Raskaana ja söin Subwayn patongin :(
siinä on sitä juustoa,varmaankin pastöroimatonta ku eiks se oo jotain parmesania tmv... paskakakka. Se oli kyllä paahdettu... oisko ketään joka tietäis "riittääkö" tuo paahto,ei taida tarpeeksi kuumentua??
Kommentit (45)
usein kävi nimittäin niin, että töissä tuli omista eväistä oksennus ja nuo patongit oli ainoita, jotka himotti ja joista tuli hyvä olo.
olen syönyt tässäkin raskaudessa muutaman enkä ole edes ajatellut mitään listeriariskiä..
parmesania,mm saksalaista
ja eiks cheddar lasketa sulatejuustoihin ja niitä voi syödä
Nyt varmaan lapsi sai aivovaurion tai verenmyrkytyksen.
erilaisissa tavaroissa, vaatteissa, kemikaaleissa (rasvoissa, meikeissä ym) on aineita jotka kehossa vaikuttaa estrogeenin tavoin ja tästä syystä tulevien lastemme hedelmällisyys tulee olemaan mielettömän alhainen ihan verrattuna tilanteeseen parikyt vuotta sitten...
oikeesti mua välillä järkyttää miten tietämättömiä ihmiset on siitä mitä me työnnetään koko ajan sisäämme... eli siis vähän realiteetteja peliin, teet mitä vaan sun lapses tulee jossain määrin vaurioitumaan ilmansaasteiden, kemikaalien ja lisäaineiden takia joten ANNA MENNÄ vaan...
Ny sil kesrsal on sit ihan salee joku tauti. Mieti sitä sit loppuikäs!
Seuraavaks vedät varmaan jonkun tomaatin suoraan puskasta tai muutayhtä kammoo.
Ei pitäis alkaa tehä kersoi jos ei ton vertaa voi siit sit välittää!!!
Ensinnäkin aika harva juusto suomessa on pastöroimatonta. Et kyllä taatusti saa Subwayn sämpylän parmesanista listeriaa.
Ja parmesania sämpylän päällä, cheddaria sisällä. - Näin subbassa.
Mitä tulee yleisesti aiheeseen - relatkaa vähän. Jos käytätte maalaisjärkeä selviätte ilman listeriaa taatusti. Jos tuorejuustopurkki on avattuna jääkaapissa monta päivää se on syötävää taatusti muille, mutta ehkä nyt sitten juuri raskaanaollessa saattaisin jättää väliin ihan varmuuden vuoksi. Lähes kaikki Suomessa myytävät juustot on ihan turvallisia ja pastöroituun maitoon valmistettuja.
parmesania,mm saksalaista
ja eiks cheddar lasketa sulatejuustoihin ja niitä voi syödä
suomalaisissa kaupoissa myytävät juustot ei todellakaan ole pästöroituja,lidlissä ei ole kuin valion ja arlan jne jne,cittaristakin löytyi ihan satunnaisotannalla niitä pienten juustoloiden ulkomaalaisia juustoja joissa ei pastörointia
Ihan uteliaisuudesta muuten tuosta Subin parmesan-oregano leivästä,et eihän siitä edes tarvitse välittää,kaipa se leipä on paistettu :)?? joten se parmesankin siinä päällä on paistettu...
JA jos se tosiaan on cheddaria siin välissä (MULLA ei siis oo hajuakaan...) niin eihän KAI cheddariakaan lasketa niihin pehmeisiin....?? en oo kyl varma olleskaan...
Miten voi olla noin välinpitämätöntä meininkiä?!
kun äiditkin ovat tällaisia kiusaajia?
Jtenkin säälittävää. Onko kiva v*ttuilla kysyvälle?
Tein raskaustestin perjantaiaamuna ja iloisena yllätyksenä näin kaksi viivaa:) Tämä on ensimmäinen raskauteni. Luonnollisesti tässä nyt sitten ryhdyin selvittelemään, että mitähän kaikkea sitä saa syödä, kun olen kavereilta kuullut kaikenlaista, että pastöroimattomia juustoja ei pitäisi syödä, mutta muut on ok.
No minähän olen juuri tänään popsinut Aurajuustoa, kun ajattelin että tuohan on pastöroimatonta, hupsis. Vissiin olis kannattanu kypsentää. Eilen puolestani söin pastöroimattomasta homejuustosta valmistettua pastakastiketta, auts... Toisaalta, empä ole vielä neuvolaankaan ehtinyt, eli siellä kai sitten saan tarkemmat ohjeet.
Viikko sitten oli pippalot, joissa käytin alkoholia ja jopa yhden jekkubatterin join. Myös pastöroimattomia tuontijuustoja tuli nautittua. Ja nyt kun flunssaa puskee, niin hetihän tässä on kauhukuvat mielessä, että mitähän sitä on tullut tehtyä... Tietenkään en enää tuollaista harrasta, kun sain tämän ihanan vauvan kasvamaan mahaani.
Ihan tyhmää tällainen vainoharhaisuus ja itsensä syyttely kuitenkin kai on. Mutta olen samaa mieltä, että mieltä helpottaa, kun täällä pääsee kyselemään ja keskustelemaan mieltä askarruttavista asioista. Onko jollain oikeasti kokemusta listeriasta tai muista ruokavalioin aiheuttamista ongelmista? Taitaa olla aika harvinaista, mutta ei viittis ottaa turhia riskejä, jos pystyy välttämään...
Mitenköhän sitä ulkomailla syntyy yhtään elävää vauvaa kun siellä ei saa Valion tuotteita? :O
edelleen yli 70 asteessa se listeria tuhoutuu,eli en usko,että vaaraa on sen suhteen
Ihmisenalku on sinällään myös erikoinen,ettei sun tarvitse olla huolissaan siitä alkuraskauden alkoholistakaan,se ihan alkutaimi kun siellä mahassa on niin suojassa,koska ethän voi ennen kuukautisten pois jäämistä (ja siitä n 10 pvää suunnilleen) edes tietää olevasi raskaana? elimistö siis suojaa sitä alkiota tuon ajan,huolet alkaa sitten sen varmuuden jälkeen... noin suunnilleen... eriasia tietysti jollain aineiden käyttäjällä tai rapajuopolla :)
Mutta siis mietippäs kuinka moni raskaus alkaa alkoholin vaikutuksen alaisena :D ois siinä sit huolen aihetta ;)
Ja 30,vaikka ulkomailla ei olekaan Valion tuotteita niin yhtälailla siellä kehotetaan suosimaan paikallisia ja/tai pastöroituja tuotteita.
listerian aiheuttaman keskenmenon. Valitettavasti. Edellisin oli silloin kun oli se porkkanaraasta-katastrofi... muutamia vuosia sitten. Siis edellinen jonka mä tiedän,toki niitä on varmaan senkin jälkeen ollut :(
Sitäpaitti itse olen syönyt noita vaikka kuin raskauksien aikana, eikä ole mielessä käynyt ettei niitä saisi syödä. Syön jatkossakin.
patonkeja saisi syödä!!
Kukaan ei itseasiassa ole vielä (osannut?) vastannut ap:n kysymykseen!! ;)
ei suomessa myydä pastöroimattomia tuotteita..
mielestä myydä.. olen ravintolassa töissä ja kysyin päälliköltämme kerran asiaa kun asiakas kysyi ja päällikkö alkoi vaan nauraa ettei nyt olla ihan maalla.. taisi olla vähän omituinen kysymys:D nykyään itteenikin sit naurattaa kun joku kysyy xDD tosin ihan hyvä tarkistaa..mutta kun pitemmän päälle miettii niin halooo???:D
Mut eikös siellä välissä oo jotain muuta juustoa, ehkä cheddaria? Sekin varmaan pastöroitua.