Missä kaikki hyönteiset, eläimet ovat?
Tänä keväänä en ole nähnyt yhtään leppäkerttua, hämähäkkiä tai muurahaista. Yhden sitruunaperhosen näin ihan kevään alussa. Uusimaalla asun. Siilejä ei ole näkynyt vuosiin. Rusakotkin harvassa. Mitä hittoa?
Kommentit (24)
Ne ovat kaikki minun asunnossani ja parvekkeella.
Parvekkeella on kärpäsiä ja ampiaisa ja kimalaisenkin olen nähnyt jo.
Sisällä on hämähäkki
Liityin elokapinaan saadakseni mielenterveyteni takas
Meidän pihalla, valitettavasti, voit ilomielin tulla hakemaan ne.
Meillä joka viikko näkyy hämppiksiä sisälläkin. Perhosia näkee joka kerta kun menee parvekkeelle. Rusakoita on viime aikoina nähnyt joka päivä, yhdellä on lempparipaikka meidän teinin ikkunan alla. Lahdessa asutaan.
Torjunta-aineet ovat vähentäneet niiden määrään. Samoin ihmiset asuttavat Uudellamaalla niin isoa osaa alueesta, ettei siellä ole samalla tavalla luonnollisia elinympäristöjä hyönteisille kuin joskus aiemmin, kun ihmisiä oli vähemmän.
Mulla on kaksi Thermacelliä pihalla kun istun terassilla ja toisen laitan kantopussiin kun leikkaan nurmikkoa, on paarmoja aivan hemmetisti.
Rusakot kasvillisuuden seassa piilossa?
Muistan 80-luvulta kuinka kaikkia mainittuja lajeja oli niin paljon, että jopa saattoi ärsyttää. Nyt ei enää ole. Hyttysiä , ampiaisia tai muita ötököitä näkee harvakseltaan. Hiton surullista.
kyllä täällä espoolaisessa lähiössä on rusakoita, ampiaisia ja muita ötököitä. Joku otus purrut mua kävelylenkillä pohkeestakin, varmaan mäkäräinen..siitä jää sellainen 2 e kolikon kokoinen jälki ja pitkäksi. Että mun makuun ötökkäkesä tuli liian nopeasti helteiden myötä.
Uusimaa on asvalttia. Ei ne siellä viihdy. Täällä Hämeessä on hitokseen kaikenlaista vipeltäjää. Vähempikin riittäisi. Tosin linnut tykkää kun on runsaasti syötävää. Lintujakin on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä joka viikko näkyy hämppiksiä sisälläkin. Perhosia näkee joka kerta kun menee parvekkeelle. Rusakoita on viime aikoina nähnyt joka päivä, yhdellä on lempparipaikka meidän teinin ikkunan alla. Lahdessa asutaan.
Meillä oli puolitoista viikkoa sitten karvanlähdöstä kärsivä rusakko taloyhtiön pihalla nurmikolla keskellä päivää. Veikkaan, että se oli imettävä emo, koska yleensä nuo liikkuvat vain öiseen aikaan, kun ihmisiä on vähemmän. Nyt piti keskittyä, kun ajoin autolla ulos pihasta, etten aja sen päälle, jos se vaikka säntäisi tiehensä. Ei se sännännyt, vaan jäi odottelemaan nurmikolle ehkä kahden metrin päähän autosta. Asun Jyväskylässä.
Omenapuut kukkivat juuri ja olivat aivan täynnä mehiläisiä ja kimalaisia, puskasta kuuluu sen päiväinen meteli, luulen että varpusilla on pesä siellä.
On mäkäräisiä ja hyttysiä, perhosia, paarmoja, tänään bongasin myös ensimmäisen sudenkorennon.
Ap ei varmaan ole laittanut nokkaansa ulos ovesta todella pitkään aikaan, jos ei ole muka yhtään eläintä nähnyt
Vierailija kirjoitti:
Katsoppas tarkasti. Ei se mikään rusakko ole siellä teinin ikkunan alla! Kaksijalkainen..;)
Käyppäs joskus kehä 3:n ulkopuolella niin saatat yllättyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoppas tarkasti. Ei se mikään rusakko ole siellä teinin ikkunan alla! Kaksijalkainen..;)
Olipa hauskaa. No, ei mulla vielä kuitenkaan niin huono näkö ole, sulla on kyllä huonot vitsit.
valtiolla töissä
ilmiantakaa kaikki
Vierailija kirjoitti:
Käyppäs joskus kehä 3:n ulkopuolella niin saatat yllättyä.
Espoossa riittää ihan ulos astuminen. Lintuja ja hyönteisiä riittää. Nisäkkäistä peurat, ketut ja naapuri on nähty.
Söin ne