Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osuuspankki ei anna kääntää posteja vanhuksen sukulaisille

Vierailija
28.03.2026 |

Ihan helvetin mahdotonta saada edes niin yksinkertaista asiaa kuin tiliotteen postittamista hoidettua. Ei voi kääntää toiseen osoitteeseen eikä edes estää lähettäminen ilman että satavuotiaan muistisairaan pitäisi tehdä vahva tunnistautuminen nettipankissa. Tällä ei ikinä ole mitään nettitunnuksia ollut, ei edes pankkikorttia. Valtakirja ei käy kun voidaan kuulemma väärentää. 

Varkaat sen sijaan saa kaikin mokomin ilmaista rahat ulkomaille ilman että pankki ei muuta kuin levittelee käsiään.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuuspankin kanssa nykyaikana putää huomioida se mitä ne OP:n työtekijät itse sanoo: millään muulla ei ole mitään merkitystä kuin sillä että pankki saa aina rahansa ja voitto kasvaa joka neljänneksellä. 

Itse kun pyysin vähän vastaantuloa op:lta että jättäisi edes parieuroa minulle rahaa että saisin ostettua makaronia niin vastaus oli että "kyllä sinun outää ymmärtää että pankin on aina saatava rahansa vaikka se tarkoittaakin että sinulla ei jää edes ruokaan rahaa" tämän jälkeen ne kehotti minua lainaamaan rahaa ystäviltä ja tuttavilta mutta kun OP vei nekin niin vastaus oli että "lainaa lisää kyllä sinun oitää ymmärtää että meidän on aina saatava rahamme"

Ja ennen kun joku alkaa syyttämään valehtelusta niin minulla on ihan kirjallisesti tallessa nuo op:n viestit. 

Vierailija
42/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vero asiat, Kela-asiat, apteekki asiat, soteasiat, kaikki muu hoituu mutta pankin kanssa ei koidu yhtään mikään.

Muut onnistui paitsi Kela vaikka oli hoitopaikassa.  Asuntokin myytiin niin vielä meni kela posti siihen entiseen.  Uusi omistaja postitti mulle vielä kuukausia kun asun kauempana

Ilmeisesti osoitteenmuutos DVV:lle jäänyt tekemättä?  Tai edunvalvonta-valtuutus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotas kun tuo vanhukseksi kuolee. Sitten ne vaikeudet vasta op:n kanssa alkavat. 

Meillä meni kyllä tosi helposti Paikallisosuuspankin kanssa. Veimme perukirjan, sukuselvitykset ja perinnönjakokirjan konttoriin perjantaina. Rahat olivat perillisten tileillä seuraavan viikon tiistaina.

Ei meilläkään tuo ollut ongelma.  

Ongelmaksi tuli laskut, jotka piti maksaa vainajan tililtä, eli kuolinpesän tililtä.

Ne piti saada kaikki maksetuksi ennen perunkirjoitusta, että kaikki olisi selvää.  Siis kaikki hautajaiskulut, hautakivi kaiverruksineen, ja tietysti tavalliset laskut, jotka tulivat vielä kuoleman jälkeenkin takautuvasti, esim. sähkölaskut ja jotain muutakin.  

Niitten kanssa tuntui olevan kaikenlaista vääntöä, lähettivät maksukuoria, jotka voisi laskun sisältäen laittaa postiin heille tulemaan.  Kuorien tulo kesti viikkoja ja laskut alkoi jo mennä yli ajalle ja vaikka lähetin ne sitten heti, pankki ei kuitenkaan maksanut yhtä laskua ajoissa, vaan siitä tuli karhu.  Jatkuvasti sain olla luuri kädessä soittamassa pankkiin ja kuunnella sitä maksullista pimputusta, jota saattoi joutua kuuntelemaan lähes tunninkin.

Viimein yksi virkailija neuvoi minulle helpon konstin maksaa kuolinpesän lasku netissä.  Miksi hemmetissä tätä ei minulle heti neuvottu?  Ei ihmiset voi tällaisia itse tietää ilman pankin ohjeistusta.

Perukirjan ja varojen jaon kanssa sitten ei ollut mitään ongelmaa, kaikki sujui ihan hyvin sen suhteen.  

Vierailija
44/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotas kun tuo vanhukseksi kuolee. Sitten ne vaikeudet vasta op:n kanssa alkavat. 

Meillä meni kyllä tosi helposti Paikallisosuuspankin kanssa. Veimme perukirjan, sukuselvitykset ja perinnönjakokirjan konttoriin perjantaina. Rahat olivat perillisten tileillä seuraavan viikon tiistaina.

Ei meilläkään tuo ollut ongelma.  

Ongelmaksi tuli laskut, jotka piti maksaa vainajan tililtä, eli kuolinpesän tililtä.

Ne piti saada kaikki maksetuksi ennen perunkirjoitusta, että kaikki olisi selvää.  Siis kaikki hautajaiskulut, hautakivi kaiverruksineen, ja tietysti tavalliset laskut, jotka tulivat vielä kuoleman jälkeenkin takautuvasti, esim. sähkölaskut ja jotain muutakin.  

Niitten kanssa tuntui olevan kaikenlaista vääntöä, lähettivät maksukuoria, jotka voisi laskun sisältäen laittaa postiin heille tulemaan.  Kuorien tulo kesti viikkoja ja laskut alkoi jo mennä yli ajalle ja vaikka lähetin ne sitten heti, pankki ei kuitenkaan maksanut yhtä laskua ajoissa, vaan siitä tuli karhu.  Jatkuvasti sain olla luuri kädessä soittamassa pankkiin ja kuunnella sitä maksullista pimputusta, jota saattoi joutua kuuntelemaan lähes tunninkin.

Viimein yksi virkailija neuvoi minulle helpon konstin maksaa kuolinpesän lasku netissä.  Miksi hemmetissä tätä ei minulle heti neuvottu?  Ei ihmiset voi tällaisia itse tietää ilman pankin ohjeistusta.

Perukirjan ja varojen jaon kanssa sitten ei ollut mitään ongelmaa, kaikki sujui ihan hyvin sen suhteen.  

Miksi kaikki laskut piti saada maksettua ennen perunkirjoitusta? Kyllä niitä voi hyvin maksaa perunkirjoituksen jälkeenkin, jos eräpäivä (johon yleensä saa joustoa laskuttajalta kysymällä) ei pakota aikaisempaan maksuun. Ne vain merkitään perukirjaan vainajan tai kuolinpesän veloiksi.

Vierailija
45/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osuuspankki toimii tuossa ihan oikein koska valtakirja on helppo väärentää. Sun pitää joko kuskata se 100-vuotias pankkiin hoitamaan asia, tai jos se ei enää onnistu niin sitten saada vanhukselta edunvalvontavaltuutus ja sitä kautta viranomaisten hyväksyntä että sä saat ottaa hänen pankkiasiat hoitaaksesi.

Joopajoo, ja ihan kestää ehkä puoli vuotta, että se valtuutus on hyväksytty😅

Vierailija
46/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on muutama kohta, joita en ymmärrä:

"Minulla oli äidin kirjoittama valtakirja käyttää hänen pankkikorttiaan".

Ei toisen ihmisen pankkikorttia voi valtakirjalla käyttää vaan pitää hankkia rinnakkaiskortti omilla tunnuksilla.

Ei hautakiveä, kaiverrusta tai muitakaan hautauksen jälkeen tulevia kuluja makseta ennen perunkirjoitusta. Niitä varten vaan merkitään varaus perukirjaan.

Kun on tilinkäyttöoikeus laajoilla valtuuksilla niin, että tilitiedot näkee netissä ja voi maksaa laskuja, saa myös tilitapahtumat ja tiliotteet. Varma tieto, olen saanut.

Aloittajan sukulaisella ei ilmeisesti ole vielä edunvalvontaa, joten hän voi aivan hyvin edunvalvontavaltuutuksen kirjoittaa. Jos sitä ei hyväksytä, niin sitten menee virallisen prosessin mukaan, mutta siinäkin tapauksessa edunvalvoja voi olla sukulainen eikä yleinen.

Vierailija
47/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osuuspankki toimii tuossa ihan oikein koska valtakirja on helppo väärentää. Sun pitää joko kuskata se 100-vuotias pankkiin hoitamaan asia, tai jos se ei enää onnistu niin sitten saada vanhukselta edunvalvontavaltuutus ja sitä kautta viranomaisten hyväksyntä että sä saat ottaa hänen pankkiasiat hoitaaksesi.

Edunvalvontavaltuutus, niin ei ongelmaa. Tänä päivänä noista ollaan, ja syystä, tosi tarkkoja.

Vierailija
48/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun on tilinkäyttöoikeus laajoilla valtuuksilla niin, että tilitiedot näkee netissä ja voi maksaa laskuja, saa myös tilitapahtumat ja tiliotteet. Varma tieto, olen saanut."

Missäköhän pankissa? Ei ainakaan Osuuspankissa. Siskollani on juurikin kuvatunlaiset käyttöoikeudet vanhempamme tilille: hän pystyy hoitamaan maksut ja näkee tilitapahtumat. Mutta hän ei saa tiliotteita, hän ei pysty tallentamaan tilitapahtumia edes tiedostoksi,  saati tulostamaan niitä, ei saa käännettyä tiliotteiden toimitusosoitetta eikä myöskään lopettettua tiliotteiden lähettämistä, joka olisi siedettävä vaihtoehto sekin. 

Tiliotteet pitäisi olla saatavilla esim. 10 vuoden ajalta, vuosi-puolitoista ei riitä.

Emme haluaisi, että tiliotteet menevät hoivakotiin, koska tilin omistaja ei muistisairaana niillä mitään tee, emmekä halua että joku vaikka vahingossa avaisi ne siellä. 

Vierailija
49/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontavaltuutus, niin ei ongelmaa. Tänä päivänä noista ollaan, ja syystä, tosi tarkkoja.

Etukäteen ei voinut mitenkään tietää että edunvalvontavaltuutus tarvitaan pankin postin osoitteen kääntämiseen tai estämiseen, kun kaikki muut olennaisemmat pankkiasiat saa ilman edunvalvontavaltuutusta hoidettua. Muistisairaan vanhemman edunvalvontavaltuutus, onnistuuko se ilman isoa vääntöä?

Vierailija
50/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun on tilinkäyttöoikeus laajoilla valtuuksilla niin, että tilitiedot näkee netissä ja voi maksaa laskuja, saa myös tilitapahtumat ja tiliotteet. Varma tieto, olen saanut."

Missäköhän pankissa? Ei ainakaan Osuuspankissa. Siskollani on juurikin kuvatunlaiset käyttöoikeudet vanhempamme tilille: hän pystyy hoitamaan maksut ja näkee tilitapahtumat. Mutta hän ei saa tiliotteita, hän ei pysty tallentamaan tilitapahtumia edes tiedostoksi,  saati tulostamaan niitä, ei saa käännettyä tiliotteiden toimitusosoitetta eikä myöskään lopettettua tiliotteiden lähettämistä, joka olisi siedettävä vaihtoehto sekin. 

Tiliotteet pitäisi olla saatavilla esim. 10 vuoden ajalta, vuosi-puolitoista ei riitä.

Emme haluaisi, että tiliotteet menevät hoivakotiin, koska tilin omistaja ei muistisairaana niillä mitään tee, emmekä halua että joku vaikka vahingossa avaisi ne siellä. 

Pohjolan osuuspankissa onnistuu. Juuri äsken kokeilin. Sitä en tiedä, kuinka laajoja oikeuksia pitää olla, mutta tiliotteen saan netissä, kun on sellainen käyttöoikeus. Siinä on eroa, saako käyttää tiliä vain henk.koht. Osuuspankin konttorissa vai onko oikeus käyttää omilla pankkitunnuksilla netissä.

Paperisia tiliotteita ei ole tullut postissa enää moneen vuoteen vaan ihan itse on pitänyt tulostaa. Ne saa maksutta 5 vuodelta taakse päin.

Vierailija
51/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa siitä on, jos tiliotteet menee vanhuksen omaan osoitteeseen?

Vanhus ei itse hoida maksutapahtumiaan eikä seuraa niitä. Hän on satavuotias ja dementoitunut. Luonnollista olisi että tositteet tulevat sille, joka raha-asiatkin hoitaa. Hän asuu eri paikkakunnalla ja välimatka mitataan sadoissa kilometreissä. Mutta se ei vaan käy, sanoo pankki.

Miten niitä raha-asioita oikein hoidetaan, jos asioiden hoitajalla ei ole pääsyä tilitietoihin? 

Maksut voi maksaa, tilin saldon ja viimeisimmät tapahtumat näkee, tiliotetta ei saa missään muodossa, eikä sen lähettämistä hallita.  

Olisi myös hyvä, jos tilin käyttöehtoja voisi säätää esimerkiksi niin, että maksut ulkomaille on estetty ja päivittäisen tililtäoton rajan voisi asettaa riittävän alas torppaamaan mahdolliset väärinkäytöksen yritykset.

Vierailija
52/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhus ei itse hoida maksutapahtumiaan eikä seuraa niitä. Hän on satavuotias ja dementoitunut. Luonnollista olisi että tositteet tulevat sille, joka raha-asiatkin hoitaa. Hän asuu eri paikkakunnalla ja välimatka mitataan sadoissa kilometreissä. Mutta se ei vaan käy, sanoo pankki.

No tehkää se edunvalvontavaltuutus. Turhaa ulinaa. Tietenkään pankki ei voi siirtää, jonkun tyypin soittaessa toisen ihmisen pankkiasiointia osoitteeseen x. Tee se edunvalvontavaltuutus. 

Dementoitunut ei voi enää tehdä valtuutusta. Lääkärin lausunnolla haet käräjäoikeudelta äitisi edunvalvontaan.

Vierailija
53/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjolan osuuspankissa onnistuu. Juuri äsken kokeilin. Sitä en tiedä, kuinka laajoja oikeuksia pitää olla, mutta tiliotteen saan netissä, kun on sellainen käyttöoikeus. Siinä on eroa, saako käyttää tiliä vain henk.koht. Osuuspankin konttorissa vai onko oikeus käyttää omilla pankkitunnuksilla netissä.

Paperisia tiliotteita ei ole tullut postissa enää moneen vuoteen vaan ihan itse on pitänyt tulostaa. Ne saa maksutta 5 vuodelta taakse päin.

Pohjolan Osuuspankki ei ole yhtäkuin Suomen jokainen Osuuspankki.

Vierailija
54/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein aikanaan äidilleni tunnuksen omapostiin. Siellä voi kääntää kaiken postin toiseen osoitteeseen ilman mitään valtakirjoja.

Vierailija
55/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku muu hoitaa maksupuolen niin hänellä pitäis olla oikeus saada asiontiin liittyvä posti itselleen.  Alkuperäinen tilinomistaja voi olla esim. ympärivuotisessa hoivassa jo ja joutunut sinne niin yllättäen ettei pysty enää itse asioimaan pankin kanssa.

Mikö tässä keississä on se ongelma. En ymmärrä.

Ongelma on se ettei maksupuolen hoitava ihminen pysty saamaan asiointiin liittyvää postia itselleen tai edes lopettaa ko. postin lähettäminen paperimuodossa.

Vierailija
56/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tehkää se edunvalvontavaltuutus. Turhaa ulinaa. Tietenkään pankki ei voi siirtää, jonkun tyypin soittaessa toisen ihmisen pankkiasiointia osoitteeseen x. Tee se edunvalvontavaltuutus. 

Dementoitunut ei voi enää tehdä valtuutusta. Lääkärin lausunnolla haet käräjäoikeudelta äitisi edunvalvontaan.

Miten kauan tämmöinen prosessi kestää suurin piirtein? Onko kokemusta?

Vierailija
57/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kauan tämmöinen prosessi kestää suurin piirtein? Onko kokemusta?

Oma kokemukseni on yli 15 vuoden takaa enkä muista enää prosessiin kulunutta aikaa, mutta katsoin käsittelyajan DVV:n sivuilta:

- Jos henkilö itse hakee edunvalvojaa itselleen (= pystyy ja suostuu allekirjoittamaan jonkun toisen täyttämän hakemuslomakkeen - voi siis olla jo selvästi muistisairas), voidaan päätös tehdä DVV:ssä, jossa käsittelyaika on tällä hetkellä 4-5 kuukautta.

- Jos henkilö ei itse hae edunvalvojaa, menee asia DVV:n käsittelyn jälkeen vielä käräjäoikeuden ratkaistavaksi. En löytänyt tietoa sen käsittelyajoista, mutta tiedon saa varmaan soittamalla henkilön kotipaikkakunnan asioita hoitavaan käräjäoikeuteen.

Lisäksi tarvitaan lääkärintodistus henkilön terveydentilasta ja siitä, miten se vaikuttaa hänen kykyynsä hoitaa asioitaan. Sen saamiseen voi mennä oma aikansa.

Vierailija
58/66 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hlötod on vaan 5 vuotta voimassa. Ap:n sukulaiselta lienee vanhentunut, niin ei riitä pelkkä pankkiin vieminen. 

Edunvalvontavaltuutusta ei voi tehdä, kun on noin muistisairas  

Sinun pitää hakeutua sukulaisesi edunvalvojaksi. Edunvalvoja saa kaiken postin, jonka haluaa. Olin itse vanhalla sukulaisellani edunvalvojana ja kaikki hänen laskunsa palvelutaloasumisesta, terveydenhoidosta, lääkkeistä, ok-talon sähkö- ja muuta maksut tulivat mulle. Minulla ja sukulaisella oli sama pankki, niin sain vielä verkkopankkiini näkyviin hänen tilinsä ja maksettua ne laskut, jotka ei mennyt suoraveloituksena.

Vierailija
59/66 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku muu hoitaa maksupuolen niin hänellä pitäis olla oikeus saada asiontiin liittyvä posti itselleen.  Alkuperäinen tilinomistaja voi olla esim. ympärivuotisessa hoivassa jo ja joutunut sinne niin yllättäen ettei pysty enää itse asioimaan pankin kanssa.

Mikö tässä keississä on se ongelma. En ymmärrä.

Ongelma on se ettei maksupuolen hoitava ihminen pysty saamaan asiointiin liittyvää postia itselleen tai edes lopettaa ko. postin lähettäminen paperimuodossa.

Maksupuolen hoitavalla ihmisellä ei tässä tapauksessa ole edunvalvontaa eikä edes valtuutusta. Silloin pankki toimii täsmälleen niin kuin asiakas on aikoinaan ilmoittanut.

Nykyisin hyvin harva pankki edes lähettää paperisia tiliotteita kenellekään, jos on käyttöoikeus netissä. Paperinen tiliote maksaa = pankki rahastaa.

Vierailija
60/66 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa kunnossa oleva vanhus voi enää mitään valtuutuksia tehdä, ne pitää tehdä silloin, kun järki vielä pelaa. Tuossa tapauksessa pitää hakea edunvalvojuutta käräjäoikeuden kautta. Ei ole mikään nopea prosessi. Pankin takia tuo piti hakea, kun vanhus kävi nostelemassa tilinsä tyhjäksi, ettei ollut rahaa maksuihin. Tiliotteen osoitteen kanssa ei ollut mitään ongelmia, kun oli tiliin käyttöoikeus ja omat pankkitunnukset käyttää sitä. Tosin kuolinpesän tiliotteet yhtäkkiä kääntyivät menemään hoitolaitokseen, ensimmäiset tulivat normaalisti. Kyseessä ei ollut osuuspankki.