Uutisen mukaan 1987 syntynyt on keski-ikäinen.
En ota mitään kantaa itse uutiseen, mutta eikö alle 40-vuotiaan sanominen keski-ikäiseksi ole jo aika paksua?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Ennen alkoi keski-ikä 35v.
Kenen mukaan?
Ilmeisesti keski-ikäisiä ovat nykyään kaikki ikäryhmät väliltä 35-70. 🤷
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikä on 30-60v.
Minulle on sanottu, että myös esim. 65 v. on edelleen keski-ikäinen. Joku 95 v. kai just ja just ei enää ole.
Keski-ikä on aina alkanut 35-vuotiaana. Itsekin sitä aikoinaan hämmästelin, kun pääsin siihen ikään. Luulin aina, että keski-ikä alkaa 50-vuotiaana.
18 vuotta täyttänyt on aikuinen ja noin 65 vuotias on eläkeläinen. Suomalaisten eliniän odotus 80-85 vuotta. 41 olisi tuon 18 ja 65 ikävuoden puolivälissä.
Milloin keski-ikä alkaa? "Kun olin 25, ajattelin, että keski-ikä alkaa kolmestakympistä" | Yle
Olen vuonna 1987 syntynyt. Olen mieltänyt itseni keski-ikäiseksi jo muutaman vuoden eli noin 35-vuotiaasta alkaen. Isoäitini kuoli 70-vuotiaana, kuten myös ex-anoppini. 35+35 =70 eli puolessa välissä elämää aletaan olemaan, mitäpä sitä kiistämään.
Kypsä ihminen myöntää, että oma ja toisten nuoruus on lopulta melko lyhyt vaihe elämänkaaresta. On itsepetosta yrittää roikkua nuoruudessa kiinni, kukaan ei välty ajan kulumiselta ja keski-iän sekä vanhuuden tulemiselta, ellei sairaus tai onnettomuus tuo yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
18 vuotta täyttänyt on aikuinen ja noin 65 vuotias on eläkeläinen. Suomalaisten eliniän odotus 80-85 vuotta. 41 olisi tuon 18 ja 65 ikävuoden puolivälissä.
Milloin keski-ikä alkaa? "Kun olin 25, ajattelin, että keski-ikä alkaa kolmestakympistä" | Yle
No tuokin tulee muuttumaan, koska 65 v. ei ole enää tulevaisuudessa eläkeläinen vaan painaa täyttä duuniviikkoa sinne 70-vuotiaaksi tai yli.
Vierailija kirjoitti:
Kypsä ihminen myöntää, että oma ja toisten nuoruus on lopulta melko lyhyt vaihe elämänkaaresta. On itsepetosta yrittää roikkua nuoruudessa kiinni, kukaan ei välty ajan kulumiselta ja keski-iän sekä vanhuuden tulemiselta, ellei sairaus tai onnettomuus tuo yllätyksiä.
Niin siis kysymys nyt lähinnä kuuluu että kuinka mielekäs on tällainen määrittely jonka mukaan keski-ikä kattaa suunnilleen puolet ihmisen koko elämästä?
Henkilö voi määritellä itse sanooko itseään koskaan keski-ikäiseksi. Naama tietysti kertoo omaa tarinaa tai kroppa. Sielu on nuori.
Vierailija kirjoitti:
Eli 35 v. ja 65 v. ovat molemmat keski-ikäisiä? Näinollen siis isä ja poika voivat hyvin olla saman ikäpolven edustajia?
Vierailija kirjoitti:
Ja kestää sen yhden vuoden, vai?
Jos kestää pidempään, niin eikö keski-iän keskikohdan pitäisi edes suunnilleen osua tuohon 41 vuoteen? Vai miksi keski-ikä alkaisi elämän puolivälistä ja sijoittuisi näin ollen 100 % elämän loppupuolelle?
Itse ainakin miellän, että keski-ikä on jotain elämän puolen välin molemmin puolin. Jos eliniänodote on vaikkapa 80 vuotta, keski-ikä olisi vuosia 40 vuoden kahta puolta eli jotain 35-45.
Tai jo otetaan vähän pidempi jakso ja pidempi elinikä, niin 90 vuodesta puolet olisi 45 vuotta ja keski-ikä tällä ajattelulla 35-55, mikä ehkä vastaa parhaiten omaa ajatustani (ja oman suvun elinikäodotetta). Itse olen nyt 50 vuotta ja koen olleeni jo pitkään keski-ikäinen. Yli 60-vuotiasta en miellä enää mitenkään keski-ikäiseksi vaan siitä alkaa jo yli sen.
Ihminen on juuri sen ikäinen miltä itsestä tuntuu, voi esim. olla virkeä 80.v taikka rättiväsynyt 30.v.
Nykyään nuorisoa ovat 13-29-vuotiaat. Mutta 35-vuotias on jo keski-ikäinen.
Onks keski-ikäinen se, kun on yhtä pitkä aika molempiin vaippaikiin? Jälkimmäinen voi kestää pitkään.
Toimittaja lienee parikymppinen.