Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi x-sukupolvesta ei ole olemassa yhtään negatiivisia stereotypioita, toisin kuin kaikista muista?

Vierailija
25.03.2026 |

Milleniaaleista ja Z-sukupolvesta on vaikka mitä eri kliseitä jakauksen paikasta ja sukkien pituudesta puhetapaan, ja boomereille nauraa kaikki. Yritin miettiä, mitä tylyä tai kliseistä x-sukupolvesta on sanottu ja kenen suunnalta, mutten keksi mitään. Miten yksi sukupolvi on välttynyt täysin tältä kaikelta? 

Kommentit (455)

Vierailija
361/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1962. Muistan lapsuudesta mm. sotaveteraanit, jotka illanistujaisissa naukkaili ja muisteli taisteluitaan, kun muita ei ollut kuulemassa. Minä ja veljeni salakuunneltiin. Mummolassa oli savusauna ja ulkovessa, eikä sähköjä ja vesi haettiin kaivosta.  Kapinallinen punk-nuoruus maailmaa koluten, sitten korkeakoulutus  ja kolmatta työuraa tehden nyt 64-vuotiaana. Eli kaikenlaista on tullut nähtyä, enkä taida olla sukupolvessani mikään poikkeus.

Minun sukupolveni on kapinallinen mutta siihen nähden hämmästyttävän sopeutunut lähes kaikkeen. Sukupolvi joka pskat nakkaa kaikelle, eikä välitä olla isä tai äiti tai mikään auktoriteetti, eikä edes hyvä ystävä. Yltiöindividuaalinen, joka ei arvosta perinteitä, omaa kulttuuria, johon katkeaa moni suku, tapa, perinne, tieto, koska sitä ei välitetä seuraaville sukupolville tai sitä seuraavaa sukupolvea ei edes ole. Loppupeleissä aika yksinäinen, itsenäinen sukupolvi, joka pääsee alta pois kun viimeisetkin työpaikat menee. 

Onnistuminen: tietotekniikan kehittäminen ja tuonti jokapäiväiseen elämään (ja samalla tekoälyn kehittäminen, josta voidaan olla montaa mieltä, onko se hyvä vai huono juttu tilanteessa, jossa ei ole vielä mitenkään ratkaistu sitä, millä ihmiset tulevaisuudessa elää). 

Epäonnistuminen: hyvinvointiyhteiskunnassa elänyt ja siltä ilmaisen koulutuksen saanut sukupolveni antoi oikeiston tuhota hyvinvointiyhteiskunnan n. kymmenessä vuodessa, koska ei ollut muka rahaa ja se oli vähän kommarilta haiskahtavaa ja siten ei-trendikästä (aivan kuin kapinallinen - oikea kapinallinen - välittäisi trendeistä), jatkuvuus ja yhteishenki sekä yhteisöllisyys ovat olleet kirosana tälle sukupolvelle, ja se näkyy mt-ongelmien räjähtämisenä sekä on osasyyllinen siihen, että monella ihmisellä on tässä hetkessä tunne ja mielikuva siitä, että maailmalla tapahtuu kaikenlaista, joille ei voi mitään, eikä ihmisillä ole enää mitään merkitystä tai arvoa, yksittäin individuaali vikisee, kun maailma vie. 

Yhtään todellista ongelmaa tämä sukupolveni ei ole tietääkseni ratkaissut. Köyhyys, tavallisen ihmisen tulevaisuus, toimiva talousjärjestelmä, ympäristökysymykset, liikakansoitus, huumeongelmat tulivat muun muassa pyytämättä syliin, ja ne jäävät edelleen nuoremmille ratkaistavaksi.

Et ole X -sukupolvea, vaikka olet kyllä periaatteessa aika hyvin omaksunut sen indivisualismin. Viimeistään lause "antoi oikeiston tuhota hyvinvointiyhteiskunnan n. kymmenessä vuodessa," paljasti sinut taistolaissukupolven viimeiseksi rippeeksi, ellei syntymävuosi 1962 sitä vielä olisi paljastanut.

Taistolaiset oli hyvin pieni vähemmistö ikäluokassaan eli eivät kyllä sovi antamaan nimeä laajemmalle samanikäisten joukolle.

Boomerit olivat taistolaisia. 

