Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi x-sukupolvesta ei ole olemassa yhtään negatiivisia stereotypioita, toisin kuin kaikista muista?

Vierailija
25.03.2026 |

Milleniaaleista ja Z-sukupolvesta on vaikka mitä eri kliseitä jakauksen paikasta ja sukkien pituudesta puhetapaan, ja boomereille nauraa kaikki. Yritin miettiä, mitä tylyä tai kliseistä x-sukupolvesta on sanottu ja kenen suunnalta, mutten keksi mitään. Miten yksi sukupolvi on välttynyt täysin tältä kaikelta? 

Kommentit (451)

Vierailija
441/451 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.

Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.

Vierailija
442/451 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

X-sukupolvi oli viimeinen jolla oli suora ja luonteva linkki sotasukupolveen, koska he olivat näiden isovanhempia. Kovat ajat kokeneiden isovanhempien presenssi oli todellista, eikä mitään kirjasta luettua tarinaa. Uskoisin, että vaikkapa sitten ihan tiedostamattakin, antoi tämä X-sukupolvelle jonkinlaista käsitystä realismista maailman realiteettien suhteen. Muistan kun ala-asteella viidennellä luokalla vuonna 1991 opettaja kysyi kuinka monen vaari on ollut sodassa. Kaikkien oppilaiden kädet nousi ylös. 

Tämä! Mun isoisä oli talvi-ja jatkosodassa. Kaksi veljeään kaatui. Elin koko lapsuuteni käymällä mummolassa päivittäin kun samalla kylällä oltiin. Kun pienestä pitäen tiesi, millaisissa olosuhteissa isovanhemmat olivat joutuneet elämään, siinä ymmärsi pitää suunsa kiinni. Sota, lasten synnytykset saunassa, nälkä ja köyhyys.

Kun korona iski, en ymmärtänyt ollenkaan sitä helvetinmoista valitusta ja ulinaa että kun kotoa ei voinut mennä mihinkään. Näin asian niin, että hanoista tuli edelleen vettä, kaupoissa oli ruokaa ja asunnossa talvellakin lämmin. Isoisäni oli joutunut olemaan pakkasissa, sateissa ja helteissä vuosikausia metsässä syöpäläisten syötävänä. Vertasin omaa korona-aikaani siihen ja totesin ettei ole mitään ongelmaa. Kukaan ei yrittänyt ampua tai pommittaa minua enkä itse joutunut ampumaan ketään tai katsomaan kaatuneen veljeni otsassa luodinreikää posket nälästä lommolla. Sota oli meidänkin sukupolvelle vielä läsnä. Tämänkin takia ihan aidosti vituttaa kuunnella vanhempien sukupolvien täysin perusteetonta haukkumista.

Se korona oli kyllä jotain käsittämätöntä. Aikuiset ihmiset ruikuttaa ja ruikuttaa ja ruikuttaa siitä kuinka ei päästetä onnelaan ryyppäämään. Seotaan johonkin aivan käsittämättömiin salaliittoteorioihin ja kaavaillaan jo suurin piirtein vallankumousta keskellä vakavaa kriisiä, kun ei haluta hyväksyä että nyt joutuu tekemään vähän jotain yhteisenkin hyvän eteen. 

Minä tunnistin heti että nyt ollaan jonkin vakavemman äärellä kun hallitus alkoi pitää niitä tiedonantojaan. Minä näin asian niin että nyt otetaan miehestä mittaa ja mukauduin tilanteen vaatimuksiin. Sotasukupolveen verrattuna pääsimme vähällä, joten varsinkin milleniaalien kiukuttelu siitä koko tilanteesta ei mitenkään mahtunut tajuntaani. Ovatko nykysuomalaisten p_er-seet todella näin kermaisia? Minähän pidin maskia. Pidin kumihanskoja ja pesin siitä huolimatta vielä kädetkin. Otin rokotteet. Ja selviydyin, enkä ajatellut asiaa sen enempää. Taatusti en ainakaan ajatellut että tässä nyt joku liskoeliitti yrittää orjuuttaa minut ihon alle ruiskutettavilla 5G-siruilla. 

Samaan aikaan pääasiassa äksistä koostunut Sannan tyttöhallitus piti pakan oikein mainiosti käsissään ja Suomi selviytyi yhtenä parhaiten pärjänneistä maista koko koronasta. Toimiamme ylistettiin ulkomaita myöden. Koko homman ainoa tragedia oli kuinka tämä nykyinen kauhuhallitus sai huijattua itselleen ansaitsemattoman vaalivoiton koko sen kriisin varjolla. 

X vuosimallia 1979.

Huomaa, että sä olet melkein milleniaali. Sulta puuttuu se meidän vanhempien äksien itsenäisyys ja kriittisyys. 

Että oikein semmoinen itsenäinen ajattelija siellä, joka guuglaa omat tutkimuksensa. Joko on liskoeliitin petoviiliringit paljastettu?

Vastaan sivusta. Sinä et kuulu X - sukupolveen.

Nuo ovat teidän uustaaperoiden höpinöitä.

Et tosiasnkaan ynmärrä yhtään mistä nyt puhutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/451 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla monille yllätyksenä,mutta lopulta nämä nuoremmat ottavat vallan ja siihen loppuu eläkkeiden maksaminen.

Ja niille nuorille käy aikanaan samoin, mutta sillä erotuksella, että vallan ottajat eivät silloinenää ole suomalaisia.

Vierailija
444/451 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.

Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.

80 - luvulla oli ihanteena hyvännäköinen ja terve ulkonäkö. Urheilullisuus kuului asiaan. Ja ruskettunut iho ;)

Siis elinvoimaisuus.

Vierailija
445/451 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla monille yllätyksenä,mutta lopulta nämä nuoremmat ottavat vallan ja siihen loppuu eläkkeiden maksaminen.

Ja niille nuorille käy aikanaan samoin, mutta sillä erotuksella, että vallan ottajat eivät silloinenää ole suomalaisia.

Sinä et ole X. Korostat yhteiskunnan vastuuta eli olet y tai z.

Mutta se on totta, ettei Suomessa anneta enää samoja mahdollisuuksia nuorille ja se on tosi surullista 

Jos pystyy, nuorten kannattaisi siirtyä ulkomaille.

Vierailija
446/451 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gen X: Gen X was born between 1965 and 1979/80 and is currently between 45 and 60 years old

Ovat suurten ikäluokkien lapsia.

Niin on osa millenaaleistakin boomereiden lapsia. Vanhin sisarukseni on x ja me loput ollaan milleniaaleja. 

80-luvun milleniaaleista moni on boomereiden lapsi. 90-luvun milleniaaleista taas en tiedä kuin yhden perheensä nuorimman, jonka vanhemmat on boomereita. 

No mutta milleniaalit onkin pääosin 80-luvulla syntyneitä. Esim. 92-syntyneet on jo erilaisia kuin vaikkapa -88. Mutta kyllä on monilla vielä 90-luvulla syntyneitä lapsia. Kaikki mun serkut on syntyneet 90-96 ja ovat kaikki boomerien lapsia... 

Vierailija
447/451 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vasta tajuan ja annan arvoa sille kuinka vapaita me oltiin. Likkalauman kanssa lennettiin lomalennolla ulkomaille, eikä kukaan syyllistänyt lentämisestä, oli vaan niin hauskaa. Opiskelin luovia aloja, eikä kukaan sanonut, että ei se kannata. Ei tarvinnut päätä vaivata onko töitä, saako töitä. Mulla oli aina esim kesätöitä. Oli hyvää musaa, hyviä bändejä. Kädentaidot oli kunniassa ja ompelukone lauloi, kun ompelin vaatteita, siis varsin erikoisia luomuksia:D Huoh..punk aate. Ai että! Eikä jauhettu paino-ongelmista, masennus lääkkeistä, mielenterveysongelmista tms. Oltiin tosiaan vissiin one and only nuori sukupolvi, joka sai kasvaa sillai terveellä tavalla vapaasti. 

Jep. Taideopetus ja Punk kuolivat 1980. Laman lapsilla riittivät rahat kuitenkin hyvin lentolippuihin.. 

No sinun maailmassa kuolivat, minun maailmassa eivät. Elettiin vissiin eri planeetoilla tai eri aikalinjoilla? Punk oli kova sana 80 luvulla. Lahden kansanopisto taidelinja rules! Kesätyö ärrällä ja Suonenjoen mansikkamaalla jes! Elokuussa kun oli tienattu koko kesä massia, niin lomalennolla kaikki viisi likkaa ulkomaille ja paras reissu ikinä. Ja Syksyllä lähdin opiskelemaan käsi-ja taideteollisuutta. Eikä puhettakaan ettei olis päässyt opiskelemaan kaikki johonkin jotakin.  

Vierailija
448/451 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punk? Mitä yhtyeitä oli 80-luvulla? Dead Kennedys.

Vierailija
449/451 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punk? Mitä yhtyeitä oli 80-luvulla? Dead Kennedys.

Pelle Miljoona&1980, Ratsia, Maukka Perusjätkä, Appendix, Maho Neitsyt, Lama, Terveet kädet.. Näitä minä ainakin kuuntelin:) 

Vierailija
450/451 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen yksi komistus piiritti minua 9 vuotta kun olin hyvin nuori.

X - sukupolven prototyyppi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi