Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osuuspankki ei anna kääntää posteja vanhuksen sukulaisille

Vierailija
28.03.2026 |

Ihan helvetin mahdotonta saada edes niin yksinkertaista asiaa kuin tiliotteen postittamista hoidettua. Ei voi kääntää toiseen osoitteeseen eikä edes estää lähettäminen ilman että satavuotiaan muistisairaan pitäisi tehdä vahva tunnistautuminen nettipankissa. Tällä ei ikinä ole mitään nettitunnuksia ollut, ei edes pankkikorttia. Valtakirja ei käy kun voidaan kuulemma väärentää. 

Varkaat sen sijaan saa kaikin mokomin ilmaista rahat ulkomaille ilman että pankki ei muuta kuin levittelee käsiään.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa siitä on, jos tiliotteet menee vanhuksen omaan osoitteeseen?

Vanhus ei itse hoida maksutapahtumiaan eikä seuraa niitä. Hän on satavuotias ja dementoitunut. Luonnollista olisi että tositteet tulevat sille, joka raha-asiatkin hoitaa. Hän asuu eri paikkakunnalla ja välimatka mitataan sadoissa kilometreissä. Mutta se ei vaan käy, sanoo pankki.

No tehkää se edunvalvontavaltuutus. Turhaa ulinaa. Tietenkään pankki ei voi siirtää, jonkun tyypin soittaessa toisen ihmisen pankkiasiointia osoitteeseen x. Tee se edunvalvontavaltuutus. 

Dementoitunut ei voi enää tehdä valtuutusta. Lääkärin lausunnolla haet käräjäoikeudelta äitisi edunvalvontaan.

Miten kauan tämmöinen prosessi kestää suurin piirtein? Onko kokemusta?

En tiedä tämän hetkisistä ajoista, mutta puolisen vuotta siinä vierähti.

Vierailija
62/66 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein aikanaan äidilleni tunnuksen omapostiin. Siellä voi kääntää kaiken postin toiseen osoitteeseen ilman mitään valtakirjoja.

Nykyään omapostiin pitää tunnistautua pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Ei onnistu toisen puolesta hoitaa noita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ilmoitin postiin että kaikki posti käännetään minulle, en pankkiin. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
64/66 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on viisainta,postiin ilmoitus.Osuuspankin kanssa aikanaan vastaavassa tilanteessa samankaltaisia vaikeuksia.

Vierailija
65/66 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ilmoitin postiin että kaikki posti käännetään minulle, en pankkiin. Ei mitään ongelmaa.

Meidän kokemusten mukaan ilmoitus postiin ja virallinen muuttoilmoitus eivät ole riittäneet pankin lähettämän postin ohjaamiseen vanhuksen sijasta hänen pankkiasioitaan hoitavalle, joka siis on kaiken pankin sääntöjen mukaisesti pankille ilmoitettu.

Vierailija
66/66 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaikki tällaiset 

finanssidilemmat

hyvin tarkoin mietittynä 

akuutin, aggresiivisen syövän

tai esimerkiksi varhaisen 

muistisairauden varalta.

Ei tarvitse 

mamaraadin yhtään