Millaiset asiat ovat erityisen keskiluokkaisia?
Saa ehdottaa. Yläpeukku jos olet samaa mieltä, alapeukku jos olet eri mieltä.
Kommentit (521)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vene, omakotitalo, mökki, farmari / maasturimallin premium auto esim Audi tai Bmw.
Eikö nuo ole varakkaiden juttuja? Ei keskiluokan. Olen itse vakaope ja mies DI eikä ole tuollaisiin juttuihin varaa.
Mihin teidän rahat menee? Ei varaa autoon tai mökkiin? Duunareillakin on nuo!
Helsingissä asumiseen. Eikä täällä asuta omakotitalossa ilman lottovoittoa tai isompaa perintöä.
Minun tuntemiltani keskiluokkaisilta nuo asiat kyllä löytyvät. Asunto Larussa, Audi ja mökkihän ovat sitä keskiluikkaisuuden ydintä.
?
Olet sekoittanut ylemmän keskiluokan ja taviskeskiluokan.
Mies valmistuu tohtoriksi ensi vuonna mutta ei se hänestä varakasta tee.
Ei, kyllä täällä maakunnissa taviskeskiluokkaisilla on varaa kaikkeen tuohon. Ihan duunarillakin. Kirjoittelen tätä viestiä Mikkelistä. Omakotitalo 240 neliötä, talviasuttava mökki puolen tunnin ajomatkan päässä, Bmw ja Tesla, kolme harrastavaa lasta, koira. Mies amk-insinööri ja minä tradenomi, molemmilla jossain määrin kansainväliset urat, joten ajellaan usein jompi kumpi lentokentälle (2h ajoaika). Ikää +/-40 vuotta.
Niin ne tarpeet siellä maakunnissa myös ovat hyvin erilaisia. Meillä on tekniikan tohtori ja maisteri -perhe Helsingissä. Iso perheasunto keskustassa, mutta auton käyttö on niin olematonta, että siihen ei ole panostettu. Mökkeily ei kiinnosta, matkailu sen sijaan kyllä. Lentokentälle puolen tunnin matka julkisilla. Harrastuksiin ei hirveästi mene kenelläkään. Harrastetaan uintia, lenkkeilyä, kuntosalia, lukemista.
Anteeksi nyt vain, mutta se kuulostaa aivan hirveän tylsältä ja rajoittuneelta.
Mökkeilykö sen muuttaisi jännemmäksi? Kökötetään hyttysten syömänä tihkusateessa savuttavan grillin ääressä? Sellaista se on keskiluokan elämä. Vakaata, turvallista, ennakoitavaa ja vähän tylsää. Alaluokka sitten pitää jännää elämää vaihtaessaan pareja lähiökuppilassa, rakentamassa mustasukkaisuusdraamoja ja jännäämässä riittävätkö rahat vuokraan.
Vaihtoehdottomuus on siinä se tylsä ja rajoittava tekijä. Asutaan yhdessä kohdassa, josta siirrytään samoja reittejä pitkin, samoihin paikkoihin ja tehdään samoja asioita, uudestaan ja uudestaan. Mihinkään ei voi mennä, mihin tuetulla liikkumisella ei pääse ja mitä taksiin tulee, myös se on julkista liikennettä. Minun korvissa se kuullosta elävänä kuolleen elämältä.
Kummallinen kuvitelma. Me matkustelemme ulkomailla useita kertoja vuodessa, mökkeily ei kiinnosta. Autokin on, mutta ei olla panostettu useaan kalliiseen autoon, koska kuljemme lähinnä luontoretkillä ja uimarannoille kesäisin. Minusta se mökkikeskeinen lomailu on täi tervassa kökkimistä. Arjessa autoa emme tarvitse, koska töihin pääsee kävellenkin.
Vastaat viestiin, jossa ei ole sanaa mökki tai mökkeily. Mitä te teette ulkomailla tai edes autollanne kun elämänne, anteeksi nyt vain, kuulostaa niin umpitylsältä? Kysyn aivan mielenkiinnosta, sillä on tuttuja Pohjoismaiden pääkaupungeissa, jotka puhuvat vähän samaa ja metron läheisyyden ihanuudesta.
Olet varmaan nuori, kun jaksat ajatella, että mukava elämä on jotain muuta. Kenties haaveilet niistä reppureissailuista tai ties mistä härveliurheilusta, mistä ne maakuntien alemman keskiluokan väki on niin innoissaan. Minä olen jo 50+ ja maailmaa on tullut jo kierrettyä niin, että matkustellessa suosin hyvää tasoa enkä kuunaan lähtisi härveliurheilemaan. Valtaosan ihmisten elämä on töiden tekoa, vapaa-ajalla harrastamista ja asuntolainojen makselua, sijoitusten kerryttämistä varsinkin kun perhekin on jo perustettu eikä elämässä ole erityisiä vaikeuksia. Sekaan sitten matkailua, kulttuurin kuluttamista konerteissa, teatterissa.
Nyt en enää pyytele anteeksi. Tuo on aivan umpitylsää kehdosta hautaan. Harmaata, lisää harmaata, tilkka hiekka-beigeä ja sitten lisää harmaata. Nyt tiedän myös, että ystävät, jotka tuntuvat pystyyn kuolleilta, todella ovat sitä. Sitä ei vaan millään usko, että joku aivan oikein pitäisi sellaisesta elämästä. Onneksi en kuulu joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkkisten ihailu. Miksi kummassa, jos ei ole tehnyt jotain merkittavaa muuta kuin jäänyt mamman huomiota vaille.
Keskiluokkaista?
Vierailija kirjoitti:
Julkkisten ihailu. Miksi kummassa, jos ei ole tehnyt jotain merkittavaa muuta kuin jäänyt mamman huomiota vaille.
Keskiluokkaista?
Mikäpä on keskiluokkaisempaa kuin tunkea mukatunnetun julkkiksen kylkeen seiskalehden hääjutussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaista?
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaista?
Mikäpä on keskiluokkaisempaa kuin tunkea mukatunnetun julkkiksen kylkeen seiskalehden hääjutussa.
Se on suoraan alaluokkaista, eikä keskiluokkaista.
Minusta vaikuttaa että tässä ketjussa luetellaan sellaisia ylellisyyksiä jotka on pikemminkin hyväosaisen eliitin elintasoa eikä tavallisen keskiluokkaisen työväestön elämää.
Mä rakastan tylsyyttä. Elämässä ollut ihan tarpeeksi jännitystä ja se ei ollut mitään kovin positiivista. Ihmisethän tosiaan on eeilaisia, toisilla kotoilu ja rutiinit on suurinta onnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vene, omakotitalo, mökki, farmari / maasturimallin premium auto esim Audi tai Bmw.
Eikö nuo ole varakkaiden juttuja? Ei keskiluokan. Olen itse vakaope ja mies DI eikä ole tuollaisiin juttuihin varaa.
Mihin teidän rahat menee? Ei varaa autoon tai mökkiin? Duunareillakin on nuo!
Helsingissä asumiseen. Eikä täällä asuta omakotitalossa ilman lottovoittoa tai isompaa perintöä.
Minun tuntemiltani keskiluokkaisilta nuo asiat kyllä löytyvät. Asunto Larussa, Audi ja mökkihän ovat sitä keskiluikkaisuuden ydintä.
?
Olet sekoittanut ylemmän keskiluokan ja taviskeskiluokan.
Mies valmistuu tohtoriksi ensi vuonna mutta ei se hänestä varakasta tee.
