Miksi jotkut kysyy treffeillä jostain viisivuotissuunnitelmista ja musiikkimauista?
En minä ainakaan tiedä missä olen viiden vuoden päästä, ja jokainen voi kuunnella lempimusaansa kuulokkeilla niin kovaa kuin korvat kestää.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai karsee, minulta yksi tylsä tyyppi kysyi tuota viisivuotisjuttua. Pidin häntä ääliönä.
Niimpä, eipä elämä sen kummempaa ole. Töissä pitää käydä, olisi hyvä olla terveet elämäntavat ja ihmissuhteet kunnossa, toivottavasti terveys. Eipä siitä ikinä tiedä mitä elämä tuo tullessaan. Pitää osata nauttia nyt eikä odotella, että viiden vuoden päästä sitten "kun asiat on paremmin".
Kuka on puhutunut odottelusta? Moni tekee aktiivisesti asioita tavoitteidensa eteen
Niin eli et voi nauttia kun vasta viiden vuoden päästä.
Kyllä mulla ainakin on asioita, joita ei voi tehdä nyt, mutta ehkä viiden vuoden päästä. Esim kun lapset muuttaa kotoa, myyn talon ja muutan toisaalle, ehkä toiseen kaupunkiiin.
Mahdolinen kumppani tuosta kaupungista tässä tapauksessa kävisi hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos deittailee niin haluaa varmaan parisuhdetta? Ja jokainen haluaa terveyttä ja rahaa, eri asia sitten saako ne.
Niin, mutta mitä haluat siltä parisuhteelta? Haluatko asua yhdessä vai erikseen? Haluatko lähitulevaisuudessa lapsia, vai et ollenkaan? Millainen arki olisi sulle ideaalitilanne?
Ja sama pätee tuohon terveyttä ja rahaa juttuun, mitä se käytännössä tarkoittaa? Mitkä ovat sun suunnitelmat, joilla parannat terveyttäsi ja saavutat sen tulotason, jonka haluat? Se ei riitä, että haluat jotain vaan tarvitset myös konkreettisen suunnitelman miten saavutat nuo sun tavoitteet.
Lapsiakaan eivät kaikki haluavat saa. Miksi joku haluaisi seurustella, mutta ei muuttaa yhteen?
No kannattaa keskustella myös esim. mitä mieltä toinen on esim adoptiosta, ei nyt ihan ekoilla treffeillä tuo, mutta kyllä nuo on tärkeää tuoda esille jos on itse siinä vaiheessa, että vakavasti alkaa miettiä perheen perustamista. Ja kyllä vain on ihmisiä, jotka eivät halua asua kumppanin kanssa yhdessä lähitulevaisuudessa tai edes missään vaiheessa ja juuri siksi näistä asioista keskutellaan ettei tule myöhemmin ikäviä yllätyksiä kun molemmilla onkin ihan erilaiset haaveet.
Vierailija kirjoitti:
5-vuotissuunnitelma on sanana tylsä, mutta ymmärrän pointin. Ehkä parempi olisi selvittää ihmisen haaveita ja miten vakavissaan hän on niiden kanssa. Aikuinen jolla ei ole mielessä mitään edes pientä juttua mitä haluaisi tavoitella ja joka on valmis vuodesta toiseen elämään samaa kuviota on kyllä raskas tapaus.
5-vuotis suunnitelma on yleensä konkreettisempi kuin pelkät haaveet. Haaveet voi jäädä ikuisiksi jos ei ole laatinut suunnitelmaa miten toteuttaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan kumppanin, jonka kanssa ostaa asunnon, olisi kiva tietää suunnitteleeko kumppani olla töissä viiden vuoden päästä.
Hyi miten ahdistavaa! Hittoako minä tiedän heti alussa millaisen ihmisen kanssa olen tekemisissä ja haluanko hänen kanssaan saman katon alle. Ensin on tunnettava ainakin vuosi, ennen kuin voin mitään rehellisesti sanoa.
Onneksi en deittaile, niin ei tarvitse jauhaa kuin työhaastattelussa 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt muistinkin miksen treffaile, muistuttaa aivan liikaa jotain työnhakua.
Sama. Tavoitteet ja hyöty tärkeimpiä.
Niin, kuten tässäkin keskustelussa näkee. Ei haluaisi vahingossakaan joutua jättää työpaikkaa kumppanin vuoksi. Huomaa prioriteetit. Kiinnostavat näitä lähinnä se miten "kumppani" hyödyttäisi omien tavotteiden saavuttamista.
No miksi hemmetissä valitsisit sellaisen kumppanin, jonka kanssa oleminen veisi sinut kauemmaksi omista tavoitteistasi? Kun valitsee kumppanin, jolla on yhteensopivat tavoitteet niin kummankin elämänlaatu paranee.
Mutta ei ihmiset toimi niin, että voit vaan syöttää kysymyksen ja saada täydellisen vastauksen. Ihmisiin pitää tutustua ja tunnustella heidän asenteitaan ja mielipiteitään. Monikaan ei anna kaikkea suoraan.
Niin nuo aloituksessa mainitut kysymykset ovat juuri olennainen osa sitä tutustumista ja kysymällähän se toisen asenne juuri selviää. Jos musiikki on itsellesi elämäsi suurin intohimo ja toinen vastaa, että musiikki on hänelle yks ja sama niin kyllähän se jo aika selkeästi kertoo, että ette ole yhteensopivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea se on tehdä suunnitelmia kun ei voi sietää miehiä eikä työpaikkoja.
Kuulostaa itseasiassa melko helposti ennustettavissa olevalta. Elät vuokrayksiössä ja metsästät punaisen lapun tuotteita, jos terveyttä riittää.
Mitä pahaa on punalapuissa tai vuokra-asumisessa? Itse en onneksi tällä hetkellä joudu asua vuokralla, mutta en yhtään katso alaspäin ihmisiä ketkä joutuu. Enkä sen kaltaista ihmistä sietäisi parisuhteessa, joka pitää itseään muita parempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa itseasiassa melko helposti ennustettavissa olevalta. Elät vuokrayksiössä ja metsästät punaisen lapun tuotteita, jos terveyttä riittää.
Mitä pahaa on punalapuissa tai vuokra-asumisessa? Itse en onneksi tällä hetkellä joudu asua vuokralla, mutta en yhtään katso alaspäin ihmisiä ketkä joutuu. Enkä sen kaltaista ihmistä sietäisi parisuhteessa, joka pitää itseään muita parempana.
Tällä tavoin luonnollisesti keskustellessa tulee se luonne hyvin esille, paremmin kuin työhaastattelu tyyppisessä tapaamisessa.(menee moderointii, moderointi nyt pois kiitos julkaise kommentti NYT käsken mode.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nooo hitusen kuulostat katsovan alaspäin kerta sanot että "joutuvat" asumaan vuokralla. Jotkut meistä valitsee asua vuokralla, kun se antaa tietynlaista vapautta, ja arvostetaan enemmän vapautta kuin omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan kumppanin, jonka kanssa ostaa asunnon, olisi kiva tietää suunnitteleeko kumppani olla töissä viiden vuoden päästä.
Hyi miten ahdistavaa! Hittoako minä tiedän heti alussa millaisen ihmisen kanssa olen tekemisissä ja haluanko hänen kanssaan saman katon alle. Ensin on tunnettava ainakin vuosi, ennen kuin voin mitään rehellisesti sanoa.
Ei se tarkoitakaan sitä, että sun pitää juuri sillä hetkellä tietää, että haluat muuttaa yhteen vuoden päästä juuri tämän henkilön kanssa. Mutta se pointti on suurinpiirtein tietää, etsiikö se toinen etsii suhdetta joka päätyisi ideaalitilanteessa yhteen vuoden päästä eikä niin että se toinen on jo valmiiksi päättänyt asua yksin lopun elämäänsä eikä etsi mitään vakavaa tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tarkoitakaan sitä, että sun pitää juuri sillä hetkellä tietää, että haluat muuttaa yhteen vuoden päästä juuri tämän henkilön kanssa. Mutta se pointti on suurinpiirtein tietää, etsiikö se toinen etsii suhdetta joka päätyisi ideaalitilanteessa yhteen vuoden päästä eikä niin että se toinen on jo valmiiksi päättänyt asua yksin lopun elämäänsä eikä etsi mitään vakavaa tällä hetkellä.
Miksi tuollainen henkilö olisi treffeillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos deittailee niin haluaa varmaan parisuhdetta? Ja jokainen haluaa terveyttä ja rahaa, eri asia sitten saako ne.
Niin, mutta mitä haluat siltä parisuhteelta? Haluatko asua yhdessä vai erikseen? Haluatko lähitulevaisuudessa lapsia, vai et ollenkaan? Millainen arki olisi sulle ideaalitilanne?
Ja sama pätee tuohon terveyttä ja rahaa juttuun, mitä se käytännössä tarkoittaa? Mitkä ovat sun suunnitelmat, joilla parannat terveyttäsi ja saavutat sen tulotason, jonka haluat? Se ei riitä, että haluat jotain vaan tarvitset myös konkreettisen suunnitelman miten saavutat nuo sun tavoitteet.
Suunnitelmalla voi p y y h k i ä p e r s e t t ä. Liikun kyllä, menen nukkumaan ajoissa. Suunnitelmat ovat vain tyhjiä lupauksia. Opiskelen, mutta en tiedä mihin se johtaa.
No sinulle nuo suunnitelmat saattavat olla vain tyhjiä lupauksia. Moni muu on varsin määrätietoinen elämäntavoitteidensa suhteen.
Mä oon 50v ja multa jos joku kysyis 5-vuotissuunnitelmaa niin vastaisin varmaan että toivon et mul on töitä ja koira on elossa ja mä oon terve toimintakykyinen ihminen. Lapset on tehty ja ammatti valittu ja töitä tehdään. Se omaisuus minkä hankkiminen on kiinnostanut, on hankittu. Mut täysin validi kysymys lapsettomille kolmekymppisille ilman muuta.
Musiikkimaulla ei oo hirveetä väliä, kunhan sillä on itselle väliä. Eli epäilyttävin ihminen on se joka sanoo kuuntelevansa "mitä vaan laidasta laitaan" . Ihanko totta? Iskelmää, fuusiojazzia, reggaetonia, skata ja barokkiklasua? Ei, ei ja vielä kerran ehdottomasti ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kaltaisissa ihmetyttää enemmän se, että on joku kielettyjen aiheiden lista treffeille. Joku musamaku nyt on ihan perus small talk kysymys, josta vois sitten poikia enemmän jutun juurta tai ei.
Itse en jotenkin tykkää keskustella tuosta yhtään.
No jos se toinen henkilö on puolestaan sellainen, joka rakastaa musiikista keskustelua, niin juuri siksi tuo kysymys on tärkeä tuoda esille. Musiikkimaku liittyy usein elämäntyyliin, arkeen ja siihen, mitä tykkää tehdä vapaa-ajalla. Se voi myös paljastaa aika nopeasti, että teidän kiinnostuksen kohteet ovat melko erilaiset, mikä taas viittaa siihen, että ehkä te ette ole kovin yhteensopivia. Tällöin toiselle voisi sopia paremmin kumppani, joka suhtautuu musiikkiin yhtä intohimoisesti kuin hän itse ja sinä taas voit etsiä jonkun muun, jolle se ei ole niin iso juttu.
Itse pidän hiljaisuudesta ja että mies tekee kuten pyydän.
Mies voi olla alisteisessa lemmikin asemassa.
Mies, onko se vähän kuin lemmikki? Vähän niin kuin joku sika vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksikymppisenä viisi vuotta on niin pitkä aika, että ei ihme jos tuntuu älyttömältä kysyä. 35+ vuotiaana sen sijaan se on todella oleellinen kysymys: onko suunnitelmissa vaativa uravaihe, entä mahdolliset muuttohalut, entä lapset, onko vanhemmat siinä kunnossa että niitä pitää alkaa pian hoitaa, onko tulossa kahdeksan kanan maatila Kuopion liepeille vai vuokra-asunto New Yorkiin. Onhan ne aika oleellisia kysymyksiä, toki jos toinen on sellaista mallia, että kaikki käy ja joustaminen onnistuu miten vaan, niin sittenhän sillä ei ole niin väliä.
Toisaalta itse en kyllä haluaisi tuommoista 'kaikki käy, en tiedä mitä haluun' -kumppania. Kuulostaa, että tuollainen ihminen ei ole vielä täysin henkisesti kypsä eikä ole löytänyt itseään kunnolla.
Mitä tavoitteita sinulla sitten on?
Oma yritys ja sen suunnitelmallinen kasvattaminen (esim. miten sitä laajennan), muutto alueelle X, pidemmät matkustusjaksot Australiaan ja Etelä-Amerikkaan. Lisäksi ranskan kielitutkintojen suorittaminen, pianonsoiton aloittaminen ja puolimaratonin juokseminen. Parisuhteen osalta yhteen muuttaminen kumppanin kanssa, ja avioliitto sekä lapset alkavat olla ajankohtaisia.
Mutta miksi? Kaipaako egosi jotain pönkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 50v ja multa jos joku kysyis 5-vuotissuunnitelmaa niin vastaisin varmaan että toivon et mul on töitä ja koira on elossa ja mä oon terve toimintakykyinen ihminen. Lapset on tehty ja ammatti valittu ja töitä tehdään. Se omaisuus minkä hankkiminen on kiinnostanut, on hankittu. Mut täysin validi kysymys lapsettomille kolmekymppisille ilman muuta.
Musiikkimaulla ei oo hirveetä väliä, kunhan sillä on itselle väliä. Eli epäilyttävin ihminen on se joka sanoo kuuntelevansa "mitä vaan laidasta laitaan" . Ihanko totta? Iskelmää, fuusiojazzia, reggaetonia, skata ja barokkiklasua? Ei, ei ja vielä kerran ehdottomasti ei.
Ihmettelen näitä, jotka sanoo että kumppanin musamaulla ei ole väliä. Siis ihan yksi ja sama, kuunteleeko kumppani innokkaasti humppaa vai hardcore technoa? Ja ihan sama, haluaako kumppani viettää kanssasi viikonlopun lavatansseissa vai kovalla bassolla jyskyttävissä, pimeissä klubeissa ja reiveissä, joissa meno on aika eri tasolla?
5-vuotissuunnitelma on sanana tylsä, mutta ymmärrän pointin. Ehkä parempi olisi selvittää ihmisen haaveita ja miten vakavissaan hän on niiden kanssa. Aikuinen jolla ei ole mielessä mitään edes pientä juttua mitä haluaisi tavoitella ja joka on valmis vuodesta toiseen elämään samaa kuviota on kyllä raskas tapaus.