Tyttären lapsettomat kesähäät
Tyttäremme in menossa naimisiin loppukesästä. Koska juhliin kutsutaan useita vihkiparin ulkomailla asuvia ystäviä, on kutsut lähetetty hyvissä ajoin. Pitkän pohdinnan jälkeen häät on päätetty pitää ns. aikuisten juhlana, osasyy tähän ovat kustannukset, toisaalta juhlapaikan sijainti Helsingin keskustassa vilkkaan kadun varrella sekä muut lasten turvallisuuteen ja valvomiseen liittyvät asiat.
Olin viestinyt kummille että juhlat ovat lapsettomat. Nyt lapseni kummi on ilmoittanut ettei pääse häihin ellei hänen tyttärensä (morsiamen hyvä ystävä) kahta pientä lasta kutsuta juhliin koska lapsilla ei ole kuulemma kummimummon lisäksi muita hoitajia. Kyseesssä on hyvin toimeentuleva lapsiperhe, joilla olisi varaa palkata hoitaja. Kummi oli sittemmin kääntynyt morsiamen puoleen ja pyytänyt tältä erikoislupaa lapsenlapsien osallistumiseen mihin tyttäremme ei ollut kehdannut vastata kieltävästi.
En oikein jaksa ymmärtää miksi tästä lastenhoitoasiasta on tehty meidän järjestäjien ongelma; meillä on kädet täynnä juhlien suunnittelussa ja järjestämisessä ja mielestäni klo. Hoitokuvio ei kuulu meille juhlien järjestäjänä. Lisäksi monilla muillakin juhliin kutsutuilla on lapsia ja tähän asti saamamme palautteen perusteella häistä aikuisten juhlana ollaan oltu tyytyväisiä.
Neuvokaa kuinka viestin ystävällisesti kummille, että nämä nyt ovat sittenkin aikuisten juhlat; kummi on herkästi loukkaantuva sorttia, enkä halua että hän jättäisi kummilapsensa juhlan väliin, mitä hänet tuntevana pidän täysin mahdollisena.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Todella harmi ettet pääse osallistumaan."
Tuohan on ilkeilyä. Jos ensin päätät, etten ole tervetullut syystä x, niin ei sen jälkeen ruveta v-tuilemaan, että harmi, kun et pääse.
Olethan sinä tervetullut muttet halua osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi teki virheen kun antoi periksi. Joten onneksi olkoon: saatte häät jossa on lapsia. Tää onkin kiva ylläri sitten muille lapsellisille vieraille, jotka ovat noudattaneet kutsua.
Et ilmeisesti ole ollut lapsettomista häissä. Niissä yllättäen on lapsia, mutta vain erikseen kutsuttuja, kuten morsiusparin sisarusten lapset.
Olisimme joutuneet jättämään 3 vuotiaan koko viikonlopuksi hoitoon, kun häät olivat 600 km päässä, eikä täysin vierasta hoitajaa haluttu noin pienelle. Jäi häät sitten väliin.
Ja teistä vanhemmista toinen, se hääparille tutumpi/läheisempi, ei voinut lähteä häihin, koska...?
Kun se tutumpi/läheisempi ei ollut niin läheinen kaukana asuvan serkkunsa kanssa, että olisi lähtenyt sinne 600 km päähän koko viikonlopuksi.
No miksi sinne olisi sitten porukallakaan lähdetty?
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat häät ovat suomalaisen White Trash - väen ryyppyjuhlat. Kaljalasti haetaan Virosta, ja kossua riittää. Missään muussa maassa ei vaadita jättämään lapsia pois juhlista. Only in Finland.
Höpö höpö. Lapsettomat häät ovat olleet muodissa rapakon takanakin jo iät ajat.
Aina on ihmisiä, joita ei samat ohjeistukset koske.
Pidin lapsettomat bileet, eikös vain vuoden vanhemmat tulleet 1 ja 3 vuotiaan kanssa. Rattaat tukkivat joka käytävän. Vitutti.
Kun eivät saaneet lapsenvahtia. Parin kuuksuden päästä vanhemmat kävivät kahdestaan Miamissa (luit oikein)!
Tyttäreni häihin tuli kaksi fiksua avioparia, kummallakin oli ekaluokkalainen lippispoika mukana. Toinen siksi kun ei ollut koskaan ollut häissä ja toinen siksi kun eivät mene minnekään ilman poikaansa ( mikä ei pidä paikkaansa) Eivät tunteneet toisiaan. Vitutti.
Paikkaplaseeraus meni kahden pöytäryhmän osalta uusiksi ja pitopalvelu laskutti heistä saman kuin aikuisistakin, lautasten mukaan.
Onko mua kutsuttu heidän juhliinsa? Ei, koska Hesassa on juhliminen kallista niin juhlitaan vain pienimuotoisesti.
Vaikuttiko väleihin? Yritän ettei se näkyisi mutta olen olen alkanut olemaan kriittisempi heidän seurassaan. Enkä kutsu yökylään, enään.
Perutaan häät ja yhteinen hautapaikka...
Vierailija kirjoitti:
Pidin lapsettomat bileet, eikös vain vuoden vanhemmat tulleet 1 ja 3 vuotiaan kanssa. Rattaat tukkivat joka käytävän. Vitutti.
Kun eivät saaneet lapsenvahtia. Parin kuuksuden päästä vanhemmat kävivät kahdestaan Miamissa (luit oikein)!
Tyttäreni häihin tuli kaksi fiksua avioparia, kummallakin oli ekaluokkalainen lippispoika mukana. Toinen siksi kun ei ollut koskaan ollut häissä ja toinen siksi kun eivät mene minnekään ilman poikaansa ( mikä ei pidä paikkaansa) Eivät tunteneet toisiaan. Vitutti.Paikkaplaseeraus meni kahden pöytäryhmän osalta uusiksi ja pitopalvelu laskutti heistä saman kuin aikuisistakin, lautasten mukaan.
Onko mua kutsuttu heidän juhliinsa? Ei, koska Hesassa on juhliminen kallista niin juhlitaan vain pienimuotoisesti.
Vaikuttiko väleihin? Yritän ettei se näkyisi mutta olen olen alkanut olemaan kriittisempi heidän seurassaan. Enkä kutsu yökylään, enään.
Tuollaiset pitäisi vaan käännyttää ovelta. Aivan järjettömän epäkohteliasta tuoda juhliin kutsumattomia vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni häihin tuli kaksi fiksua avioparia, kummallakin oli ekaluokkalainen lippispoika mukana. Toinen siksi kun ei ollut koskaan ollut häissä ja toinen siksi kun eivät mene minnekään ilman poikaansa ( mikä ei pidä paikkaansa) Eivät tunteneet toisiaan. Vitutti.Paikkaplaseeraus meni kahden pöytäryhmän osalta uusiksi ja pitopalvelu laskutti heistä saman kuin aikuisistakin, lautasten mukaan.
Yökylään? Olivatko nämä sinun omia lapsiasi perheineen?
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla ei ole isää tai isoisää?
Eihän nillä näissä tarinoissa koskaan ole.
En oikein jaksa ymmärtää miksi tämä lapsellisten vieraiden poisjäänti häiritsee juhlien järjestäjiä niin paljon. Jos ei vieras halua laittaa lapsiaan tuntemattoan hoitoon se on ihan ok ja jättävät juhlanne väliin. Tämä on hyvä ottaa huomioon jo siinä vaiheessa kun kutsuja lähettää, että hyvin suurella todennäköisyydellä ne lapselliset vieraat eivät tule. Turha siitä on jälkikäteen enää vääntää.
Jos haluaa lapsettomat häät, niin sitten pitää lapsettomat häät. Nämä on ihan tapauskohtaisia. Esimerkiksi juhlapaikan koko saattaa aiheuttaa rajoituksia. Jos kutsuu juhliin lapset, niin se voi tarkoittaa, että 20-30 muuta vierasta jää kutsumatta, koska ei ole pöydissä tilaa. Sitten moni haluaa kunnon juhlat ja haluaa varmistaa, että aikuisetkin voivat kunnolla rentoutua ja juhlia. Lapset hoidossa, niin voi keskittyä juhlimiseen, eikä lähteä häistä klo 20, kun on nukkumaanmeno aika.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin lapsilla olisi hauskaa näissä tylsissä häissä.
Henk.koht ihmettelen tosin tätä rajausta. Jätetäänkö myös vanhukset, vam maiset etc. pois?
Jos jotakuta aikuista ei mistä tahansa syystä halua kutsua, niin riittää, että hänelle ei lähetä kutsua. Ihan sama onko vanhus vai mikä. Kukaan kutsuttu ei rupea raahaamaan sinne jotakin kutsumatonta aikuista. Vain lapsista on erikseen mainittava, että kutsu ei koske heitä, koska perusoletus on, että alaikäiset lapset sisältyvät kutsuun.
Mulla tuli kyllä olo että miksi nämä häät juhlitaan? Kun pikkasen ainakin tästä kirjoituksesta paistaa läpi pätemisen tarve? Eiköhän fiksut ihmiset kykene tämän asian ratkomaan keskenään? Kun on ihan niitä ulkomaillakin asuvia PARISKUNTIA tulossa vieraaksi.
Vierailija kirjoitti:
Taisi tuo Hesa ja enään paljastaa juntin :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne huonokäytöksiset, meluavat räkäpennut pitäisi sinne päästää riehumaan? Ottaako mammaa päähän, kun oma pershedelmänsä ei olekaan kaikkialla se keskipiste ja huomion kohde?
Kaikki lapset eivät ole huonokäytöksisiä, meluavia räkäpentuja. Älä yleistä jos sukulaisesi ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Todella harmi ettet pääse osallistumaan."
”Tässä teille satanen. Palkatkaa sillä hoitaja.”
Kehtaisivatko ottaa vastaan 😆Ei se nyt rahasta kiinni useinkaan ole. Jos palkkaat randomtyypin hoitamaan lastasi, niin mistä tiedät minkä huumehörhön hoitajaksi saat? Mitä se tekee sun lapselle tai kodille sillä aikaa kun olet pois? Helppo on huudella, että ota satanen. Kuule olisi antaa vaikka tonnikin, mutta silti en ihan ketä tahansa lasteni hoitajaksi huoli.
Täällä monessa kommentissa toistuu randon/tuntematon hoitaja?!
Öö siis tuota kenelläkään ei ole yhtään TUTTUA sukulaista, läheistä, ystävää tai sisarusta, joka voisi hoitaa lapsia?
Ei palstan ihmisillä ole, ainoa tuttava on aina se lapsettomien juhlien pitäjä. Sukulaisia ja kavereita ei ole. Lapset on onnistuttu myös kastamaan ilman kummeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua sinä puutut tyttäresi vieraslistaan? Jos joku ei tule, ei tule ja sillä sipuli. Ei ole sinun päänsärkysi.
Älä nyt viitsi puuttua tähän.
Olen sulhasen kanssa todella hyvissä väleissä, ja on hienoa saada kyseinen koneinsinööri perheeseen.
Se on minullekin herkkä hetki, koska olemme tyttäremme selän takana naineetki ties kuinka monta kertaa.
Ja Abdullahilla on muuten ihan hemmetin iso kulli.
Tulit tuossa samalla epähuomiossa paljastaneeksi, että Abdullah-sulhanen on tyttäresi isä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi nyt vain on lapsivihamielinen maa. Toki hääparin kutsua ja toivetta on noudatettava.
Tyttäreni mies on portugalilainen, ja olen ollut vieraana portugalilaisissa häissä. Hääpaikka oli ihanalla piha-alueella varustettu ravintola, jossa oli varattu jopa kaksi huonetta lasten päiväunia, vaipanvaihtoa jne. varten. Lapset saivat näkyä ja kuulua ja koko päivän kestävässä juhlissa lapset olivat diskossa tanssimassa vanhempiensa kanssa. Nuorin vauva, 4 kk, vietiin jo iltakahdeksalta kotiin. Loput jatkoivat iltakahveihin ja kakkuhuoneen herkkuihin, puoleen yöhön asti.
Ei kuulemma voi olla lapsettomia häitä tuossa maassa. Ja vieraita oli lähemmäs sata.
Ja Intiassa on aivan ihania, tuhansien ihmisten häitä joissa koko suvut ovat juhlimassa. Morsiamen perhe maksaa muhkeat myötäjäiset ja hääjuhlan, lisäksi kustantaa sulhasen perheen hääasut.
Ei se silti tarkoita, että Suomessa täytyy juhlia samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen surullinen nykymenosta häissä. itsellä ainakin mukavia muistoja kun pääsi pikkutyttönä häihin, muistan jopa millainen ripsumekko oli päällä. Ihan nätisti siellä istuttiin paikoillaan kirkossa ja ruokapöydässä ja leikitttiin serkkujen kanssa .Ihasteltiin morsianta joka näytti lapsen silmissä prinsessalta. Missä ne lapset saa sitten näitä kokemuksia kun häät ovat lapsettomat nykyisin niin monilla.
Tässä taloudellisessa tilanteessa ei varmaan ole rahaa palkata hoitajakaan kotiin eikä halua ventovieraitakaan hoitajia.
Ennen ehkä osattiinkin käyttäytyä, mutta nykylasten kanssa se on toisin. Kukaan ei oikeasti halua jotain pikkupiruja juhliaan pilaamaan. Ja vellihousuvanhempansa katsovat tollottavat suut auki vierestä.
Miksi sinulla on tuollaisia ystäviä? Meillä sekä ystävien luona vanhemmat huolehtivat lapsistän.
Olen ollut häissä, joissa olen tuntenut vieraista noin kolmasosan ja valitettavasti huomannut, että todella harva nykyvanhempi (minulle tuntematon) ei katso lastensa perään lainkaan. Juhliin tullaan sillä mielellä, että nyt rentoudutaan ja kylä kasvattaa. Kun lapset kyllästyvät ja tekevät pahojaan, on vanhempien viesti, että kyllä niitä saa kieltää, mutta he itse eivät tee elettäkään mennäkseen lastensa perään.
Kannatan tällaisenä yli 50v täti-ihmisenä lapsettomia häitä ja mitä tahansa kodin ulkopuolisia juhlia, koska vain siten taataan kaikille vieraille miellyttävä juhla. En ole koskaan joutunut juoksemaan yhdenkään dementikkomummon perässä estämässä tätä repimästä pöytäliinoja, mutta turhankin usein on juhliin tuotu se kaksivuotias, jolle pöytäliina on niin ihana asia, että se pitää saada hilattua syliin.
Mitä valitettavaa siinä on, että todella harva ei katso lastensa perään lainkaan? Minusta se on oikein hyvä uutinen.
Vierailija kirjoitti:
Suomi nyt vain on lapsivihamielinen maa. Toki hääparin kutsua ja toivetta on noudatettava.
Tyttäreni mies on portugalilainen, ja olen ollut vieraana portugalilaisissa häissä. Hääpaikka oli ihanalla piha-alueella varustettu ravintola, jossa oli varattu jopa kaksi huonetta lasten päiväunia, vaipanvaihtoa jne. varten. Lapset saivat näkyä ja kuulua ja koko päivän kestävässä juhlissa lapset olivat diskossa tanssimassa vanhempiensa kanssa. Nuorin vauva, 4 kk, vietiin jo iltakahdeksalta kotiin. Loput jatkoivat iltakahveihin ja kakkuhuoneen herkkuihin, puoleen yöhön asti.
Ei kuulemma voi olla lapsettomia häitä tuossa maassa. Ja vieraita oli lähemmäs sata.
Minä taas olen ollut häissä USA:ssa. Olivat todella tyylikkäät lapsettomat häät ravintolassa. Yksi pariskunta oli tullut paikalle Ranskasta asti, kaksi lastaan olivat jättäneet kotiin isovanhempien huomaan.
Lapsettomat häät ovat suomalaisen White Trash - väen ryyppyjuhlat. Kaljalasti haetaan Virosta, ja kossua riittää. Missään muussa maassa ei vaadita jättämään lapsia pois juhlista. Only in Finland.