Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyn halutessani kytkemään empatiakyvyn kokonaan pois päältä

Vierailija
01.04.2026 |

Muilla vastaavaa ominaisuutta?

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt kytkemään empatian pois päältä, niin kyseessä ei ole empatia lainkaan.

Mitä empatiaa se on, jos se perustuu omaan hyötyyn? Hyöty laajasti ymmärrettynä. Kuten että jakaa "empatiaa" niille jotka katsoo ansainneen sen.

Täähän se ois. 

Vierailija
82/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta oo varovainen sen kanssa. Jos sulla siis on oikeasti toi ominaisuus, ja susta ei oo vaan kiva kirjoitella miten "niinku hui vaarallinen" sä olet. Sun keho varastoi ne tunteet, päätit sä kokea niitä tai et. Lopputulos on pitkällä aikavälillä terveysongelmia. Pahimmillaan jonkun auto immuuni taudin puhkeaminen. 

Sä et ole psykopaatti. Sulle tunteiden huomioimatta jättäminen tuottaa seurauksia. 

En useinkaan tunne mitään tunnetta, ainoastaan neutraalia olotilaa.

Jossakin kriisitilanteessa, kuten vaikkapa autokolari tai tulipalo, olen tyynen rauhallinen. Annan muille ohjeet, miten heidän tulee toimia. Olen luonnollinen johtaja näissä tilanteissa. Muut itkevät ja menevät shokkiin.

Ap

Eihän tuo tarkoita empatiakyvyttömyyttä, että pysyy kriisitilanteessa toimintakykyisenä. Eikä se jos menee shokkiin ja menettää toimintakykynsä, tarkoita mitään erityistä empaattisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, pystyn myös antamaan itsestäni hyvin empaattisen kuvan, when needed, vaikka oikeasti mitään tunnetta ei siinä mukana ole.

Ap

Jep. Empatia ei siis kytkeydy pois päältä, vaan sitä ei ole. Pikemminkiin niin että larppaat empatiaa. Yleensä paljastut muutaman lauseen jälkeen, vaikka sitä ei sinulle kerrotakaan.

Vierailija
84/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatian pois kytkeminen on juuri sama, miten itse sen koen ja se tarkoittaa mielestäni sitä, että ei anneta asioiden aiheuttaa mitään tunnereaktioita. Tämä on ainakin minulle välttämätöntä, jos aion esim. syödä lihaa. Muutenhan vain itkisin niiden eläinten kärsimystä.

Toimit ihan oikein ja on hyvä että kykeenet suojelemaan itseäsi.

Vierailija
85/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on näköjään tyyppi, joka oikeesti on narsku tai psykopaatti ja joka pitää sitä asiaa leukimisen arvoisena. Hän on jotenkin erilainen kuin muut. Eikä näe, että se aiheuttaa inhoa muissa ihmisissä.

Viimeksi kehuit, miten terpeuttisi kutsui sinua macciavellistiseksi ja sitäkin ketjua jatkoit omilla huomautuksillasi. Silloin taisit olla miehen roolissa.

Mitä sinä tästä saat?

Oletko oikeasti sitä mieltä, että on hienoa olla persoonallissushäiriöinen, rikkinäinen ihminen, joka ei kykene normaaliin tunteisiin, ihmissuhteisiin tai muiden kanssa normaaliin kanssakäymiseen?

Haetko sääliä vai huomioa?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatian pois kytkeminen on juuri sama, miten itse sen koen ja se tarkoittaa mielestäni sitä, että ei anneta asioiden aiheuttaa mitään tunnereaktioita. Tämä on ainakin minulle välttämätöntä, jos aion esim. syödä lihaa. Muutenhan vain itkisin niiden eläinten kärsimystä.

Hyvä pointti tämäkin. 

Vierailija
87/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana olin 

enemmänkin yli_kiltti

ja yli_anteeksiantava.

Tämä on paha:

Kun yli_ymmärrät

ylitsepursuavasta

myötätunnostasi

käsin kaikkien

ihmisten juurisyyt

heidän kaikkiin 

toimiinsa, 

et armollisena

empaattina tee

rik0silmoitusta 

> myötätunnostasi

ja tunneälystäsi 

juontuen.

'Hän teki väärin,

mutta en silti missään 

nimessä henno 

mennä p0liisin pakeille. 

Annan olla, annan

anteeksi.

Se tuntuisi hänestä 

niin kovin pahalta.

Mitä hänen 

vanhempansakin

sanoisivat. 

Nolo tilanne.

En sellaista toivo 

enkä halua.'

Esimerkiksi näin. E

Vierailija
88/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on näköjään tyyppi, joka oikeesti on narsku tai psykopaatti ja joka pitää sitä asiaa leukimisen arvoisena. Hän on jotenkin erilainen kuin muut. Eikä näe, että se aiheuttaa inhoa muissa ihmisissä.

Viimeksi kehuit, miten terpeuttisi kutsui sinua macciavellistiseksi ja sitäkin ketjua jatkoit omilla huomautuksillasi. Silloin taisit olla miehen roolissa.

Mitä sinä tästä saat?

Oletko oikeasti sitä mieltä, että on hienoa olla persoonallissushäiriöinen, rikkinäinen ihminen, joka ei kykene normaaliin tunteisiin, ihmissuhteisiin tai muiden kanssa normaaliin kanssakäymiseen?

Haetko sääliä vai huomioa?

On harhaa kuvitella, että maailmassa tai vauvalla olisi vain yksi narsisti psykopaatti. Heitähän on vaikka kuinka, kun seuraa maailman menoa. 

Vierailija
89/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut kasvatettiin siten, ettei saanut paljastaa, jos oli hyvin surullinen, pelkäsi tai tarvitsi aikuisen apua. Myöskään iloa ei saanut ilmaista, paitsi silloin kun meillä oli vieraita. Muuten käskettiin lopettamaan nauraminen.

Olen nelikymppinen nainen.

Ap

Etkä ole kasvanut lapsuutesi jälkeen muuta kuin kokoa. Aika monet kehittävät oman ppersoonan omien arvojen mukaan.

En mitenkään kärsi siitä, että voin laittaa empatiakyvyn off. Tiedostan vain, että näin se on.

Olen joutunut varhaislapsuudesta asti jatkuvasti emotionaalisesti venymään toimiessani kummankin vanhempani henkilökohtaisena terapeuttina viimeistään 3-vuotiaasta lähtien.

Olen käynyt yhden pitkän terapian ja nyt käyn toista. Narsistinen persoonallisuushäiriö on poissuljettu. 

Varhaisen kiintymyssuhtern kaoottisuuden johdosta persoonani osat ovat jääneet toisistaan irralleen. En pysty yhdistämään niitä itse, se olisi ollut varhaisen kiintymyssuhteeni tärkein kehitystehtävä.

Ap

Vierailija
90/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut kasvatettiin siten, ettei saanut paljastaa, jos oli hyvin surullinen, pelkäsi tai tarvitsi aikuisen apua. Myöskään iloa ei saanut ilmaista, paitsi silloin kun meillä oli vieraita. Muuten käskettiin lopettamaan nauraminen.

Olen nelikymppinen nainen.

Ap

Etkä ole kasvanut lapsuutesi jälkeen muuta kuin kokoa. Aika monet kehittävät oman ppersoonan omien arvojen mukaan.

En mitenkään kärsi siitä, että voin laittaa empatiakyvyn off. Tiedostan vain, että näin se on.

Olen joutunut varhaislapsuudesta asti jatkuvasti emotionaalisesti venymään toimiessani kummankin vanhempani henkilökohtaisena terapeuttina viimeistään 3-vuotiaasta lähtien.

Olen käynyt yhden pitkän terapian ja nyt käyn toista. Narsistinen persoonallisuushäiriö on poissuljettu. 

Varhaisen kiintymyssuhtern kaoottisuuden johdosta persoonani osat ovat jääneet toisistaan irralleen. En pysty yhdistämään niitä itse, se olisi ollut varhaisen kiintymyssuhteeni tärkein kehitystehtävä.

Ap

Tsemppiä terapiatyöhön, ap! Olen itse käynyt samanlaista prosessia läpi. Eheytyminen on mahdollista, joskaan ei helppoa. Toivottavasti sulla on hyvä, osaava terapeutti.

Vierailija
91/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että jokainen pystyy, kun vain haluaa.

Minä haluan lähes päivittäin.

Ap

Ei, sinulla ei ole empatiakykyä. Ja puheistasi päätellen sinulla on voimakkaita narsistidia piirteitä. 

Et tunne minua, joten mielipiteesi on sisällöllisesti arvoton.

Toki kylmä ja tunteeton kasvatus on vaikuttanut empatiakykyä alentavasti.

Täysin empatiakyvytön ei pohdi, onko hänellä empatiakykyä vai ei, sillä hän ei edes ymmärrä, mitä se on.

Ap

Kyllä ymmärtää, ja ymmärtää myös miten empaattinen ihminen käyttäytyy. Tietää kuinka tulisi olla, mutta kääntää empatian tietoisesti lyömäaseeksi, sen avulla on mm. helppoa manipuloida, kun toinen erehtyy uskomaan aitoon myötäelämiseen tai tukeen. Ihmisten suhteen ei kannata olla hyväuskoinen. Hyvä, että tällaisia julkitunnustuksia tulee, tällaisia kartettavia tyyppejä on yllätävän paljon.

Vierailija
92/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa menevät puurot ja vellit sekaisin, koska empatiaa on monenmuotoista. Käsittääkseni psykopaatilta puuttuu kehollinen ja hermostollinen vaste tilanteissa, joissa tyypillisesti ihminen reagoi. Otetaan tilanne, jossa näet, että auto törmää kovalla voimalla lapseen. Itselläni jo tämän kirjoittaminen ja kuvitteleminen tuntuu pahalta. Normitilanteessa, jos ihminen näkee ko. tilanteen, syke ja verenpaine nousevat ja tulee sarja erilaisia kehollisia reaktioita. Pahimmillaan näky aiheuttaa trauman. Psykopaatilla ko. reaktioita ei tule. Sen sijaan hän voi pysyä tyynen rauhallisena ja olla jopa ainoa, joka kykenee auttamaan tilanteessa.

Vierailija
93/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyynel

Vierailija
94/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kognitiivinen empatia pysyy kyllä päällä, sen sijaan afgektiivisen ja projektiivisen empatian voin laittaa pauselle näin halutessani.

Ap

Vierailija
95/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en milloinkaan 

avaa täällä otsikoita. 

En siis ole mitään 

terapiaketjua luonut.

Joku sotkee minut jälleen  

toiseen hlöön?

('Dorikseen'.. Jonnaan..)

En ole koskaan käynyt 

psykoterapiassa.

Rakkaat Ystäväni ovat

olleet terapeuttisia, 

samoin minä heille.

Rahaa emme tuntitaksalla 

toisiltamme veloittaneet..

Se oli ystävien välistä 

hoivaavaa rakkautta. 💚

E

Vierailija
96/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan pysty. Toki pystyn erottamaan päätökset ja toiminnan tunteesta, mutta en saa empatiaa pois päältä.

Vierailija
97/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että jokainen pystyy, kun vain haluaa.

Minä haluan lähes päivittäin.

Ap

Ei, sinulla ei ole empatiakykyä. Ja puheistasi päätellen sinulla on voimakkaita narsistidia piirteitä. 

Et tunne minua, joten mielipiteesi on sisällöllisesti arvoton.

Toki kylmä ja tunteeton kasvatus on vaikuttanut empatiakykyä alentavasti.

Täysin empatiakyvytön ei pohdi, onko hänellä empatiakykyä vai ei, sillä hän ei edes ymmärrä, mitä se on.

Ap

Kyllä ymmärtää, ja ymmärtää myös miten empaattinen ihminen käyttäytyy. Tietää kuinka tulisi olla, mutta kääntää empatian tietoisesti lyömäaseeksi, sen avulla on mm. helppoa manipuloida, kun toinen erehtyy uskomaan aitoon myötäelämiseen tai tukeen. Ihmisten suhteen ei kannata olla hyväuskoinen. Hyvä, että tällaisia julkitunnustuksia tulee, tällaisia kartettavia tyyppejä on yllätävän paljon.

Persoonallisuushäiriöisten vanhempien kasvattamat lapset kartettavia tyyppejä? Kukaan ei vanhempiaan valitse.

Ei ole mitään tunnusteytavaa. Olen vain todennut, miten asia on ja nyt sitten yritetään terapiassa saada yhdistettyä hajallaan toisistaan olevia persoonan osia, jotta lopputuloksena syntyisi se self , itse.

Itseä voi ottaa niskasta kiinni.

Ap

Vierailija
98/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
99/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn kytkemään empatian "pois päältä", jos jokin tilanne sitä vaatii. Joskus se jopa helpottuu yksilön omien valintojen vuoksi. Vaatii etäännyttämistä. Kylmyys ei noin muutoin ole ominaista itselleni.

Vierailija
100/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy täysin tunnontuskitta tarvittaessa tappamaan hyttysiä tai kärpäsiä, niin kyllä se ominaisuus silloin löytyy. Se on myös lihansyöjillä kytketty/lohkottu pois päältä, kun kuitenkin on tietoa siitä, millaisissa oloissa ne eläimet monesti kasvavat ja että ne on tapettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi