Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puutarha 2026

Vierailija
28.03.2026 |

Ihana kevät!

Linnut sirkuttavat ja aurinko paistaa!

Lunta on enää pari pikkuista kekoa talon pohjoisella puolella.

Perennapenkkeihin olen jo lisännyt multaa, onneksi multakasa oli jo osittain sulanut. Tulipa siistiä, kun penkkeihin sadelleet lehdet sai piiloon. Kohta alkavat skillat työntyä maasta!

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jo punkkeja ja lehtokotiloita havaittu?

Vierailija
62/76 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä oli kova pakkanen. Onneksi en ole siivoillut mitään, joten hyönteisilläkin on ollut suojaa kylmältä. Sipulikukat kyllä jaksaa nousta lehtien ja viime vuoden lakastuneiden perennan varsien läpi. :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jo punkkeja ja lehtokotiloita havaittu?

Punkkeja olen napsinut koirasta pois jo 2kpl. Inhottavia otuksia.

Vierailija
64/76 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää lehdet vielä haravoimatta, antakaa leppälerttujen ja kimalaisten nukkua rauhassa. Maaperä vain tykkää kuolleiden kasvinosien ravinteista.

Vierailija
65/76 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ruukkupuutarhuri. Ostin keijunmekon siemeniä mutta en vain ole saanut itämään.

Keijunmekko ei oo mikään helppo

Fb:ssä on keijunmekkoryhmä, siellä on paljon osaajia ja neuvoja miten sen saa itämään.

Vierailija
66/76 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöllä oli kova pakkanen. Onneksi en ole siivoillut mitään, joten hyönteisilläkin on ollut suojaa kylmältä. Sipulikukat kyllä jaksaa nousta lehtien ja viime vuoden lakastuneiden perennan varsien läpi. :) 

Mä laitan aina kuihtuneiden perennanvaesien päälle ohuen kerroksen uutta multaa. Tulee siistiä ja vanhat varret jäävät ravitsemaan uusia.

Vierailija
67/76 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäkää lehdet vielä haravoimatta, antakaa leppälerttujen ja kimalaisten nukkua rauhassa. Maaperä vain tykkää kuolleiden kasvinosien ravinteista.

Ja kaikkien muidenkin hyönteisten. :) Kimalaiskuningattaret talvehtii maan sisällä. :) 

Vierailija
68/76 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ruukkupuutarhuri. Ostin keijunmekon siemeniä mutta en vain ole saanut itämään.

Milloin kylvit? Kasvatus olisi hyvä aloittaa jo helmikuussa. Keijunmekon siemen tarvitsee itääkseen valoa, 22-25 asteen lämpötilan ja tasaisen kosteuden. 

Vierailija
69/76 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perennapenkit haravoin. Pihassa on sen verran paljon luonnontilassa olevaa maastoa, että kyllä sinne pörriäisiä mahtuu talvehtimaan. Tykkään siisteistä perennapenkeistä.

Vierailija
70/76 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haravointihommissa. Önniäisille riittää piilopaikkoja rajojen ryteiköissä.  Tammen ja vaahteranlehdet on melkein pakko haravoida, kun niitä on niin paljon!

Vierailija
71/76 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt pääsi taas pihahommiin pakkasen jälkeen. Alkaa piha jo näyttää vähän siistimmältä kuin pari viikkoa sitten. Lumikelloja jo näkyy, lisäksi skillojen alkuja.

Vierailija
72/76 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat pikkukrookukset kukkii! 
Pihan pahimmat lehtikasaumat haravoitu. Nyt vaan nautin!

Vierailija
73/76 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perennapenkit haravoin. Pihassa on sen verran paljon luonnontilassa olevaa maastoa, että kyllä sinne pörriäisiä mahtuu talvehtimaan. Tykkään siisteistä perennapenkeistä.

En ymmärrä ulkona siivousta. Eikö riitä, että sisällä siivoaa? Se on ihan pieni hetki, kun se viime vuoden kasvi'jäte' häviää sinne uuden vihreän sekaan. Se on vielä fiksua, että sen kaiken kasvimassan kompostoi puutarhakompostissa ja sitten palauttaa kompostikatteena takaisin penkkiin. Tiedän kuitenkin monia, jotka kuljettaa ne perennojen varret ja lehdet ja puiden lehdet puutarhajätteen vastaanottoon jäteasemalle, ja sitten keväällä ostavat kaupasta turvetta tilalle penkkeihin. Ihan pöhköä! 

Vierailija
74/76 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka väittää, että sisällä siivotaan? Ulkona siivoaminen on paljon mukavampaa!

Vierailija
75/76 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, tietääkö joku hortonomi miksi mun tulppaaneihin ei kasva lainkaan vartta?
Piti olla pitkiä tulppaaneita, mutta nyt se kukkii siellä ihan lehtien juuressa?

Vierailija
76/76 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi, tietääkö joku hortonomi miksi mun tulppaaneihin ei kasva lainkaan vartta?
Piti olla pitkiä tulppaaneita, mutta nyt se kukkii siellä ihan lehtien juuressa?

kaikki on vähän kitukasvuista vaikka on lämmin ollut. Aiemmin tulppaanit puski lumen ja jään läpi voimalla, nyt ei kovinkaan vahvaa kasvua ole, ja monet on hävinneet, varmaan talven jatkuva vesisade mädätti osan.