Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meilläpä on viisas koira, entä teillä

Vierailija
27.03.2026 |

Koira ymmärtää kaikenlaisia sanontoja ja monesti sen saa huomata. Eilen keskustelin naapurin naisihmisen kanssa ja koirista oli keskustelu ja minulla oli koira mukana. Minä sanoin, että tämän koiran kanssa tulee välillä hiki, kun koira vetää välillä naru kireällä, kun jokin haju on tullut ja koira alkaa vetämään. Koira käännähti minuun päin ja katsoi minua hetken aikaa. Kyllä koira ilmeestä päätellen tajusi, että siitä puhuttiin 

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se viisas koira ja se ei enää hauku, kun omistaja on lenkille lähtemässä sen kanssa. Minä olen käyttänyt lenkillä koiraa ja silloin on koira haukkunut innoissaan ja omistajalla tuli tauko koiran lenkkeilytykseen.

Vierailija
2/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako se edes ratkaista toisen kertaluvun osittaisdifferentiaaliyhtälöitä? Ei taida osata eli ei ole kovin viisas se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Uskon, että emme tajua oikein hyvin vieläkään sitä, paljonko ne eläimet oikeasti ymmärtävät. 

Itse olen tässä seurannut erästä peuraliveä, jossa käy myös loukkaantuneita peuroja syömässä ruokintakaukalosta. Siellä oli emo ja nuorehko vasa, jolla oli joku vamma jalassa. Mitään haavaa tai muuta ei siinä ollut, jalka oli vain paksuuntunut ja vääntynyt sen vamman kohdalta. Ja emo nuoli välillä sitä vammakohtaa. Jotenkin se vaan tiesi, missä se vamma ja kipukohta sillä vasalla oli.

Vierailija
4/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako se edes ratkaista toisen kertaluvun osittaisdifferentiaaliyhtälöitä? Ei taida osata eli ei ole kovin viisas se.

Koiralla on omanlainen älykkyys ja koira on viisaampi, kuin ihminen luuleekaan.

Vierailija
5/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole haisevaa piskiä.

Vierailija
6/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatkos sinä suomentaa koiran haukut ihmiskielelle? Et osaa, joten olet tosi tyhmä :D Koira sentään oppii jopa 1000 ihmiskielen sanaa. Mites hajuaistisi laita? Et edes löydä yhtä veripisaraa 20 miljardista olympia-altaallisesta vettä, oletko vammainen? Koira löytää sen!

Vierailija
7/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiralla on omanlainen älykkyys ja koira on viisaampi, kuin ihminen luuleekaan.

Kaikki eläimet ovat viisaampia kuin ihminen luulee. Koska eläimen "viisaustestit" ovat ihmisen luomia ja rajoittuvat ihmisen itsensä ajattelukykyyn.

Vierailija
8/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu. Uskon, että emme tajua oikein hyvin vieläkään sitä, paljonko ne eläimet oikeasti ymmärtävät. 

Itse olen tässä seurannut erästä peuraliveä, jossa käy myös loukkaantuneita peuroja syömässä ruokintakaukalosta. Siellä oli emo ja nuorehko vasa, jolla oli joku vamma jalassa. Mitään haavaa tai muuta ei siinä ollut, jalka oli vain paksuuntunut ja vääntynyt sen vamman kohdalta. Ja emo nuoli välillä sitä vammakohtaa. Jotenkin se vaan tiesi, missä se vamma ja kipukohta sillä vasalla oli.

Oranki osaa lääkitä haavojaan lääkekasveilla.

Vierailija
9/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen pärjännyt jo 54 vuotta ilman tuon osaamista. Koirani on älykäs ei opettele matemaattisia kaavoja kun ei niitä tarvitse mihinkään. Vaikka muuten osaa laskea sekunnin murto-osassa mihin kohti se pallo lentää 

Vierailija
10/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

räkyttävää rakkia

Vierailija
11/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään. Koirani tuoksuu ihanalle. 

Vierailija
12/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan koira joka osasi soittaa ovikelloa päästääkseen takaisin sisälle kun oli ensin päästetty ulos pissalle.

Vierailija
13/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei oteta koskaan koiraa. Ovat paljon tyhmempiä eläimiä kuin esim. kissat.

Vierailija
14/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä pidän meidän koiraa viisaana. Se osaa nimensä, ymmärtää montaa sanaa. Ulos - niin se on jo ovella. Leikkii vain omilla leluillaan. Ei esim lasten pehmoilla tms. Tai hänellä on parit eripariset villasukat ollut retuutusleluna, niin ei sekoita niitä muiden sukkiin. Ei syö kenkiä ja jäystä sähköjohtoja yms

Osaa paljon opetettuja temppuja, että tytär sanookin sitä sirkuskoiraksi. Osaa pyytää. Esim huolimaton jättänyt vesiastian täyttämättä, niin se lentää silloin seinälle - Tämä on kele tyhjä! Täytä se! Se pyytää herkkuja vinkkamalla päällään, tuolla namu ja sitten tulee tassu käteen Anna!

Mua tämä koira hämmästyttää jatkuvasti uusilla ongelmaratkaisu kyvyillään. Se osaa itsenäisesti kiertää puut, siten että liina avautuu kierroksiltaan, eikä jäädä solmuun tai että lenkittäjän pitäisi selvittää. Jos sen lelut on joutunut väärään paikkaan, niin pohtii ja kiertelee ympäri estettä, että kuin sen tuolta saa.. pikku hljaa sitten näykkii ja saa vapautettua. Osaa nostaa ja kiertää taakse.

Tai jos jotain on livahtanut sohvan alle, niin hän tulee hakemaan, että mennääs. Se tökkää kirsulla pohkeeseen hellästi ja tekee lähtöä. Menee ongelman luo ja taas päällä vinkkaa, että tuolla, anna! :)

Näitä on niin paljon, että mä en tajua miten se onkin niin viisas. Ihan pakahdun ylpeydestä.

Mulla (meillä) on lapsuudesta ollut koiria ja meilläkin tämä on nyt jo viides. Sedälläni on kenneli, sitä ennen isovanhemmilla. En ole koskaan nähnyt noin viisasta ns kotikoiraa. Harvinaisen vähän tätä on koulutettu olemaan ja tekemään.

Yksi miinus on. Se tervehtii vähän l iian innoissaan meille tulijoita. Se vaan vimpsahtaa kaikista kyläilijöistä. Sitä ei ole saatu kitkettyä pois, ei edes ammattikouluttaja. Onneksi vieraat tietää asiasta jo.

Vierailija
15/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä toisen omistama ja minun lenkkikaveri on ymmärtänyt, että törkykasoja ei mennä nuuskimaan ja kiertää ne, kun olen muutaman kerran tehnyt selväksi, että niihin ei kosketa. Sitten tämä koira on myös kääntynyt katsomaan häkissään, kun olen kädellä näyttänyt ja sanonut, että mikä se tuolla on. On saattanut alkaa haukkumaan samalla.

Vierailija
16/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä älypäitä sikiää ? 

Vierailija
17/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkö sanonnan: kikkelis kokkelis mitäs läxit?

Vierailija
18/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun koira osaa mutta se keskittyy enemmänkin filosofiaan ja Suuriin kysymyksiin. Kandin paperit on jo.

Vierailija
19/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että osa porukasta täällä huijaa

Vierailija
20/45 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan jännä koira ja nauratti koiran touhut. Lankapuhelin oli silloin ja kun puhelin soi, niin koira juoksi edellä huoneeseen ja meni makoilemaan sänkyyn, mikä oli huoneessa. Se varmaankin ymmärsi, että ei voi kieltää nyt, kun ollaan puhelimessa keskustelemassa. Kaikenlaisia temppuja teki samalla, kun makoili sängyssä.