Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi x-sukupolvesta ei ole olemassa yhtään negatiivisia stereotypioita, toisin kuin kaikista muista?

Vierailija
25.03.2026 |

Milleniaaleista ja Z-sukupolvesta on vaikka mitä eri kliseitä jakauksen paikasta ja sukkien pituudesta puhetapaan, ja boomereille nauraa kaikki. Yritin miettiä, mitä tylyä tai kliseistä x-sukupolvesta on sanottu ja kenen suunnalta, mutten keksi mitään. Miten yksi sukupolvi on välttynyt täysin tältä kaikelta? 

Kommentit (455)

Vierailija
421/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä selviää kaikki oleellinen: Googlaa

Yle, Jonas Konstig, X - sukupolvi kyllästyi wokeen.

Boomerit ja uustaaperot kauhistelevat moista röyhkeyttä.

Me nauramme eikä meitä kiinnosta kenenkään kauhistelut.

Konstigin kolumnin voi ymmärtää vain x - sukupolvi. Nauroin silmät vesissä.

Mainio kolumni, ja varsin osuva!

Mieheni on x-sukupolvea, ja juuri tuollainen ahkera ja itsestään meteliä pitämätön. Omalla tavallaan hyvin avarakatseinen, mutta ei voi sietää mitään yöhötystä tai wokeilua. Itse taas olen milleniaali, ja kyllähän tuon sukupolvieron tietyissä jutuissa huomaa :D

Minunkin isä on X-sukupolvea, ja itse olen milleniaali. Isän nuorempi veli on myös milleniaali, tosin alkupäästä. Isäni mukaan meillä milleniaaleilla on joku hyvin erilainen asenne kuin heillä, vaikka isäni ei mistään "wokeilusta" tms. öyhöjutuista puhukaan, vaan on sivistynyt ja rauhaa vaaliva mies eikä missään ääripäässä. 

Vierailija
422/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gen X: Gen X was born between 1965 and 1979/80 and is currently between 45 and 60 years old

Ovat suurten ikäluokkien lapsia.

Niin on osa millenaaleistakin boomereiden lapsia. Vanhin sisarukseni on x ja me loput ollaan milleniaaleja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen X-sukupolvea ja hyvinvointivaltion "tuote". Menin tarhaan vuoden ikäisenä ja olin siellä eskariin saakka, minkä jälkeen  kävinyhdeksän vuotta peruskoulua ja sen jälkeen lukioon kolmeksi vuodeksi. Sitten vajaa vuosi armeijassa ja siitä edelleen yliopistoon ja työelämään. Matkalla terveyttäni on tarkastettu, hampaani tarkastettu ja hoidettu, olen saanut sokeripalan poliota varten, liudan rokotteita sekä neuvolassa, koulussa että armeijassa ja muutenkin asioista pidettiin huolta. En voi valittaa. Yhdestäkään edellämainitusta paikasta, laitoksesta tai instanssista minulla ei ole huonoa sanottavaa. Tulen duunariperheestä.

Tämä oli sitä hyvää aikaa kun koulut ja terveydenhoito toimi lapsilla ja nuorilla ja kansalaisista oikeasti pidettiin huolta. Nyt on ihan toinen suuntaus, mutta minkäs teet. En ole oikein sukupolvien erottelun fani, mutta kyllä nykylapset ja nuoret joutuu ihan sairaaseen kilpailumaailmaan ja hyvinvoinvaltiostakaan ei ole jäljellä kuin rippeet. Se ei ole ok.

Ei ihan niinkään. X-sukupolven vanhimmat edustajat kasvoivat aikaan, jolloin hyvinvointivaltiota vasta rakennettiin, eli kyllä jäätiin siitä aika vaille lapsuudessa. Ehkä sitten aikuisempana olemme jotain hyötyneet. Ja väitteesi, että "hyvinvoinvaltiostakaan ei ole jäljellä kuin rippeet" on sekin aivan liioiteltu. 

Vierailija
424/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta politiikasta tuli mieleen, mä myöhäinen X olen myös saanut vielä ihan perusduunariammatilla asuntolainan ja maksanut sen poiskin, kuten kaveritkin. Tässä on yksi murros meidän ja millenniaalien välissä.

Mä opiskelin yliopistossa eli siirryin myöhempään työelämän ja kyllä urakehitys eteni yhtä nihkeästi kuin milleniaaleillakin..Ja samoin varallisuuden kasvu. Olin 38, kun ostin omistusasunnon..44 , kun sain vakituisen työpaikan.

