavaa. Kuvittele sitten, että sinä ja miehesi olette 21 lapsen päiväkotiryhmässä töissä. Kolmaskin aikuinen on, mutta hän on nukutusaikaan palavereissa. Huoneen lattialla on 21 patjaa ja aikuisia kaksi. Miten saatte jokaisen (ehkä lepoa vastustavan) pysymään omalla nukkumapaikallaan, olemaan kuiskimatta kavereille, pitämättä muita hereillä, kurkottelematta, uhmaamatta, nukahtamaan koti-ikävästä huolimatta?
Päiväkotityö on käytönnössä aivan muuta mitä mielikuvissa. Lapset ovat eläväisiä menijöitä, ja koko ajan tapahtuu. Siksi heistä aitoa huolta kantavien luulisi varmistavan, että aikuisia on tarpeeksi kaikkina päivän hetkinä, mutta ei. Milloin te vanhemmat nostatte tästä metelin joka ei laannu, ennen kuin asia on oikeasti korjattu? Työntekijät ovat useita kertoja yrittäneet, mutta se on nähty, että meitä ei kuulla. Lapset eivät ole nykypäivän varhaiskasvatuksessa turvassa, vaikka aikuiset siellä tietävätkin, mitä tulisi tehdä. Heitä ei vain yksinkertaisesti ole tarpeeksi.
Kyllä se olisi hoitajien ensisijainen tehtävä tuoda esiin työhönsä liittyvät ongelmat ja vaarat! Ei vanhemmat tiedä mitä siellä päivän aikana tapahtuu. Lisäksi vanemmille kerrotaan vain hakiessa, kivasti mennyt päivä.
Vierailija kirjoitti:
Saako pk työntekijällä olla oma kännykkä työaikana?
Tietenkin saa. Mikä sen kieltäisi aikuiselta ihmiseltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lue aloituksen kommentteja, koska niiden taso on varmasti kyseenalainen.
Totean vain näin varhaiskasvatuksen työntekijänä (Vantaa, ei kys pk), että tapahtunut on aivan valtava tragedia ja määrätön suru, useille osapuolille. En voi käsittää kuinka tuo on voinut käytännössä tapahtua, se olisi "hyvä" meidän alalla olevien saada tietoomme ihan vastaisen varalle, mutta eihän se suurelle yleisölle kaiketi kuulu.
Itku tuli kys uutisesta enkä voi kuin kuvitella kollegani tuntoja ja ajatuksia, en itse olisi tuollaisen jälkeen enää kykenevä alalla olemaan.
Suuri, suuri osanottoni ja voimia lapsen vanhemmille ja läheisille sekä sinulle "kollega" joka olet nyt ns syytettynä asiassa.
Aivan totaalisen järkyttävää 💔😭
Tottakai teonkuvaus kuuluu, ainakin alallaoleville. Varmaan tulee myös oikeudenkäynnissä esille.
Ihan hirveää varmasti työntekijälle, mun suuret sympatiani ainakin ovat hänen puolellaan. Samaten perheen, joille tämä on kertakaikkisen kamalaa.
Voimia sinne työntekijöille, kai se yksi syy tähän on liian vähäiset työntekijämäärät.
Käsittämätöntä roskaa ja törkeää, miten joku kehtaa pienen lapsen kuolemaa käyttää oman ideologiansa keppihevosena. Ei se työntekijämääriin liity, että työntekijä tekee käsittämättömän virheen kaikkien ohjeistusten vastaisesti. Mikään ei pakottanut häntä tekemään typeryyksiä eikä tämä mitenkään liity henkilömäärään. Häpeä. Toivottavasti kun sinun läheisiäsi kuolee kukaan ei tule noin törkeästi käyttämään tilannetta hyväksi. Sinusta ei niin väliä.
Ideologiaa vaatia päiväkotiin sellaisia työoloja, että työntekijöitä on oikeasti tarpeeksi lapsimäärään nähden? Kuinka yksinkertainen on ihminen joka ei ymmärrä suoraa yhteyttä riittävän työntekijämäärän ja laadun välillä? Missä tahansa muussakin työssä jälki on paskaa, jos työntekijä on liian kuormittunut. Mikä siinä on, että työssä jossa olet vastuussa muiden ihmisten hengestä, pitäisi jaksaa 8h tuntia ilman taukoja (mammojen mielestä päiväkodissa ei saisi juoda kahvia) ja minimimäärällä henkilökuntaa?
Juuri näin. Käytät yksittäisen, täysin vastuuttoman työtekijän kuolemaan johtanutta laiminlyöntiä keppihevosena vaatimaan alalle parempia työoloja ja valittamaan alan ongelmista, vaikka ei ole yhtään mitään viitettä siitä, että minkäänlainen massiivinen ylimitoitus estäisi yksittäistä työntekijää tekemästä tuollaisen katastrofaalisen virheliikkeen. Työntekijällä väitteensä mukaan huomio oli kiinnittynyt toiseen lapseen. Vaikka olisi 1 hoitaja jokaikistä lasta kohden, huomio olisi voinut kiinnittyä vaikka oravaan, kahvikuppiin tai kännykkään. Mikään vajaamiehitys ei saa aikaan sitä, että työntekijä tappaa lapsen nostamalla sängyn ohjeiden vastaisesti. Sitten tuollaista roskaa voisi ehkä keskustella, jos vaikka tilanne olisi se, että valvomatta jäänyt lapsi olisi ruuhka-aikana tappanut toisen tällä tavalla. Mutta ei tässä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset luulevat että päiväkotityö on helppoa leikkimistä. Ei ole, in oltava koko ajan aistit valppaana ja levänneenä. Mitä vain voi sattua koska vain. Pienten ryhmässä sattuu ja tapahtuu koko ajan. Olen ollut kaksin yhden työntekijän kanssa ryhmässä jossa oli 12 kpl alle 2 vuotiaita 2 viikkoa kun sijaista ei saatu palkata.
