Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko ihmiset nykyään niin kuormittuneita, että eivät jaksa ystävän avautumista ahdingostaan?

Vierailija
30.03.2026 |

Mulla on kolme läheistä naispuolista ystävää (olen itsekin nainen) ja yksi heistä pyrkii jatkuvasti neuvomaan, kun kerron asioistani, vaikka olen sanonut, että en tarvitse neuvoja, tarvitsen ymmärrystä. Toinen on niin saamaton, että vastaa viesteihin 3 viikon viiveellä (tiedän, on aina ollut tosi saamaton). Kolmas "kuormittuu", kun kerron haasteista lasten ja exän kanssa. 

Olen itse ollut masentuneena monta kuukautta joskus vuosia sitten, mutta en kuitenkaan "kuormittunut" toisten ihmisten asioista.

Onneksi mulla on nyt ihana aviomies, joka jaksaa tukea ja kuunnella ja kaksi miespuolista ystävää, jotka aina ymmärtävät.

Ja en siis todella ole mikään itkijä tai mielestäni kuormittaja, kerron kuulumisia viesteissä, kun kysytään. Onko siinä jotain väärää, kun ollaan ystäviä?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat ihan ajankohtaisesta asiasta. Olen huomannut tämän saman ystävissäni ja tutuissani. Tosi ikävää. Enkä minäkään itseäni kovin valittavana henkilönä pidä. Kyllä ihmissuhteisiin pitää mahtua muutakin kuin menestystarinoita.

Vierailija
2/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt sitä täältä? Mietipä välillä ystäviesi elämää ja yritä asettua heidän asemaansa. Heillä ei ole mitään velvollisuutta kuunnella valitustasi, jos se on aina sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei tietenkään ole väärää. Mielestäni ystävien kesken pitää voida puhua hyvät ja huonot asiat. 

Vierailija
4/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asiasta. Osa kai etsii silti ratkaisua. Että vähentäisit kuormaa.

Vierailija
5/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitat ihan ajankohtaisesta asiasta. Olen huomannut tämän saman ystävissäni ja tutuissani. Tosi ikävää. Enkä minäkään itseäni kovin valittavana henkilönä pidä. Kyllä ihmissuhteisiin pitää mahtua muutakin kuin menestystarinoita.

T. Ap

Vierailija
6/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysyt sitä täältä? Mietipä välillä ystäviesi elämää ja yritä asettua heidän asemaansa. Heillä ei ole mitään velvollisuutta kuunnella valitustasi, jos se on aina sitä. 

Luepa aloitus. Ap ei sanonut valittavansa aina.

Vierailija
7/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi kysyt sitä täältä?" Tää on keskustelupalsta.

Vierailija
8/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut saman. Itse toimin useamman vuoden ajan olkapäänä eräälle ihmiselle. Kun sitten itselleni tuli kuormittava elämänvaihe eteen ja olisin edes hetkellisesti kaivannut kuuntelijaa, tämä ei halunnut kuulla mitään ja teki pari törkeää temppua minulle. 

Jälkikäteen mietittynä hänessä oli havaittavissa hyvinkin narsistisia piirteitä ja koristunutta itsekeskeisyyttä.

Mielestäni ystävyyteen pitää mahtua ylämäkien lisäksi alamäkiäkin, ja kyllä ystävän murheitakin täytyy joskus jaksaa kuunnella. 

En tosin itsekään kuuntelisi ainaista valitusta. 

Vierailija
9/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vastaus ollut jo aloituksessa: ei kuormita, mutta jos ei se ystävän antama tuki kelpaa, sitä ei jaksa. Joka päivähän täältä saa lukea, miten ei osata oikein tukea. Osa valituksesta ihan aiheellista, mutta suurin osa ei. Avautujilla unohtuu se, että se ystävä todennäköisesti yrittää parhaansa. Se hänen osoittamansa tuki on sitä tukea, jota hän sillä hetkellä pystyy antamaan. Minusta se on jo paljon. Toiselta ystävältä voi sitten saada toisenlaista tukea. Melkein oksettavaa, miten ihmiset eivät nykyään arvosta toisten yritystä olla hyviä ystäviä, kavereita yms. On jo etuoikeus, että edes on ihmisiä elämässä.

Vierailija
10/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy asiaa heiltä itseltään, syyllistämättä. He voivat itse käydä läpi jotain omassa elämässään, mutta koska eivät avaudu sinulle eivätkä kuormita sinua millään lailla asialla, sinä et voi sitä tietää. 

Ymmärrän erittäin hyvin senkin, että jos ne "kuulumiset" ovat aina ulinaa ja narinaa, kuinka huonosti taas menee jostain syystä jne. jaksaminen saattaa olla vähän kortilla itse kullakin. 

Ne ulinat ja narinat voi pääsääntöisesti hoitaa terapiassa ja vaikka päiväkirjaansa. 

Vierailija
11/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali vali yhyy, vaikka elämässä kaikki on liian helppoa. Siinä moderni nainen.

Vierailija
12/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuntuu kuitenkin siltä, että haluan olla enemmän tekemisissä tämän ystävän kanssa, joka vastaa harvakseltaan (olen tuntenut hänet lapsuudesta asti) ja ehkä koen, että hän ymmärtää mua parhaiten. Mutta jos mun ystävä sanoisi. mulle, että ei tarvitse neuvoja, mutta että on kiva, että saa avautua, ymmärtäisin kyllä. Onneksi on noita miespuolisia ystäviä, he arvostavat, että saavat puhua naiselle ja toisaalta minäkin samasta syystä heitä.

AP

Vierailija
13/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis tämä neuvoja antava ystävä on itse varsinainen valittaja, yritän itse keskittyä positiivisiin asioihin, joista hän aina vääntää jotakin "vaikeaa".

AP

Vierailija
14/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia?

Vierailija
15/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden neuvot ei kelpaa, yksi on aina ollut samanlainen, yksi on sanonut että kuormittuu, ja kuuntelijoitakin löytyy silti riittävä määrä. Kyllä nyt on varmasti kaikissa muissa vika, sekä omissa tuttavissa että ihmisissä yleisesti! 

Juu en minäkään jaksaisi kuunnella hetkeäkään tuollaista ulinaa. 

Vierailija
16/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä esimerkki juuri aloittajan kuvaamasta ilmiöstä. Ystävän kuuntelu ja tukeminen nähdään velvollisuutena. Surullista, että tähän on tultu. 

Vierailija
17/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollotilolloti

Vierailija
18/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun tää on just tosi hyvä - sanon naispuolisille ystävilleni aina, että kaikki on hyvin, voin tosi hyvin kertoa ikävät kuulumiset aviomiehelleni. Mutta en pidä sitä ystävyytenä, jos kaikki on vaan pinnallista.

AP

Vierailija
19/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan täällä ei voi tietää mikä se todellinen tilanne ihmissuhteissasi on. 

Vierailija
20/52 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden neuvot ei kelpaa, yksi on aina ollut samanlainen, yksi on sanonut että kuormittuu, ja kuuntelijoitakin löytyy silti riittävä määrä. Kyllä nyt on varmasti kaikissa muissa vika, sekä omissa tuttavissa että ihmisissä yleisesti! 

Juu en minäkään jaksaisi kuunnella hetkeäkään tuollaista ulinaa. 

Sinä olet kyllä ilkeä tyyppi.

Kuunteleminen ei ole neuvojen antamista tai ratkaisujen etsimistä. Jos et sitä tiedä niin mene opettelemaan sosiaalisia taitoja. 

-ERI

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän