Papa-koe
ensi viikolla satunnaisseulonnassa.
Arvostan todella paljon tuota seulontaa mutta...
Kun se ei meinaa onnistua, toimenpide on kivulias ja kestää kauan ennen kuin saavat ronkittua sen kohdunsuun
näkyville.
Kohdunlaskeumaa ei ole.
Onko teitä moniakin, joilta näytteenotto ei onnistunut?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle gynelle aina. Ei ostolabra tai kunnan lekuri.
Tuo on omituinen harhaluulo, että yksityinen gyne osaisi ottaa papan paremmin kuin se kunnan bioanalyytikko, joka tekee sitä työkseen useita kertoja päivässä. Eihän se näytteenotto nyt edes lääkärin työtä varsinaisesti ole. Eikä varsinkaan lääkärin ammattitaito ole siitä kiinni, onko työnantaja yksityinen vai julkinen.
Oman kokemukseni mukaan ne yksityisen gynet ovat saaneet otettua papat suht kivuttomasti ja ilman viikon verenvuotoa.
Seulonta-papa kokemukset olleet kamalia. Ensimmäinellö kerralla ajattelin olleen vain "huonoa tuuria" ja vuosina verta viikon. Toinen kerta ei ehkä yhtä paha ja kolmas samanlainen kuin tuo ensimmäinen.
Tuosta pitää tehdä valitus. Mulla on ollut ihan hyviä.
Kuten aiemmin kerroin, niin ovat vaihtaneet pienempään sondiin ja olleet muutenkin ammattitaitoisia.
Avatkaa se suu, jos tuntuu pahalta.
Näytteenottajissa on eroa ja potilaissa kanssa. Ikinä en ole papakokeessa tuntenut juuri mitään, epäilen ettei mulla ole tuntohermoja siellä ollenkaan!
Kivuliasta aina, pienimmät vehkeet ja vaihdettu hoitsua. Jotenkin kallellaan kohdunsuu tms
Vierailija kirjoitti:
Tuo papa-kokeseen kutsu on ihan asiallinen.
Mutta kun ei onnistu, niin ei onnistu.
Olen n.60-vuotias ja pelkään syöpää.
Mutta mitä tehdä, kun näytteen ottaminen ei vain onnistu kuin harvoin.
20 minuuttia ährätään ja vaihdetaan näytteenottajaa monesti.
Lopulta nousen kivusta ja vitutuksesta itkien tutkimuspöydältä.
Eikö tähän papa-kokeeseen ihan oikeasti voi keksiä helpompaa tapaa?
Perkele, kuussakin on käyty, mutta papa-koe otetaan kuin keski-ajalla(jos sellaista olisi otettu)
Tätä samaa sanoin gastroskopian jälkeen.
Sanottiin, että ihan tavallinen toimenpide, johon ei edes mene kauan.
Sille lääkärille se varmasti onkin näin. Eihän se lääkäristä tunnu miltään, kun työntää letkua potilaan mahalaukkuun ja suolistoon.
Ota särkylääke ennen papa-kokeeseen menoa. Hengittele rauhallisesti ja rentoudu. Minulla ei näytteenotto ole tuntunut missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koske kun on vaan ihan vatsalihakset rentona. ja ajattelee muita asioita.
Hieman se nipistää mutta eihän se nyt minuutteja kestä.
Se spekula ei edes koske.
Spekula se juuri sattuukin.
Sattuu jos on tyhmä näytteenottaja joka käyttää liian isoa spekulaa. Minulla onneksi viime vuosina ovat käyttäneet tosi pientä spekulaa. Ovat olleet onneksi tosi varovaisia.
Miksi tätä ei ole kaikilla hyvinvointialueilla?
Kyllä aina kestää kauan naisten elämän parantaminen.
Ai kamala :( Mulla ei ole koskaan liiemmin sattunut, epämukavaa tietysti on. Näyte otettu parissa minuutissa, vertakaan ei ole jälkeenpäin ikinä vuotanu.
Miksi eivät siellä labrassa vain pyöräytä pumpulipuikolla????