Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ÄLKÄÄ pukeko lapsia liikaa!

Vierailija
07.05.2007 |

Hyvät siskot! Katsokaa lapsianne. Miten paljon puette heidän ylleen vaatteita ulos?

Keväällä kannattaa toki olla varovainen, varjossa ja tuulisella kelillä on kylmempää kuin auringossa. Mutta herkästi mennään myös liiallisuuksiin.

Ja erityisesti: RIISUKAA niitä päällysvaatteita, kun menette kauppaan tms.

Tässä olen lyhyen ajan sisällä nähnyt aika hurjia viritelmiä taaperoilla. Yksi taapero oli kauppakeskuksessa talvihaalarissa, pipossa ja tumpuissa PLUS vielä viltti päällä. Äiti jonotteli itse t-paidassa ja takki auki kassalle. Olisi nyt edes sen viltin nostanut rattaisen alahyllylle ja riisunut pipon ja tumput, mutta ei...

Toinen tapaus: lapsella (ulkona 13 astetta) yllä välikausihaalari, pipo, tumput ja Kuoma-talvisaappaat. Äiti seisoskeli odottelemassa jotain ostarissa ainakin vartin, eikä sittenkään jatkanut ulos, vaan kauppaan.

No, olen varmasti itsekin syyllistynyt ekan lapsen kanssa ylipukemiseen, joten en sillä tätä. Mutta varoituksen ja opin vuoksi. Jos lapsi hikoilee hurjasti, hän vilustuu kahta herkemmin ulos mennessään.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisittekö itse ulos toppavaatteissa tuossa säässä??

Vierailija
22/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti lapsella on ollut kaikki vaatteet päällä mitä kassista löytyy. Olen vienyt aina päiväkotiin mukaan varavaatteet ja vähän erilaisia vaatteita joka säälle (täällä pohjoisemmassa kun ei ole takeita) ja haen lapsen pois pk:sta hänellä on päällä kahdet sisähousut, kaks pitkähijaista t-paitaa, neuletakki, sukkahousut, välikausihaalari, kuravaatteet...ulkona 10 astetta lämmintä ja lapsi täysin hiestä märkä... ei olisi itse mukava touhuta pihalla kaameet tamineet päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden tuttavan esimerkki: säätila 15 astetta, lapsi (1v 3kk) rattaissa päikkäreillä ja päällä on: alusvaatteet, villapuku (+villasukat ja lapaset, kypärämyssy ja toppahattu), pörröhaalari, untuvamakuupussi ja vaunujen jalkapeite... huh, huh. Oma suunnilleen samanikäinen leikki, vk-puvussa alla vain ohuet sisävaatteet trikoota eikä ollut yhtään kylmä. Ja tämä äiti ihmettelee miksi lapsella on usein lievää lämpöä ilman syytä (ovat selvittelyissä tämän takia). tuli vain mieleen että ehkä lapsi on niin ylipuettu että ruumiilmpökin on sen tehden koholla...?

Vierailija
24/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuessa voi olla paljonkin päällä, eikä silti ole liian kuuma. Mieti vaikka jos itse nukkuisit teltassa/laavulla +10 asteessa.

Vierailija
25/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä kuljen ohuessa ulkoilutakissa kesät ja talvet. Ei ole koskaan liian kylmä eikä liian kuuma vaikka ulkona olisi -20 tai 20 astetta.

Vierailija
26/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyrkyllä heti kun silmä välttää. Viime keväänä oli toukokuussa tosi kuuma täällä Helsingissä. Mun kaksivuotiaan ja serkkujen kanssa oltiin uimarannalla iltapäivällä sortseissa ja t-paidoissa - lapset tekivät kakkuja, eivät sentään uineet. Ohi meni KOLME alle kouluikäistä isovanhempiseurassa - reimatecit, talvihatut ja tumput yllä. Mutta kai sitten kumpikin osapuoli oli mielestään oikeassa.

Vierailija
27/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sukkiksien päällä verkkarit, lenkkarit ja ohut puuvillapipo. Naapurin muksulla oli Reimatec-välikausipuku, villapaita, pitkähihainen teeppis, aluspaita, pitkät kalsarit, villaiset alushousut, kypärämyssy ja kevätlakki.

Minä jouduin riisumaan omaltani kaulurin pois kesken reissun, koska tuli kuuma, mutta naapurin muksulta ei riisuttu mitään. Vähän meinasi virta loppua jo kotimatkalla. Nämä muksut 3-vuotiaita.

Vierailija
28/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrospukeutumisen salat! Säälin lapsianne, varsinkin se pk-seutulainen, jonka lapsi on talvihaalarissa tällä hetkellä! Voi hyvät hyssykät sentään!

Miettikää nyt oikeasti - kun lapsi leikkii kotona, niin hän tulee helposti ihan tulikuumaksi. Ihan yhtä lailla lapsella kehittyy sitä lämpöä ulkona leikkiessään. Jos on liikaa päällä, niin hiki vaan kerääntyy ja kun hetkeksikin pysähtyy, niin tulee kylmä.

Pue lapsi, kuten pukisit itseskikin, mutta yksi kerros VÄHEMMÄN lapselle, sillä hän leikkii ja liikkuu.

Vierailija
29/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viidestä lapsesta kaksi ollut pienenä (= alle kolmivuotiaina) aivan hurjia vilukissoja. Ts. heillä tosiaan saattoi olla (ohueksi pesty) toppapuku päällä siinä vaiheessa kun muut vetelivät jo kevytpuvuissa. Muuten olivat aivan jäässä.

Sitten taas toisaalta yksi lapsista oli niin kuumakalle, että kulki t-paidassa siinä vaiheessa kuin muut olivat jo kevyttoppatakissa. Tämä vähän isompana, noin 5-6 vanhana.

Eli kahden vilukissani kanssa ovat tädit poistelleet päätään, kun lapsiparat on ylipuettu, kuumakallen kanssa taasen kun lapsi-parkaa palellutetaan.

Onneksi on ollut kaksi " normitapausta" ;-), joilla on vaatetus mennyt kutakuinkin muun kansanosan tyyliin.

Lapset ovat muuten olleet tältä osin erilaisia jo ihan vauvasta, siinä sitä saikin joka kerta opetella erikseen, miten tämä sankari nyt sitten pitikään pukea, että pysyvät kädet lämpiminä ja pää hiettömänä.

Toki näkee varmasti myös " oikeasti" yli/alipuettuja lapsia, mutta sitä ei tosiaan noin vaan tiedä.

Vierailija
30/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin juuri erilaisista lapsistani :), vilukissoista ja kuumakallesta. Meillä ei lasten pukeutumista pysty päättelemään äidin vaatekerrosten perusteella nyrkkisäännölläsi -- siihen tarvitaan ihan lapsen _oman_ olon seuraamista.

Minusta tähän asiaan, kuten moneen muuhunkin, pätee se, että kappas vaan: ihmiset ovat yksilöllisiä.

Itse muuten vedän päälleni mieluummin esim. ohkaisen toppatakin kuin " kerrospukeudun" , vaikka se kuinka muodikasta olisikin. Esim. meren äärellä ohut toppatakki on tarpeen ihan kesälläkin, illasta lämpötilan laskettua.

Nythän " sama" kin lämpötila voi oikeasti olla ihan mitä vaan: +15 astetta on täysin eri lämpötila tuulettomassa, aurinkoisessa paikassa kuin esim. kunnon (kylmällä) tuulella, varjoisassa.

terv meren äärellä saaristossa kasvanut viiden lapsen äiti

Vierailija
31/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...rauhalliselle istuskelijalle ei voi pukea vähemmän mitä itselleen!

Vierailija
32/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla usein tuulisella, auringottomalla 10 asteen kelillä on vaunuissa nelikuisella isommalta lapselta jäänyt, pari kertaa pesty pakkauksen toppapuku, mutta vain ohuet sisävaatteet alla.

Joskus käytin esikoisella tähän aikaan vuodesta makuupussia, kun laitoin pelkissä sisävaatteissa lasitetulle parvekkeelle nukkumaan.

Laiska kun olen, niin puen mieluummin vähemmän kerroksia ja paksumpaa.

Vierailija
33/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin äiti hikoilee rattaiden kanssa ja lapset istuu kauan paikoillaan, joten ihan aina se ei toimi, että yks kerros vähemmän kuin äidillä. Ai niin, ja me ei tosiaan harrastettu noita kerroksia ellei sitten olla pidempään liikkeellä, koska päivemmällä sitten onkin jo ihan eri lämpötila kuin aamulla.

- 34

Vierailija
34/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohut vk-puku, pitkähihainen t-paita, sukkahousut, ohut puuvillapipo, puuvillalapaset (jotka otin pian pois) ja kävelykengät. Miten teillä muilla, miten puitte lapsenne? Kaikki vain taivastelevat ylipukemista mutteivät kerro, mitä itse laittavat lapselle.

Vierailija
35/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaan aikaan kuin minä omaa viestiäni, sorry! :o)

t. 39

Vierailija
36/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kerrospukeutumisen salat! Säälin lapsianne, varsinkin se pk-seutulainen, jonka lapsi on talvihaalarissa tällä hetkellä! Voi hyvät hyssykät sentään!

Pue lapsi, kuten pukisit itseskikin, mutta yksi kerros VÄHEMMÄN lapselle, sillä hän leikkii ja liikkuu.

Onhan siellä pk:ssa vaihtovaatteita! Vaikka haalareissa lähtikin, niin veikkaan että nyt on pihalla farkuissa ja ulkoilutakissa.

Kerrospukeutumista tosiaan on monenlaista, ja myös vaihtoehtoja. Joskus voi syystä tai toisesta olla kätevää lähteä vain t-paidassa ja haalareissa, joskus taas pukea niitä kerroksia ja kevyempiä ulkovaatteita.

Vierailija
37/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikoillaan värjöttelevälle äidille=)

Vierailija
38/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistakaa laittaa ne toppahousut ja toppatakit päällenne!!! Tai vähintäänkin villakerrasto sinne tavallisten vaatteiden alle.

Veikkaan, että kun puolen tunnin kuluttua palaatte kotiin, niin olette vähintäänkin hikisiä, tai takki roikkuu olalla.

Kannattaa muuten testata...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän