Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miehet eivät ole enää herrasmiehiä?

Vierailija
01.04.2026 |

Ärsyttää ja turhauttaa. Ritarillisuus on kuollut! 

Kommentit (149)

Vierailija
141/149 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidempään tätä palstaa seuranneena olen tehnyt havainnon, ettei naisetkaan varsinaisesti mitään sivistyneitä leidejä ole.

Vierailija
142/149 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä Suomessa suurin osa miehistä koskaan mitään herrasmiehiä ole ollut. Ehkä elokuvissa, ja silloin kun pitää esittää jollekin, saadakseen, jotain etuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/149 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 vuotta sitten yhteiskunta oli tietynlainen, ja siinä oli tietynlaiset käyttäytymismallit ja normit. 

Nyt eletään tätä päivää tässä yhteiskunnassa, jossa on omanliaisensa käyttäytymismallit ja normit. 

Et voi ottaa yhtä yksittäistä ilmiötä (esim "herrasmiesmäisyys") 50 vuoden takaa, ja siirtää sitä nykypäivään. Kulttuuri ei vaan toimi noin. 

Keski-Euroopassa se toimii. Suomalaismiesten herrasmiesmäisyyden puute johtuu venäläisistä kulttuurivaikutteista.

Oho, missäs Keski-Euroopassa sitä ollaan muka oltu? Aika harvassa Puolan, Saksan, Ranskan jne herrasmiehet ovat.

Vierailija
144/149 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidempään tätä palstaa seuranneena olen tehnyt havainnon, ettei naisetkaan varsinaisesti mitään sivistyneitä leidejä ole.

Tämähän se on. Feminismillä saatiin taisteltua arvot, että naiset ovat yhtä arvokkaita kuin miehet. Nyt pitäisi vielä saada taisteltua ajatus, että naiset ovat ihan yhtä perseestä kuin miehet.

Vierailija
145/149 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole sinulle ritarillisuuden tai herrasmiehyyden velkaa, ettäs tiedät

Vierailija
146/149 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on. Feminismillä saatiin taisteltua arvot, että naiset ovat yhtä arvokkaita kuin miehet. Nyt pitäisi vielä saada taisteltua ajatus, että naiset ovat ihan yhtä perseestä kuin miehet.

Ovatko naiset valmiina siihen mitä siitä seuraa kun miehet vihdoinkin lopettavat naisiin ruusunpunaisten lasien läpi suhtautumisen?  Jos nykymeininki jo tuntuu kamalalta tunteettomalta sorrolta niin mitäs seuraavaksi?

Vierailija
147/149 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi herrasmiesmäisyys kytkeytyy siihen että naisen pitäisi olla vanhanaikainen nainen? Eikö naisille ovenavaaminen yms ole peruskäytöstapoja? Kyllä minäkin naisena avaan oven vanhukselle tai lapselle.

Kai sen kiitoksen voi kumminkin sanoa? M33

Vierailija
148/149 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mitään tarvetta olla herrasmies

Vierailija
149/149 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä me naisetkaan emme ole enää leidejä. Olen viisikymppinen ja nuorempana kaipasin kyllä sellaista herrasmiesmäistä käytöstä ja ihailua, mutta toisaalta tuntui, että pitää pärjätä itse ja kyllä mä jaksan sitä ja tätä. Nykyisin olen vain imarreltu, jos joku mies auttaa takin päälle tai päästää ovesta ensin. Mutta kyllä itsekin käyttäydyn paremmin. Olisinpa ollut nuorena vähän viisaampi.

Kaipasit ihailua? Annoitko ihailua vastavuoroisesti miehille, vai olitko vain odottaen saamapuolella?

Sitä juuri tarkoitin, että olisinpa ollut viisaampi silloin. Jotenkin sellainen ns. naisellinen käytös, passaaminen, ihailu oli vain yök yök ja epätasa-arvoista, sellaista piti hävetä. Mutta kummasti moni tyttö toivoi, että mies kumminkin pitäisi kuin kukkaa kämmenellä. Kyllä se oli tosi ristiriitaista. 

Näin.  Minullakin veri huutaa suonissa että pidä naista hyvänä mutta samalla feministi kuiskaa korvaan että naista tulee kohdella tasa-arvoisesti kuten kohtelen miehiä.  

Kohtelen kuten miehiä.

Tasa-arvo tarkoittaa, että mies ja nainen ovat yhtä arvokkaita eivät samanlaisia.  Ymmärrätö käsitteiden eron saman arvoinen ei ole synonyymi  samanlaisuudelle?

Totta kai yhtä arvokkaita. Mutta, jos naista kohtelee kuten miestä. Missä kohtaa se ei ole ok? Milloin naista tulee kohdella naisena? Minulla on oma ajatukseni, mutta haluaisin naisen vastauksen tähän. Nyt en puhu mistään fyysisitä ominaisuuksista.

Milloin naista ei tule kohdella kuten naista? En ymmärrä koko kysymystä. Nainen on nainen 24/7. Varsinkin, jos naiseen haluaa tehdä vaikutusta, häntä kannattaa kohdella kuten naista. Vältellä karkeaa käytöstä ja pyrkiä siihen, että hänellä on hyvä olla seurassasi. Mutta ei se tarkoita sitä, että työkaverinaisiakaan saa kohdella kuten jotain äijäporukan osasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan