"Lapsilähtöisessä vauvauinnissa" ei sukelluteta vauvaa
Ymmärsin kylläkin aikanaan että se oli vain ja ainoastaan turvallisuuden vuoksi eli sukellusrefleksiä ylläpidettiin jottei vauva vahingossa vetäisi vettä henkeen jos vanhemman ote lipeäisi tms. Nyt jotkut ajattelee että se on vauvan kiusaamista?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö koko vauvauinti lopettaa, vesi on kylmää, märkää, eikä kukaan vauva oikeasti halua esitellä michelinmiehen vartaloaan vaipoissa muiden nähden. Lapsen nöyryytystä.
:'D Vauva ei todellakaan ole yhtään kehotietoinen vaan esittelee itseään juuri niin kuin on täysin tietämättömänä siitä mitä muut siitä ajattelevat.
Miten sä otitkin tuon niin tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideana on varmasti se veteen tutustuttaminen, ettei pelkää vettä. Ja vauvahan ei luontaisesti pelkää vettä, pelkääminen opitaan vasta myöhemmin, kun vesi tuntuu vieraalta elementiltä, johon vauva/ lapsi ei ole tottunut.
Mä ajattelen, että vauvauinti, taaperouinti tai lasten uimakoulut on sellaisia, joista vanhemmalla tulee olla intressi maksaa. Jos siellä ei "opi mitään", meneekö rahat hukkaan?
Olisi ehkä hyvä pelätä vettä. Mielestäni. Sitten alkaa vähitellen opetella uimaan ja selviytymään veden varassa.
Vettä on ehkä hyvä pelätä, jos ei osaa olla vedessä ja on vaarana hukkua. Mutta vauvalla on tosiaan se sukellusrefelksi syntyessään valmiiksi olemassa, ja vauvauinti on yksi tapa, millä voi ylläptää sitä luontaista refleksiä. Kun sukellusrefleksi säilyy, osaa sukeltaa ja olla veden alla eikä huku. Myöhemmin voi myös olla helpompi opetella uimaan, kun vesi on valmiiksi tuttu paikka eikä pelkää mennä veteen. Uimataito on kuitenkin tärkeä.
Joo, mä kans ajattelen, että se luontainen refleksi on hyvä, jos sitä voi hyödyntää turvallisesti uimaopettajan johdolla. Miten siitä yhtäkkiä on tullut niin huono ja vaarallinen tapa, jos vauvauinnista on ollut hyviä kokemuksia vuosikymmenten ajan sekä vauvoilla että vanhemmilla? Näkeehän siitä lapsesta, tykkääkö se sukeltamisesta vai ei.
Tää on taas tätä, että kysytään hyvin pienen lapsen mielipidettä, vaikka tiedetään, ettei se osaa sitä kertoa, koska ei voi tietää, mitä mieltä on sellaisesta asiasta, jota ei ole koskaan kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideana on varmasti se veteen tutustuttaminen, ettei pelkää vettä. Ja vauvahan ei luontaisesti pelkää vettä, pelkääminen opitaan vasta myöhemmin, kun vesi tuntuu vieraalta elementiltä, johon vauva/ lapsi ei ole tottunut.
Mä ajattelen, että vauvauinti, taaperouinti tai lasten uimakoulut on sellaisia, joista vanhemmalla tulee olla intressi maksaa. Jos siellä ei "opi mitään", meneekö rahat hukkaan?
Olisi ehkä hyvä pelätä vettä. Mielestäni. Sitten alkaa vähitellen opetella uimaan ja selviytymään veden varassa.
Miksi pitäisi pelätä, kun lapsen voi opettaa myös pärjäämään vedessä?
En tiedä onko muille tullut vastaan, mutta itse olen nähnyt monia videoita aasian suunnalta, paikoista missä ihmiset asuu paikoissa joissa on vettä joka puolella, talotkin osittain rakennettu paalujen varaan veden yläpuolelle. Siellä ihan pienet lapset, siis sellaiset alle vuoden ikäiset, jotka jo osaa kuitenkin vähän liikkua, opetetaan toimimaan vedessä niin, että kääntyvät aina selälleen, ja alkavat kellua vähän jaloilla potkien. siinä on aika halpa henkivakuutus oloihin, joissa veden varaan joutuminen on todella todennäköistä.
Kai sen vauvasta huomaa. Oma lapseni vihasi vettä vauvana ja rakastaa sitä nyt isompana.