Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miehet eivät ole enää herrasmiehiä?

Vierailija
01.04.2026 |

Ärsyttää ja turhauttaa. Ritarillisuus on kuollut! 

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylemmissä sosiaaliluokissa on edelleen kuten ennenkin herrasmiehiä, alemmissa ei, eikä siellä heitä ole koskaan ollutkaan.

Vierailija
42/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen herrasmies AINA. Oli kyseessä sitten ventovieras nainen junassa, naapurin rouva, vaimoni tai hänen äitinsä. Vien kukkia vaimoni äidille aina kun näemme. Tavaksi on myös tullut kerätä ulkoa kukkia omalle kullalle kesäisin.. :) 

Kehun naapurin keski-ikäisen rouvan hiuksia kun on laittanut ne usein aamuisin. Kuljemme samaan suuntaan töihin samalla junalla, saman aikaan. Olen sähköasentaja ja jos asiakkaani on nainen, autan häntä kenties viemään painavia ostoksia portaita ylös. Jos  siis satun vielä olemaan työnteossa kun hän saapuu kotiin kaupan kautta.

Mulla on itseäni vanhempi lääkärinainen ja silläkin uhalla että kuulostan turhan itsetietoiselta, herrasmiesmäisyys oli yksi asia mihin kihlattuni rakastuikin. Ei se ainakaan tää sähkärin palkka ollut :D Sama herrasmiesmäisyys kuuluu sänkypuuhiinkin. Vaimo tykkää..

Ei ole paljoa pyydetty perus käytöstavat mielestäni. Minä isona miehenä voin sen verta olla naisille apuna että avaan ovia ja päästän itseni edelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastavuoroisuus puuttuu. Kauniisti ja hyvin käyttäytyvät naiset ovat harvinaisuus.

Koska viimeksi ap olet vastannut kohteliaisuuteen katsomalla silmiin, hymyilemällä ja sanomalla kiitos?

Juuri näin. Sitä kutsutaan tasa-arvoksi ja se vaatii vastavuoroisuutta. Mitä naiset tekevät miehille jos miesten pitää käyttäytyä ritarillisesti kaikkia naisia kohtaan?

Sylkevät kasvoille ja syyttävät esi-isien synneistä.  Turpaan naisille.

Vierailija
44/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykymiehet ovat ihan hukassa, siksi paljon ongelma. 

Ennen miehet teki miesten työt perheessä ja olivat herrasmiehiä. Isäni toi joka ikinen perjantai äidilleni ja isoäidilleni kukkakimpun. Merkkipäivät miehet muistivat lahjoin. 

Sitten kun perinteiset miesten työt, kuten puiden teko, veden kanto vesipostista, talojen lämmitys, lumityöt, pelto- ja metsätyöt, kasvimaay  jne. teknologia tuli apuun, miehet siirtyivät kotitöihin ja ruuanlaittoon.

Moni nykymies on vapaamatkustaja ja yksi lapsi lisää perheessä, eikä osallistu kotitöihin ja lastenhoitoon ja maksattaa jopa lapsensa kulut naisella. 

Mikä helvetin perhe? Onko sellaisiakin olemassa?

Jos on niin ilmiantakaa välittömästi feministiselle puolueelle niin hakevat naisparan uudelleenkoulutettavaksi.

Vierailija
45/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sen arvoinen. 

Sidemainos julisti että olen!

Vierailija
46/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viisikymppinen ja ennenkin täällä kirjoittanut miehiin liittyen, että isäni sukupolvessa näitä vielä oli. 

Ihan tavalliset miehet rakastuivat ja sitoutuivat vaimoon ja lapsiin. He ylipäänsä kosivat, veivät kirkon alttarilla vihille ja halusivat lapsia. 

Ei tällaisia miehiä enää ole eikä tule.

Naisissakin on varmasti muutosta tapahtunut yhtä lailla. Itsekin olen äitini tavoin vanhanaikainen, uskollinen ja rakastava kodinhengetär-vaimo ja äiti. Mutta olemme ilmiselvästi sukupuuton partaalla.

Halusivat? En usko, että sillä oli mitään tekemisestä haluamisen kanssa, että isäni vanhimpana poikana joutui jatkamaan suvun maatilan kolmannessa polvessa, ottamaan rouvan jonka mukana tuli maata ja metsää, ja tekemään niitä perillisiä. 

Vierailija
47/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä naiset ole enää naisia

Vierailija
48/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen viisikymppinen ja ennenkin täällä kirjoittanut miehiin liittyen, että isäni sukupolvessa näitä vielä oli. 

Ihan tavalliset miehet rakastuivat ja sitoutuivat vaimoon ja lapsiin. He ylipäänsä kosivat, veivät kirkon alttarilla vihille ja halusivat lapsia. 

Ei tällaisia miehiä enää ole eikä tule.

Naisissakin on varmasti muutosta tapahtunut yhtä lailla. Itsekin olen äitini tavoin vanhanaikainen, uskollinen ja rakastava kodinhengetär-vaimo ja äiti. Mutta olemme ilmiselvästi sukupuuton partaalla.

Halusivat? En usko, että sillä oli mitään tekemisestä haluamisen kanssa, että isäni vanhimpana poikana joutui jatkamaan suvun maatilan kolmannessa polvessa, ottamaan rouvan jonka mukana tuli maata ja metsää, ja tekemään niitä perillisiä. 

Äitini oli 17v, kun seisoi mahapystyssä alttarille yhden saattoillan päätteeksi. Se oli sitä tosi rakkautta. Isä juoksi vieraissa minkä ehtisi, eikä äiti sitä eroa ottanut, kun oli papin edessä luvannut rakastaa.

- vahinko vuodelta- 67

Vierailija
49/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi herrasmiesmäisyys kytkeytyy siihen että naisen pitäisi olla vanhanaikainen nainen? Eikö naisille ovenavaaminen yms ole peruskäytöstapoja? Kyllä minäkin naisena avaan oven vanhukselle tai lapselle.

Vierailija
50/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi herrasmiesmäisyys kytkeytyy siihen että naisen pitäisi olla vanhanaikainen nainen? Eikö naisille ovenavaaminen yms ole peruskäytöstapoja? Kyllä minäkin naisena avaan oven vanhukselle tai lapselle.

En minä ovea avatessa katso ikää tai sukupuolta. Peruskohteliausuus kuuluu kaikille. 

Vierailija
51/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen mies on PUTTEPOSSU.

Ja suomalainen nainen HELUNALEHMÄ.

Vierailija
52/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikein selvinnyt miksi pitäisi toimia herrasmiesmäisesti kun takaisin tulee aina vittuilua.

Vierailija
53/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä me naisetkaan emme ole enää leidejä. Olen viisikymppinen ja nuorempana kaipasin kyllä sellaista herrasmiesmäistä käytöstä ja ihailua, mutta toisaalta tuntui, että pitää pärjätä itse ja kyllä mä jaksan sitä ja tätä. Nykyisin olen vain imarreltu, jos joku mies auttaa takin päälle tai päästää ovesta ensin. Mutta kyllä itsekin käyttäydyn paremmin. Olisinpa ollut nuorena vähän viisaampi.

Kaipasit ihailua? Annoitko ihailua vastavuoroisesti miehille, vai olitko vain odottaen saamapuolella?

Vierailija
54/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin autat heikompia.  ..mutta feminismi julistaa miehille naamat punoittaen etteivät naiset ole heikompia.

Saatte mitä ansaitsette.

Vierailija
55/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut kavatettiin olemaan kohtelias kaikille. Avaamaan ovea pitämään sitä auki jne.

Välillä kävi pään päälle, kun sain vain vihaisia mulkoiluita. Nykyään asun pääkaupunkiseudulla pienemmällä paikkakunnalla ja jestas, että ihmiset kiittävät. Ehkä se oli joku Helsingin juttu olla naama norsunv*tulla kaikille.

Terveisin viisikymppinen setä.

Vierailija
56/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olemme vanha pari niin mies on yhä 35 vuoden jälkeen herrasmies. Avaa oven, kantaa ostokset, maksaa ravintolassa ja tuo kukkia ym ym. Mutta en olisi mitään junttia valinnutkaan. Kaiken lisäksi on perhekeskeinen ja hyvä isä. 

Sama täällä. Ja he tekevät kotitöitä, ilman pyytämistä ja monelle kunnia-asia kantaa vastuu perheestään ja tuon ikäluokan miehille oli 90-luvulla koti-isyys yleistä ja se näkyy myös tilastoissa. 

Moni tämän päivän mies on kuin keskenkasvuinen kakara. En ymmärrä, mitä nykynaiset heissä näkevät. Jo pelkästään se kielenkäyttö ja muiden kohtelu kuvottavaa. 

Tervetuloa katsomaan mun ikisinkun poikamiesasuntoon kuinka kotityöt hoituu, ilman naista.

Ei pakosta, vaan siksi että haluan asua siistissä ja puhtaassa ympäristössä. 

Vierailija
57/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi, ura ja voimaantuminen teki naisista miehiä. 

Vierailija
58/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen herrasmies AINA. Oli kyseessä sitten ventovieras nainen junassa, naapurin rouva, vaimoni tai hänen äitinsä. Vien kukkia vaimoni äidille aina kun näemme. Tavaksi on myös tullut kerätä ulkoa kukkia omalle kullalle kesäisin.. :) 

Kehun naapurin keski-ikäisen rouvan hiuksia kun on laittanut ne usein aamuisin. Kuljemme samaan suuntaan töihin samalla junalla, saman aikaan. Olen sähköasentaja ja jos asiakkaani on nainen, autan häntä kenties viemään painavia ostoksia portaita ylös. Jos  siis satun vielä olemaan työnteossa kun hän saapuu kotiin kaupan kautta.

Mulla on itseäni vanhempi lääkärinainen ja silläkin uhalla että kuulostan turhan itsetietoiselta, herrasmiesmäisyys oli yksi asia mihin kihlattuni rakastuikin. Ei se ainakaan tää sähkärin palkka ollut :D Sama herrasmiesmäisyys kuuluu sänkypuuhiinkin. Vaimo tykkää..

Ei ole paljoa pyydetty perus käytöstavat mielestäni. Minä isona miehenä voin sen verta olla naisille apuna että avaan ovia ja päästän itseni edelle.

Kiitos tästä kommentista, oli mukava lukea!

Vierailija
59/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä me naisetkaan emme ole enää leidejä. Olen viisikymppinen ja nuorempana kaipasin kyllä sellaista herrasmiesmäistä käytöstä ja ihailua, mutta toisaalta tuntui, että pitää pärjätä itse ja kyllä mä jaksan sitä ja tätä. Nykyisin olen vain imarreltu, jos joku mies auttaa takin päälle tai päästää ovesta ensin. Mutta kyllä itsekin käyttäydyn paremmin. Olisinpa ollut nuorena vähän viisaampi.

Kaipasit ihailua? Annoitko ihailua vastavuoroisesti miehille, vai olitko vain odottaen saamapuolella?

Sitä juuri tarkoitin, että olisinpa ollut viisaampi silloin. Jotenkin sellainen ns. naisellinen käytös, passaaminen, ihailu oli vain yök yök ja epätasa-arvoista, sellaista piti hävetä. Mutta kummasti moni tyttö toivoi, että mies kumminkin pitäisi kuin kukkaa kämmenellä. Kyllä se oli tosi ristiriitaista. 

Vierailija
60/122 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrasmiehet kuolivat sukupuuttoon samalla, kun leidit kuolivat sukupuuttoon. Se kohtelias käytös, kun katosi molemmilta sukupuolilta. Niin se metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän