Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuo Liisa Keltikangas on nykyään monessa paikkaa kokoajan puhumassa narsismista ja narsisteista?

Vierailija
29.03.2026 |

Rahat loppu?

Kommentit (278)

Vierailija
241/278 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti hän väitti, että introvertit ovat  narsisteja, huhhuh? Varmaan kaikki, jotka eivät toimi kuten hän haluaa. Olisi ehkä hänenkin aika jo astua pois parrasvaloista jos alkaa tulla niin vanhuuden höperöksi ettei kuulosta enää asiantuntijalta vaan enemmän siltä kuin haluisi olla kaiken keskipisteenä jonain guruna. Ihmetyttää miksi ihmiset ylipäätään eivät ajattele itse vaan palvovat jotain toista ihmistä kuten Jumalaa. Ei nämä Psykologian ja Psykiatrian ammattilaisetkaan aina osu oikeaan, kannattaa muistaa että heilläkin on oma leipä ojassa. Mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän huomannut myös miten huonojakin neuvoja ihan ammattilaisetkin voivat jakaa. Eikä heistä ole ottamaan vastuuta virheistään kun ylpeys menee lopulta ihmisten edelle. 

Vierailija
242/278 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut ko tutkimusta enkä tämän palstan kommentteja, mutta olen havainnut näin maallikkonakin tietynlaisten narsismipiirteiden lisääntyneen yhteiskunnassa. Omakohtaisia kokemuksia on esihenkilöstä jolla oli näitä narsistipiirteitä, sekä eräästä entisestä ystävästä, jonka narsismi tuli esille korostuneessa itsekkyydessä ja vaatavuoroisuuden täydellisenä puutteena, jota en ollut aiemmin tajunnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/278 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut ko tutkimusta enkä tämän palstan kommentteja, mutta olen havainnut näin maallikkonakin tietynlaisten narsismipiirteiden lisääntyneen yhteiskunnassa. Omakohtaisia kokemuksia on esihenkilöstä jolla oli näitä narsistipiirteitä, sekä eräästä entisestä ystävästä, jonka narsismi tuli esille korostuneessa itsekkyydessä ja vaatavuoroisuuden täydellisenä puutteena, jota en ollut aiemmin tajunnut.

Kyllä minäkin olen huomannut tietyillä ihmisillä narsistisia piirteitä, mutta esim. introverttius ei ole narsismia. Jos kaikki mahdolliset piirteet vedetään siihen niin se ei kuulostaa enää oikealta narsismilta vaan enemmänkin hyvin kapea alaisen ihmis ihanteen ihannoinnilta ja kaikki muut on vääränlaisia. Mulla lähellä Psykologi, joka on saanut sanella meidänkin suvussa ja häntä on aina palveltu. Toiset ovat siivonneet hänelle eikä hän ole asunut omien lastensa kanssa, kun nekin olivat muiden hoidettavissa. Silti  hänkin kokee, että me muut suvussa ketkä työskenneltiin ahkerasti ollaan niitä tyhmiä ja itsekkäitä. Joku varmaan joskus kieltäytynyt siivoamasta hänen perässään. Mikäs siinä on ollessa kun alkaa joksikin terapeutiksi ja sitten muut saakin sen jälkeen tehdä työt...toki tämä ei kaikkia terapeutteja kosketa. Mutta asioilla kun tuppaa olemaan myös toinen puoli. 

Vierailija
244/278 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat kasvattivat lapsensa itsekeskeisiksi narsisteiksi joita pää hajoaa ja ahdistaa kun tulee ensimmäinen vastoinkäyminen. Sitten ne alkavat narkkaamaan ja peli on pelattu. Ei hyvältä näytä tulevaisuus kun nuoret on ajettu jo nuorena mielisairaiksi ja syrjäytymään. Kallista tulee olemaan heikon aineksen elättäminen.

Vierailija
245/278 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän rasittava. Jostakin narsismista jauhaminen kuulostaa vauva-palstalle. 

Vierailija
246/278 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismi on jostain syystä kasvava ongelma yhteiskunnassa. Ehkä hänet on palkattu arvostettuna asiantuntijana kertomaan näkemyksensä. Ongelmia voi tulla, jos narsismia aletaan normalisoida, ja siksi asian jatkuva esilläpito voi tehdä juuri niin. Kun kerran kaikki on...

*Naisten narsismi

Vierailija
247/278 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pääsiäiskukka. 

Vierailija
248/278 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia, että kaikki hidasälyisetkin tajuaisi. Kuunnelkaa ja oppikaa, ei oo vaikeeta. 

Vierailija
249/278 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismi on jostain syystä kasvava ongelma yhteiskunnassa. Ehkä hänet on palkattu arvostettuna asiantuntijana kertomaan näkemyksensä. Ongelmia voi tulla, jos narsismia aletaan normalisoida, ja siksi asian jatkuva esilläpito voi tehdä juuri niin. Kun kerran kaikki on...

Jostain syystä.

Miksiköhän.

Ihmiset kuvaavat itseään someen. 

Jokainen kuvittelee että MINÄ on niin kiinnostava että kaikkia kiinnostaa mitä MINÄ olen/teen/sanon...

Jokaisen pitää saada sanotuksi joka asiaan MINUN mielipide.

Randomien ja julkkisten.

Jokikunnas kommentoi Räsäsen tuomiota koska oli tärkeää sanoa ja muiden tietää mitä MINÄ ajattelen.

Kinnunen kiirehti lehteen kertomaan kuinka ihmisellä on identiteesisssä vikaa jos sanoo h o m o.

Muuten - kuka ihmeen Kinnunen. 

25 - 30 ikäiset eivät edes tiedä kuka on tämä Kinnunen.

Siis vauvasta vaariin on vain MINÄ ja mitä MINÄ olen mieltä asiasta.

MINÄ

MINÄ

MINÄ

Sitten ihmetellään että miksiköhän narsismi on nostanut päätään.

Hmmmmm...

Vierailija
250/278 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä.

Miksiköhän.

Ihmiset kuvaavat itseään someen. 

Jokainen kuvittelee että MINÄ on niin kiinnostava että kaikkia kiinnostaa mitä MINÄ olen/teen/sanon...

Jokaisen pitää saada sanotuksi joka asiaan MINUN mielipide.

Randomien ja julkkisten.

Jokikunnas kommentoi Räsäsen tuomiota koska oli tärkeää sanoa ja muiden tietää mitä MINÄ ajattelen.

Kinnunen kiirehti lehteen kertomaan kuinka ihmisellä on identiteesisssä vikaa jos sanoo h o m o.

Muuten - kuka ihmeen Kinnunen. 

25 - 30 ikäiset eivät edes tiedä kuka on tämä Kinnunen.

Siis vauvasta vaariin on vain MINÄ ja mitä MINÄ olen mieltä asiasta.

MINÄ

MINÄ

MINÄ

Sitten ihmetellään että miksiköhän narsismi on nostanut päätään.

Hmmmmm...

Osuit naulunkantaan! Kiitos 🙏

Vierailija
251/278 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä aika aggressiivisesti on esillä kaikkialla. Ymmärrän, että lehdet haluavat haastatella, mutta että Youtubeenkin lähti vanhoilla päivillään. 

Miksi 80-vuotias mummo on alkanut hengailla 20-vuotiaiden miesten kanssa ja mahtaako olla kärryillä enää itsekkään, keille haastatteluja antaa. 

Vierailija
252/278 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisa puolustaa introverttejä ja ujoja ihmisiä. Youtubessa hänellä mm luento, haastatteluita ja kirja aiheesta. 
Kerrankin tuntui että joku tajuaa millaista ujona introverttina on elää tässä yhteiskunnassa

Vierailija
253/278 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut tämän tarinan jo aiemminkin mutta ilmeisesti ihmiset eivät usko, kun kyseessä on tällainen emeritaprofessori.

Opiskelin psykologiaa Helsingin yliopistossa 1990-luvulla, jolloin Keltinkangas oli tiedekunnan professori. Hänen kanssaan ei muuten tarvinnut olla tekemisissä mutta jostain syystä hän halusi pitää valmistuville suullisen lopputentin.

Se oli kauhea tilanne, josta monet lähtivät itkien ulos. 

Keltinkangas rakensi opiskelijoille ansoja, ja jos niihin putosit, hän ilkkui, pilkkasi ja koko ajan korosti, miten osaava hän on.

Tämä on ihan jumalan tosi ja jos sattuu linjoilla olemaan samaa ikäluokkaa Hgin yliopistosta, voi varmaan todentaa.

Minusta Keltinkankaan kiinnostus narsismiin johtuu siitä, että hän on sitä itse.

On toki saattanut olla tiukka ja vaativa. Vaikka olet kokenut tilanteessa joutuneesi kiusatuksi, se ei tarkoita näin tapahtuneen tai sulje sitä pois. En ymmärrä avautumisesi ajankohtaa, miksi et antanut palautetta heti?

Vierailija
254/278 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset lapset kasvatettiin narsisteiksi ja ahdistumaan kun joku katsoo kohti. Ahdistuneita lapsia ja nuoria on varmaan satoja tuhansia joista osasta tulee masentuneita ja narkomaaneja jotka stten syrjäytyvät kelaeläteiksi. Eikö sellaisesta saa huolestua ja sanoa että vanhempien olisi aika muuttaa toimintatapojaan.

Vierailija
255/278 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset lapset kasvatettiin narsisteiksi ja ahdistumaan kun joku katsoo kohti. Ahdistuneita lapsia ja nuoria on varmaan satoja tuhansia joista osasta tulee masentuneita ja narkomaaneja jotka stten syrjäytyvät kelaeläteiksi. Eikö sellaisesta saa huolestua ja sanoa että vanhempien olisi aika muuttaa toimintatapojaan.

Ai kaikki ujot ovat narsisteja. Just joo. 

Ihminen voi kokea jonkun tuijotuksen hyökkäävänä ja tämä on täysin normaali reaktio. 

Muistaakseni Keltikangaskin puolusti näitä ujoja. 

Vierailija
256/278 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hän saisi kääntää katseensa kohti omaa ikäluokkaansa jo. Hän tarkastelee yhteiskunnan ilmiöitä, mutta jotenkin tämä kääntyy niin, että ilmiöstä todistavat nyt häntä nuoremmat.

Väitän itse (eri alan tutkijana), että meillä nyt keski-ikäisillä ja nuoremmilla on vihdoin työkaluja asettaa rajoja. Minun näkökulmasta katsoen, kun tarkastelen omia vanhempiani, niin siellä on paljon epätervettä käytöstä, jota yritetään edelleen kohdistaa meihin nuorempiin. Ja meidän pitäisi vain niellä kaikki, koska "sukulainen" yms. Minä taas odotan itseäni kohtaan kunnioittavaa käytöstä, ihan jokaiselta - olipa sukulainen tai ei. Samalla lailla kohtelen itse ihmisiä. Jostain syystä itseäni vanhempi sukupolvi kokee oikeudekseen käyttäytyä miten itse haluaa ja se on heidän mielestään ok.

Ehkä siinä emeritaprofessorin ikäluokassa olisi siis hyvä kohde tutkimukselle tässä narsismin viitekehyksessä.

Vierailija
257/278 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä särähti kovasti korvaan tuo, että itseään etsivä tai uuden suunnan elämälleen löytänyt aikuinen on kypsymätön. Sehän on päin vastoin... Tai se, että ihmiset olivat siksi ennen vanhaan onnellisempia, koska heitä kasvatettiin autoritäärisesti (ts. fyysisellä kurittamisella ja sanelemalla). Tai että lapselle ei pidä perustella yhteiskunnan kieltoja ja sääntöjä.

No kuten ketjussa jo joku psykologi aiemmin mainitsi, K-J edustaa vanhaa koulukuntaa. Aikaa, jolloin toteltiin vain voimaa.

Vierailija
258/278 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut tämän tarinan jo aiemminkin mutta ilmeisesti ihmiset eivät usko, kun kyseessä on tällainen emeritaprofessori.

Opiskelin psykologiaa Helsingin yliopistossa 1990-luvulla, jolloin Keltinkangas oli tiedekunnan professori. Hänen kanssaan ei muuten tarvinnut olla tekemisissä mutta jostain syystä hän halusi pitää valmistuville suullisen lopputentin.

Se oli kauhea tilanne, josta monet lähtivät itkien ulos. 

Keltinkangas rakensi opiskelijoille ansoja, ja jos niihin putosit, hän ilkkui, pilkkasi ja koko ajan korosti, miten osaava hän on.

Tämä on ihan jumalan tosi ja jos sattuu linjoilla olemaan samaa ikäluokkaa Hgin yliopistosta, voi varmaan todentaa.

Minusta Keltinkankaan kiinnostus narsismiin johtuu siitä, että hän on sitä itse.

On toki saattanut olla tiukka ja vaativa. Vaikka olet kokenut tilanteessa joutuneesi kiusatuksi, se ei tarkoita näin tapahtuneen tai sulje sitä pois. En ymmärrä avautumisesi ajankohtaa, miksi et antanut palautetta heti?

Kertoiko hän, että palautetta ei annettu? 

Ja joka tapauksessa 90-luvulla oli vielä yleisestikin vallalla management by perkele. Silloin oli siedettävä asiat, ei voinut ketään vetää vastuuseen mistään. 

Tosi moni näistä narsismi- ja psykopaattiasiantutijoista on sitä itse ja siitä kiinnostus aiheeseen. 

Vierailija
259/278 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on mukavaa, että nykyään on alettu ymmärtää, mikä on introvertti. Nyt Keltikangas kuitenkin väittää, että introvertit ovatkin narsisteja, koska väsyvät ihmisseurasta ja kaipaavat myös yksinoloa. 

Kiitos, mutta jätän naisen opit omaan arvoon. Aion pitää jatkossakin rajani, niin jaksan, olen onnellinen ja pysyn työkykyisenä. 

Ei hän noin sanonut, vaan päinvastoin tuossa Kuuntelija-podcastin haastattelussa.

Ei se silti ihan selvää ole käytännössä, että milloin ihmisiä syyllistetään siitä että ovat vaan itsekeskeisiä kun pitävät rajojaan, ja milloin aidosti ymmärretään että toinen suojelee itseään ja tekee niin kuin introverttinä pitääkin tehdä. Ekstrovertithän voi usein paikalla olevana päättää mitä mieltä ovat sellaisen asioista joka ei ole mukana ja silloinkin kun on, ei ole yhtä rento ja avoin kuin muut. 

Sama pätee moniin muihin väittämiin mielestäni mitä hän juuri tuossa haastattelussa kertoi.

T. eri

Vierailija
260/278 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Keltinkangas voi haastatteluissa käydä läpi kaikkia polkkeuksia ja poikkeuksien poikkeyksia. Hän pohjaa ajatuksensa tutkimuksiin. Ja haluaa herättää keskustelua. Aihe kiinnostaa, siksi hän on esillä. Älkää ampuko viestintuojaa! Lukekaa kirja tai kuunnelkaa haastatteluja (yksi on yli 2 tuntia piltkä). Ei ole mikään horiseva dementikko eikä ihmisten kiusaaja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi