Mitkä on mielestänne hyviä kestovaippoja?
Jos alan kestovaippalemaan, mitä tarvitaan? Onko olemassa jotakin ns. valmispaketteja, joilla voisi aloittaa?
Kommentit (7)
HÖH!
No, katso esimerkiksi vekaravintti (fi) - ja touhutoukka (com) -nimiset nettikaupat. Molemmissa on mielestäni hyvät aloituspaketit tarjolla.
Jos joku vaippa ei miellytä siitä pääsee hyvällä hinnalla kyllä eroonkin.
Alkuun suosittelisin harsoa tai sisävaippaa ja kuorta, vähän myöhemmin taskuvaippoja irtoimuilla. Taskuvaipoista FuzziBunz, LillaTasku, Eemukka ja CherryBerry edustavat mielestäni alan parhaimmistoa.
personal. inet. fi/yhdistys/kestoliinailijat/kustannus. htm
jos rahasta on tiukkaa. Muutamalla vaipalla voi lähteä liikkeelle ja laajentaa varastoa sitä mukaa kun kertakäyttöisistä säästyy rahaa. Lähes ilmaista kestoilua on ostaa muutama äp 2006:n kuori nettikirppikseltä noin 4-5 euroa /kpl ja parikymmentä harsoa. Siihen lisäksi pari erimerkkistä sisävaippaa ja pari taskuvaippaa + imua, niin pääsee hyvin kokeilemaan mitä vaippoja kannattaa ostaa jatkossa.
Ihan vastasyntyneellä harsot ja hahtuvavillahousut ovat ihania.
Prefoldit on siitä ihania, että sama koko (3) käy koko vaippaiän. sit vaan kuoria uusii tarpeen mukaan. Ja mä muuten oon tykännyt ihan hulluna Wonderoosin taskuvaipasta: sama koko menee koko vaippaiän, on ohut ja kestää!
eikö ensi vuonna syntyvät vauvat enää saa sitä etua (pakkaus 2007 tai jopa 2008)? Mistä johtuu? Oliko vain kokeilu?
ovat kapeita ja siroja, mukavia lapselle, imevät silti hyvin. Noita suosittelen ainakin silloin, jos siirtää lapsen kertavaipoista kestoihin " vanhemmalla iällä" , pikkuvauvaiän jälkeen. Ei juuri ole vaipan koossa eroa kertavaippaan verrattuna! Omalla lapsella aloin noita käyttää 1v 2 kk iässä, ei ole protestoinut. Eemukalta on fleecetaskuvaippoja, Swaddlebeesilta pul-taskuvaippoja.
On all-in-one-vaippoja, joissa on kaikki samassa, mutta itse tykkään taskuvaipoista. Niihin laitetaan lisäimu imutaskuun (voi laittaa valmiiksi, ettei vaipanvaihto ole sen kummoisempaa kuin kertavaipan vaihtaminen.) Fuzzit miellyttävät monia, en ole kokeillut omalla lapsella, uskon, että ovat hyviä.
Aloitin kestoilun pari kuukautta sitten. Aloittamista lykkäsi ainakin vuodella se, että olin ihmeissäni monien vaihtoehtojen kanssa. Kävin Kestovaippayhdistyksen esittelyssä, siellä selvisi aika paljon, ja sen jälkeen vain ostin kirppareilta muutamia.
Tiedän monia, jotka ovat kiinnostuneita kestoilusta, mutta eivät aloita, koska vaihtoehtoja on niin paljon eikä viitsi kymmentä eri vaippatyyppiä ostaa vain kokeiluun (vaikka niistä pääseekin nettikirppareilla eroon).
Kestovaippalainaamoja on jossain päin Suomea, ne olisivat hyviä vaikka joka neuvolaan!
Jonkun verran kokeilua ja haparointia pitää sietää, eri mallisille lapsille käyvät eri vaipat... Minusta eri mallisilla pul-taskuvaipoilla voisi aloittaa, mielestäni ovat ihan yhtä helppoja kuin kertavaipat.. (Pul=kosteussuoja, ei tarvitse erillistä kuorivaippaa.)
Kestovaippainfon sivuilla on selvitetty vaippatyypit hyvin, mutta ainakin minun piti nähdä vaippoja ensin, ennen kuin hahmotin lopullisesti, mitä mikin termi tarkoittaa.
Kestovaipat ovat kehittyneet tosi paljon ihan parissa vuodessa. Tosi pehmeitä vaihtoehtoja on olemassa. Muutama vuosi sitten näin jonkun tönkön systeemin, jossa oli kovat kireät kuminauhat, huh. Voi noita olla vieläkin, mutta hirmu pehmeitä ovat ne nykyiset, joita olen nähnyt. Mielestäni äitiyspakkauksessa ollut kestovaippa ei ollut pehmeimmästä päästä (jos nyt ei hirmu tönkkökään), pikaisesti sitä käytin kädessä.
Käyppä tsekkaamassa:
http: //www. kestovaippainfo. fi/index. php