Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette päässeet irti dopamiinikoukusta?

Vierailija
01.04.2026 |

Itse nelikymppinen, parisuhteessa oleva nainen ja riippuvuuksiani ovat:

- jatkuva ylinopeus ja riskien ottaminen liikenteessä

- ostaminen, esimerkiksi aina uusin IPhonen ProMax-malli saatava. Myös vaatteet, kengät, kauneudenhoitopalvelut, sekä jatkuva nopeammasta autosta unelmointi

- aina pitää olla kiikarissa uusia miehiä, usein itseäni nuorempia, joita pitää jahdata. Sitten kun tavoite on saavutettu, hylkään heidät. Saalistusvietti siis ja jännityksen hakeminen minulle välttämätöntä.

Yritin työterveyden kautta päästä ADHD-tutkimuksiin, mutten päässyt, kun olen menestynyt opiskeluissa aina hyvin, perheellinen ja muutenkin elämäni on päällisin puolin oikein mallillaan.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittamalla päivän lukemalla kirjaa n.20 min, sama työpäivän jälkeen.

Hassua miten pienellä asialla on ollut suuri vaikutus minuun. 

Vierailija
2/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittamalla päivän lukemalla kirjaa n.20 min, sama työpäivän jälkeen.

Hassua miten pienellä asialla on ollut suuri vaikutus minuun. 

Minä aloitan aamuni musiikilla. Ennen nukkumaan menoa kuuntelen yleensä äänikirjaa. Minulle on tärkeää mennä nukkumaan aikaisin, klo 20-21 maissa

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä kokonaan eroon pääse mutta joskus on ollut detox-päivä. Pitää tietoisesti etsiä niitä kokemuksia muualta. Joka kevät innostuu pariksi viikoksi puutarhan hoidosta, kerran kuukaudessa menee pummilla junaan, yms. Vaihtelu virkistää. Meillä on tämmöiset aivot ja niiden kanssa on elettävä. Osakkeita ostamalla saa hurjasti jännitystä eikä siitä ole haittaa kenelläkään, paitsi jos on huono siinä.

Vierailija
4/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤣 Ai vastuuttomuus ja itsetuhoisuus ovat nykyään "dopamiinikoukku", ok

Vierailija
5/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajatellut päästä irti. Tykkään sijoittaa ja ostella osakkeita. Useimmiten ne tuottavat ihan hyvin ja tekemällä oppii aina paremmaksi. Autolla hurjastelu kannattaa vaihtaa johonkin muuhun jännitystä tuovaan. Eikä tuo ap:n miestennieleminenkään välttämättä ole pitemmän päälle kaikille osapuolille vaaratonta. 

Vierailija
6/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut pahassa koukussa erityisesti herkkuihin, alkoholin tissutteluun ja osteluun. Mulla avaimia on ollut mm. stressin vähentäminen ja unen lisääminen.

Mutta kaikken tärkeintä on ollut huomata jo ensimerkit siitä, että nopeita palkkioita hakeva puoli aivoja on käynnistymässä. Sellainen epämääräinen levottomuus, tunne että haluaa jotain, vaikkei vielä usein edes tarkkaan tiedä mitä haluaa. Jos siinä ajattelen, että no, napsin tästä muutaman pähkinän, tai vähän shoppaan jotain kosmetiikkaa, niin se näyttää viattomalta. Että eihän tuossa syömisessä ollut edes paljon kaloreita, tai että mitäs vikaa on jos tilaan kosmetiikkaa, kun mulla on rahaa siihen. Mutta käytännössä tuo pieni myöntyminen käynnistää palkkioloopin. Napostelu/shoppailu/lasi viiniä tms -> tuntui hyvältä, levottomuus ja halu katosi. Jonkun ajan päästä, ehkä vasta seuraavana päivänä tai parin päivän päästä, tulee uusi pieni viaton halu. Jos taas antaa periksi, alkaa eskalaatio. Halut kasvaa yhä suuremmiksi ja vaikeammiksi vastustaa. Jonkin ajan päästä ei riitä enää se mikropalkkioiden etsintä arjessa, vaan "bilekone" hyrähtää päälle: haluan ryypätä ja mässätä ja bailata, ja kaikki muu on tylsää ja epätyydyttävää. Joskus toki pysyy pitkäänkin mikropalkkioiden hakutasolla. 

Mutta tärkeintä on sanoa ei niille heti alkumerkeille. Mikä ei tarkoita ettei koskaan saisi tehdä mitään kivaa, vaan ne pitäisi tehdä suunnitellusti, ei impulsiivisesti himon vallassa.

Vierailija
7/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä pääseekö siitä. Ehkä terapiassa jos tutkiskelee sen syitä?

Sinuna jättäisin nuo miehet ja autohurjastelut pois ja vaihtaisin esim alamäkipyöräilyyn tai muuhun harrastukseen, josta saa kiksit.

Vierailija
8/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä kokonaan eroon pääse mutta joskus on ollut detox-päivä. Pitää tietoisesti etsiä niitä kokemuksia muualta. Joka kevät innostuu pariksi viikoksi puutarhan hoidosta, kerran kuukaudessa menee pummilla junaan, yms. Vaihtelu virkistää. Meillä on tämmöiset aivot ja niiden kanssa on elettävä. Osakkeita ostamalla saa hurjasti jännitystä eikä siitä ole haittaa kenelläkään, paitsi jos on huono siinä.

Miten tällainen päivä käytännössä onnistuu. Eikö jokaisen terveen ihmisen aivot tuota dopamiinia? 

Vierailija
9/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä pääseekö siitä. Ehkä terapiassa jos tutkiskelee sen syitä?

Sinuna jättäisin nuo miehet ja autohurjastelut pois ja vaihtaisin esim alamäkipyöräilyyn tai muuhun harrastukseen, josta saa kiksit.

No mulla nuo on ne asiat, jotka tyydyttää dopamiinin tarpeeni. Rankka salitreeni on kanssa yksi, mutta mitään hidasta en kestä, siitä tulee vain vihaiseksi. Muita en ole löytänyt.

Alkoholia tai muitakaan päihteitä en käytä lainkaan. Baareissa en käy.

Ap

Vierailija
10/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis varmaan uskoontulla jotta dopamiiniä tuova synninteko alkais tympiä

Vierailija
11/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentumalla. Masentuneen aivot eivät tuota dopamiinia. 

Vierailija
12/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis varmaan uskoontulla jotta dopamiiniä tuova synninteko alkais tympiä

Olen ammatiltani pappi, eli ihan uskossa kyllä. Ei ei parane millään uskoontuloa ADHD.

Ap

Vierailija
13/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala ajaa rallia laillisesti, älä kaahaa yleisillä teillä, vaarannat muiden hengen.

Vierailija
14/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentumalla. Masentuneen aivot eivät tuota dopamiinia. 

Ei inspiroi masentuminen yhtään. 

Ap

Vierailija
15/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ruokkiko selvää trollia.

Vierailija
16/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala ajaa rallia laillisesti, älä kaahaa yleisillä teillä, vaarannat muiden hengen.

Ei se ole sama asia. Täytyy yrittää saada vielä ADHD-tutkimukset jostain. Lääkitys ehkä tasoittaisi menoa hieman.

Ap

Vierailija
17/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ruokkiko selvää trollia.

En ole trolli.

Ilmeisesti lääkärienkin mukaan kaikki naispotilaat ovat trolleja..

Ap

Vierailija
18/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/19 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÖRKEÄÄ VIHAPUHETTA SIVUSTOLLA!! NETTIVINKKI POLIISILLE??

https://tinyurl.com/uttrev63

En ole koskaan lukenut sairaampaa ja loukkaavampaa tekstiä.
Ihan törkeää uskonrauhan rikkomista ja kansan kiihotusta.
100% vääriä mielipiteitä ja hullunjuttua! Kirjoittaja
kuuluu vankilaan tai suljetulle osastolle Auroraan.

Teenkö nettivinkin poliisille? Sananvapautta ei Suomessa tarvita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi