Mitä järkeä omistaa mökki jos...
käy siellä pari kertaa talvessa ja kesälläkin yht.pari viikkoa?Kuitenkin kuluja,mahd.lämmitys,kiinteistövero ym.Pihatyöt jne.Eikö pääsisi helpommalla kun vuokraisi,kun haluaa mökkeillä?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako?
Ei.Omistan itse mökin ja olen täällä lähes jatkuvasti.Siksi mietin asiaa.
Mitä sää sitä "mietit". Olet siis mökillä, no sulla on möksälle käyttöä, hällä ei! Minäkään en ole ostanut mökkiä koska lasten kasvaessa käyttö olis jäänyt vähäiseksi. Silloin vuokraus on paaaaljon järkevämpää. Turisti kauden ulkopuolella mökin voi vuokrata lähes mistä vaan Suomessa hintaa 50€ vrk. Voi siis matkustella vaikka Savonlinnaan ja ens kerralla vaikka Jyväskylään, voit lepäillä rauhassa, keskityt vaan ruokailuun, saunomiseen jne. Ei tartte ajella nurtsia, ei pilkkoa klapeja, tyhjennellä paskahuussia jne. vaan ottaamaan loma lomana...pelkällä kiinteistöverolla ajelee pitkälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako?
Ei.Omistan itse mökin ja olen täällä lähes jatkuvasti.Siksi mietin asiaa.
Mitä sää sitä "mietit". Olet siis mökillä, no sulla on möksälle käyttöä, hällä ei! Minäkään en ole ostanut mökkiä koska lasten kasvaessa käyttö olis jäänyt vähäiseksi. Silloin vuokraus on paaaaljon järkevämpää. Turisti kauden ulkopuolella mökin voi vuokrata lähes mistä vaan Suomessa hintaa 50€ vrk. Voi siis matkustella vaikka Savonlinnaan ja ens kerralla vaikka Jyväskylään, voit lepäillä rauhassa, keskityt vaan ruokailuun, saunomiseen jne. Ei tartte ajella nurtsia, ei pilkkoa klapeja, tyhjennellä paskahuussia jne. vaan ottaamaan loma lomana...pelkällä kiinteistöverolla ajelee pitkälle...
No sä ajattelet näin omista lähtökohdistasi.
Mulle mökkeily on juuri sitä arkista puuhastelua, duunailua. Nautin sellaisesta elämästä, kun muuten asun kerrostalossa, missä "ei ole tekemistä" eikä omia tiluksia.
Toki osaan olla ja olenkin myös jouten, molemmissa paikoissa. Lomailu mökillä on vaihtelua, ei ns. huvittelua. On ihan eri asia saunoa omassa saunassa, joka lämmitetään itsekaadetun puun energialla. Klapihommat ovat mukavia ja pitävät yllä kuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mökkiä (tai venettä tai moottoripyörää tai avoautoa tai tai..) varmaan ihan kirjaimellisesti järjellä ostetakaan. Vaan tunteella ja elämänlaadun/nautiskelun takia.
Parempihan se vuokramökki on elämänlaadun ja nautiskelun kannalta.
Se ei ole oma, siellä ei ole omat tavarat, eikä omat tuoksut. Siellä ei myöskään ole muistoja, jos mökki vaihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä on järkeä ja missä ei? Kukin tavallaan. Mikä tarve ihmisillä on arvioida toisten tekemisiä tai valintoja omasta näkövinkkelistään? Miksi se edes kiinnostaa? En ymmärrä.
Kyl saa keskustella ja pohtia. Ei se sulta ole pois.
Juuri näin.Pohtia saa,en arvostellut.Jokainen tekee ihan mitä haluaa😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mökkiä (tai venettä tai moottoripyörää tai avoautoa tai tai..) varmaan ihan kirjaimellisesti järjellä ostetakaan. Vaan tunteella ja elämänlaadun/nautiskelun takia.
Parempihan se vuokramökki on elämänlaadun ja nautiskelun kannalta.
Se ei ole oma, siellä ei ole omat tavarat, eikä omat tuoksut. Siellä ei myöskään ole muistoja, jos mökki vaihtuu.
Olet aivan oikeassa, ja onkin kovin kallista huolehtia mökistä Suomessa kun itse asuu muualla. Mutta kun isoisovanhemmat ovat sen itse rakentaneet niin ei malta myydäkään (tonttia, mökistä ei saisi mitään). Lähes joka vuosi ehdimme käydä mökillä ja se on kyllä tosi hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Mökkejä tulee tuhansia ja tuhansia myyntiin kun 40 lukulaiset lähtee.... hinnat romahtaa
Jep. Ja hallitus tekee varmaan päätöksen, että perinnöstä ei voi enää kieltäytyä.
Täytyy toivoa, että tuo ei muutu, sillä itse olen yksi niistä joka aikoo tulevaisuudessa kieltäytyä. Ei kiinnosta remppakunnossa oleva iso omakotitalo muuttotappiopaikkakunnalla, jossa ei ole julkista liikennettä ja palveluita karsitaan koko ajan. En aio tuhlata omia säästöjäni mihinkään perintöveroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökkejä tulee tuhansia ja tuhansia myyntiin kun 40 lukulaiset lähtee.... hinnat romahtaa
Jep. Ja hallitus tekee varmaan päätöksen, että perinnöstä ei voi enää kieltäytyä.
Täytyy toivoa, että tuo ei muutu, sillä itse olen yksi niistä joka aikoo tulevaisuudessa kieltäytyä. Ei kiinnosta remppakunnossa oleva iso omakotitalo muuttotappiopaikkakunnalla, jossa ei ole julkista liikennettä ja palveluita karsitaan koko ajan. En aio tuhlata omia säästöjäni mihinkään perintöveroon.
Sun vanhempien kannattaa sitten tehdä testamentti ja joko jättää sut perinnöttä tai testamentata kiinteistö valtiolle jos on jotain sellaista mitä haluaisit periä. Ja tsädäm, ei tuu perintöä mistä pitäisi kieltäytyä. Jos ette voi puhua tästä vanhempiesi kanssa niin sitten on oma moka.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorisoa ei mökit kiinnosta
Onko nuorisoa koskaan niin mökit kiinnostaneet... Itekin olin vielä kaksvitosena sitä mieltä että en koskaan enää muuta maalle kun sieltä kerran pääsin pois mutta nyt nelikymppisenä olen onnessani mökillä tekemässä pihatöitä. Joita btw inhosin nuorempana.
Itse en ole ikinä haaveillut omasta mökistä. Olen sen verran kaupunkilainen ja viihdyn kerrostalossa. Järvi ja luonto on kuitenkin minuutin kävelymatkan päässä kotitalostani ja se riittää minulle. Ei innosta mitkään työleirit. Olemme parin kaverin kanssa joinakin kesinä vuokrannut muutamaksi päiväksi mökin maksimissaan puolentoista tunnin ajomatkan päästä. Siellä on nautittu kesäpäivistä ilman mökin pitämiseen kuuluvia velvoitteita. On kätevää, kun puut on tehty valmiiksi, palju täytetty jne. Eli otamme vain ne mukavat asiat mitä kuuluu mökkeilyyn.
Ei kaikki haaveile ns. omista tiluksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vanhempasi (tai kuka sen perinnön sinulle jättämään) aikovat asua remppakunnossa olevassa talossa kaukana palveluista? Eikö olis fiksumpaa heidän nyt jo muuttaa keskeisemmälle paikalle? Myytte talon ennen kuin se on purkukuntoinen tai remontoitte ja käytätte mökkinä.
Minulla on ihana puutarhaparatiisi, soma mökki samassa kaupungissa missä asunkin. 18 km, 21 minuuttia autolla Google Mapsin mukaan ovelta ovelle.
Olen siellä tosi paljon keväästä syksyyn. Rakastan sitä luontoa, puutarhanhoitoa ja uimista. Kukkia, sadonkorjuuta, metsiä ja jokirantaa.
Minulla on ihan kiva kotikin, mutta kaikki kaunein ja arvokkain on mökillä. Mökin kun ei tarvitse olla mikään kulahtaneen kamppeen kierrätyskeskus saati pihan mikään kaatopaikka.
Kotini voi vaihtuakin tarvittaessa, mutta mökistäni en luovu. Työtä siellä ilman muuta on, mutta se on mieluista minulle. No, käsin tiskaaminen on ikävää mutta nätti kesäkeittiöni on kiva paikka sillekin.
Tietenkin kukin valitsee elää kuten haluaa. Mutta en laittaisi yhtäläisyysmerkkejä mökkeilyn ja mökin vuokraukseen. Ovat ne niin eri asia.
Olen tällä hetkellä Lapissa vuokramökillä. Tavaraa piti palata mukaan ihan järkyn paljon, hirveä homma. Sitten täällä paikan päällä piti heti alkuun varuiksi desinfioida ovien kahvat, keittiön pintoja ym. ettei koko porukka satu saamaan noroa tai muuta virusta, jolloin kallis loma piloille. Hikitahrat tyynyissä vähän ällöttivät. Se vielä puuttuisi, että saataisiin jotain syöpäläisiä täältä mukaan.
Toisin on omalle mökille meno: ei pahemmin tarvitse tavaraa mukaan, ruokatarpeet riittävät. Tietää että mökki on siisti ja hygieeninen. Ei tarvitse odottaa iltapäivällä tiettyä kellonaikaan jolloin pääsee mökkiin sisälle ja aloittamaan loman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä on järkeä ja missä ei? Kukin tavallaan. Mikä tarve ihmisillä on arvioida toisten tekemisiä tai valintoja omasta näkövinkkelistään? Miksi se edes kiinnostaa? En ymmärrä.
Kyl saa keskustella ja pohtia. Ei se sulta ole pois.
Saa toki. On vaan aika outoa keskustelua, jos aloituksessa todetaan tyyliin: mitä järkeä on omistaa mökki, jos mökkeilee vaan pari kertaa vuodessa?
No ei kai siinä silloin järkeä ole. Jos sen sijaan haluaa mökkeillä usein, niin se varmaan kannattaa.
Jos kyse olisi siitä kannattaako ennemmin vuokrata mökki vai ostaa mökki, niin löytyy jo enemmän jutun tynkää. Mutta silloinkin kysymys on outo, jos ei tykkää mökkeilystä.
Vierailija kirjoitti:
Se oma mökki omine tavaroineen on siellä ja sinne voi mennä kun siltä tuntuu. Ja mökillä ainakin mulle se puuhastelu on se juttu. Vuokramökillä ei ole mitään tekemistä.
Tuo omine tavaroineen on se juttu. Eihän vuokramökillä voi tehdä oikein mitään ellei sinne rahtaa kaikenmoista työkalua ym. tarviketta, ja kun vuokrakausi päättyy niin samat kamat pois. Ei tule mitään sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vanhempasi (tai kuka sen perinnön sinulle jättämään) aikovat asua remppakunnossa olevassa talossa kaukana palveluista? Eikö olis fiksumpaa heidän nyt jo muuttaa keskeisemmälle paikalle? Myytte talon ennen kuin se on purkukuntoinen tai remontoitte ja käytätte mökkinä.
Joskus vanhemmat ihmiset ovat sen verran itsepäisiä, että siinä kotitalossa halutaan tunnesyistä asua loppuun asti. Järkeä on yritetty puhua, mutta minkäs teet, kun asiat ajatellaan enemmän tunteella kuin järjellä.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako?
Harmittaa tietenkin. Hyvä mökki ja pelkkä rahareikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tontti kannattaa kyllä ottaa vastaan jos oma on.
Toiset tykkää, toiset ei. Joillekin omat tavarat ja pysyvät paikat on tärkeitä, toisille uudet paikat ja seikkailut. Ihmiset on erilaisia.
Useimmat mökin hankkineet viettävät siellä paljon aikaa. Eri asia, jos on peritty sukumökki. Jotkut käyvät usein, jopa koko kesän, jotkut haluaisivat myydä pois.
Vuokramökki lyhyeksi aikaa tietysti. Mutta se on sama kuin hotelli vs. oma koti. Oma mökki on koti.