Puutarha 2026
Ihana kevät!
Linnut sirkuttavat ja aurinko paistaa!
Lunta on enää pari pikkuista kekoa talon pohjoisella puolella.
Perennapenkkeihin olen jo lisännyt multaa, onneksi multakasa oli jo osittain sulanut. Tulipa siistiä, kun penkkeihin sadelleet lehdet sai piiloon. Kohta alkavat skillat työntyä maasta!
Kommentit (76)
Tuolla on puutarhaihmisten kuulumisia :)
https://www.vauva.fi/keskustelu/6359149/puutarhamadon-puremat-2026-offi…
Vierailija kirjoitti:
ikkunalla olisi vanhuuttaan itsekseen itäneitä kiinalaisia valkosipuleita. Kannattaako noita istuttaa, vai pitäisikö olla kotimaisia?
Istuta vaan. Sittenhän ne muuttuu kotimaisiksi, kun juurtuvat Suomen maaperään.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla on puutarhaihmisten kuulumisia :)
https://www.vauva.fi/keskustelu/6359149/puutarhamadon-puremat-2026-offi…
Matoja, huh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko saskatoonin paksut vanhat rungot leikata alhaalta asti, alkaako tehdä uusia versoja? Nyt on saskatoon alhaalta ihan kalju, ja marjat poimimisen ulottumattomissa korkealla 4 metrin korkeudessa.
Olet jättänyt siis saskatoonisi oman onnen nojaan vuosikausiksi, jos noin pahaksi on päässyt. Kyllä puutarhaa pitää hoitaa, ei se itsestään kukoista.
Minulla vaan kituu saskatoon eikä lähde kasvuun. En tiedä mitä sille tekisi.
Minkälaisessa paikassa se kasvaa? Onko koivuja lähellä tai muuta pusikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko saskatoonin paksut vanhat rungot leikata alhaalta asti, alkaako tehdä uusia versoja? Nyt on saskatoon alhaalta ihan kalju, ja marjat poimimisen ulottumattomissa korkealla 4 metrin korkeudessa.
Olet jättänyt siis saskatoonisi oman onnen nojaan vuosikausiksi, jos noin pahaksi on päässyt. Kyllä puutarhaa pitää hoitaa, ei se itsestään kukoista.
Minulla vaan kituu saskatoon eikä lähde kasvuun. En tiedä mitä sille tekisi.
Onko liian kuiva tai märkä paikka? Meillä saskatoon kasvaa ihan hyvin koivujen lähellä tien vieressä. Varmaan ei tullut kovin syvää istutuskuoppaakaan kaivettua. Apulantaa ja kanankakkaa olen keväisin juurille viskonut, kalkkia en ole älynnyt antaa, mutta hyvin kasvaa ilman sitäkin.
Minä just villiinnyin Lidlissä, ja ostin kymmeniä pusseja liljan sipuleita, dahlian mukuloita ja perennojen juurakoita, ja lisäksi pari kärhöä ja gojimarjapensaan 😃.
Vierailija kirjoitti:
Minä just villiinnyin Lidlissä, ja ostin kymmeniä pusseja liljan sipuleita, dahlian mukuloita ja perennojen juurakoita, ja lisäksi pari kärhöä ja gojimarjapensaan 😃.
Goji sopii hyvin Suomeen, mutta alue kannattaa rajata hyvin. Siitä tulee muuten uusi vieraslaji, joka leviää holtittomasti. Olen itse valitettavasti allerginen gojille. Tykkäisin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Goji sopii hyvin Suomeen, mutta alue kannattaa rajata hyvin. Siitä tulee muuten uusi vieraslaji, joka leviää holtittomasti. Olen itse valitettavasti allerginen gojille. Tykkäisin muuten.
Ei tuo näytä menestyvän kuin 1-2 vyöhykkeillä, pohjoisempana kannettava talveksi sisälle. Joten ei tuo nyt niin paha taida leviämään olla.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin puutarhan perustamisvaiheessa ostin hulluna kuunliljan ja puomien juurakoita ja niitä sitten esikasvattelin ( niistä tuli pitkiä ja honteloita, osa selvisi hengissä pihalle istuttamiseen asti), kunnes huomasin, että näitähän myydäänkin valmiina taimina!
Linjan sipuleitakin ostin vaikka kuinka paljon, mutta sen jälkeen, kun punainen liljakukko-tuholainen ilmaantui liljapenkkiin, sain linjoista täkylläkseni. Edelleen joku yksilö on selvinnyt hengissä, mutta ne komeimmat liljat ovat jo hävinneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjääköhän tuo kolmosvyöhykkeellä ulkona? Löydän vähän ristiriitaista tietoa aiheesta, enkä ole vielä päättänyt, laitanko avomaalle vai isoon ruukkuun jossa vois talvettaa kellarissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei puutarhavilliintymiseen auta mikään muu kuin tyhjä lompakko! Tuo on niin tuttua!
Mutta vuosien myötä kaikki ylimääräinen puutarhaintoilu on saanut jäädä: ei enää dahlioita, jotka pitää kaivaa syksyllä kellariin, ei sellaisia kärhöjä, jotka eivät kestä talvea pihalla, ei taimien esikasvatuksia tai erilaisten hyötykasvienbkokeilua ( eivät menestyneet)
Isot perennapenkit tiittävät nykyään, kukkivat pensaat ja omenapuut, päärynäpuut ja kirsikkaluumut sekä marjapensaat. Ja muutama yrttipurkki parvekkeella ja muutama ämpäriperuna.
Onnea puutarhainnokkuudelle, ihanaahan se on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjääköhän tuo kolmosvyöhykkeellä ulkona? Löydän vähän ristiriitaista tietoa aiheesta, enkä ole vielä päättänyt, laitanko avomaalle vai isoon ruukkuun jossa vois talvettaa kellarissa.
Laita osa avomaalle ja osa ruukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin puutarhan perustamisvaiheessa ostin hulluna kuunliljan ja puomien juurakoita ja niitä sitten esikasvattelin ( niistä tuli pitkiä ja honteloita, osa selvisi hengissä pihalle istuttamiseen asti), kunnes huomasin, että näitähän myydäänkin valmiina taimina!
Linjan sipuleitakin ostin vaikka kuinka paljon, mutta sen jälkeen, kun punainen liljakukko-tuholainen ilmaantui liljapenkkiin, sain linjoista täkylläkseni. Edelleen joku yksilö on selvinnyt hengissä, mutta ne komeimmat liljat ovat jo hävinneet.
Nuo Lidlin juurakot on paljon halvempia, kuin perennojen taimet, niin sillä niistä innostuin.
Liljakukko on kyllä oikea pirulainen. Liljat ovat lempikukkiani, niin yritän pitää liljakukkokannan kurissa ihan vaan käymällä liljoja läpi ja keräämällä kukot pois. Nyt luin, että valkosipulivedellå suihkuttaminen voisi auttaa. Liljakukot suunnistaa liljoille tuoksun perusteella, ja valkosipuli peittää liljojen tuoksun. Aion kokeilla kesällä jos auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita osa avomaalle ja osa ruukkuun.
Tuo on ihan yksi pieni taimi vaan, ei saa jaettua. Pitää siis päättää joko tai.
Sekö siis saattaa levitä ulkona hallitsemattomasti? Ehkä vain lämpimämmillä vyöhykkeillä?
Kuunliljat on syötäviä nuorena, oletteko syöneet? Samoin kuin kotkansiipikin..
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä kehdannut niitä versoja syödä, kun kuunliljakasvustoni eivät vielä ole niin isot. Mutta kuunliljan kukat on tosi hyvää syötävää, maistuvat vähän herneiltä - paitsi yhdessä pihani lajikkeessa on kitkerän makuiset kukat.
Myös päivänliljat on syötäviä, samoin ukonkellot ja ilmeisesti kaikki muutkin kellokukat.
Kotkansiipeä en tiennytkään, pitääpä kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä kehdannut niitä versoja syödä, kun kuunliljakasvustoni eivät vielä ole niin isot. Mutta kuunliljan kukat on tosi hyvää syötävää, maistuvat vähän herneiltä - paitsi yhdessä pihani lajikkeessa on kitkerän makuiset kukat.
Myös päivänliljat on syötäviä, samoin ukonkellot ja ilmeisesti kaikki muutkin kellokukat.
Kotkansiipi paistetaan voissa ja syödään parsan tapaan. Silloin kun on vielä rullalla. Mutta pitää olla varma mitä syö, koska kaikki muut saniaiset ovat myrkyllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotkansiipi paistetaan voissa ja syödään parsan tapaan. Silloin kun on vielä rullalla. Mutta pitää olla varma mitä syö, koska kaikki muut saniaiset ovat myrkyllisiä.
On suuri herkku Yhdysvalloissa keväisin.
Vierailija kirjoitti:
Daaliakin tuotiin Eurooppaan alun perin ravintokasviksi, juurakoita syötiin. Kuka nykyään raaskii!
mitä tällaisella ketjulla tekee mihin ei kommentoida mitään. Poistoon.