Ei, kyllä täällä maakunnissa taviskeskiluokkaisilla on varaa kaikkeen tuohon. Ihan duunarillakin. Kirjoittelen tätä viestiä Mikkelistä. Omakotitalo 240 neliötä, talviasuttava mökki puolen tunnin ajomatkan päässä, Bmw ja Tesla, kolme harrastavaa lasta, koira. Mies amk-insinööri ja minä tradenomi, molemmilla jossain määrin kansainväliset urat, joten ajellaan usein jompi kumpi lentokentälle (2h ajoaika). Ikää +/-40 vuotta.
Käyttekö usein korkeakulttuuritapahtumissa? Harrastavatko lapset jonkin instrumentin soittoa tai ohjelmointia/shakkia/matematiikkaa tms.? Olen huomannut, että pikkukaupungeissa työväenluokka ja keskiluokka sekoittuvat eikä ole samanlaisia selkeitä eroja kuin isommissa yliopistokaupungeissa.
ohis
Mistä alapeukut? Täällä kaupungissa tosiaan se että luetellaan talouden automerkkejä kuuluu enemmän sinen hyvin tienaavaan työväenluokkaan.
Janssonin kiusaus ,jauhelihakeitto, paikalliseen kerhoon kuuluminen , korostunut maineen menetyksen pelko
Toi Janssonin kiusaus kuulostaa enemmän mun mummolta, joka oli käynyt kansakoulun ja oli 40 vuotta tehtaassa töissä. Hän oli aikaansaava ja oikeudenmukainen ihminen, joka teki paljon vapaaehtoistyötä eikä puhunut muista pahaa. Ei ollut keskiluokkaa, mutta upea ihminen. Taustansa vuoksi oli kommunisti, hänen mielestään yhdenvertaisuus olisi kestävän yhteiskunnan peruspilari.
Kesätapahtumat, kansantanhu, maamoottorit. Voileipäkakku.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko että alempi keskiluokka ihailee julkkiksia? Eiköhän se ole enemmän alemman luokan juttu kuin minkään tason keskiluokan.
Vierailija kirjoitti:
Tehdastyöläinen, duunari, omaisuus turvallisuuden ja kohtuuden rajoissa.
keskiluokkaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toyota ja IKEA. Puheissa Tesla ja Artek.
Töyota on köyhir ayto ei silä keskiluokka ajele.
Nyt erehdyt :) monelle riittää että autolla pääsee paikasta toiseen, se on kestävä ja helppo korjattava jos korjattavaa tulee ja varaosia saa helposti. Eivät kaikki tarvitse autoa asemansa ja varallisuutensa osoittamiseen ja itsetuntonsa pönkittämiseen. Se Toyota voi olla jopa yli 20 vuotta vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Nuo nimenomaan ovat tavallisia keskiluokkaisia juttuja.
Varakkailla on sitten viinitila keskieuroopassa ja autokin jotain ihan muuta kuin Audi tai BMW.
No, kyllä ne viinitilat edellyttävät jo rikkautta ja miljonääriluokkaa. Keskiluokkainen perhe asuu Helsingissä ihan tavallisessa kerrostalossa, perheasunnossa ja jos auto on, se ei välttämättä ole mikään Audi. Kaupunkikeskiluokalle on tyypillistä, että autoa ei välttämättä edes ole. Meillä on, mutta vanha Scoda, koska ei tarvita autoa mitenkään pakollisesti.
Helsingissä? Niinpä.
Katsos kaikki eivät asu Helsingissä ja niinpä he voivat hankkia tällaisia asioita.
Itse en pidä itseäni ja puolisoani edes keskiluokkaisena, enemmänkin vähävaraisena. Meillä on ok-talo, mökki, vene ja auto (edellinen oli Audi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on juuri keskihintainen ja luotettava eikä provosoi ketään, siis mitä keskiluokkaisin. T. Toyotan omistaja itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on juuri keskihintainen ja luotettava eikä provosoi ketään, siis mitä keskiluokkaisin. T. Toyotan omistaja itsekin
Niinpä, tarkemmin niin, että uusi/uudehko Toyota on velattoman keskiluokkaisen tai jopa ylemmän keskiluokan auto. Paljon on keskiluokalla myös vähän käytettyjä saksanseisojiakin, etenkin siellä velkavetoisessa porukassa.
Tää on kyllä jotenkin huvittavaa, että keskiluokkaan kuuluu oikesti suuri enemmistö työssäkäyvistä, mutta keskiluokka-meemit ja mielikuvat viime aikoina kääntyneet näihin ylemmän keskiluokan massojen tunnusmerkkeihin. Paras kuvaus oli jo noilla ekoilla sivuilla, eli nainen vähän ylilaittautunut, vähän ärsyttävän teennäinen puheenparsi, vähän ylihuoliteltu pukeutuminen toki Prisma-tason merkkisillä vaatteilla logot huutaen puhuu viinistelystä ja kaikesta vähän paremmasta. Mies hiljainen ajokoiran olemus, jolla kaikki tekniset härpäkkeet, eikä pysty edes töihin menemään ilman sykemittarin seuraamista. Helly-hansenia silläkin yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt erehdyt :) monelle riittää että autolla pääsee paikasta toiseen, se on kestävä ja helppo korjattava jos korjattavaa tulee ja varaosia saa helposti. Eivät kaikki tarvitse autoa asemansa ja varallisuutensa osoittamiseen ja itsetuntonsa pönkittämiseen. Se Toyota voi olla jopa yli 20 vuotta vanha.
Nimenomaan keskiluokka pitää jotain bemarikatumaasturia vähän nolona ja nousukasmaisena. Ja ajaa 20 vuotta vanhalla Corollalla, kuten minä, Ja tietysti julkisilla ja sähköpyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä mihin luokkaan kuuluu ns. luokkapudokas, joka on hyvästä akateemisesta suvusta ja jonka isovanhemmatkin akateemisia, mutta itse valmistunut ammattikoulusta?
Selkeästi työväenluokkaan kuuluu, jos on valmistunut ammattikoulusta ja on duunariammatissa. Kodin perintönä varmaan on joitakin keskiluokkaisia arvoja jäänyt mutta en tiedä ketään, joka pystyisi elämään työväenluokkaisessa ympäristössä ja pitämään kiinni keskiluokkaisesta ajattelusta ja olemaan niin erilainen kuin muu lähiverkostonsa. Lapsuuskodin luokka siis yleensä vaikuttaa, mutta ei periydy sellaisenaan. Niinhän se on toisinpäinkin: voi olla keskiluokkainen, vaikka olisi työväenluokkaisesta kodista, ja ensimmäisen polven keskiluokalla usein näkyy myös tausta.
Tässäkin voi olla erilaisia muuttujia: ehkä tuo keskiluokkaisesta kodista kotoisin oleva, mutta amispohjalta duunarityötä tekevä henkilö on naimisissa keskiluokkaisessa ammatissa työskentelevän kanssa ja viettää vapaa-aikaansa vanhojen keskiluokkaisten ystäviensä kanssa.
"Tässäkin voi olla erilaisia muuttujia: ehkä tuo keskiluokkaisesta kodista kotoisin oleva, mutta amispohjalta duunarityötä tekevä henkilö on naimisissa keskiluokkaisessa ammatissa työskentelevän kanssa ja viettää vapaa-aikaansa vanhojen keskiluokkaisten ystäviensä kanssa"
Juuri näin, tiedän yhden ylioppilaaksi kitkutelleen kirvesmiehen joka on vankasta ja vanhasta kokoomuslaisesta suvusta....vaikutusvaltaa ihan ylemmillä tasoilla saakka, mutt kun opintie oli oksainen, niin siksipä käytännön ammatti. Rahasta ei ole pulaa, mutta tarvetta ns hienosteluun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta......erittäin järkevä auto jokaiselle luokalle.
"Yläpeukku jos olet samaa mieltä, alapeukku jos olet eri mieltä."
Täysin eri mieltä tästä.
Kiire, mutta silti muistaa aina opastaa muita tienkäyttäjiä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011916629.html