Huvittavimmat tavat, joilla kateus ilmenee ihmisissä
Omalla kohdalla on niin räikeitä tarinoita, joita kaikkia en uskalla edes kertoa täällä, ettei mua tunnistettaisi. Mutta esim. kaveri kommentoi kerran uutta nättiä puseroani, että hän ei ikinä ostaisi tuollaista kiinaroskaa. Siis ihan oikeasti sanoi noin. Kun muutin toiselle paikkakunnalle, sukulainen sanoi että tulen kuitenkin maitojunalla takaisin. En tullut. Kun laitoin uudet silmälasit, kaveri sanoi niistä että onko Specsaversilta? Nehän hajoaa muutaman viikon päästä :D Siis kyseessä on ihan aikuiset ihmiset.
Nuorempana mua ahdisti tällaiset ihmiset, mutta nykyään naurattaa. Kuinka säälittäviä poloisia ovat.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Mä tulkitsen nämä tapahtuneet piikittelyksi, vittuiluksi tai ihan myös oman mielipiteen sanomiseksi. En ymmärrä, että niissä olisi kateutta takana.
Kyllähän piikittelyssä on usein kateutta takana. Ehkä piikittelijä itsekään ei sitä aina tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tulkitsen nämä tapahtuneet piikittelyksi, vittuiluksi tai ihan myös oman mielipiteen sanomiseksi. En ymmärrä, että niissä olisi kateutta takana.
Kyllähän piikittelyssä on usein kateutta takana. Ehkä piikittelijä itsekään ei sitä aina tiedosta.
Kyllä tiedostaa ja siksi tekee noin ja oikein haluaa, että kateuden kohteelle tulee paha mieli. Ihan tyypillistä narsistista toimintaa.
Ihminen joka ei ole kateellinen, ei koe tarvetta piikitellä.
Aina jos Hesarissa on juttua kaupungista maalle muuttaneista, niin kommenttikenttä täyttyy Pertti, Keijo, Tuula tai Ritva -nimisten paljasjalkaisten stadilaisten vittuilusta :D "Kyllä sitä korpielämää voi elää Espoossakin" "Että minua raivostuttavat nämä keskustapuolueen tilaamat propagandajutut: kyllä Stadi on ainoa oikea paikka asua maan päällä".
Itseä ei voisi vähempää kiinnostaa toisten, varsinkaan itselle tuntemattomien ihmisten elämänvalinnat. Jostain syystä ne on aina just jotain boomereita, jotka tuntuvat triggeröityvän toisten elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Aina jos Hesarissa on juttua kaupungista maalle muuttaneista, niin kommenttikenttä täyttyy Pertti, Keijo, Tuula tai Ritva -nimisten paljasjalkaisten stadilaisten vittuilusta :D "Kyllä sitä korpielämää voi elää Espoossakin" "Että minua raivostuttavat nämä keskustapuolueen tilaamat propagandajutut: kyllä Stadi on ainoa oikea paikka asua maan päällä".
Itseä ei voisi vähempää kiinnostaa toisten, varsinkaan itselle tuntemattomien ihmisten elämänvalinnat. Jostain syystä ne on aina just jotain boomereita, jotka tuntuvat triggeröityvän toisten elämistä.
Tämä 100%
Menneinä vuosikymmeninä oli ihan normaalia, että isossakin kaupungissa joku tuntematon kommentoi vaikkapa kehoa, meikkiä, kampausta tai vaatetusta ilkeästi päin naamaa. Maaseudulla kytättiin naisten vatsoja ja jos lasta ei kuulunut, niin siitäkin kyseltiin ja keksittiin juoruja. Nainen saatettiin myös leimata kevytkenkäiseksi ihan vaan siksi, koska ei saa lasta. Serkustani esim. väitettiin, että hänellä on klamydia ja juoksee vieraissa. Lapsettomia naisia kadehdittiin näin.
Nyt tämä on siirtynyt nettiin. Kyllä tätä varmasti nuoretkin tekee, mutta oman ikäiseni ja sitä vanhemmat kommentoivat erityisesti Facessa aivan uskomatonta pskaa omalla naamallaan ja nimellään. Nuoret harvemmin tätä tekevät näin avoimesti. Meidän sukupolvea on opetettu tähän, että on ok olla ilkeä. Olen itse 68 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman napansa ympärillä pyöriskelevät ihmiset tulkitsevat lähes kaiken kateudeksi.