Vierailija
362/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äksänä olen surullinen siitä, että minun maailmani on lähes kadonnut. Kaikki se mitä olen pitänyt arvossa, tavoitellut ja oppinut on romutettu. 

En pidä tippaakaan boomereista enkä milleniaaleista. Boomerit veivät työpaikat ja jättivät ison osan nuoremmista tyhjän päälle ja pätkätyöloukkuun. Milleniaalit sotkivat wokella, unelmalla ja ilmastohysterialla loput.

En ole edes vielä eläkkeellä mutta odotan jo että pääsisi täältä pois. Olen nähnyt jo riittävästi eikä tulevaisuus näytä houkuttelevalle.

Elin elämäni parasta aikaa lapsena ja nuorena. Oli vapaus ja kuvitelma loistavasta tulevaisuudesta, jota ei sitten koskaan tullutkaan.

Kyllä osa meistä äksistä ymmärtää, että ilmastonmuutos ei ole mitään milleniaalien vouhotusta. Maailma muuttuu, ja meidän on muututtava sen mukana. Tai sitten voimme änkyröityä ja laittaa räkänauruhymiöitä Facebookiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äksänä olen surullinen siitä, että minun maailmani on lähes kadonnut. Kaikki se mitä olen pitänyt arvossa, tavoitellut ja oppinut on romutettu. 

En pidä tippaakaan boomereista enkä milleniaaleista. Boomerit veivät työpaikat ja jättivät ison osan nuoremmista tyhjän päälle ja pätkätyöloukkuun. Milleniaalit sotkivat wokella, unelmalla ja ilmastohysterialla loput.

En ole edes vielä eläkkeellä mutta odotan jo että pääsisi täältä pois. Olen nähnyt jo riittävästi eikä tulevaisuus näytä houkuttelevalle.

Elin elämäni parasta aikaa lapsena ja nuorena. Oli vapaus ja kuvitelma loistavasta tulevaisuudesta, jota ei sitten koskaan tullutkaan.

Ajatusmaailmasi on sama kuin monen tuntemani X:n. Aika katkeria ihmisiä ovat. En tiedä, mitä teille on nuorena luvattu, mutta meille nuoremmille ei luvattu mitään ja olemme tottuneet elämään tämän epävarmuuden kanssa. 

Jos nykymaailma ei kiinnosta, tarvitseeko siihen lähteä mukaan? Ihan vapaasti täällä voi tehdä niitä asioita, joita ennenkin tehtiin. Mökkeiltiin vaikka, oltiin ulkona, luettiin ja kirjoitettiin päiväkirjaa. LP-levyjäkin myydään vielä kaupoissa. Jokainen voi elää juuri niin menneisyydessä kuin haluaa. 

Vierailija
364/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorten koulutustason nousu on pysähtynyt 1970-luvulla syntyneisiin. 

Vuonna 1977 syntyneiden on arvioitu olevan Suomen älykkäin ikäluokka, ainakin kouluarvosanojen ja varusmiespalveluksessa tehtyjen älykkyystestien perusteella. 

Olivat koulutetuimpia ihmisiä. Liekö tuo mikään yllätys, koska heillä on ikää ja ovat ehtineet edetä urallaan, niin ylös kuin mahdollista. Lisäksi heillä on ollut mahdollisuus jatkokoulutuksiin, mikä nuoremmalta polvelta on viety. 

Älykkyyden kasvu jatkui kuitenkin aina 90-luvulle asti. 

Ne 90-luvun älykkäät ihmiset olivat juuri niitä 70-luvulla syntyneitä.

Vierailija
365/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorten koulutustason nousu on pysähtynyt 1970-luvulla syntyneisiin. 

Vuonna 1977 syntyneiden on arvioitu olevan Suomen älykkäin ikäluokka, ainakin kouluarvosanojen ja varusmiespalveluksessa tehtyjen älykkyystestien perusteella. 

Olivat koulutetuimpia ihmisiä. Liekö tuo mikään yllätys, koska heillä on ikää ja ovat ehtineet edetä urallaan, niin ylös kuin mahdollista. Lisäksi heillä on ollut mahdollisuus jatkokoulutuksiin, mikä nuoremmalta polvelta on viety. 

Älykkyyden kasvu jatkui kuitenkin aina 90-luvulle asti. 

Ne 90-luvun älykkäät ihmiset olivat juuri niitä 70-luvulla syntyneitä.

Höpö höpö. Puhutaan 90-luvulla syntyneitä. Älykkyyden kasvu tyssäsi Z-polveen. Tämä polvi ei ole enää edellistä polvea älykkäämpi. 

Moni Y-polven edustaja on saanut elää ihan sanlaisen lapsuuden kuin X-polvikin. Luettiin kirjoja ja harrastettiin. 90-luvun peruskoulu ei paljon 70-luvun koulutusta eronnut. Vasenkätisten ei ehkä tarvinnut enää muuttua oikeakätisiksi. 

Vierailija
366/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, mitä tekstiä X-polvelta. Haukutaan vaan nuorempia, eli omia lapsiaan ja kehutaan omaa ylivertaisuutta. 

Onneksi vanhempani ovat Boomereita. Ei tuo X-polven älykkyys ainakaan tällä palstalla ilmi tule. 

Varmasti oli kiva kiusata lapsia nuorena pihalla. Mutta entä jos olit itse se kiusattu? No ei kiinnosta, koska minäminä. 

Vierailija
367/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

X-sukupolvella, etenkin 70-luvun lopulla / 80-luvun alussa syntyneillä, on erittäin hyvät digitaidot ja medialukutaito. Suurimmalla osalla on myös hyvä kirjoitustaito, sillä kävivät koulunsa peruskoulun parhaina aikoina, jolloin siellä oli mahdollista vielä oppia jotain. Jopa pöljimmät oppivat lukemaan ja kirjoittamaan ymmärrettävästi. 

X-sukupolvi eli lapsuutensa ja nuoruutensa myös hyvin poliittisesti epäkorrektissa ilmapiirissä, ja onkin siksi huumorintajultaan paljolti erilainen kuin edeltävät ja seuraavat sukupolvet. Siitä ja muista em. syistä johtuen äksät ovat mestareita trollaamaan ja tunnistavat hyvin tahallisen provosoinnin. Moni kuvittelee, että esim. tänne kirjoitetut trollaukset ovat yläkouluikäisten poikien heittoja, vaikka todennäköisesti ovat X-sukupolven (sekä miesten että naisten!) itsensä huvittamiseksi tekemiä. Pahkasikamaailma on tullut todeksi, joten jostain sitä on riemu revittävä.

X

Vierailija
368/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

X - sukupolvella oli kyllä sisävessat ja suihkut. Suomi oli hyvinvointivaltio ja kaikilla meni hyvin.

Elettiin sangen ylellisesti, ylimielisesti ja leveästi. 

Itsekkäästi.

Eipä vain ollutkaan kaikilla sisällä sosiaalitiloja. Kaupungissa joo, muttei maakunnissa. 

Maakunnissa kaikilla x:llä oli kotona vessat ja suihkut.

Sinä puhut nyt ehkä boomereista.

No sulla siis on mennyt äksät ja boomerit iloisesti sekaisin. X-sukupolvilla ei ollut kaikilla sisävessaa ja suihkuja, ainakaan lapsuudessa. X-sukupolvi alkaa olla jo kuuskymppisiä. 

Vierailija
369/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on x-sukupolvea, ja joutui vanhoilla päivillään kouluun. Hän pesee siellä koulussa kaikki nuoremmat 10/0. Hän pyyhkii lattiaa näillä nuoremmilla nynneröillä. Kaikki kokeet on menneet kerrasta läpi kun nuoremmat joutuvat uusimaan ja uusimaan. Mieheni on älykästä x- sukupolvea. Ei, hän ei ole mikään koulukiusaaja. 

Vierailija
370/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua seuratessa tulee kyllä väkisinkin olo, että olkaa mitä olette, mutta minä en ala vaippojanne vaihtamaan enkä eläkkeitänne maksamaan. Niin joutuvat nuoretkin omat eläkerahansa säästämään. Boomerit voidaan vielä hoitaa, mutta he eivät olekaan ylimielisiä. 

Katso, onko se tutti pudonnut sinne tyynyn alle.

Vierailija
371/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

X-sukupolvella, etenkin 70-luvun lopulla / 80-luvun alussa syntyneillä, on erittäin hyvät digitaidot ja medialukutaito. Suurimmalla osalla on myös hyvä kirjoitustaito, sillä kävivät koulunsa peruskoulun parhaina aikoina, jolloin siellä oli mahdollista vielä oppia jotain. Jopa pöljimmät oppivat lukemaan ja kirjoittamaan ymmärrettävästi. 

X-sukupolvi eli lapsuutensa ja nuoruutensa myös hyvin poliittisesti epäkorrektissa ilmapiirissä, ja onkin siksi huumorintajultaan paljolti erilainen kuin edeltävät ja seuraavat sukupolvet. Siitä ja muista em. syistä johtuen äksät ovat mestareita trollaamaan ja tunnistavat hyvin tahallisen provosoinnin. Moni kuvittelee, että esim. tänne kirjoitetut trollaukset ovat yläkouluikäisten poikien heittoja, vaikka todennäköisesti ovat X-sukupolven (sekä miesten että naisten!) itsensä huvittamiseksi tekemiä. Pahkasikamaailma on tullut todeksi, joten jostain sitä on riemu revittävä.

X

"Monet kuvittelevat, että tänne kirjoitetut trollaukset ovat yläkouluikäisten, vaikka ovat X-sukupolven". 

X-sukupolvi on siis jäänyt yläastetasolle? Erittäin älykästä, erittäin. 

Vierailija
372/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

X-sukupolvi oli viimeinen jolla oli suora ja luonteva linkki sotasukupolveen, koska he olivat näiden isovanhempia. Kovat ajat kokeneiden isovanhempien presenssi oli todellista, eikä mitään kirjasta luettua tarinaa. Uskoisin, että vaikkapa sitten ihan tiedostamattakin, antoi tämä X-sukupolvelle jonkinlaista käsitystä realismista maailman realiteettien suhteen. Muistan kun ala-asteella viidennellä luokalla vuonna 1991 opettaja kysyi kuinka monen vaari on ollut sodassa. Kaikkien oppilaiden kädet nousi ylös. 

Tämä! Mun isoisä oli talvi-ja jatkosodassa. Kaksi veljeään kaatui. Elin koko lapsuuteni käymällä mummolassa päivittäin kun samalla kylällä oltiin. Kun pienestä pitäen tiesi, millaisissa olosuhteissa isovanhemmat olivat joutuneet elämään, siinä ymmärsi pitää suunsa kiinni. Sota, lasten synnytykset saunassa, nälkä ja köyhyys.

Kun korona iski, en ymmärtänyt ollenkaan sitä helvetinmoista valitusta ja ulinaa että kun kotoa ei voinut mennä mihinkään. Näin asian niin, että hanoista tuli edelleen vettä, kaupoissa oli ruokaa ja asunnossa talvellakin lämmin. Isoisäni oli joutunut olemaan pakkasissa, sateissa ja helteissä vuosikausia metsässä syöpäläisten syötävänä. Vertasin omaa korona-aikaani siihen ja totesin ettei ole mitään ongelmaa. Kukaan ei yrittänyt ampua tai pommittaa minua enkä itse joutunut ampumaan ketään tai katsomaan kaatuneen veljeni otsassa luodinreikää posket nälästä lommolla. Sota oli meidänkin sukupolvelle vielä läsnä. Tämänkin takia ihan aidosti vituttaa kuunnella vanhempien sukupolvien täysin perusteetonta haukkumista.

Vierailija
373/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä istuu nyt hallituksessa joukko viisasta X-polvea. Suomella menee loistavasti tällä hetkellä. 

Vierailija
374/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

X-sukupolvi oli viimeinen jolla oli suora ja luonteva linkki sotasukupolveen, koska he olivat näiden isovanhempia. Kovat ajat kokeneiden isovanhempien presenssi oli todellista, eikä mitään kirjasta luettua tarinaa. Uskoisin, että vaikkapa sitten ihan tiedostamattakin, antoi tämä X-sukupolvelle jonkinlaista käsitystä realismista maailman realiteettien suhteen. Muistan kun ala-asteella viidennellä luokalla vuonna 1991 opettaja kysyi kuinka monen vaari on ollut sodassa. Kaikkien oppilaiden kädet nousi ylös. 

Tämä! Mun isoisä oli talvi-ja jatkosodassa. Kaksi veljeään kaatui. Elin koko lapsuuteni käymällä mummolassa päivittäin kun samalla kylällä oltiin. Kun pienestä pitäen tiesi, millaisissa olosuhteissa isovanhemmat olivat joutuneet elämään, siinä ymmärsi pitää suunsa kiinni. Sota, lasten synnytykset saunassa, nälkä ja köyhyys.

Kun korona iski, en ymmärtänyt ollenkaan sitä helvetinmoista valitusta ja ulinaa että kun kotoa ei voinut mennä mihinkään. Näin asian niin, että hanoista tuli edelleen vettä, kaupoissa oli ruokaa ja asunnossa talvellakin lämmin. Isoisäni oli joutunut olemaan pakkasissa, sateissa ja helteissä vuosikausia metsässä syöpäläisten syötävänä. Vertasin omaa korona-aikaani siihen ja totesin ettei ole mitään ongelmaa. Kukaan ei yrittänyt ampua tai pommittaa minua enkä itse joutunut ampumaan ketään tai katsomaan kaatuneen veljeni otsassa luodinreikää posket nälästä lommolla. Sota oli meidänkin sukupolvelle vielä läsnä. Tämänkin takia ihan aidosti vituttaa kuunnella vanhempien sukupolvien täysin perusteetonta haukkumista.

Olen Y-polvea ja molemmat isoisäni olivat sodassa. 

Vierailija
375/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua seuratessa tulee kyllä väkisinkin olo, että olkaa mitä olette, mutta minä en ala vaippojanne vaihtamaan enkä eläkkeitänne maksamaan. Niin joutuvat nuoretkin omat eläkerahansa säästämään. Boomerit voidaan vielä hoitaa, mutta he eivät olekaan ylimielisiä. 

Katso, onko se tutti pudonnut sinne tyynyn alle.

Älykästä huumoria, erittäin älykästä. Eikä mene tunteisiin koskaan 😂

Vierailija
376/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä istuu nyt hallituksessa joukko viisasta X-polvea. Suomella menee loistavasti tällä hetkellä. 

Hallitus on parasta mitä X:ät ovat saaneet aikaan 👍

Vierailija
377/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on x-sukupolvea, ja joutui vanhoilla päivillään kouluun. Hän pesee siellä koulussa kaikki nuoremmat 10/0. Hän pyyhkii lattiaa näillä nuoremmilla nynneröillä. Kaikki kokeet on menneet kerrasta läpi kun nuoremmat joutuvat uusimaan ja uusimaan. Mieheni on älykästä x- sukupolvea. Ei, hän ei ole mikään koulukiusaaja. 

Nuoremmat kävivät koulunsa nuorena. Enkä ymmärrä, miksi pitää erikseen ilmoittaa, ettei koulukiusaa. Tämähän on monen kohdalla ihan itsestään selvyys. 

Vierailija
378/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gen X on se mikä pitää vasemmistolaisuutta edelleen tiukasti vallankumoustaistelun eturivissä ja käy loputonta sotaa persuja, äärioikeistoa ja muita pahoja ihmisiä kuten päivi räsänen tai teemu selänne tai tää yksi turkulaiskiekkoilija jonka nimeä en muista vastaan. 

Gen X on myös työurallaan eri instituutioiden johtoasemissa ja asiantuntijoina sitä porukkaa joka ravaa mediassa julistamassa totuuksia ja mediassakin johtavien toimittajien palleilla pitämässä toimitukset tiukasti aatteen hallussa.

Siinä sitä saavutusta kerrakseen. Jos mariini "valittuine" tytteleineen pisti haisemaan 100 miljardia ja media kirjoitti vaan sannan ihanista mekoista niin kiitä Gen X toimittajia ylessä ja hesarissa tuosta. 

Vierailija
379/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Y-polvea ja molemmat isoisäni olivat sodassa. 

Valehtelet Y-polvi syntyi 2000-luvulla. 

Vierailija
380/455 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä äksistä kirjoitetaan saagoja sitten kun meitä ei enää ole. 

Ollaan myyttinen sukupolvi, joista kerrotaan ihaillen ja ihmetellen sitten historiankirjoissa. Joku tekee meistä uuden Kalevalan.

Uskotteko? Aivan varmasti näin tulee käymään 😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi