Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyn halutessani kytkemään empatiakyvyn kokonaan pois päältä

Vierailija
01.04.2026 |

Muilla vastaavaa ominaisuutta?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei empatia ole sellainen kyky jonka voi kytkeä päälle ja tarvittaessa sammuttaa. Jos tällaiseen kuvittelee pystyvänsä, niin kyseessä on joko empatiakyvytön ihminen teeskentelemässä empatiaa tai toisinpäin.

Vaikeassa tilanteessa tunteilematon toimintakyky tai vaikka itseltään tunteiden kieltäminen on eri asia kuin empatiakyvyn sammuttaminen.

Vierailija
22/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut kasvatettiin siten, ettei saanut paljastaa, jos oli hyvin surullinen, pelkäsi tai tarvitsi aikuisen apua. Myöskään iloa ei saanut ilmaista, paitsi silloin kun meillä oli vieraita. Muuten käskettiin lopettamaan nauraminen.

Olen nelikymppinen nainen.

Ap

Kyllä sunlaiset tiedetään, esitetään kovaa, mutta sitten, kun et saa mitä haluat, niin itketään kuin pikkuvauva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä kohtaan minulla ei juurikaan ole empatiakykyä, mutta eläinten kokemat kärsimykset tuntuvat minusta aivan kamalan pahalta ja ihan fyysisenä kipuna. Jotenkin vaan kaikki empatiavarastoni menevät eläimille, ja näin on ollut pienestä saakka.

Vierailija
24/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovassa stressissä noin voi käydä kenelle tahansa esim. sodassa. Eihän siitä muutoin mitään tulisi, jos sotilaat eivät pystyisi ampumaan päin vihollista. Tällöin pelko voi ohittaa järkiperäisen ajattelun ja johtaa myös suhteettomaan väkivaltaan, ilmiö tunnetaan nimellä amygdala hijack.

Vierailija
25/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovassa stressissä noin voi käydä kenelle tahansa esim. sodassa. Eihän siitä muutoin mitään tulisi, jos sotilaat eivät pystyisi ampumaan päin vihollista. Tällöin pelko voi ohittaa järkiperäisen ajattelun ja johtaa myös suhteettomaan väkivaltaan, ilmiö tunnetaan nimellä amygdala hijack.

Siis jos joku ampuu sodassa vaikka kaverin vierestä, niin rauhallisesta tyypistä voi tulla silmittömässä raivossa sadistinen kostaja.

Vierailija
26/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanlainen. Yleensä ajattelun avulla ohjaan tunteitani. Asian lähestyminen jostain näkökulmasta synnyttää empatiaa, mutta voin valita ajatella asiaa toisestakin näkökulmasta. On tutkittu, että psykopaateillakin on jonkinlainen empatiakyky, mutta he kykenevät sivuuttamaan sen täysin. 

Vierailija
27/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se älykkyys mikä on tasapainoisempi kuin tekoälyn älykkyys...

Valitsemanne sivuanne ei voida näyttää...

Mites olis se rothschildin käytävä vauva imperiumin arkistoista?

Ettehän tekään tykkää jos ette saa olla sitä mitä te olette? Ettehän?

Eli jos joku tulee Rothschildin käytävään, haluten sisään kotiin, edes vahingossa, niin sinä ja sinun perheesi kuolee

I.E. De Facto Elizabeth2

Ja tulet kuolemaan vauva foorumin arkiston avulla viellä pahemmin mitä ovelampi luulet olevasi

I.E. De Facto Englannin Kruunu

Vierailija
28/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarpeellinen ominaisuus monessa ammatissa.

Esimerkiksi?

Sotilaat, poliisit, kirurgit ja lääkärit saattavat tarvita tuota kykyä, jotta pää pysyy kylmänä kriisitilanteissa. On tarpeellinen monessa muussakin ammatissa, jossa pitää toimia tiukasti lain mukaan eikä olla liian empaattinen vanhempia kohtaan esim. lasta huostaanotettaessa.

Vierailija
29/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä kohtaan minulla ei juurikaan ole empatiakykyä, mutta eläinten kokemat kärsimykset tuntuvat minusta aivan kamalan pahalta ja ihan fyysisenä kipuna. Jotenkin vaan kaikki empatiavarastoni menevät eläimille, ja näin on ollut pienestä saakka.

Mä itkin lapsena, kun katselin Lassie sarjaa. Jos sille koiralle tapahtui jotain ikävää. Nykyään menee ihon alle myös lasten väärinkohtelut. Elämä on potkinut ja lujaa. Monesti huomaan nykyään, että monet reagoi voimaakkaamin, kuin minä.

Vierailija
30/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiakyvyn sammuttaminen on itseasiassa tarpeellinen ominaisuus. Esimerkiksi kun toinen henkilö on hädässä, ei saa liikaa mennä hätään ja tunteeseen mukaan, vaan pitää pysyä rauhallisena ja toimia, "kylmänrauhallisena" - näin tätä kuvaillaankin. Olen jostakin luennolta oppinut, että normaali-ihminen pystyy halutessaan laittamaan empatian (tai tunteen peilaamisen) ikäänkuin "kiinni". Psykopaatilla tämä toimii päinvastoin, ja hänen on erikseen kytkettävä empatia "päälle". 

Vierailija
31/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riikka juttelee itse itselleen ketjussa kun on tylsää töissä.

:D Jaaha.

Vierailija
32/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta oo varovainen sen kanssa. Jos sulla siis on oikeasti toi ominaisuus, ja susta ei oo vaan kiva kirjoitella miten "niinku hui vaarallinen" sä olet. Sun keho varastoi ne tunteet, päätit sä kokea niitä tai et. Lopputulos on pitkällä aikavälillä terveysongelmia. Pahimmillaan jonkun auto immuuni taudin puhkeaminen. 

Sä et ole psykopaatti. Sulle tunteiden huomioimatta jättäminen tuottaa seurauksia. 

Vierailija
33/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että jokainen pystyy, kun vain haluaa.

ainakin kärpäslätkän kanssa

Vierailija
34/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samanlainen. Yleensä ajattelun avulla ohjaan tunteitani. Asian lähestyminen jostain näkökulmasta synnyttää empatiaa, mutta voin valita ajatella asiaa toisestakin näkökulmasta. On tutkittu, että psykopaateillakin on jonkinlainen empatiakyky, mutta he kykenevät sivuuttamaan sen täysin. 

Tuo on ihan normaalia toimintaa, ei mikään kyky. Ei empatiakyky tarkoita sitä, että ihminen elää täysin tunteidensa vallassa ilman järkiperäistä pohdintaa. 

Vierailija
35/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatiakyvyn sammuttaminen on itseasiassa tarpeellinen ominaisuus. Esimerkiksi kun toinen henkilö on hädässä, ei saa liikaa mennä hätään ja tunteeseen mukaan, vaan pitää pysyä rauhallisena ja toimia, "kylmänrauhallisena" - näin tätä kuvaillaankin. Olen jostakin luennolta oppinut, että normaali-ihminen pystyy halutessaan laittamaan empatian (tai tunteen peilaamisen) ikäänkuin "kiinni". Psykopaatilla tämä toimii päinvastoin, ja hänen on erikseen kytkettävä empatia "päälle". 

Eihän empatiakyky tarkoita, että hätääntyy toisen hädästä itsekin, vaan että voi kuvitella, mitä toinen tilanteessa kokee ja että esim. tarvitsee apua.

Vierailija
36/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut kasvatettiin siten, ettei saanut paljastaa, jos oli hyvin surullinen, pelkäsi tai tarvitsi aikuisen apua. Myöskään iloa ei saanut ilmaista, paitsi silloin kun meillä oli vieraita. Muuten käskettiin lopettamaan nauraminen.

Olen nelikymppinen nainen.

Ap

Kyllä sunlaiset tiedetään, esitetään kovaa, mutta sitten, kun et saa mitä haluat, niin itketään kuin pikkuvauva.

En erityisesti halua tai tavoittele mitään. En itke koskaan.

Ap

Vierailija
37/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta oo varovainen sen kanssa. Jos sulla siis on oikeasti toi ominaisuus, ja susta ei oo vaan kiva kirjoitella miten "niinku hui vaarallinen" sä olet. Sun keho varastoi ne tunteet, päätit sä kokea niitä tai et. Lopputulos on pitkällä aikavälillä terveysongelmia. Pahimmillaan jonkun auto immuuni taudin puhkeaminen. 

Sä et ole psykopaatti. Sulle tunteiden huomioimatta jättäminen tuottaa seurauksia. 

En useinkaan tunne mitään tunnetta, ainoastaan neutraalia olotilaa.

Jossakin kriisitilanteessa, kuten vaikkapa autokolari tai tulipalo, olen tyynen rauhallinen. Annan muille ohjeet, miten heidän tulee toimia. Olen luonnollinen johtaja näissä tilanteissa. Muut itkevät ja menevät shokkiin.

Ap

Vierailija
38/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, eikä kiinnosta.

Minulla on vain huono olo kun minulle väitetään että olen varastanut muiden kannabista, ainoa asia mikä tässä varastaa on kannabis itse mikä on mahdollistettu rahalla ja Englannin Kruunulla ja pyhällä maalla Finland

Onneksi uskonto sentään on viellä olemassa

Olen poika mutta pikkutytön elizabeth2:n vaikuttama

Poika ei ole varastanut yhtäkään thc:tä yhdeltäkään

Ystävällisin terveisin Elizabeth2

Vierailija
39/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarpeellinen ominaisuus monessa ammatissa.

Esimerkiksi?

Sairaanhoitaja ja sotilas.

Vierailija
40/106 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sinulla empatiakykyä onkaan, vaikka sellaista yrität teeskennellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä