Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kaverin polttareihin pakko osallistua?

Vierailija
03.03.2025 |

Kaverillani on tiedossa polttarit, jotka vietetään pidemmän ajomatkan päässä ja siellä menee koko viikonloppu. Budjettina kolmenumeroinen summa per henkilö, jos lasketaan aktiviteetit ja bensakulut yms mukaan. Opiskelen tällä hetkellä ja on paljon muitakin kuluja maksettavana eikä rahaa tule mistään. Olen myös todella surkea nukkumaan muualla kuin kotona ja minulle on nykyään ihan painajaista mennä isolla porukalla johonkin mökille kauemmas.

Ilmoitin polttareiden järjestäjälle etten pääse tulemaan koska ei ole varaa ja sanoin rehellisesti, ettei vaan ole mun juttu mikään mökkiviikonloppu isolla porukalla. Hän hyökkäsi minua vastaan välittömästi ja kyseenalaisti että nuo ovat tekosyitä. Hän väitti että morsian tulee suuttumaan minulle ja loukkaantumaan, ja että muutkin kuulemma ihmettelivät hänelle yksityisviestillä että ei voi olla totta ettei minulla olisi varaa. Välttelen konflikteja joten taivuin hänen tahtoonsa ja sanoin osallistuvani kuitenkin ja revin rahat sitten jostain.

Mielipiteitä tai kokemuksia? En edes ajatellut että tuosta voisi suuttua. Itseäni ei haittaisi, vaikka oma siskoni ei pääsisi minun polttareihin osallistumaan. Morsian on samassa kaveriporukassa mutta ei mikään erityisen läheinen kaveri.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisten ihmisten kanssa haluat lähteä viettämään viikonloppua ja vielä maksaa kalliisti siitä? Juoruavat sinusta selän takana, epäilevät että valehtelet jne. 

Vierailija
2/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amatööri. Aina pitää lupautua ja innokkaana hypettää mukana ja sitten viime hetkellä perua vedoten sairastumiseen tai johonkin muuhun äkilliseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään pakkoa. Jos polttareiden skippaaminen rikkoo välit, ei ne kovin vahvoissa kantimissa sitten olleetkaan.

Vierailija
4/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en menisi.

Vierailija
5/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan osallistunut pakkojuhliin.

Vierailija
6/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konflikteja välttelemällä saatat itsesi kuseen. Nyt karaistu. Kenelläkään ei ole oikeutta kyseenalaistaa toisen ihmisen rahatilannetta, ei varsinkaan kaverilla. Muuten hän on entinen.

Vierailija
7/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko.

Mitä vähemmän selität, sitä parempi. Sanoit vain että olet pahoillasi mutta et pääse. Piste.

Ole rehellinen itsellesi.

Vierailija
8/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. - Itsekin olisin jättänyt ainakin kerran väliin, jos olisin jo polttarikutsun saatuani tiennyt, että en tule saamaan kutsua myöhemmin häihin, enkä vielä tänäänkään tiedä miksi en saanut. - Olisi tuolloin opiskeluaikana ollut polttareihin käyttämilleni rahoille (mukaan luettuna nimenomaisten polttarikulujen lisökisi useamman sadan kilometrin päähän polttaripaikalle matkaamisesta muodostuneet matkakulut ja yöpyisestä syntyneet menot) ollut muutakin käyttöä.

Vierailija
9/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin olisit vain sanonut, että et pääse. Ilman selittelyjä. Mutta rahattomuus on kyllä hyvä syy. Annat suuttua, jos kaveruus on tuosta kiinni. Toisaalta, annoit itse periksi, joten onhan sinun osallistuttava. Vaikkakin vähän outo fiilis voi tulla siellä, kun tiedät heidän jo juorunneen selkäsi takana. 

En itse ikänä lähtisi tuollaiseen mökkiviikonloppuun, vaikka olisi kuinka läheinen ystävä. 

Vierailija
10/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse osallistua, sanot vaan ettei ole varaa ihan sama mitä länkyttävät. Oikeat ystävät eivät suutu ja hauku tai puhu selän takana ja ymmärtävät jos ei rahat riitä, etenkin näinä tiukkina aikoina.

Vierailija
11/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Opiskeluaikoja toisinaan huomaan itse kaipaavani monestakin syystä. - Yksi tällainen syy on, että silloin oli, jotenkin moraalisesti mutkattomampaa sanoa, että ei ole rahaa ja siten varaa osallistua/ ostaa/ maksaa/ kuluttaa rahaa mihi nyt ikinä olisikaan voinut. Riitti, että viittasi, että koska opiskelija; jos nyt mitään tarvitsi selitellä koska ni-in monella oli sama elämäntilanne tai ainakin kokemusta suunnilleen vastaavasta. Moni ymmäsri yskän tai ainakin verraten hyvin esitti ja näytteli tajuavansa. 

Kun taas nyt maisterina jos joutuu kieltäytymään jostain niin sanat tarttuvat kurkkuun kun pitäsi sanoa, että ei ole rahaa osallistua. Ja jos kertoo. että on "vähän" tiukkaa taloudelliesti kun on "taas" työttömänä kun edellisen määräaikaisuuden jälkeen ei ole saanut vielä uutta työtä, niin saa ikävimmillään huomauttelua, että onko kusi mennyt päähän kun ei työ kelpaa tai miksi meni opiskelemaan "väärää alaa" yliopistolla ja luulet varmaan liikoja itsestään kun ei ole mennyt töihin viimeiseen mutamaan kuukauteen.... 

Vähätuloisuus ja tiukka taloudellnen tilanne on aina helpompi kestää, jso voi uskoa, että se on vain väliaikaista, kuten silloin kun oli opiskelija mutta pätkätyöläiseksi tuomittuna sitä välillä usko on ollut hieman koetuksella, että miten jaksaa. - Olkoonkin, että tuskin missään olen kohdannut yhtä vastenmielistä suhtautumista työttömiin kuin tällä palstalla.

Vierailija
12/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka syytätte aloittajaa siitä että hän myöntyi myöhemmin kutsuun: ette varmaan ole ikinä olleet oikeasti manipuloivan ihmisen kanssa tekemisissä. Sellaiselle ei niin vain kieltäydytä, kääntää pian koko porukan sellaista ihmistä vastaan joka kehtaakin sanoa poikkipuolisen sanan.

Vierailija
13/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille polttarit on aina niin vaikeita. Heidän kannattaisi lopettaa ne ja keksiä jotain muuta josta oikeasti pitävät.

Vierailija
14/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mennä.  Sitten ei ole kyllä asiaa häihinkään, mutta onko se sitten iso menetys. 

Vierailija
15/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko osallistua. Ei ole pakko olla edes juhlakaluna. Eli voi turvallisuussyistä jättää väliin. Tai jos on arka, ahdistuva.

Vierailija
16/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amatööri. Aina pitää lupautua ja innokkaana hypettää mukana ja sitten viime hetkellä perua vedoten sairastumiseen tai johonkin muuhun äkilliseen.

Ei kannata perua viime hetkellä, sillä usein siinä vaiheessa polttarit jo maksettu eikä rahojaan saa välttämättä takaisin.

Vierailija
17/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia ap:n kaltaisia tossukoita käytetään vain rahastukseen.

Vierailija
18/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse mennä.  Sitten ei ole kyllä asiaa häihinkään, mutta onko se sitten iso menetys. 

Ihan hyvin voi mennä häihin, vaikkei polttareissa ole ollutkaan mukana. Yleensä vähemmistö häävieraista on ollut polttareissa mukana. Se on sit eri asia haluaako osallistua.

Vierailija
19/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä alistu äläkä osallistu jos itse olet vaarassa joutua ahdinkoon sen takia. Pärpättäköön juhlakalua myöten mitä pärpättävät. 

Vierailija
20/42 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta, kuten rässä keskustelussakin on käynyt ilmi, niin ei polttareihin osallistuminen ja polttareiden kustannuksiis osallltuminen (erotuksena mahd. polttareihin tuppautuvien kuokkaviraisiin / hännystelijöihin)  ei takuu siitä, että hääkutsun saisi, vaan sen saamattomuutta voi vielä vuosia myöhemmin vain ihmetellä. Eli syy siihen, ettei saa kutsua ole aina ni-in yksinkertainen, että polttareissa tai polttareiden jälkeen ennen hääkutsun saamista olisi onnistunut loukkaamaan tai satuttamaan jompaa kumpaa hääparistaä tai jotain heidän läheistään loukkaavalla / satuttavalla käytöksellään. Eikä kai polttareitra voi yksistään pitää myöskään kutsuna häihin, vaan se tulee (kos tulee) saamaan sitten polttareiden jälkeen.