Mitä järkeä omistaa mökki jos...
käy siellä pari kertaa talvessa ja kesälläkin yht.pari viikkoa?Kuitenkin kuluja,mahd.lämmitys,kiinteistövero ym.Pihatyöt jne.Eikö pääsisi helpommalla kun vuokraisi,kun haluaa mökkeillä?
Kommentit (120)
Nyt kun bensan hinta taas nousee, pelkkä perintömökillä käyminen maksaisi 200€ eli tankillisen bensaa. Sitten siellä pitäisi tehdä moottorivermeiden huoltoa, polttopuita ensi vuodelle, maalata ulkopinnat, viedä sukulaisten roskat pois kun eivät itse sitä tee jnejne.
Kyllä myisin koko töllin pois, mutta sukulaiset (muut perilliset) eivät suostu. Olen kuitenkin lopettanut polttopuiden teon ja nurmikon leikkuun, paikka on kuin viidakko eikä siellä voi saunoa. Jokohan alkaa myyntihalut nousta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mökkiä (tai venettä tai moottoripyörää tai avoautoa tai tai..) varmaan ihan kirjaimellisesti järjellä ostetakaan. Vaan tunteella ja elämänlaadun/nautiskelun takia.
Parempihan se vuokramökki on elämänlaadun ja nautiskelun kannalta.
Ei välttämättä. Useimmat vuokramökit ovat persoonattomia ja tylsiä. Omalla mökillä voi olla sukupolvien muistot, tutut sieni- ja kalapaikat, hyvät naapurit, paras sauna.
Monet nauttivat mökkinsä laittamisesta ja siitä, että siellä on juuri sen näköistä kuin haluaa.
Tämä kysymys on vähän sama kuin verrattaisiin parisuhdetta ja huorissakäyntiä. Jotkut tykkäävät sitoutua ja toiset eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökkejä tulee tuhansia ja tuhansia myyntiin kun 40 lukulaiset lähtee.... hinnat romahtaa
Jep. Ja hallitus tekee varmaan päätöksen, että perinnöstä ei voi enää kieltäytyä.
Täytyy toivoa, että tuo ei muutu, sillä itse olen yksi niistä joka aikoo tulevaisuudessa kieltäytyä. Ei kiinnosta remppakunnossa oleva iso omakotitalo muuttotappiopaikkakunnalla, jossa ei ole julkista liikennettä ja palveluita karsitaan koko ajan. En aio tuhlata omia säästöjäni mihinkään perintöveroon.
Tontti kannattaa kyllä ottaa vastaan jos oma on.
Ei sillä tontillakaan välttämättä ole niin isoa arvoa että kannattaisi siitä vuosikausia maksella kiinteistöveroja. Ja siinä on edelleen se talonrähjä millä ei tee mitään..
No eipä sitä valtiollekaan kannata lahjoittaa. Purkaa talonrähjän.
Talon purkukulut voi nousta 20 000 euroon. Siinä on jo tontin hinta jossain syrjäseudulla. Aina ei kannata omistaa, siihen on Suomessa tilanne menny. Ja tuollaisesta ei välttämättä pääse eroon edes ilmaiseksi vaikka haluaisi.
Missä näitä ilmaiseksi jaettavia mökkejä on tarjolla? Voisin tälleen kesäksi ottaa yhden tai vaikka kaksi.
On tämä taas niin rommariketju, että oksat pois. Joo uskokoon ken haluaa, että mökeistä ei tarvitse enää maksaa mitään, vaan käypäisen sellaisen saa ilmaiseksi. Kyllä kyllä.
No todellakin pääsisi vuokramökillä helpommalla. Olen kahden mökin loukussa, mutta myyminen tuntuu silti vaikealta historiallisista siteistä johtuen. Kaiken lisäksi vietän kesästä pari-kolme viikkoa muualla kuin Suomessa. Taloudellisesti asialla ei ole minulle merkitystä, mutta hatuttaa jatkuva ylläpito, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mökkiä (tai venettä tai moottoripyörää tai avoautoa tai tai..) varmaan ihan kirjaimellisesti järjellä ostetakaan. Vaan tunteella ja elämänlaadun/nautiskelun takia.
Ei välttämättä. Useimmat vuokramökit ovat persoonattomia ja tylsiä. Omalla mökillä voi olla sukupolvien muistot, tutut sieni- ja kalapaikat, hyvät naapurit, paras sauna.
Monet nauttivat mökkinsä laittamisesta ja siitä, että siellä on juuri sen näköistä kuin haluaa.
Tämä kysymys on vähän sama kuin verrattaisiin parisuhdetta ja huorissakäyntiä. Jotkut tykkäävät sitoutua ja toiset eivät.
Tässä pohdittiinkin sitä,että jos ei käytä mökkiä juuri koskaan,eikö tulisi edullisemmaksi vuokrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökkejä tulee tuhansia ja tuhansia myyntiin kun 40 lukulaiset lähtee.... hinnat romahtaa
Jep. Ja hallitus tekee varmaan päätöksen, että perinnöstä ei voi enää kieltäytyä.
Täytyy toivoa, että tuo ei muutu, sillä itse olen yksi niistä joka aikoo tulevaisuudessa kieltäytyä. Ei kiinnosta remppakunnossa oleva iso omakotitalo muuttotappiopaikkakunnalla, jossa ei ole julkista liikennettä ja palveluita karsitaan koko ajan. En aio tuhlata omia säästöjäni mihinkään perintöveroon.
Sun vanhempien kannattaa sitten tehdä testamentti ja joko jättää sut perinnöttä tai testamentata kiinteistö valtiolle jos on jotain sellaista mitä haluaisit periä. Ja tsädäm, ei tuu perintöä mistä pitäisi kieltäytyä. Jos ette voi puhua tästä vanhempiesi kanssa niin sitten on oma moka.
Toi negatiivisen arvon omaavan kiinteistön testamenttaaminen valtiolle tai kunnalle on hyvä ajatus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, miksi tuo kiinteistövero on niin monelle kynnyskysymys ja hirvittävä taakka. Eihän se ole kuin jonkun max pari sataa vuodessa mökinrähjästä? Minä en edes muista paljonko maksetaan kiinteistöveroa meidän ok-talosta, alle tonnin se ehkä kuitenkin on. Varsinkin vanhemmille ihmisille kiinteistövero on iso mörkö.
Vapaa-ajan asuntoa verotetaan ankarammin. Meidän mökkikunnassa vakituisen asunnon kiinteistöveroprosentti on 0,69 ja vapaa-ajan asunnon 1,4. Jos asuisimme mökillä vakituisesti niin kiinteistövero olisi noin 800 euroa, nyt se on noin tuplat.
No mikä siinä hiertää? Ei ole siltikään isosta rahasta kysymys.
Onhan joku satanen kuussa iso raha vaikka monelle eläkeläiselle kun on kuitnekin se vakiasuntokin maksettavana. Ei kaikilla jää pakollisten menojen jälkeen montaakaan satkua "huvituksiin".
Meillä tällaiset mökkinaapurit.Talvella käyvät kerran ja kesällä muutaman.Käyvät niin harvoin,että kun kesällä sitten tulevat ,alkaa aina hirveä pihan putsaus.Rikkaruohot,trimmeröinti,halkojen teko ym.Kyllähän se silloin työleiriltä tuntuukin.Saavat aina niin tarpeekseen,että seuraavaan käyntiin menee taas kk ja sama alusta uudelleen😂Heidän kohdallaan olen usein miettinyt,että vuokramökki sopisi paremmin.Vaan he tietty tekevät niinkuin haluavat.
Taitaa olla isoja eroja kiinteistöverossa kuntien kohdalla, ei meillä ole kuin noin 300
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorisoa ei mökit kiinnosta
Eikö?
Yhden lapsemme perhe käy mökillä useamman kerran vuodessa, joulut, koulujen lomat ja kesällä tietty. Virläpä suht alkeellinen paikka. Käyvät myös meidän "mökillä" ulkomailla joka vuosi
Toinen lapsistamme etsii parhaillaan rantapaikkaa puolisonsa kanssa jotta voisivat tehdä sieltäkäsin myös etätöitä.
Kuopus on etelänmökillä 2-4 vkoa vuodessa.
Joitain kiinnostaa, toisia ei. Minulla on kolme aikuista lasta, joita ei mökki voisi vähempää kiinnostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh, mikä vertaus. Nimenomaan sukumökkejä seisoo tyhjillään perikuntien riidellessä kuka teki ja mitä mökin eteen vuonna 1972 tai 2005. Remppavelkaa kertyy. Edesmenneen mummon uikkarit roikkuvat tunnesyistä kymmenettä vuotta saunan pukuhuoneessa parhaimmalla paikalla ja kaapeissa haisee vanhoja vaatteita, joita kukaan ei koskaan käytä. Se, ettei keksi muuta kuin sen saman sienipaikan kertoo karua tarinaansa, miten ei osata tutustua paikkakuntaan ja lähteä retkille. Loppujen lopuksi vain muhitaan pyhissä muistoissa ja joita kaunistellaan vuosi vuodelta, että se kossua napsiva vaari olikin suloinen harmaahapsi sitomasta vastoja kaikki kesäillat.
Se, miten mökkiä laitellaan ei aina tarkoita, että kyse olisi erityisestä osaamisen taidosta. Sukupolvien myötä viritykset seuraavat toisen toisiaan ja mökin piha on täynnä kaikenlaisia pikku säilytyskoppeja sekä pihamaa haravoitu kuoliaaksi sukupolvesta toiseen. On emännän "lavaviljelmää" vanhassa kaivonrenkaassa maisemaa pilaamassa ja isännän kehittämä kätsy venekatos aaltopellistä.
Kaikki vanha ja tuttu ei tarkoita aina parasta. Tottuminen voi toimia kehityksen ja muutoksen jarruna, joka voi saada kuvittelemaan kaiken olevan hyvin- niin kuin sanotaan, että ihminen tottuu kaikkeen myös hirressä roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tällaiset mökkinaapurit.Talvella käyvät kerran ja kesällä muutaman.Käyvät niin harvoin,että kun kesällä sitten tulevat ,alkaa aina hirveä pihan putsaus.Rikkaruohot,trimmeröinti,halkojen teko ym.Kyllähän se silloin työleiriltä tuntuukin.Saavat aina niin tarpeekseen,että seuraavaan käyntiin menee taas kk ja sama alusta uudelleen😂Heidän kohdallaan olen usein miettinyt,että vuokramökki sopisi paremmin.Vaan he tietty tekevät niinkuin haluavat.
Kuulostaa minulta, tosin en käy talvella ollenkaan. Minulla on kolme robottiruohonleikkuria, jotka laitan toukokuussa hommiin ja kerään syksyllä pois. Välillä pitää käydä katsomassa, että toimivat. Leikkurit ovat paras hankinta, mitä olen mökille tehnyt. Nurmikkoa ei ole erityisen paljon, mutta alueet ovat erossa toisistaan. Olen myös vaihtanut lähes kaikki polttomoottorikäyttöiset vehkeet akkukäyttöisiin. Lähtee aina käyntiin ja muutenkin paljon vaivattomampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, miksi tuo kiinteistövero on niin monelle kynnyskysymys ja hirvittävä taakka. Eihän se ole kuin jonkun max pari sataa vuodessa mökinrähjästä? Minä en edes muista paljonko maksetaan kiinteistöveroa meidän ok-talosta, alle tonnin se ehkä kuitenkin on. Varsinkin vanhemmille ihmisille kiinteistövero on iso mörkö.
Vapaa-ajan asuntoa verotetaan ankarammin. Meidän mökkikunnassa vakituisen asunnon kiinteistöveroprosentti on 0,69 ja vapaa-ajan asunnon 1,4. Jos asuisimme mökillä vakituisesti niin kiinteistövero olisi noin 800 euroa, nyt se on noin tuplat.
No mikä siinä hiertää? Ei ole siltikään isosta rahasta kysymys.
Jaa että 1600 e vuodessa ei ole iso raha? Käsitätkö että esim. takuueläkeläinen saa hitusen alle tonnin kuukaudessa? Moni työtön sitäkin vähemmän. Silloin tuo vero voi olla mahdoton yhtälö.
Takuueläkeläinen voi siinä tapauksessa laittaa mökin vuokralle pariksi kuukaudeksi vuodessa ja näin tienata rahaa kiinteistöveroon jos ei halua luopua mökistä kokonaan.
Ainahan voi yrittää. Fakta on kuitenkin se, että mökin vuokraaminen ei ole mikään simsalabim- juttu. Se vaatii työtä, osaamista, tarkistamista riskinhallintaa ja vuokraavia asiakkaita. Naiivi ajatus, että kaikki voisivat vain simsalabim saada tililleen parin kuukauden vuokrarahat. Ja entä jos se mökki ei ole talviasuttava ja se on kaukana? Koko kesän yrittää vuokrata, että saa kulut maksettua ja itse ei voi käyttää ollenkaan. Huh hei.