Tämä. Tulin sanomaan, että mitä tekemistä kateudella on noiden mainittujen tapausten kanssa?
Onko kaikki ilkeily ja suorapuheisuus kateutta ap:n mielestä?
Niinpä. En ymmärrä miten joku olisi kateellinen silmälaseista, eikö ennemmin sille jolla on hyvä näkö eikä tarvitse silmälaseja. Tai miksi kukaan jonkun paidan takia kateutta tuntisi, eikö paitoja pysty ostamaan ihan kuka vaan, ei ne niin kalliita ole.
Vierailija kirjoitti:
Miten tässä ilmenee kateus? Ai että Espoossa asuvat aikuiset ihmiset haluaisivatkin todellisuudessa asua jossain korvessa mutta harmi kyllä heidän on pakko asua Espoossa? 😂
Itse alle kouluikäisenä kadehdin veljeäni, joka oli saanut hyvät unenlahjat ja yritin terrorisoida hänen nukkumaanmenoa keinolla millä hyvänsä, mm. kastelin hänen sängyn ja kerran laitoin jopa mandariinilohkoja peiton alle.😅
Vierailija kirjoitti:
Tohtorintutkinnon suorittamisen jälkeen uskovainen tuttavapari on alkanut lähetellä alentuvia viestejä tyyliin: Onnea maallisesta menestyksestä, Jumalalle ei ole merkitystä ihmisen omilla teoilla vaan hyvällä sydämellä, Jumala on antanut sinulle lahjan jne. Tarkoitus lytätä minua ja muistutella, etten itse ole oikeastaan tehnyt edes mitään tärkeää. Niin läpinäkyvä (ja nolo) yritys peittää omaa, paikallaan junnaavaa elämää ja kateellista oloa.
Mikään ei ole niin kiusallinen ihminen kuin uskovainen, joka on ymmärtänyt uskontonsa ydinsanoman väärin, ja hurskastellen tuomitsee muita, vaikka koko kirjan idis oli fariseuksille nauraminen.
Mulle oltiin töissä kateellisia siitä että en ollut koskaan kateellinen. Olin aina iloinen toisten onnesta ja menestyksestä. Kun jäin pois, niin monet sanoivat, että eivät enää uskalla kertoa onnestaan, kun kaikki jäljelle jääneet ovat kateellisia🤔
Työssä yksi vanhapiika vartioi mustasukkaisesti sitä, että ei tehdä töitä. Pitää kuulemma olla töitä tekemättä, jotta voidaan palkata uusia.
Vierailija kirjoitti:
Yksi lapsena vanhempansa menettänyt tuttu joka on nykyään kolmekymppinen kiukuttelee edelleen toisille ihmisille siitä että näillä on vanhemmat tai että viettävät äitienpäivää.
Minulla oli joskus työkaveri, jonka äiti oli kuollut, kun tämä oli pieni lapsi. Hänellä oli jotenkin lapsellinen käsitys äiti-tytär-suhteesta aikuisena. Sinällään ymmärrän, mutta oli aika raskasta, kun oma äiti on monella tapaa haastava ja meillä on ollut vaikeutemme. Ja sitten työkaveri oli aina sitä mieltä, että hän ei ainakaan puhuisi koskaan äidistään mitään negatiivista, jos tämä vaan olisi elossa.
En usko, että oli kateutta. Ennemminkin kyse oli traumasta, joka triggeröityi, kun me muut kehtasimme tuoda ilmi, ettei äiti-tytärsuhde ole mitään glitteriä, sateenkaaria ja yksisarvisia.
Tehtiin useamman viikon kaukomatka, johon oltiin säästetty vuosia. Työkaveri puhui viikkoja siitä, kuinka hän ainakin matkustaa ennemmin usein ja lyhyitä reissuja Europpaan, vaikka en edes ottanut meidän reissua mitenkään esille sen jälkeen, kun olin ensimmäisen kerran hänen uteluihin vastannut.