Pk työssä pitäisi kiinnittää huomiota työvuoroihin niin että lepoa on tarpeeksi ja taukoja saa pitää. Ryhmässä ollessa on oltava kaikki aistit auki 100% koko ajan. Ihmettelen ettei tästä puhuta enempää.
Olen tehnyt töitä päiväkodissa vuodesta 1998. 2000 luvulla jo opastettiin että kaappisängystä on otettava pois peitto ja tyynyt, kaikki irtonainen ennen nostoa jolloin vaaraa jäädä piiloon sinne ei ole.
Ihmettelen miksi lapsia ei laskettu esim välipalalla tai ketkä olivat nukkarista tulleet pois, pk työntekijät tietää että koko ajan pitää laskea kuinka monta lasta on missäkin ja sopia aikuisten paikat missä kuin on kuinka monen kanssa.
Ei tässä mitään laskemista olisi tarvittu. Tuo hutilus näki lapsen sängyssä, mutta siitä huolimatta runttasi sen kiinni. Joko tarkoituksella tai ympäripäissään.
Tuskinpa näki. En usko, että olisi tahallaan runtannut laasta puristuksiin. Mutta aikamoista huolimattomuutta tuossa kyllä on ollut. Törkeää suorastaan. Eniten ihmetyttää, että lapsia oli samassa huoneessa, jossa sänkyjä nosteltiin ylös. Niissä päiväkodeissa, joissa itse olen ollut, on aina ensin varmistuttu, että kaikki lapset ovat heränneet ja siirtyneet toiseen huoneeseen. Sitten kun nukkumahuone on ollut tyhjä, on kerätty tyynyt ja peitot pois ja nostettu sängyt.
On sanonut nähneensä lapsen sängyssä ja kääntynyt toisen lapsen puoleen, kun on vaatinut huomiota ja samalla ajatuksissaan nostanut sängyn.
Silkalta vahingolta kuulostaa.Ajatuksissaan?
Nii n ? Itse et ajattele ikinä mitään kö?
Ajattelen työtehtävääni. Sulle varmaan tuntematon käsite työ.
No ei kyllä ole. Sä olet varmaan joku vähän matalamman ÄO n omaava, jos jokaista rutiinitehtävääkin joudut päivittäin ajattelemaan tehdessäsi sitä. Olet kultaakin kalliimpi suorittavan tason ihminen.
Mieti sinä vaan seuraavaa sidukka-annostasi😂
En käytä alkoholia tai muitakaan päihteitä. Toisen kupin aamukahvia voisin kaataa.
Kofeiini on päihde.
Miten voi nostaa sängyn ylös ja katsoa muualle samaan aikaan? Tekee yhtä ja katsoo toista. Mikä kiire sillä sängyn nostamisella on, nostaisi vasta sitten, kun keskittyy tekemäänsä. Ja jos ei kykene keskittymään, niin sitten ei nosteta sänkyä ollenkaan.
Olisiko lattiatason patjat tulleet kalliimmiksi kuin nämä mekanismisängyt, jotta säästettäisiin siinä ettei tule kustannuksia erillisestä nukkumatilasta?
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä parka.
Toivottavasti saa tuomion törkeästä kuolemantuottamuksesta eikä enää ikinä työskentele missään missä voi vaarantaa kenenkään hengen. Joku lattianluuttuaminen voisi sopia, mutta sekin vain jossain sellaisessa kohteessa missä kukaan sivullinen ei voi liukastua liian märäksi jätettyn lattian takia.
Varmaan joku jo ketjussa ihmetellytkin että uusien ohjeiden mukaan sänkyjä pitää olla nostamassa 2 aikuista ja lapsia ei saa olla tilassa silloin. Ryhmässä kun on 2 aikuista päikkäreiltä herätessä, niin miten tuo käytännössä toimii?
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa sängyt nostetaan vasta kun lapset ovat poistuneet huoneesta. MIKSI aina pitää tapahtua jotain aivan hirveää ennen kuin otetaan järki käyttöön?
Meinaatko että tätä ennen on ollut normaalia nostaa vaikka lapsi on sängyssä.
Oman lapsen menetys aina vanhemmalle tragedia.....oli minkä ikäinen tahansa,,,,,asian kanssa on vaan jatkettava elämää....vertaistukea voi saada vaan samaa kokeneilta.....mitä yllättävämpää sen pahempaa.......oman lapsensa menettänyt täälläkin.
Onko kyseessä ollut joku 120cm hoitaja? Olen itse 170cm pitkä, ja vastaavat yläsängyt ovat lapseni päiväkodissa minua ylärinnan korkeudella. Ei tarvitse siis edes kurkotella mitenkään että havaitsee lapsen.
Täydellistä huolimattomuutta hoitajalta.