Puutarha 2026
Ihana kevät!
Linnut sirkuttavat ja aurinko paistaa!
Lunta on enää pari pikkuista kekoa talon pohjoisella puolella.
Perennapenkkeihin olen jo lisännyt multaa, onneksi multakasa oli jo osittain sulanut. Tulipa siistiä, kun penkkeihin sadelleet lehdet sai piiloon. Kohta alkavat skillat työntyä maasta!
Kommentit (84)
Yöllä oli kova pakkanen. Onneksi en ole siivoillut mitään, joten hyönteisilläkin on ollut suojaa kylmältä. Sipulikukat kyllä jaksaa nousta lehtien ja viime vuoden lakastuneiden perennan varsien läpi. :)
Vierailija kirjoitti:
Onko jo punkkeja ja lehtokotiloita havaittu?
Punkkeja olen napsinut koirasta pois jo 2kpl. Inhottavia otuksia.
Jättäkää lehdet vielä haravoimatta, antakaa leppälerttujen ja kimalaisten nukkua rauhassa. Maaperä vain tykkää kuolleiden kasvinosien ravinteista.
Vierailija kirjoitti:
Olen ruukkupuutarhuri. Ostin keijunmekon siemeniä mutta en vain ole saanut itämään.
Keijunmekko ei oo mikään helppo
Fb:ssä on keijunmekkoryhmä, siellä on paljon osaajia ja neuvoja miten sen saa itämään.
Vierailija kirjoitti:
Yöllä oli kova pakkanen. Onneksi en ole siivoillut mitään, joten hyönteisilläkin on ollut suojaa kylmältä. Sipulikukat kyllä jaksaa nousta lehtien ja viime vuoden lakastuneiden perennan varsien läpi. :)
Mä laitan aina kuihtuneiden perennanvaesien päälle ohuen kerroksen uutta multaa. Tulee siistiä ja vanhat varret jäävät ravitsemaan uusia.
Vierailija kirjoitti:
Jättäkää lehdet vielä haravoimatta, antakaa leppälerttujen ja kimalaisten nukkua rauhassa. Maaperä vain tykkää kuolleiden kasvinosien ravinteista.
Ja kaikkien muidenkin hyönteisten. :) Kimalaiskuningattaret talvehtii maan sisällä. :)
Vierailija kirjoitti:
Olen ruukkupuutarhuri. Ostin keijunmekon siemeniä mutta en vain ole saanut itämään.
Milloin kylvit? Kasvatus olisi hyvä aloittaa jo helmikuussa. Keijunmekon siemen tarvitsee itääkseen valoa, 22-25 asteen lämpötilan ja tasaisen kosteuden.
Kyllä perennapenkit haravoin. Pihassa on sen verran paljon luonnontilassa olevaa maastoa, että kyllä sinne pörriäisiä mahtuu talvehtimaan. Tykkään siisteistä perennapenkeistä.
Minäkin haravointihommissa. Önniäisille riittää piilopaikkoja rajojen ryteiköissä. Tammen ja vaahteranlehdet on melkein pakko haravoida, kun niitä on niin paljon!
No nyt pääsi taas pihahommiin pakkasen jälkeen. Alkaa piha jo näyttää vähän siistimmältä kuin pari viikkoa sitten. Lumikelloja jo näkyy, lisäksi skillojen alkuja.
Ekat pikkukrookukset kukkii!
Pihan pahimmat lehtikasaumat haravoitu. Nyt vaan nautin!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perennapenkit haravoin. Pihassa on sen verran paljon luonnontilassa olevaa maastoa, että kyllä sinne pörriäisiä mahtuu talvehtimaan. Tykkään siisteistä perennapenkeistä.
En ymmärrä ulkona siivousta. Eikö riitä, että sisällä siivoaa? Se on ihan pieni hetki, kun se viime vuoden kasvi'jäte' häviää sinne uuden vihreän sekaan. Se on vielä fiksua, että sen kaiken kasvimassan kompostoi puutarhakompostissa ja sitten palauttaa kompostikatteena takaisin penkkiin. Tiedän kuitenkin monia, jotka kuljettaa ne perennojen varret ja lehdet ja puiden lehdet puutarhajätteen vastaanottoon jäteasemalle, ja sitten keväällä ostavat kaupasta turvetta tilalle penkkeihin. Ihan pöhköä!
Kuka väittää, että sisällä siivotaan? Ulkona siivoaminen on paljon mukavampaa!
Moi, tietääkö joku hortonomi miksi mun tulppaaneihin ei kasva lainkaan vartta?
Piti olla pitkiä tulppaaneita, mutta nyt se kukkii siellä ihan lehtien juuressa?
Vierailija kirjoitti:
Moi, tietääkö joku hortonomi miksi mun tulppaaneihin ei kasva lainkaan vartta?
Piti olla pitkiä tulppaaneita, mutta nyt se kukkii siellä ihan lehtien juuressa?
kaikki on vähän kitukasvuista vaikka on lämmin ollut. Aiemmin tulppaanit puski lumen ja jään läpi voimalla, nyt ei kovinkaan vahvaa kasvua ole, ja monet on hävinneet, varmaan talven jatkuva vesisade mädätti osan.
Mikä kirsikkapuussamme on kun puolet puusta kukki ja lehdet kasvanut mutta toisella puolella pienet silmut vasta ja vaikuttaa kuivuneelta. Kuoleeko se nyt ja mitä sille voi tehdä?
Omenapuun kukinta oli surkein koskaan 20 vuoden aikana. Muutama kukka siellä täällä. Outoa. Toisaalta hyvä, koska olen syksyisin ollut aina pulassa kun omenoita on tullut 50 kg. Ihmetyttää missä vika. Tuholaisia en ole tarkastanut eikä näytä lehdissä olevan mitään tautiakaan
Meillä pihlajat ja syreenit kukki hyvin tänä vuonna ja aikaisin. Ulkona oli viikon huumaava tuoksu, harmittaa kun kukintaa ei ole juhannuksena.
Voiko raparperin hävittää ihan vaan ajamalla sen yli ruohonleikkurilla parin viikon välein?
Tuo oli lempparini, kunnes ensin mies ja sitten isä leikkasi sen leikkurilla vahingossa 🙄 Nyt enää kitukasvuinen rääpäle. Menkööt. En haluaisi alkaa kaivaa, joten katoaako lopulta leikkaamalla?
Onko jo punkkeja ja lehtokotiloita havaittu?