Nuorempana kaveri haukkui porvariksi, kun vanhemmillani oli enemmän rahaa kuin hänen vanhemmillaan. Kaikki olivat normaaleja duunareita, mutta minun vanhempani eivät käyttäneet rahaa holtittomasti ja ostelleet esim. arvoesineitä, joita taas kaverini äiti osti. Kaverini oli myös kateellinen siitä, että minun vanhempani olivat edelleen yhdessä, kun hänen vanhempansa olivat eronneet.
Alkoholisoitunut ja yksinäinen työkaverini kirjoittaa viikonloppuisin kiukkuisia haukkumisviestejä muiden somepäivityksiin. Erityistä myrkkyä hänelle on, kun muilla on hauskaa puolisoidensa ja/tai ystäviensä kanssa. Lähettelee myös törkeitä yksityisviestejä. Aamuun mennessä kommentit ja viestit poistuvat.
Toinen varma provokaatio hänelle on muiden ihmisten matkustelu. Minä en ainakaan menisi, miten tuollakin on rahaa, miksi postaa someen noin paljon kuvia, minä en ainakaan mihinkään halua yms. Perheensä matkustaa säännöllisesti etelänlomille, mutta häntä ei tolkuttoman ryyppäämisen takia oteta mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedostaa ja siksi tekee noin ja oikein haluaa, että kateuden kohteelle tulee paha mieli. Ihan tyypillistä narsistista toimintaa.
Piikittely nimenomaan on kateuden ilmenemismuoto. Jos ei ole kade, sanoo jotain mukavaa. Js kadekin saa olla. Se on normaali tunne. Mutta aikuinen osaa käsitellä kateuden rakentavasti. Se ei muutu ilkeilyksi tai piikittelyksi.
No tässä pari esimerkkiä, jotka nyt tulee mieleen.
Olin muuttamassa Helsinkiin opiskelemaan. Eräs kaverini heitti jatkuvasti kommentteja kuten "Helsingissä on saastaista kaikkialla", "siellä tulee rottia vessanpöntöistä" ja "Mä en sitten tuu sinne sua katsomaan". Ei tullutkaan, emmekä ole muuttoni jälkeen olleet tekemisissä.
Kaveri kehui uutta puseroani ja kysyi mistä se on. Kun kerroin, eräs toinen paikalla ollut kaveri täräytti tähän "Samaa paskaa siellä myydään kuin Henkkamaukassakin, kalliimalla vaan". Ihan aikuisia ihmisiä oltiin jo tällöin.
"Noilla kynsillä ei kyllä olla tehty päivääkään oikeita töitä." Minulla on kapeat, siistit, hieman pidemmät omat kynnet, joita lakkaan silloin tällöin. Ja on niillä oikeita töitä tehty aina. Eivät ole mitenkään ylipitkät, jolloin voisin ymmärtää kommentit.
Toinen varma provokaatio hänelle on muiden ihmisten matkustelu. Minä en ainakaan menisi, miten tuollakin on rahaa, miksi postaa someen noin paljon kuvia, minä en ainakaan mihinkään halua yms. Perheensä matkustaa säännöllisesti etelänlomille, mutta häntä ei tolkuttoman ryyppäämisen takia oteta mukaan.
Tähän matkustuskateuteen kuuluu nykyään hyvesignalointi. Minä en matkusta, kun ympäristö saastuu. Kuitenkin koneet menee joka tapauksessa määränpäihinsä, oli itse kyydissä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Tähän matkustuskateuteen kuuluu nykyään hyvesignalointi. Minä en matkusta, kun ympäristö saastuu. Kuitenkin koneet menee joka tapauksessa määränpäihinsä, oli itse kyydissä tai ei.
No tuo logiikka ontuu aika pahasti. Ei niitä koneita tyhjinä lennätetä, eli mitä vähemmän matkustajia, sitä vähemmän lentoja.
Tohtorintutkinnon suorittamisen jälkeen uskovainen tuttavapari on alkanut lähetellä alentuvia viestejä tyyliin: Onnea maallisesta menestyksestä, Jumalalle ei ole merkitystä ihmisen omilla teoilla vaan hyvällä sydämellä, Jumala on antanut sinulle lahjan jne. Tarkoitus lytätä minua ja muistutella, etten itse ole oikeastaan tehnyt edes mitään tärkeää. Niin läpinäkyvä (ja nolo) yritys peittää omaa, paikallaan junnaavaa elämää ja kateellista oloa.