Me ostettiin viidensadan metrin päästä järvenrantamökki mitä pidetään pelkästään vuokrakäytössä. Asutaan itse saman järven rannalla, joten ei tarvita erillistä mökkiä. Mökin vuokralla pito ei vaadi hirveästi töitä, pystytään se hoitamaan täysin vaikka itse käydään kokopäivätöissä. Siivous ja polttopuuhuolto on työteliän vaihe. Jos jostain syystä haluttaisiinkin mökki osittain myös omaan käyttöön, niin vuokralle se laitettaisiin silti juhannukseksi ja siitä kuukausi eteenpäin jolloin on kalleimmat vuokraviikot. Itselle jäisi vielä loppukesän helteet mökkeilyyn.
Uskon että samaan pystyy varmasti myös eläkeläinen jolla riittää aikaa. Jos mökki on kaukana niin siivouksen voi teettää ulkopuolisella tai edellyttää sitä vuokralaisilta. Yleensä ne on ne samat ihmiset jotka vuodesta toiseen tulee vuokralle ja oppii tietämään että he pitävät mökistä hyvää huolta.
30 vuotta mökkejä vuokranneena toivon, ettet ajattele miten vuokramökin eteen ei tarvitsisi nähdä paljoakaan vaivaa. Olen nähnyt sellaisia ja jättänyt siihen kertaan. Jos vuokramökin idea on päästä helpolla ei se ihan oikein vuokralaisia kohtaan ole. Me maksamme, mitä pyydetään, ja varmasti moni niin kuin minäkin, kunnioitamme toisen omaisuutta, kohtelemme sitä hyvin. Se, että mökki on sitten osin puutteellinen ei edes palautteen myötä muuta mitään. Joidenkin mielestä oma mökki on niin hyvä, ettei kokeneen vuokralaisen mielipiteellä ole väliä.
Tuntuu, että mökki on joillekin lähinnä statussymboli. Enemmistöhän haluaisi jonkinlaisen kesäpaikan omistaa, joten onhan se polleaa muiden silmissä, jos sellaisen omistaa. Ja jos semmoinen on vaikka peritty, niin sitä isompi statussymboli se tuntuu olevan, vaikkei juuri intoa siellä käymiseen ja sen mökin ylläpitoon olisi.
Joo, nyt ne harvakseltaan mökkejään käyttävät yrittävät vuokrata mökkejään monimutkaisin ehdoin. Seuraan aktiivisesti mökkien vuokrausilmoituksia ja pahimmat ovat juuri ne, jotka melkein haluaisivat antaa mökin vuokralle ja koettavat erilaisin ratkaisun hyötyä vuokralaisilta esim. vuokrataan huhtikuun alusta kesäkuun alkuun sekä elokuun puolivälistä syyskuun loppuun. Jotkut taas haluaisivat junailla viikko-viikko-systeemillä yms.
En siksi tajua miksi se mökki piti hankkia?
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorisoa ei mökit kiinnosta
Ai tarkoitatko noita turbaanissa kuljekselevia?😆
Mökkeily on ihanaa. Exän kanssa mökkeiltiin kesät talvet. Itse olisin voinut vaikka muuttaa sinne mökille.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että mökki on joillekin lähinnä statussymboli. Enemmistöhän haluaisi jonkinlaisen kesäpaikan omistaa, joten onhan se polleaa muiden silmissä, jos sellaisen omistaa. Ja jos semmoinen on vaikka peritty, niin sitä isompi statussymboli se tuntuu olevan, vaikkei juuri intoa siellä käymiseen ja sen mökin ylläpitoon olisi.
Mielestäni mökin omistamisessa ei ole mitään hienoa tai statusta. Lähinnä on se yksi huoli enemmän. Hevoseton mies on huoleton mies.
Me ostettiin viidensadan metrin päästä järvenrantamökki mitä pidetään pelkästään vuokrakäytössä. Asutaan itse saman järven rannalla, joten ei tarvita erillistä mökkiä. Mökin vuokralla pito ei vaadi hirveästi töitä, pystytään se hoitamaan täysin vaikka itse käydään kokopäivätöissä. Siivous ja polttopuuhuolto on työteliän vaihe. Jos jostain syystä haluttaisiinkin mökki osittain myös omaan käyttöön, niin vuokralle se laitettaisiin silti juhannukseksi ja siitä kuukausi eteenpäin jolloin on kalleimmat vuokraviikot. Itselle jäisi vielä loppukesän helteet mökkeilyyn.
Uskon että samaan pystyy varmasti myös eläkeläinen jolla riittää aikaa. Jos mökki on kaukana niin siivouksen voi teettää ulkopuolisella tai edellyttää sitä vuokralaisilta. Yleensä ne on ne samat ihmiset jotka vuodesta toiseen tulee vuokralle ja oppii tietämään että he pitävät mökistä hyvää huolta.