Vähän luulen, että yliopistossa kun opiskeli pidempään niin X-läinen saattoi osua vanhimpien milleniaalien kanssa just siihen samaan saumaan, jossa työelämä oli näitä epätyypillisiä työsuhteita sun muita. Itse muistan, että 1990-luvulla opiskelijana oli helppo löytää määräaikaisia töitä lukukaudeksi ja kesäksikin -- mutta annas olla kun valmistuit ja sait maisterin paperit kätösiisi, niin niitä kunnollisia vakitöitä ei ollutkaan enää olemassa. 

Vierailija
425/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen X-sukupolvea ja hyvinvointivaltion "tuote". Menin tarhaan vuoden ikäisenä ja olin siellä eskariin saakka, minkä jälkeen  kävinyhdeksän vuotta peruskoulua ja sen jälkeen lukioon kolmeksi vuodeksi. Sitten vajaa vuosi armeijassa ja siitä edelleen yliopistoon ja työelämään. Matkalla terveyttäni on tarkastettu, hampaani tarkastettu ja hoidettu, olen saanut sokeripalan poliota varten, liudan rokotteita sekä neuvolassa, koulussa että armeijassa ja muutenkin asioista pidettiin huolta. En voi valittaa. Yhdestäkään edellämainitusta paikasta, laitoksesta tai instanssista minulla ei ole huonoa sanottavaa. Tulen duunariperheestä.

Tämä oli sitä hyvää aikaa kun koulut ja terveydenhoito toimi lapsilla ja nuorilla ja kansalaisista oikeasti pidettiin huolta. Nyt on ihan toinen suuntaus, mutta minkäs teet. En ole oikein sukupolvien erottelun fani, mutta kyllä nykylapset ja nuoret joutuu ihan sairaaseen kilpailumaailmaan ja hyvinvoinvaltiostakaan ei ole jäljellä kuin rippeet. Se ei ole ok.

Ei ihan niinkään. X-sukupolven vanhimmat edustajat kasvoivat aikaan, jolloin hyvinvointivaltiota vasta rakennettiin, eli kyllä jäätiin siitä aika vaille lapsuudessa. Ehkä sitten aikuisempana olemme jotain hyötyneet. Ja väitteesi, että "hyvinvoinvaltiostakaan ei ole jäljellä kuin rippeet" on sekin aivan liioiteltu. 

Olet ihan pihalla. Ymmärrätkö edes mitä x-sukupolvi tarkoittaa? 

Vierailija
426/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meistä äksistä kirjoitetaan saagoja sitten kun meitä ei enää ole. 

Ollaan myyttinen sukupolvi, joista kerrotaan ihaillen ja ihmetellen sitten historiankirjoissa. Joku tekee meistä uuden Kalevalan.

Uskotteko? Aivan varmasti näin tulee käymään 😁

Uskon. Viimeinen vahva ja henkisesti itsenäinen sukupolvi jota ei kyetty aivopesemään eikä alistamaan. Timanttia.

Vierailija
427/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

X-sukupolvella, etenkin 70-luvun lopulla / 80-luvun alussa syntyneillä, on erittäin hyvät digitaidot ja medialukutaito. Suurimmalla osalla on myös hyvä kirjoitustaito, sillä kävivät koulunsa peruskoulun parhaina aikoina, jolloin siellä oli mahdollista vielä oppia jotain. Jopa pöljimmät oppivat lukemaan ja kirjoittamaan ymmärrettävästi. 

X-sukupolvi eli lapsuutensa ja nuoruutensa myös hyvin poliittisesti epäkorrektissa ilmapiirissä, ja onkin siksi huumorintajultaan paljolti erilainen kuin edeltävät ja seuraavat sukupolvet. Siitä ja muista em. syistä johtuen äksät ovat mestareita trollaamaan ja tunnistavat hyvin tahallisen provosoinnin. Moni kuvittelee, että esim. tänne kirjoitetut trollaukset ovat yläkouluikäisten poikien heittoja, vaikka todennäköisesti ovat X-sukupolven (sekä miesten että naisten!) itsensä huvittamiseksi tekemiä. Pahkasikamaailma on tullut todeksi, joten jostain sitä on riemu revittävä.

X

Tosin x-sukupolven yläraja on 1979 tai 1980. Sitten ovat jo Y:t eli millenniaalit.

1980 = 80-luvun alkua

Vierailija
428/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meissä ei ole mitään negatiivista.

No kyllä me kaiken rehellisyyden nimissä annoimme boomereiden paskoa tätä yhteiskuntaa huolella, kun me emme kerta kaikkiaan jaksaneet välittää ennen kun se vasta oli jo myöhäistä. Se kuinka nykyajan 20 - 30 vuotiaat ovat heränneet boomereiden leipomaan "mutakakkuun", olisi pitänyt olla meidänkin toimintatapa saman ikäisenä. EI se ehkä olisi mitään auttanut, mutta ainakin olisimme yrittäneet.

Älä höpise tyhmiä. Yksikään sukupolvi ei ole "paskonut" mitään. 

Kyllä ne ongelmat meidän yhteiskunnassamme johtuivat ihan tietynlaisesta poliitiikasta, jota useamman puolueen ja ikäluokan poliitikot alkoivat harrastaa. 

Vierailija
429/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä X - sukupolvella oli jo hyvinvointivaltio.

Meistä tuli menestyvä juppisukupolvi.

Suomi oli hyvinvoinnin, menestyksen ja vaurauden huipulla. Silloin oli sanonta, että on lottovoitto syntyä Suomeen. 

Ja se oli täysin totta. Olimme etuoikeutettuja koko maailman mittakaavassa.

Vierailija
430/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gen X: Gen X was born between 1965 and 1979/80 and is currently between 45 and 60 years old

Ovat suurten ikäluokkien lapsia.

Niin on osa millenaaleistakin boomereiden lapsia. Vanhin sisarukseni on x ja me loput ollaan milleniaaleja. 

80-luvun milleniaaleista moni on boomereiden lapsi. 90-luvun milleniaaleista taas en tiedä kuin yhden perheensä nuorimman, jonka vanhemmat on boomereita. 

Vierailija
431/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://tinyurl.com/uttrev63

YLE JA HESARI VAIKENEVAT....ONKO TUO RIKOS???

SANANVAPAUS <3

Vierailija
432/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi oli hyvinvoinnin, menestyksen ja vaurauden huipulla. Silloin oli sanonta, että on lottovoitto syntyä Suomeen. 

No en sanoisi. Olen syntynyt 1972, eli hyvin keskellä x-sukupolvea ja minähän olin lukiossa kun oli juppeja. Juppisukupolvi oli silloin jo työelämässä, osa ystävieni vanhemmista oli juppeja, mutta enimmäkseen jupit olivat silloin kolmekymppisiä ja nelikymppisiä, eli 1950-luvun lopun lapsia. 

Ei koululainen oikein voinut olla juppi, vaikka näkyihän kasarilla koulussakin paljon lacoste-sukkia ja pikeepaitoja.

Vierailija
433/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1962. Muistan lapsuudesta mm. sotaveteraanit, jotka illanistujaisissa naukkaili ja muisteli taisteluitaan, kun muita ei ollut kuulemassa. Minä ja veljeni salakuunneltiin. Mummolassa oli savusauna ja ulkovessa, eikä sähköjä ja vesi haettiin kaivosta.  Kapinallinen punk-nuoruus maailmaa koluten, sitten korkeakoulutus  ja kolmatta työuraa tehden nyt 64-vuotiaana. Eli kaikenlaista on tullut nähtyä, enkä taida olla sukupolvessani mikään poikkeus.

Minun sukupolveni on kapinallinen mutta siihen nähden hämmästyttävän sopeutunut lähes kaikkeen. Sukupolvi joka pskat nakkaa kaikelle, eikä välitä olla isä tai äiti tai mikään auktoriteetti, eikä edes hyvä ystävä. Yltiöindividuaalinen, joka ei arvosta perinteitä, omaa kulttuuria, johon katkeaa moni suku, tapa, perinne, tieto, koska sitä ei välitetä seuraaville sukupolville tai sitä seuraavaa sukupolvea ei edes ole. Loppupeleissä aika yksinäinen, itsenäinen sukupolvi, joka pääsee alta pois kun viimeisetkin työpaikat menee. 

Onnistuminen: tietotekniikan kehittäminen ja tuonti jokapäiväiseen elämään (ja samalla tekoälyn kehittäminen, josta voidaan olla montaa mieltä, onko se hyvä vai huono juttu tilanteessa, jossa ei ole vielä mitenkään ratkaistu sitä, millä ihmiset tulevaisuudessa elää). 

Epäonnistuminen: hyvinvointiyhteiskunnassa elänyt ja siltä ilmaisen koulutuksen saanut sukupolveni antoi oikeiston tuhota hyvinvointiyhteiskunnan n. kymmenessä vuodessa, koska ei ollut muka rahaa ja se oli vähän kommarilta haiskahtavaa ja siten ei-trendikästä (aivan kuin kapinallinen - oikea kapinallinen - välittäisi trendeistä), jatkuvuus ja yhteishenki sekä yhteisöllisyys ovat olleet kirosana tälle sukupolvelle, ja se näkyy mt-ongelmien räjähtämisenä sekä on osasyyllinen siihen, että monella ihmisellä on tässä hetkessä tunne ja mielikuva siitä, että maailmalla tapahtuu kaikenlaista, joille ei voi mitään, eikä ihmisillä ole enää mitään merkitystä tai arvoa, yksittäin individuaali vikisee, kun maailma vie. 

Yhtään todellista ongelmaa tämä sukupolveni ei ole tietääkseni ratkaissut. Köyhyys, tavallisen ihmisen tulevaisuus, toimiva talousjärjestelmä, ympäristökysymykset, liikakansoitus, huumeongelmat tulivat muun muassa pyytämättä syliin, ja ne jäävät edelleen nuoremmille ratkaistavaksi.

Et ole X -sukupolvea, vaikka olet kyllä periaatteessa aika hyvin omaksunut sen indivisualismin. Viimeistään lause "antoi oikeiston tuhota hyvinvointiyhteiskunnan n. kymmenessä vuodessa," paljasti sinut taistolaissukupolven viimeiseksi rippeeksi, ellei syntymävuosi 1962 sitä vielä olisi paljastanut.

Olet väärässä. Suomessa x-sukupolvi on n. 1960-1980 välillä syntyneet. 

Koska Suomessa suuret ikäluokat syntyivät 1945-1950, niin siihen jää väliin ne 50-luvulla syntyneet jotka joskus lasketaan mukaan joko boomereihin alkupäästä, ja X-sukupolveen loppupäästä. Eivät nämä määritelmät ole aina samoja, riippuu mistä näkökulmasta katsotaan.

Mutta eipä 1962 vuonna syntynyttä voi sosiaaliselta kannalta lainkaan pitää suuriin ikäluokkiin kuuluvana minusta. 

Vierailija
434/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

X - sukupolvella oli kyllä sisävessat ja suihkut. Suomi oli hyvinvointivaltio ja kaikilla meni hyvin.

Elettiin sangen ylellisesti, ylimielisesti ja leveästi. 

Itsekkäästi.

Höpö höpö

Vierailija
435/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten X:ät meinaavat selvitä työelämässä, kun siellä on jo nyt nuorempien enemmistö eikä näiden kanssa haluta tulla toimeen?

Miksei muka haluttaisi? 

Vierailija
436/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa tutkimustiedon kanssa.

Vierailija
437/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

X - sukupolvella oli kyllä sisävessat ja suihkut. Suomi oli hyvinvointivaltio ja kaikilla meni hyvin.

Elettiin sangen ylellisesti, ylimielisesti ja leveästi. 

Itsekkäästi.

Höpö höpö

No ainakin minun kotonani ja maakunnassa.

Ja kavereilla. En tiedä sitten missä maailmassa sinä elit.

Itse seilasin Helsingin ja maakunnan välillä. Opiskelin, tein töitä, tein jatkuvasti omia taideprojektejani. Rahaa oli, koska töihin pääsi heti ja pystyi rahoittamaan itse tekemisensä.

Elin täysillä. Olin todella onnellinen.

Tämä Suomi ei ole se joka oli nuoruuteni Suomi.

Tämä Suomi on varjo entisestä.

Vierailija
438/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa tutkimustiedon kanssa.

Rohkenen väittää, että kyseinen "tutkimus" on tainnut olla poliittisesti värittynyt.

Vierailija
439/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

X-sukupolvi oli viimeinen jolla oli suora ja luonteva linkki sotasukupolveen, koska he olivat näiden isovanhempia. Kovat ajat kokeneiden isovanhempien presenssi oli todellista, eikä mitään kirjasta luettua tarinaa. Uskoisin, että vaikkapa sitten ihan tiedostamattakin, antoi tämä X-sukupolvelle jonkinlaista käsitystä realismista maailman realiteettien suhteen. Muistan kun ala-asteella viidennellä luokalla vuonna 1991 opettaja kysyi kuinka monen vaari on ollut sodassa. Kaikkien oppilaiden kädet nousi ylös. 

Tämä! Mun isoisä oli talvi-ja jatkosodassa. Kaksi veljeään kaatui. Elin koko lapsuuteni käymällä mummolassa päivittäin kun samalla kylällä oltiin. Kun pienestä pitäen tiesi, millaisissa olosuhteissa isovanhemmat olivat joutuneet elämään, siinä ymmärsi pitää suunsa kiinni. Sota, lasten synnytykset saunassa, nälkä ja köyhyys.

Kun korona iski, en ymmärtänyt ollenkaan sitä helvetinmoista valitusta ja ulinaa että kun kotoa ei voinut mennä mihinkään. Näin asian niin, että hanoista tuli edelleen vettä, kaupoissa oli ruokaa ja asunnossa talvellakin lämmin. Isoisäni oli joutunut olemaan pakkasissa, sateissa ja helteissä vuosikausia metsässä syöpäläisten syötävänä. Vertasin omaa korona-aikaani siihen ja totesin ettei ole mitään ongelmaa. Kukaan ei yrittänyt ampua tai pommittaa minua enkä itse joutunut ampumaan ketään tai katsomaan kaatuneen veljeni otsassa luodinreikää posket nälästä lommolla. Sota oli meidänkin sukupolvelle vielä läsnä. Tämänkin takia ihan aidosti vituttaa kuunnella vanhempien sukupolvien täysin perusteetonta haukkumista.

Se korona oli kyllä jotain käsittämätöntä. Aikuiset ihmiset ruikuttaa ja ruikuttaa ja ruikuttaa siitä kuinka ei päästetä onnelaan ryyppäämään. Seotaan johonkin aivan käsittämättömiin salaliittoteorioihin ja kaavaillaan jo suurin piirtein vallankumousta keskellä vakavaa kriisiä, kun ei haluta hyväksyä että nyt joutuu tekemään vähän jotain yhteisenkin hyvän eteen. 

Minä tunnistin heti että nyt ollaan jonkin vakavemman äärellä kun hallitus alkoi pitää niitä tiedonantojaan. Minä näin asian niin että nyt otetaan miehestä mittaa ja mukauduin tilanteen vaatimuksiin. Sotasukupolveen verrattuna pääsimme vähällä, joten varsinkin milleniaalien kiukuttelu siitä koko tilanteesta ei mitenkään mahtunut tajuntaani. Ovatko nykysuomalaisten p_er-seet todella näin kermaisia? Minähän pidin maskia. Pidin kumihanskoja ja pesin siitä huolimatta vielä kädetkin. Otin rokotteet. Ja selviydyin, enkä ajatellut asiaa sen enempää. Taatusti en ainakaan ajatellut että tässä nyt joku liskoeliitti yrittää orjuuttaa minut ihon alle ruiskutettavilla 5G-siruilla. 

Samaan aikaan pääasiassa äksistä koostunut Sannan tyttöhallitus piti pakan oikein mainiosti käsissään ja Suomi selviytyi yhtenä parhaiten pärjänneistä maista koko koronasta. Toimiamme ylistettiin ulkomaita myöden. Koko homman ainoa tragedia oli kuinka tämä nykyinen kauhuhallitus sai huijattua itselleen ansaitsemattoman vaalivoiton koko sen kriisin varjolla. 

X vuosimallia 1979.

Huomaa, että sä olet melkein milleniaali. Sulta puuttuu se meidän vanhempien äksien itsenäisyys ja kriittisyys. 

Että oikein semmoinen itsenäinen ajattelija siellä, joka guuglaa omat tutkimuksensa. Joko on liskoeliitin petoviiliringit paljastettu?

Vierailija
440/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juppi saattoi silloin olla jo alle 30 - kymppisenä.

Riippui miten järjesti elämänsä. Me olimme itsenäisiä oman onnemme seppiä. Kaikki oli mahdollista ja kaikki oli itsestä kiinni.

X - sukupolvi korostaa yksilön vastuuta.

Uustaaperot ehkä korostavat yhteiskunnan vastuuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi