Puutarha 2026
Ihana kevät!
Linnut sirkuttavat ja aurinko paistaa!
Lunta on enää pari pikkuista kekoa talon pohjoisella puolella.
Perennapenkkeihin olen jo lisännyt multaa, onneksi multakasa oli jo osittain sulanut. Tulipa siistiä, kun penkkeihin sadelleet lehdet sai piiloon. Kohta alkavat skillat työntyä maasta!
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä just villiinnyin Lidlissä, ja ostin kymmeniä pusseja liljan sipuleita, dahlian mukuloita ja perennojen juurakoita, ja lisäksi pari kärhöä ja gojimarjapensaan 😃.
Goji sopii hyvin Suomeen, mutta alue kannattaa rajata hyvin. Siitä tulee muuten uusi vieraslaji, joka leviää holtittomasti. Olen itse valitettavasti allerginen gojille. Tykkäisin muuten.
paljasjuuriset kannattaa istuttaa väliaikaisesti multaan.
Kesään on vielä pitkä aika eikä ne ulkomailla kasvatetut varmaankaan siedä pakkasöitä ihan heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä just villiinnyin Lidlissä, ja ostin kymmeniä pusseja liljan sipuleita, dahlian mukuloita ja perennojen juurakoita, ja lisäksi pari kärhöä ja gojimarjapensaan 😃.
Goji sopii hyvin Suomeen, mutta alue kannattaa rajata hyvin. Siitä tulee muuten uusi vieraslaji, joka leviää holtittomasti. Olen itse valitettavasti allerginen gojille. Tykkäisin muuten.
paljasjuuriset kannattaa istuttaa väliaikaisesti multaan.
Kesään on vielä pitkä aika eikä ne ulkomailla kasvatetut varmaankaan siedä pakkasöitä ihan heti.
Nämä Lidlissä olevat oli pienissä ruukuissa. Istutan varmaan vähän isompaan ruukkuun ja laitan valoisaan eteiseen odottamaan kunnes uskaltaa laittaa ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuunliljat on syötäviä nuorena, oletteko syöneet? Samoin kuin kotkansiipikin..
En ole vielä kehdannut niitä versoja syödä, kun kuunliljakasvustoni eivät vielä ole niin isot. Mutta kuunliljan kukat on tosi hyvää syötävää, maistuvat vähän herneiltä - paitsi yhdessä pihani lajikkeessa on kitkerän makuiset kukat.
Myös päivänliljat on syötäviä, samoin ukonkellot ja ilmeisesti kaikki muutkin kellokukat.
Kotkansiipeä en tiennytkään, pitääpä kokeilla.
Ohhoh! En ole tiennyt, että ovat syötäviä! Taidan kuitenkin tyytyä kaupan salaatteihin.
Oletteko saaneet havukasvit menestymään ? Minulla kellastuvan, lienevötköhän jotain ulkomaista lajiketta.
Kaikilla on nykyään tuijia, minulla ei vielä yhtään. Menestyisikohän ykdittäispensaana tien vieressä ( aurauslumia voi tulla) ruusupensauden keskellä ( haluaisin siihen jotain korkeampaa) vai tukahduttaako ruusupensaat muut kasvit kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuunliljat on syötäviä nuorena, oletteko syöneet? Samoin kuin kotkansiipikin..
En ole vielä kehdannut niitä versoja syödä, kun kuunliljakasvustoni eivät vielä ole niin isot. Mutta kuunliljan kukat on tosi hyvää syötävää, maistuvat vähän herneiltä - paitsi yhdessä pihani lajikkeessa on kitkerän makuiset kukat.
Myös päivänliljat on syötäviä, samoin ukonkellot ja ilmeisesti kaikki muutkin kellokukat.
Kotkansiipeä en tiennytkään, pitääpä kokeilla.
Ohhoh! En ole tiennyt, että ovat syötäviä! Taidan kuitenkin tyytyä kaupan salaatteihin.
Kotkansiivestä on ne pienet kiemurat versot syötäviä ja ne on viisasta ryöpätä ensin kevyesti. Vanhempana ovat myrkyllisiä.
Mutta ovat herkkua. Mä oikein ootan sitä sesonkia. Maistuvat herneille ja tykkään tuoreiden maikeiden herneiden mausta.
Kotkansiipiä ja pikkusen sitruunaa voihin. Tulee kuola suuhun niitä ajatelleessa.
https://itsavegworldafterall.com/sauteed-fiddleheads-with-garlic-lemon-…
Isot silmut jo syreenissä! Minun syreenini ovat pitkiä ja laihoja. En uskalla niitä leikata kokonaan alas, kun pelkään, etteivät innostu uuteen kasvuun. Mutta onko muuta mahdollisuutta, jos haluaisin sellaiset paksut pulleat syreenipuskat? Naapurin keskeltä pätkäisty syreenikään ei innosta, vaikka ne paksut oksatapit kyllä kesällä katoavat lehtien peittoon, mutta muu aika vuodesta nuo tapit kauhistuttavat rumuudellaan.
Vierailija kirjoitti:
Isot silmut jo syreenissä! Minun syreenini ovat pitkiä ja laihoja. En uskalla niitä leikata kokonaan alas, kun pelkään, etteivät innostu uuteen kasvuun. Mutta onko muuta mahdollisuutta, jos haluaisin sellaiset paksut pulleat syreenipuskat? Naapurin keskeltä pätkäisty syreenikään ei innosta, vaikka ne paksut oksatapit kyllä kesällä katoavat lehtien peittoon, mutta muu aika vuodesta nuo tapit kauhistuttavat rumuudellaan.
Minäkin pähkäilen, miten saisin saskatoonin taimen tuuheutumaan, voiko ne oksat ( jotka vielä ohuita) vain pätkäistä puolivälistä? Nyt taimi on vasta puolen metrin mittainen.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko saaneet havukasvit menestymään ? Minulla kellastuvan, lienevötköhän jotain ulkomaista lajiketta.
Jos halusi ovat ulkomaalaisia, eivät ne oikein tahdo täällä menestyä. Tosin kotimaisia taimia ei taida saada? ( sembramänty, kääpiövuorimänty)
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, älkää nyt käykö siellä Lidlissä!
"Poliisi kutsuttiin paikalle, kun 9-vuotias unohti maksaa muovipussin ruokakaupassa Helsingissä
9-vuotias tyttö oli mennyt Tukkutorin Lidliin ostamaan itselleen välipalaa. Kun hän unohti maksaa muovipussin, vartija otti tytön kiinni."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, älkää nyt käykö siellä Lidlissä!
"Poliisi kutsuttiin paikalle, kun 9-vuotias unohti maksaa muovipussin ruokakaupassa Helsingissä
9-vuotias tyttö oli mennyt Tukkutorin Lidliin ostamaan itselleen välipalaa. Kun hän unohti maksaa muovipussin, vartija otti tytön kiinni."
Kun puutarha-mania iskee keväällä, silloin kaikki kauppaboikotit unohtuvat hetkessä. Missä vaan halpoja taimia/ mukuloita/ juurakoita/ siemeniä on myytävänä, sinne askeleet vievät ihan huomaamatta!
Ihania ostostetkiä kaikille! Onneksi taimimyymälätkin ihan kohta aukeavat! Tai ainakin 2 kuukauden kuluttua
Ulkomaalaisten taimien kanssa pitää olla kriittinen. En uskonut, ennen kuin kolmen yrityksen jälkeen, että ulkomaalaiset alppiruusut eivät kestä nelosvyöhykkeen talvea. Hukkaan meni rahat! Ja kaiken tein ohjeiden mukaan, oli upea kasvupaikka mäntymetsikön vieressä, alppiruusuistutusturpeet, maanpeittokasvit, riittävä kastelu kesällä. Tuskin selvisivät syksyyn ja loputkin kuolivat talven aikana. Viime keväänä oli viimeinen yritys; silloin taimet kotimaisia FinnE-taimia, tällä kasvuvyöhykkeellä pärjääviä.
Näistäkin kuudesta taimesta kolme kuoli jo kesällä, yksi kituu, mutta kaksi on edelleen elinvoimaisen näköisiä. Ei enää ikinä alppiruusuja minulle, en vaan osaa niitä hoitaa. En vieläkään tiedä, mitä tein väärän noiden viimeisten lopultakin kotimaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö aika monet havukasvit ole ulkomaisia. Ei kai Suomessa kasva muut havukasvit kuin kuusi ja mänty ja kataja?
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisten taimien kanssa pitää olla kriittinen. En uskonut, ennen kuin kolmen yrityksen jälkeen, että ulkomaalaiset alppiruusut eivät kestä nelosvyöhykkeen talvea. Hukkaan meni rahat! Ja kaiken tein ohjeiden mukaan, oli upea kasvupaikka mäntymetsikön vieressä, alppiruusuistutusturpeet, maanpeittokasvit, riittävä kastelu kesällä. Tuskin selvisivät syksyyn ja loputkin kuolivat talven aikana. Viime keväänä oli viimeinen yritys; silloin taimet kotimaisia FinnE-taimia, tällä kasvuvyöhykkeellä pärjääviä.
Näistäkin kuudesta taimesta kolme kuoli jo kesällä, yksi kituu, mutta kaksi on edelleen elinvoimaisen näköisiä. Ei enää ikinä alppiruusuja minulle, en vaan osaa niitä hoitaa. En vieläkään tiedä, mitä tein väärän noiden viimeisten lopultakin kotimaisten kanssa.
No sama ongelma kyllä täällä noiden alppiruusujen suhteen! Naapurilla kyllä kasvaa samanlaisissa olosuhteissa alppiruusut oikein hyvin, mutta omani eivät ota menestyäkseen, vaan kituvat ensin ja sitten kuolevat. Tai jäävät kituliaiseen olotilaan eivätkä ainakaan koskaan kuki! Pitäisi varmaan lannoittaa enemmän? Tai kastella? tai laulaa niille?
Vierailija kirjoitti:
juu, ei koskaan saa leikata pensaita keskeltä katki ja jättää noita ikäviä paksuja oksatappeja! En tajua, miksi moista vielä nykyäänkin harrastetaan! Hirveän rumaa!
Vierailija kirjoitti:
Aika ikävästi monissa puutarhamyymälöissäkin on esillä vyöykkeen 1-2 kasveja, vaikka ollaankin vyöhykkeellä 4. Tarkkana pitää olla! Ja ulkomaisia pensaita pitää kiertää kaukaa, eivät ne Suomen olosuhteissa kestä kuin pari talvea korkeintaan.
Olen ruukkupuutarhuri. Ostin keijunmekon siemeniä mutta en vain ole saanut itämään.
Kävin penkaisemassa Lidlin kukkajuurakoita, mutta en ostanut, koska nimitiedot oli puutteellisia. Oli esimerkiksi pelkkä suku, ei lajia. Selvästi lajikkeelisessa ei ollut lajike nimeä. Esimerkiksi keltainen siankärsämö oli lajikkeettomana Achillea millefolium, mutta se on se valkoisen peruslajin nimi. Eikö teitä haittaa? Mun mielestä tämä on kuluttajien aliarvioimista, etteikö sillä olisi väliä, mitä meille myydään. Maksan mieluummin kalliimman hinnan muualla, että tiedän mitä saan.
Muutama kylmä / pilvinen / sateinen päivä tässä ollut, joten piha on saanut olla vähän aikaa rauhassa rapsuttelulta. Kunhan aurinko taas paistaa, sitten jatkan maanpeittokasvialueiden haravointia, niin pääsevät maasta puskevat sipulikukat kauniimmin esille. Ovat vasta iihan pieniä vihreitä alkuja, joten haravointi vielä onnistuu.
Kiitos tiedosta, en ollut kuullutkaan tästä!