Uutisen mukaan 1987 syntynyt on keski-ikäinen.
En ota mitään kantaa itse uutiseen, mutta eikö alle 40-vuotiaan sanominen keski-ikäiseksi ole jo aika paksua?
Kommentit (42)
Itse mietin että 40 alkaa että ei toi kovin kaukana ole.
Keski-ikä on 35-55v. Se on ikä nuoruuden ja vanhuuden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 68 v ja mulle sanottiin, että en ole vanha saati vanhus. Olen kuulemma työikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikä on 30-60v.
Minulle on sanottu, että myös esim. 65 v. on edelleen keski-ikäinen. Joku 95 v. kai just ja just ei enää ole.
Minä 65v olen juuri jäänyt vanhuuseläkkeelle, väitän kuitenkin olevani keski-ikäinen, sillä olen toista keskipolvea, vanhempani elävät ja lapsillani on lapsia.
Oon ollu keski-ikänen jo yli 20 vuotta
M43
Urheilussa pääsee ikämiessarjaan 35-vuotiaana. On siis keski-ikäinen.
"Nuoret Demarit (Demarinuoret) on poliittinen nuorisojärjestö, johon voivat liittyä yleensä noin 1535-vuotiaat. Järjestö keskittyy nuorten aikuisten vaikuttamiseen, ja sen jäsenyys tarjoaa mahdollisuuden osallistua sosialidemokraattiseen toimintaan ilman tiukkaa alaikärajaa, mutta toiminta on suunnattu nuorille."
Keski-ikä alkaa heti kun saa kenkää nuorista demareista!
Kenen mielestä muuten 35-vuotias on "nuori" ja täysin sopiva pyörimään esim. 15-vuotiaiden nuorten kanssa tapaamisissa ja yöpymisissä?
No ei 39v nuorikaan ole, ei myöskään vanha. Mikä se sitten on jollei keski-ikäinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18 vuotta täyttänyt on aikuinen ja noin 65 vuotias on eläkeläinen. Suomalaisten eliniän odotus 80-85 vuotta. 41 olisi tuon 18 ja 65 ikävuoden puolivälissä.
Milloin keski-ikä alkaa? "Kun olin 25, ajattelin, että keski-ikä alkaa kolmestakympistä" | Yle
Ja kestää sen yhden vuoden, vai?
Jos kestää pidempään, niin eikö keski-iän keskikohdan pitäisi edes suunnilleen osua tuohon 41 vuoteen? Vai miksi keski-ikä alkaisi elämän puolivälistä ja sijoittuisi näin ollen 100 % elämän loppupuolelle?
Missä kohtaa sanoin, että kestää yhden vuoden? Koska keski-iälle ei ole mitään virallista tai edes kovin yleistä määritelmää, niin siitähän nyt keskustellaan. Onko keski-iän osuvin kohta noin puoliväliin aikuisuutta ennen eläkeläisyytt' tai ylipäänsä ihmisen oletetun elämän puoliväliin? Miten paljon ennen tuota kohtaa keski-ikäisyys alkaisi ja miten pitkään se kestäisi? Ikäluokat ovat yleensä noin 20 vuoden mittaisia, joten ehkä eläkeläisyyttä edeltävä 20 vuotta voisi olla yksi vaihtoehto eli 45-65 ikävuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kypsä ihminen myöntää, että oma ja toisten nuoruus on lopulta melko lyhyt vaihe elämänkaaresta. On itsepetosta yrittää roikkua nuoruudessa kiinni, kukaan ei välty ajan kulumiselta ja keski-iän sekä vanhuuden tulemiselta, ellei sairaus tai onnettomuus tuo yllätyksiä.
Eli 35 v. ja 65 v. ovat molemmat keski-ikäisiä? Näinollen siis isä ja poika voivat hyvin olla saman ikäpolven edustajia?
Kyllä kuusikymppinen alkaa olla vanha ihminen. Turha sitä on yrittää kieltää. Vaikka eläkeikä nousee, ei se tarkoita, että kaikkia työssäkävijöitä voi sanoa nuoriksi tai keski-ikäisiksi. Itse olen täyttänyt 60, en sano itseäni keski-ikäiseksi. Mikä vanhuudessa hävettää?
Vierailija kirjoitti:
"Nuoret Demarit (Demarinuoret) on poliittinen nuorisojärjestö, johon voivat liittyä yleensä noin 1535-vuotiaat. Järjestö keskittyy nuorten aikuisten vaikuttamiseen, ja sen jäsenyys tarjoaa mahdollisuuden osallistua sosialidemokraattiseen toimintaan ilman tiukkaa alaikärajaa, mutta toiminta on suunnattu nuorille."
Keski-ikä alkaa heti kun saa kenkää nuorista demareista!
Kenen mielestä muuten 35-vuotias on "nuori" ja täysin sopiva pyörimään esim. 15-vuotiaiden nuorten kanssa tapaamisissa ja yöpymisissä?
Nuorisotalojen ikäraja on nykyään 29 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti keski-ikäisiä ovat nykyään kaikki ikäryhmät väliltä 35-70. 🤷
Ja ikäryhmät 1-25 ovat lapsia. Nuoria aikuisia ovat 26-34 vuotiaat.
Mä oon 1988 ja nuori mies vielä. Oon keski-ikänen 10 v päästä, ku ajattelin elää vanhemmaks ku 74 vuotta
Samaan aikaan 1987 syntynyt on liian nuori ostamaan simaa kaupasta ilman henkkaria.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on juuri sen ikäinen miltä itsestä tuntuu, voi esim. olla virkeä 80.v taikka rättiväsynyt 30.v.
Ei keski-ikää voi ihan noin määritellä. Itse olen tuntenut itseni vanhaksi tai keski-ikäiseksi jo lapsena. Olen kokenut olevani vanha sielu. Noin 35-vuotiaana olin tyytyväinen, koska virallisestikin nuoruusvuodet olivat takana. Olin ilolla keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 68 v ja mulle sanottiin, että en ole vanha saati vanhus. Olen kuulemma työikäinen.
Minä olen 63- vuotias ja pidän itseäni vanhuksena. Työikäisenä pidetty voi olla myös vanhus. Tietysti iän määrittely on usein turhaa ja keinotekoista. Minua sanottiin jo kolmekymppisenä vanhaksi, joten väliäkö tuolla.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin miellän, että keski-ikä on jotain elämän puolen välin molemmin puolin. Jos eliniänodote on vaikkapa 80 vuotta, keski-ikä olisi vuosia 40 vuoden kahta puolta eli jotain 35-45.
Tai jo otetaan vähän pidempi jakso ja pidempi elinikä, niin 90 vuodesta puolet olisi 45 vuotta ja keski-ikä tällä ajattelulla 35-55, mikä ehkä vastaa parhaiten omaa ajatustani (ja oman suvun elinikäodotetta). Itse olen nyt 50 vuotta ja koen olleeni jo pitkään keski-ikäinen. Yli 60-vuotiasta en miellä enää mitenkään keski-ikäiseksi vaan siitä alkaa jo yli sen.
Auta armias jos menet jotain 62 v. mammaa sanomaan vanhukseksi. Kyllä se hyvin kärkkäästi korjaa olevansa keski-ikäinen.
Ihmisten mielestä alle 30-vuotias on liian nuori elämään aikuista elämää ja vakiintumaan.