Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä järkeä omistaa mökki jos...

Vierailija
26.03.2026 |

käy siellä pari kertaa talvessa ja kesälläkin yht.pari viikkoa?Kuitenkin kuluja,mahd.lämmitys,kiinteistövero ym.Pihatyöt jne.Eikö pääsisi helpommalla kun vuokraisi,kun haluaa mökkeillä?

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mökkiä (tai venettä tai moottoripyörää tai avoautoa tai tai..) varmaan ihan kirjaimellisesti järjellä ostetakaan. Vaan tunteella ja elämänlaadun/nautiskelun takia.

Parempihan se vuokramökki on elämänlaadun ja nautiskelun kannalta.

Omalla mökillä saa olla, miten haluaa.

Vierailija
62/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on "mökki" Saimaan rannalla. Mökki lainausmerkeissä koska enemmän se on vapaa-ajan kakkostalo. Ollaan siellä aina kun pystytään. Meillä on vain yksi naapuri, eikä häntä näy juuri koskaan. Kerran kesässä käy kääntymässä. Nytkin jäi talveksi sinne aurinkotuolit laiturille ja vene nostamatta. En tosiaan valita. Onnea on se että ei ole naapureita mökillä :) 

Sinä et sitten lukenut aloitusta kunnolla. Siinä ihmeteltiin kun ihmiset ei käy niillä mökeillään. Sinä kerrot teidän käyvän mökillä aina kun mahdollista. Mökkinaapurisi tähän olisi pitänyt vastata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on "mökki" Saimaan rannalla. Mökki lainausmerkeissä koska enemmän se on vapaa-ajan kakkostalo. Ollaan siellä aina kun pystytään. Meillä on vain yksi naapuri, eikä häntä näy juuri koskaan. Kerran kesässä käy kääntymässä. Nytkin jäi talveksi sinne aurinkotuolit laiturille ja vene nostamatta. En tosiaan valita. Onnea on se että ei ole naapureita mökillä :) 

Sinä et sitten lukenut aloitusta kunnolla. Siinä ihmeteltiin kun ihmiset ei käy niillä mökeillään. Sinä kerrot teidän käyvän mökillä aina kun mahdollista. Mökkinaapurisi tähän olisi pitänyt vastata.

Joku on tainnut nousta väärällä jalalla. Yleensä keskusteluun on saanut tuoda erilaisia näkökulmia asiaan liittyen.

Vierailija
64/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuorisoa ei mökit kiinnosta

Eikö?

Yhden lapsemme perhe käy mökillä useamman kerran vuodessa, joulut, koulujen lomat ja kesällä tietty. Virläpä suht alkeellinen paikka. Käyvät myös meidän "mökillä" ulkomailla joka vuosi

Toinen lapsistamme etsii parhaillaan rantapaikkaa puolisonsa kanssa jotta voisivat tehdä sieltäkäsin myös etätöitä.

Kuopus on etelänmökillä 2-4 vkoa vuodessa.

Vierailija
65/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se taloudellisessa mielessä toki järkevää ole, mutta kaikkea ei voi aina mitata rahassa.

Vierailija
66/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö?

Yhden lapsemme perhe käy mökillä useamman kerran vuodessa, joulut, koulujen lomat ja kesällä tietty. Virläpä suht alkeellinen paikka. Käyvät myös meidän "mökillä" ulkomailla joka vuosi

Toinen lapsistamme etsii parhaillaan rantapaikkaa puolisonsa kanssa jotta voisivat tehdä sieltäkäsin myös etätöitä.

Meilläkin mökki on hyvin paljon käytössä.

Vierailija
67/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö?

Meilläkin mökki on hyvin paljon käytössä.

Miksi vastasit ketjuun? Sinulla ei ollut lupaa vastata koska et ole sellainen joka ei käy mökillä kuin kerran kesässä. 

Vierailija
68/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt, miksi tuo kiinteistövero on niin monelle kynnyskysymys ja hirvittävä taakka. Eihän se ole kuin jonkun max pari sataa vuodessa mökinrähjästä? Minä en edes muista paljonko maksetaan kiinteistöveroa meidän ok-talosta, alle tonnin se ehkä kuitenkin on. Varsinkin vanhemmille ihmisille kiinteistövero on iso mörkö.

Vierailija
69/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, miksi tuo kiinteistövero on niin monelle kynnyskysymys ja hirvittävä taakka. Eihän se ole kuin jonkun max pari sataa vuodessa mökinrähjästä? Minä en edes muista paljonko maksetaan kiinteistöveroa meidän ok-talosta, alle tonnin se ehkä kuitenkin on. Varsinkin vanhemmille ihmisille kiinteistövero on iso mörkö.

Vapaa-ajan asuntoa verotetaan ankarammin. Meidän mökkikunnassa vakituisen asunnon kiinteistöveroprosentti on 0,69 ja vapaa-ajan asunnon 1,4. Jos asuisimme mökillä vakituisesti niin kiinteistövero olisi noin 800 euroa, nyt se on noin tuplat. 

Vierailija
70/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaa-ajan asuntoa verotetaan ankarammin. Meidän mökkikunnassa vakituisen asunnon kiinteistöveroprosentti on 0,69 ja vapaa-ajan asunnon 1,4. Jos asuisimme mökillä vakituisesti niin kiinteistövero olisi noin 800 euroa, nyt se on noin tuplat. 

No mikä siinä hiertää? Ei ole siltikään isosta rahasta kysymys.

Vierailija
71/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mökki ja en ole siitä enään kiinnostunut.  Siellä on kaunis näköala jne.  Sanoin pojalleni, että voi katsoa jonkun toisen paikan ja ostetaan , jos haluaa.  sanoi, että ei kannata myydä, siellä on niin kauniit näköalat.

Mökistä on aika paljon maksuja, mm kiinteistöverot, sähköt, vakuutukset ja tienaksut, eipä taida 1000 euroa vuodessa riittää. 

Toivottavasti poistavat perintöveron, niin luovutan sen heti pojalle.  Voi tehdä sillä mitä haluaa.

Vierailija
72/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmilla oli mökki. Kun kunto lähti heikkenemään, kaikki lapset rinta rinnan sanottiin myykää pois.

Hetki meni, 2 kesää myytiin. Kun saatiin myytyä, oli iso helpotus vanhemmillekin

Vierailija
73/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollekin se voi olla iso raha. Erityisesti jos kokee maksavansa tyhjästä jos ei koskaan edes käy siellä mökillä. 

Vierailija
74/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mökkiä (tai venettä tai moottoripyörää tai avoautoa tai tai..) varmaan ihan kirjaimellisesti järjellä ostetakaan. Vaan tunteella ja elämänlaadun/nautiskelun takia.

Parempihan se vuokramökki on elämänlaadun ja nautiskelun kannalta.

Mä en halua minkään vuokraläävän spermaisille patjoille nukkumaan. Oma siisti kaikilla mukavuuksilla varustettu mökki, joka on käytössä vähintään 9 kk/vuodessa, puhtaan erämaajärven rannalla. Tämä sopii meille  muut saavat nauttia ihan omien mieltymystensä mukaa .🤔

Vierailija
75/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kunnassa, aika kallista on joissain paikoissa. 

Vierailija
76/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että 1600 e vuodessa ei ole iso raha? Käsitätkö että esim. takuueläkeläinen saa hitusen alle tonnin kuukaudessa? Moni työtön sitäkin vähemmän. Silloin tuo vero voi olla mahdoton yhtälö.

Vierailija
77/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että 1600 e vuodessa ei ole iso raha? Käsitätkö että esim. takuueläkeläinen saa hitusen alle tonnin kuukaudessa? Moni työtön sitäkin vähemmän. Silloin tuo vero voi olla mahdoton yhtälö.

Takuueläkeläinen voi siinä tapauksessa laittaa mökin vuokralle pariksi kuukaudeksi vuodessa ja näin tienata rahaa kiinteistöveroon jos ei halua luopua mökistä kokonaan. 

Vierailija
78/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkeläinen voi siinä tapauksessa laittaa mökin vuokralle pariksi kuukaudeksi vuodessa ja näin tienata rahaa kiinteistöveroon jos ei halua luopua mökistä kokonaan. 

Ainahan voi yrittää. Fakta on kuitenkin se, että mökin vuokraaminen ei ole mikään simsalabim- juttu. Se vaatii työtä, osaamista, tarkistamista riskinhallintaa ja vuokraavia asiakkaita. Naiivi ajatus, että kaikki voisivat vain simsalabim saada tililleen parin kuukauden vuokrarahat. Ja entä jos se mökki ei ole talviasuttava ja se on kaukana? Koko kesän yrittää vuokrata, että saa kulut maksettua ja itse ei voi käyttää ollenkaan. Huh hei.

Vierailija
79/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökkejä tulee tuhansia ja tuhansia myyntiin kun 40 lukulaiset lähtee.... hinnat romahtaa

Jep. Ja hallitus tekee varmaan päätöksen, että perinnöstä ei voi enää kieltäytyä.

Täytyy toivoa, että tuo ei muutu, sillä itse olen yksi niistä joka aikoo tulevaisuudessa kieltäytyä. Ei kiinnosta remppakunnossa oleva iso omakotitalo muuttotappiopaikkakunnalla, jossa ei ole julkista liikennettä ja palveluita karsitaan koko ajan. En aio tuhlata omia säästöjäni mihinkään perintöveroon.

Tontti kannattaa kyllä ottaa vastaan jos oma on.

Ei sillä tontillakaan välttämättä ole niin isoa arvoa että kannattaisi siitä vuosikausia maksella kiinteistöveroja. Ja siinä on edelleen se talonrähjä millä ei tee mitään..

No eipä sitä valtiollekaan kannata lahjoittaa. Purkaa talonrähjän.

Talon purkukulut voi nousta 20 000 euroon. Siinä on jo tontin hinta jossain syrjäseudulla.  Aina ei kannata omistaa, siihen on Suomessa tilanne menny. Ja tuollaisesta ei välttämättä pääse eroon edes ilmaiseksi vaikka haluaisi.

Missä näitä ilmaiseksi jaettavia mökkejä on tarjolla? Voisin tälleen kesäksi ottaa yhden tai vaikka kaksi.

Vierailija
80/120 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Näin, ja lisäksi itse en pidä lainkaan ajatuksesta että täysin omassa rauhassa olevan mökkimme sijainti olisi kohta ties kenen tiedossa. Tiedän että mökkimme olisi haluttu vuokrakohde mutta sen vuokraaminen on vihoviimeinen asia jonka tekisin lisätuloja saadakseni.