Sosiaalituet muuttuvat vastikkeelliseksi
Nyt se on sitten selvä asia on seuraavassa hallituksessa mikä puolue hyvänsä. Parlamentaarinen sosiaaliturvakomitea on puhiksensa mukaan päätynyt yksimielisesti siihen, että jatkossa sosiaalitukien, kuten toimeentulotuen, saamiseen tulee erilaisia velvoitteita. Eli Riikalla oli ilmeisesti ennakkotietoa tuosta kun ehti puhumaan niistä risutalkoista. No, mun ymmärtääkseni Vihreät ja Vasemmistoliitto jättävät eriävän mielipiteensä raporttiin, mutta sillä ei ole mitään merkitystä kun ovat mikropuolueita ja jäävät joka tapauksessa ulos seuraavasta hallituksesta.
Kommentit (39)
Myös yritystuet muuttuu vastikkeelliseksi.
Ne on olleet vastikkeellisia jo monta vuotta tomppeli.
Vierailija kirjoitti:
Ja puoluetuet.
Psst, aprillipäivä on vasta ensi viikon keskiviikkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja puoluetuet.
Entä sopettamisraha?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mulle kiukkuat, en minä ole ollut mukana tuossa komiteassa. Eikä kyllä mun tietääkseni toimeentulotuki ole ollut vastkkeellista tukea ?
Vierailija kirjoitti:
Tuet katkee ja toimeentulotuestakin lähtee osa jos ei hoida velvoitteitaan työkkärin kanssa = vastikkeellinen sosiaaliturva.
Hienoa että meillä on hallituksessa näitä neropatteja jotka luulee että kansalaiset saa tonnikaupalla kuussa rahaa kotiin.
Ei ole hirveän järkevää se vastikkeellisuus. Siitä tulee kallis. Ja monelle se pitää räätälöidä. Eläkeläiset, alkoholistit, sairaat, kehitysvammaiset, monilapsiset perheet. Kuvittelet teko, että joku terve työkykyinen saa sosiaalitukia säännöllisesti? Moni saa keikkattötä. Tai asuu jossain Hornantuutissa. Saadaan lisää työntekijöitä, kun aletaan kaikille järjestämään sopivaa työtä. Vai koskeeko se vain työttömyyskorvausta?
Vierailija kirjoitti:
Nehän on vastikkeellisia tukia. Niiden avulla yritykset työllistävät suomalaisia.
Miten se tapahtuu? Voisiko aloittaja selittää sen minulle yksityiskohtaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Psst, aprillipäivä on vasta ensi viikon keskiviikkona.
Ai, Hesari sitten julkaisi tuosta jutun aprillipilana
Miksi pitäisi saada rahaa tekemättä mitään? Kertokaa joku?
Se velvoite on se, että ilmoittautuu työnhakijaksi työvoimatoimistoon ja hakee työpaikkoja kuussa sen verran kuin sieltä määrätään.
Mutta en tajua, mikä nyt sitten muka siinä muuttuu. Perustoimeentulossa on 80-luvullakin jo ollut se vaatimus, että tarvii olla työttömäksi ilmoittautunut, joskus kun aikanaan hain tukea, niin muistan virkailijan sitä kysyneen minulta. Ja kun tarkistin asian, niin myös AI vastasi näin:
Keskeiset asiat 1980-luvun tilanteesta:
Ensisijaisuusperiaate: Toimeentulotuki (ja sen edeltäjä, huoltoapu) on aina ollut viimesijainen tuki. Se tarkoittaa, että henkilön on täytynyt hakea muut ensisijaiset etuudet, kuten työttömyysturva, ja ilmoittautua työvoimatoimistoon työnhakijaksi, jotta oikeus toimeentulotukeen on voitu todeta.
Velvollisuus hakea työtä: Sosiaaliviranomaisilla on ollut oikeus vaatia, että työtön hakija ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi. Mikäli hakija ilman hyväksyttävää syytä kieltäytyi työstä tai työvoimapoliittisista toimenpiteistä (kuten ilmoittautumisesta), tukea on voitu alentaa tai evätä.
Käytäntö: Vaikka säännökset olivat olemassa, käytännöt vaihtelivat 80-luvulla kunnittain, sillä toimeentulotuki oli tuolloin kunnallinen sosiaalihuollon etuus.
Vierailija kirjoitti:
Miten se tapahtuu? Voisiko aloittaja selittää sen minulle yksityiskohtaisesti?
En tiedä miten, mutta eiköhän tuo selvinne sitten kun komitean raportti julkistetaan virallisesti. Hesari oli ymmärtääkseni saanut käsiinsä luonnosvaiheessa olevan version raportista ?
Ap
käytännöt vaihtelivat 80-luvulla kunnittain, sillä toimeentulotuki oli tuolloin kunnallinen sosiaalihuollon etuus.
Eli ainut asia, mikä nyt sitten muuttuu, on se, ettei mitään kuntakohtaisia juttuja jatkossa ole, vaan jokaisen kunnan pitää toimeentulotuen hakijalta vaatia sitä, että hakija on myös työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet katkee ja toimeentulotuestakin lähtee osa jos ei hoida velvoitteitaan työkkärin kanssa = vastikkeellinen sosiaaliturva.
Hienoa että meillä on hallituksessa näitä neropatteja jotka luulee että kansalaiset saa tonnikaupalla kuussa rahaa kotiin.
No tuo muutos astui voimaan vasta kuukausi sitten. Eiköhän nuo velvoitteet tarkoita jotain sen tyyppistä, että toimeentulotuen saaminen edellyttää Tanskan mallin mukaan osallistumista jonkin sortin yhdyskuntapalveluun. Vaikka sitten risujen keräämiseen.
Vierailija kirjoitti:
käytännöt vaihtelivat 80-luvulla kunnittain, sillä toimeentulotuki oli tuolloin kunnallinen sosiaalihuollon etuus.
Eli ainut asia, mikä nyt sitten muuttuu, on se, ettei mitään kuntakohtaisia juttuja jatkossa ole, vaan jokaisen kunnan pitää toimeentulotuen hakijalta vaatia sitä, että hakija on myös työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa.
Minä veikkaan, että tukien saaminen edellyttää jatkossa joka aamuista ilmoittautumista "työnjakopisteeseen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän on vastikkeellisia tukia. Niiden avulla yritykset työllistävät suomalaisia.
Niinpä, yritys menettää tuet jos ei työllistä suomalaisia.
Vastikkeellista sosiaaliturvaa on kokeiltu pari kertaa vuosisadassa 1500-luvulta lähtien ja tulos on aina sama. On halvempaa jakaa köyhäinapu vastikkeetta ja tuottaa tavarat, palvelut ja infra sellaisilla palkkatyöntekijöilöä, joilla on työhön halu ja kyky ja taidot, kuin yrittää teettää mitään järkevää työtä haluttomilla ja kyvyttömillä työntekijöillä.
Edellinen yritys oli 1959 ja 1960-luvuilla käyttää työttömiä siirtotyövoimana tieverkon parantamiseen. Ei ollut kovin tehokasta ja se oli sentään aikaa, jolloin käytettiin lapioita eikä kalliita kaivinkoneita joita pitää osata käyttää.
mitenkäs minä työkyvytön niitä takaisin makselen?