Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä kuluu jauhelihaa viikossa? Mulla menee nautaa 2.8kg/per viikko. 🥩

Vierailija
27.03.2026 |

Miten on?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppailijat jankuttaa vaikka keskellä yötä 🥩🥸👴🏻👻

Vierailija
22/26 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampaan jauhelihaa muutama kilo vuodessa. Eipä käytännössä muuta jauhelihaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon vähentänyt lihaa. Nautaa ehkä 800g nelihenkiselle  perheelle jossa lapset melkein aikuisia. kanaa menee ehkä kilo. Syödään enemmän kasvista kuin aiemmin. Ja ruuassa lihan suhde on pienentynyt paljon. Esim isossa kaalilaatikossa on nyt 400g lihaa kun aiemmin oli 700g

Lapsiperheissä kannattaa muistaa että kasvavat aivot lapsilla tarvitsevat lihaproteiinia, niitä aminohappoja jotka auttavat aivojen kasvamisessa ja joita ei saa kasviksista. Joten ei kannata vetää lihan määrään liian alas. Nauta on lihoista paras tähän, kanassa ei ole samalla tavalla aminoja ja possu taas rasvaista. Rasvainen kala eli merilohi voi korvata naudan myös. 

Muuten hyvä mutta sen lihan pitää olla rasvaista. Eläinrasvassa on mm. aivojen tarvitsemia rasvahappoa sun muuta terveellistä. Kasvirasvat eivät ole ihmiselle sen parempia kuin kasvien proteiinitkaan.

Eläinrasvoissa on eroja. Possun rasva ei ole yhtä hyvää elimistölle kuin naudan ja merilohen/villilohen. Olen samaa mieltä että rasvoja tarvitaan, juuri niitä parempia rasvoja.

Niitä hyvisrasvoja ja protskua on esim. Vebabissa enemmän, kuin lihassa. Mutta sitä yhtä vitamiinia ei saa kuin eläinkunnan tuotteista. Kala on juurikin hyvä ja terveellinen lähde. On muitakin eläinkunnan tuotteita, kuin se sian perse ja teurasjätteistä tehty jauhomakkara.

Vierailija
24/26 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä ruokakolmio pyöräytettiin tänä vuonna ylösalaisin: 

https://www.opb.org/article/2026/01/07/new-dietary-guidelines-stresses-…

Millon tämä tulee Suomeen? Lihat ja vihannekset ykkösenä ja hiilarit vihoviimeisinä. 

On kyllä terveellisen näköinen.

Pitäisi Suomessakin tuoda esille.

Vierailija
25/26 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 500 g viikossa.

Vierailija
26/26 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, milloin olen viimeksi ostanut jauhelihaa. Kerran pari vuodessa ehkä kaupasta tarkoituksen mukaan nauta, sika tai sekoitus. Tuottajalta suoraan samoin ehkä kerran vuodessa kilo lampaan tai poron. Lampaankyljyksiä paistan huomenna, mutta sitähän ei kysytty. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi