AI tyhjensi kauppojen hyllyt
Oletteko huomanneet, kun kaupat sai tekoälyn optimoimaan hävikin niin kauppojen hyllyt tyhjeni. No hävikkiä ei synny mutta ei kyllä myyntiäkään. Tänä aamunakin lähdin kaupasta mitään ostamatta, kun valinnanvaraa ei ollut. Ihmettelen eikö kauppias ole itse tätä vielä huomannut.
Kommentit (42)
Kaupan kannattaisi sitten niin että ovella ostat automaatista pantillisen ostoaikomuskortin. Minimiveloitus voisi olla 50€ ja se sitten olisi vähimmäismäärä mitä kauppaan astuessa veloitetaan huolimatta ostitpa jotain tai et. Kortissa siru ettei sitä voi viedä kaupasta ulos eikä luovuttaa muille. Empatiataulu -taulun mukaisesti kortin saisi ilmaiseksi 50€ latauksella haavoittuvat ja epämääräiset punavihreät vähemmistöt.
Sopisi ihanasti tähän nykysuomen punavihreään unelmaan.
Aika järjetön ehdotus. Eihän kukaan tuollaiseen ryhtyisi. Ei kannata myyjälle eikä asiakkaille.
Ihmetellyt myös tyhjiä hyllyllä , kuin jossain ali kehittyneessä maassa .
Saattaa johtua myös siitä, että kuljetusala ei korkeiden polttoainekustannuksien vuoksi pysty siirtämään tavaroita.
Kaupat optimoivat varastonta. Ettei tarvitse myydä hävikkiä. Iltamyöhään voi jotain puuttua.
Toisaalta se, että hyllyssä on mahdollisimman vähän tuotetta kerrallaan on ihan tervettä. Kone osaa tilata lisää hyvissä ajoin. Kone osaa laskea että aamulla viety hyllyyn kymmenen purkkia tuotetta x, 6 mennyt kassan kautta, kone tilaa lisää, muutaman tunnin päästä 12 uutta purkkia saapuu kaupan varastoon ja illan tullen kun purkkeja on enää 1, myymälähehnkilökunta laittelee tavarat hyllyyn, ja seuraavana aamuna on 13 purkkia. Näin se pelaa.
Ei muuten pelaa. Aamulla on hyllyt niin vajaat nykyään ettei mieleistä tuotetta löydy. Kauppiaat sahaavat nyt omaa oksaansa voiton maksimoinnissaan.
Jos jumalallinen tietämyskone sanoo, että kaupan hylly on täynnä eikä tarvitse tilata lisää, niin silloin sitä uskotaan kuin jumalan sanaa. Ei auta vaikka seisoisi hyllyn vieressä josta löytyy vain pölyä. Kompuutteri sanoi että hylly on täysi, niin kyllä se silloin on täysi. Kyllä kompuutron tietää paremmin.
Automatiikkaa!
Mitähän kaikkea muuta tekoäly sössii? Ainakin se vie myös koodareiden harjoittelupaikat yrityksistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos jumalallinen tietämyskone sanoo, että kaupan hylly on täynnä eikä tarvitse tilata lisää, niin silloin sitä uskotaan kuin jumalan sanaa. Ei auta vaikka seisoisi hyllyn vieressä josta löytyy vain pölyä. Kompuutteri sanoi että hylly on täysi, niin kyllä se silloin on täysi. Kyllä kompuutron tietää paremmin.
Automatiikkaa!
Hullua jos kauppias sokeasti luottaa tekoälyyn. Kyllä hänen pitäisi olla isäntä ja tekoälyn renki eikä toisinpäin.
Täällä taitaa lähikaupan kauppias edelleen hoitaa tilaukset, koska hyllyt eivät ole ikinä tyhjiä. Ottaa myös jatkuvasti pieniä määriä uusia tuotteita kokeiluun ja jos menee kaupaksi, tilaa lisää. Asiakkaat voi myös itse esittää toiveitaan.
Citymarketeista löytyy kaikkea ja myymälän värimaalima on ihmisystävällisen olonen eikä muut asiakkaat säästövimmoissaan silmät kiiluen meinaa kävellä yli.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kannattaisi sitten niin että ovella ostat automaatista pantillisen ostoaikomuskortin. Minimiveloitus voisi olla 50€ ja se sitten olisi vähimmäismäärä mitä kauppaan astuessa veloitetaan huolimatta ostitpa jotain tai et. Kortissa siru ettei sitä voi viedä kaupasta ulos eikä luovuttaa muille. Empatiataulu -taulun mukaisesti kortin saisi ilmaiseksi 50€ latauksella haavoittuvat ja epämääräiset punavihreät vähemmistöt.
Sopisi ihanasti tähän nykysuomen punavihreään unelmaan.
Kuvitella, että joku on laittanut arvokasta aikaansa tällaisen kirjoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Citymarketeista löytyy kaikkea ja myymälän värimaalima on ihmisystävällisen olonen eikä muut asiakkaat säästövimmoissaan silmät kiiluen meinaa kävellä yli.
Tunnelma on kuin entisissä Anttilan tavarataloissa mutta käytävät leveämmät.
Vierailija kirjoitti:
Olen pistänyt merkille. Hyllyt on kuin Neuvostoliitossa.
Olisi muuten hienoa, jos kaupoissa olisi sellainen meininki, että ensin haetaan luukulta lipuke jotain tavaraa varten, siirrytään toiselle luukulle, josta tavaran saa sillä lipukkeella, ja siitä saa toisen lipukkeen, jolla tavara maksetaan kolmannelle luukulle. Ja hymy pyllyyn, sekä asiakas että myyjä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän kaikkea muuta tekoäly sössii? Ainakin se vie myös koodareiden harjoittelupaikat yrityksistä.
Niin vie, ja pian useimpien koodarien työt. Ainakin aluksi. Toistaiseksi oma kokemus, tekoälyn avulla päivittäin koodaavana on, että tekoäly voi tehdä viikon työt päivässä, tunnissa, mutta se generoi samalla myös viikon verran teknistä velkaa, ellei ihminen erittäin tarkkaan tarkista sen tekemisiä ja ohjaa oikeaan. Aika usein käy niin, että se koodi sillä hetkellä kyllä toimii, testit menee läpi, mutta voi olla riskitoteutusta, jos aletaan myöhemmin laajentaa eri tapauksiin, ja/tai ihmiselle hyvin hankalasti luettavaa koodia.
Vierailija kirjoitti:
Isoissa kaupoissa ei varmaankaan ole niin suuri ongelma, kun valikoimaa on paljon ei yhden tuotteen puuttuminen juuri haittaa. Mutta pienessä kaupoissa on kokonaiset hyllyrivit tyhjänä. Ei mulla ainakaan ole aikaa kierrellä montaa kauppaa läpi. Täytyy sit valita se kappa joka osaa hoitaa valikoiman paremmin. Huono homma pienille lähi kaupoille.
Pitemmän aikaa jo lähi-Prismassa ihmetellyt samaa. Aina on tuotteita loppu ja tietysti juuri ne joita olen tottunut ostamaan kun olen hyväksi havainnut. Sitten täytyy käydä vielä viereisestä Citymarketista hakemassa loput,
Tilataan prismasta ruokaa ja aina on jotain tosi tavallista loppu. Esim. tuore kurkku tai joku muu triviaali.
Mä luulin, että pula-aika iskenyt ainakin Prismoihin, paljon tyhjiä hyllyjä jatkuvasti. Syyttävät tavarantoimittajia.
Olen pistänyt merkille. Hyllyt on kuin Neuvostoliitossa.