Millainen ihminen saa 60 000 euroa bruttona?
Kommentit (147)
Myy muutaman gramman vahvaa huumetta tyhmille ihmisille.
Sellainen jonka työ työllistää muita ihmisiä.
Mä toenaan 50% työajalla 72000€ tereydenhuollossa. Että en pitäisi mitenkään isona lukuna tuota 60000€. Mieheni tienasi viime vuonna (DI) 120000. Eikä me kyllä mitään ökyrikkaita edes olla. Suomessa sut luokitellaan tikkaaksi vasta kun sun tulot on useampi satatuhatta vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
60000e vuodessa bruttona tienaava on rikas. Tuolla summalla tienaa nettona noin 3500e/kk. Mutta rikashan ei tätä ymmärrä. Tuolla summalla ei ole koskaan huolta siitä, miten maksaa vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus, puhelin, bussilippu ja ruoat. Jää rahaa harrastuksiinkin ja vaatteisiin tai sijoittamiseen.
Jos on muutama lapsi ja perhe,niin aika vähän on. Kaikki menee ihan normi arkeen. Yksin olevalle varmasti paljon ja voi tuhlata vaikka mihin, joten ei ole ihan yksiselitteinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Lukion jälkeen lamavuosina olin pari talvea työllistettynä päiväkodissa ja määräaikaisena kouluavustajana. Sitten kasvoin aikuiseksi, luin yhteishakuopasta ja palkkataulukoita. Nyt uraa takana 26 vuotta ja pari vuotta sitten ylitin tuon 60000 vuodessa. Koneinsinööri ja tuotekehitystehtävissä.
Siis Suomessa amk-insinööri joutuu tekemään vuosikymmeniä töitä päästäkseen tuohon? En ymmärrä. Itse kouluttauduin uudelleen ulkomailla työn ohessa päälle viisikymppisenä sosiaalialalle. Sama palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmasta oikeasta työstä noin paljon maksetaan.
Mikä on oikeaa työtä?
Kaikki fyysinen esim raksa, kokki, siivooja
Raksalla ei tapahdu mitään ennenkuin se ei-oikea-työ on tehty eli rahoitus, suunnittelu, hankinnat ja luvat. Sen jälkeen tarvitaan vielä tarkastaja katsomaan että ne oikean työn tekijät on osanneet noudattaa suunniätelmaa ;)
Kokki taitaa olla ainoa kun osaa hoitaa hommansa alusta loppuun itsenäisesti. Ja aloitteleva siivousfirman omistaja, joka lakkaa itse siivoamasta heti kun on varaa palkata joku tekemään se itse moppaus.
Vierailija kirjoitti:
Mä toenaan 50% työajalla 72000€ tereydenhuollossa. Että en pitäisi mitenkään isona lukuna tuota 60000€. Mieheni tienasi viime vuonna (DI) 120000. Eikä me kyllä mitään ökyrikkaita edes olla. Suomessa sut luokitellaan tikkaaksi vasta kun sun tulot on useampi satatuhatta vuodessa.
Oho, pikkasen osui sormi mihin sattuu kävellessä. Tienaan siis, terveydenhuollossa, rikkaaksi (ei tikkaaksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60000e vuodessa bruttona tienaava on rikas. Tuolla summalla tienaa nettona noin 3500e/kk. Mutta rikashan ei tätä ymmärrä. Tuolla summalla ei ole koskaan huolta siitä, miten maksaa vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus, puhelin, bussilippu ja ruoat. Jää rahaa harrastuksiinkin ja vaatteisiin tai sijoittamiseen.
Netto on lähempänä 3000 kuin 3500, enkä edes kirkolliw eroa maksA. Mutta pärjäähän tuolla kun menot on maltilliset, taloudessa toinenkin palkansaaja ja vain yksi lapsi. Toki koihin tuloihin yltää.siinä kohden kun lapsi on liki aikuinen.
Riippuu paikkakunnasta. Helsingissä ja Espoossa tuosta palkasta (5000 €/kk) jää käteen 3500 €/kk, jos ei kuulu kirkkoon eikä ole mitään vähennyksiä (jokainen voi halutessaan tarkistaa tämän verottajan veroprosenttilaskurilla). Jos asuu paikkakunnalla, jossa on korkeampi kunnallisvero, jää käteen vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on oikeaa työtä?
Raksalla ei tapahdu mitään ennenkuin se ei-oikea-työ on tehty eli rahoitus, suunnittelu, hankinnat ja luvat. Sen jälkeen tarvitaan vielä tarkastaja katsomaan että ne oikean työn tekijät on osanneet noudattaa suunniätelmaa ;)
Kokki taitaa olla ainoa kun osaa hoitaa hommansa alusta loppuun itsenäisesti. Ja aloitteleva siivousfirman omistaja, joka lakkaa itse siivoamasta heti kun on varaa palkata joku tekemään se itse moppaus.
Tuo voi pitää paikkaansa jossain valtavan isolla kerrostalotyömaalla. Paljon on kuitenkin pieniä rakennushankkeita joissa on pari ukkoa rakentamassa kaiken alusta loppuun saakka. Ei vaikka jonkun kesämökin remontoimiseen mitään valtavaa valkokaulus-insinöörien armeijaa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Palkka+sijoitustuotot oli viime vuonna ~60k brutto. Olen varastohenkilö ja lukion käynyt. Liksa+edut vajaa 50ke/v.
Mistä yrityksistä sijoitustulot?
Saan joo, mutta surkea palkka on 63000€/vuosi. Hätinä tällä tulee toimeen, melkoista kitkutusta on näin sinkkuna. Ehkä auttaisi jos olisi joku muukin tienaamassa kotitalouteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netto on lähempänä 3000 kuin 3500, enkä edes kirkolliw eroa maksA. Mutta pärjäähän tuolla kun menot on maltilliset, taloudessa toinenkin palkansaaja ja vain yksi lapsi. Toki koihin tuloihin yltää.siinä kohden kun lapsi on liki aikuinen.
Riippuu paikkakunnasta. Helsingissä ja Espoossa tuosta palkasta (5000 €/kk) jää käteen 3500 €/kk, jos ei kuulu kirkkoon eikä ole mitään vähennyksiä (jokainen voi halutessaan tarkistaa tämän verottajan veroprosenttilaskurilla). Jos asuu paikkakunnalla, jossa on korkeampi kunnallisvero, jää käteen vähemmän.
Ei jää, koska palkasta pidätetään verojen lisäksi myös eläke- ja työttömyysvakuutusmaksu, joka on noin 8 % (5000e tuloista 400e). Puolisoni tulot ovat noin 65 000e vuodessa, ei kuulu kirkkoon, ja työmatkavähennystäkin saa, mutta käteen jää silti vain noin 3300e. Niin ja asutaan kehyskunnassa, jonka veroprosentti on myös hyvin maltillinen.
Ei todellakaan olla rikkaita eikä eletä leveästi, ei pk-seudun hintatasolla, kun asuminen vie leijonanosan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on oikeaa työtä?
Jos ei puhuta yhden miehen pizzerioista, niin moni kokki ei kuitenkaan omista ravintolaansa, hoida rekrytointeja, tee kirjanpitoa itse jne.
Kaikki Ylilaudalla ja Vauvalla
Tienaan ton päivässä. Siksi Suomella menee näin hyvin, yrittäjät kiittää. Joka kuukausi vaihdan uuden auton.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Porukalla ajatus vääristyy kun kaikenmaailman influensserit esittelee elämäänsä. Heistä saa (jos ei tiedä paremmin) kuvan, että se on sitä rikkaan elämää.
Olen amiksen puupuolen käynyt ja armeijan jälkeen hain kesätöihin paperitehtaalle. Kesän jälkeen mut palkattiin tuotannon päälliköksi ja palkka pomppas 60 tonniin. 13 vuotta olin siinä hommassa.
Erityisluokanopettaja ja vuosiansiot noin 62 000 €/kk lähes 20 vuoden kokemuksella ja muutamilla ylitunneilla.
Noin 64 000 e/v bruttopalkka. Opettajana 31 vuotta.
Lääkärinä saa aika kevyesti.
Peruspalkka erikoistuvalla lääkärillä on noin 4000 € kuussa mutta päivystyksistä tulee lisäksi 500-1000 € vähän kuukaudesta riippuen. Erikoislääkärinä sitten palkka on vielä tonnin pari parempi. Näin siis julkisella, toki jotkut tienaavat paremminkin. Riippuu vähän erikoisalasta, päivystämisen määrästä ja siitä tekeekö yksityisellä lisäduunia päivätyön lisäksi.