Päiväkotitädiltä meni hermot ja tunki lapsen kaappisänkyyn
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsi loukkaantui tiistaina Vantaalla Kelokuusen päiväkodissa, kun tämä jäi puristuksiin kaappisängyn ja seinän väliin, poliisi kertoo."
Voisiko joku selittää?
Jos joku on nostanut kaappisängyn jo ylös, eikä huomannut, että lapsi vielä siellä vaikkapa peiton alla, niin sattuuhan tuo.
Varsinkin jos lapsi pudonnut nostossa pää edellä alas, ja jäänyt jumiin ahtaaseen tilaan.
Siinä helposti tulee pää, ja niskavammoja.
Aika tumpelo on, jos ei tarkista, että sänky on varmasti tyhjä, ennenkuin sen lätkäisee takaisin kaappiin.
Lapset kannattaisi varmasti tapahtuneen vuoksi alkaa ihan säännönmukaisesti nukuttaa näissä kaappisängyissä jalat seinää vasten, ettei ainakaan joudu kaappiin pää alaspäin.
Toki parasta olisi jatkossa ensin tyhjentää ne sängyt peitoista, jotta samalla varmistettaisiin, ettei siellä peittojen seassa ole lapsia, kun se näemmä muuten on niin vaikeaa. Isommat lapsethan voi samalla opettaa viemään itse omat peittonsa nukkumisen jälkeen vaikka johonkin koriin.
Vierailija kirjoitti:
Huolimattomuudesta tulee tällaisessa tapauksessa rikos.
Ja esim jos siellä on sänkyjä ollut nostelemassa opiskelija tai avustaja niin syytteeseen tod.näk ryhmän hoitaja tai opettaja. Koska heillä on vastuu.
Luulen että näin tapahtui. Myös meidän päiväkodissa sänkyjen laitto on opiskelijoilla, kieliharjoittelijoilla ja sijaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ isoissa jättipäiväkodissa on todella vaativaa ja raskasta. Täytyy olla koko ajan valppaana. Vaaratilanteita sattuu useita päivittäin. Ne eivät vaan päädy Iltapäivälehtiin.
Tuollaisesta pitäisi ottaa tavaksi raportoida tai ainakin laittaa kaikki läheltä piti tapahtumat jonnekin muistiin ja näkyväksi tilastoihin, jotta tilanne ei pääse kehittymään sellaiseksi, että lopulta jotain oikeasti sattuu, vaikka asioihin aiemmin puuttumalla se olisi ollut ehkäistävissä.
Siinä menettäisi työpaikkansa. Esimies ei tykkää. On sanonut, että jos ei työ kelpaa, niin on tänne muitakin hakijoita.
Turvallisuuskulttuuria pitäisikin lähteä sieltä esimiestasolta asti. Selvää on, että väärät henkilöt on johdossa, jos heitä ei lasten terveys ja turvallisuus sen vertaa kiinnosta, ettei lasten loukkaantumisvaaraa oteta tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ isoissa jättipäiväkodissa on todella vaativaa ja raskasta. Täytyy olla koko ajan valppaana. Vaaratilanteita sattuu useita päivittäin. Ne eivät vaan päädy Iltapäivälehtiin.
Tuollaisesta pitäisi ottaa tavaksi raportoida tai ainakin laittaa kaikki läheltä piti tapahtumat jonnekin muistiin ja näkyväksi tilastoihin, jotta tilanne ei pääse kehittymään sellaiseksi, että lopulta jotain oikeasti sattuu, vaikka asioihin aiemmin puuttumalla se olisi ollut ehkäistävissä.
Päiväkodeissa on hyssyttelyn kulttuuri. Suut tukitaan tehokkaasti. Päiväkodin johtaja kutsuu hyvin nopeasti puhutteluun jos on liian rehti ja rehellinen hoitaja.
Puhuttelun loputulos yleensä potkulailla muistutus tai syytetään jostain keksitystä asiattomasta käytöksestä ja seurauksena irtisanominen/ulos savustus. Näin homma valitettavasti pelaa varsinkin yksityisissä vakapaikoissa. Kunnallisissa toiminta läpinäkyvämpää, eikä ketään potkita esimerkiksi pahimmillaan kesken työpäivää itkien kotiin, kuten kuulemma yksityisissä on käynyt.
Alalla paljon umpisurkeita johtajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peitot ja tyynyt viikataan ja laitetaan kiinnitusnauhan alle, että pysyvät paikoillaan ja kaapissa eli lapsi ei voi jäädä huomaamatta pedattaessa.
Monissa päiväkodeissa nuo kiinnitysnauhatkin (nauhan alle tulisi petivaatteet siististi viikata) ovat kovassa käytössä irronneet, koska lapset tykkää venyttää niitä petausnauhoja ja silloin ne irtoavat jommasta kummasta päästä sänkyä, eikä niillä sitten tee oikeastaan yhtään mitään.
Toivottavasti johtaja on se joka syytteeseen joutuu jos joku joutuu. Jos on esim ollut "vähän lain vierestä paikkailtu miehitys"
No sekin poissuljettua, ihan normi miehitys oli.
Eli vissiin 2/osasto.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa pian olla kaappisängyt historiaa päiväkodeissa.
Viimeistään kun joltain raasulta murtuu niskanikama ja halvaantuu niin ehkäpä sitten....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa tenava on jäänyt sinne epähuomiossa päiväunien jälkeen, piiloutunut vaikka peittoihin ja sitten sänky on nostettu ylös.
Eikö niitä sänkyjä mitenkään siistitä/pedata ennen nostamista? Lapset vaan nukkuu samoissa muiden käyttämissä myttyyn jätetyissä peitoissa ja lakanoissa päivästä toiseen?
Typerys.
Sänkyjen siistimättä jättäminen on siis niin itsestään selvää, että on typerää edes ihmetellä asiaa. Tässäkin tapauksessa lapsi olisi varmasti huomattu, jos se sänky olisi edes pedattu eikä vaan nostettu mytyssä olevine peittoineen päivineen takaisin kaappiin ja työnnetty voimalla kiinni, kun oletettu tietysti vaan niiden peittojen olevan esteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsi loukkaantui tiistaina Vantaalla Kelokuusen päiväkodissa, kun tämä jäi puristuksiin kaappisängyn ja seinän väliin, poliisi kertoo."
Voisiko joku selittää?
Jos joku on nostanut kaappisängyn jo ylös, eikä huomannut, että lapsi vielä siellä vaikkapa peiton alla, niin sattuuhan tuo.
Varsinkin jos lapsi pudonnut nostossa pää edellä alas, ja jäänyt jumiin ahtaaseen tilaan.
Siinä helposti tulee pää, ja niskavammoja.
Aika tumpelo on, jos ei tarkista, että sänky on varmasti tyhjä, ennenkuin sen lätkäisee takaisin kaappiin.
Lapset kannattaisi varmasti tapahtuneen vuoksi alkaa ihan säännönmukaisesti nukuttaa näissä kaappisängyissä jalat seinää vasten, ettei ainakaan joudu kaappiin pää alaspäin.
Toki parasta olisi jatkossa ensin tyhjentää ne sängyt peitoista, jotta samalla varmistettaisiin, ettei siellä peittojen seassa ole lapsia, kun se näemmä muuten on niin vaikeaa. Isommat lapsethan voi samalla opettaa viemään itse omat peittonsa nukkumisen jälkeen vaikka johonkin koriin.
Säännönmukaisesti nuo kaappisängyt helkkariin ja enemmän hoitajia, lapsille kunnon nimikoidut patjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauheaa. Onneksi en ole enää päiväkodissa töissä. Usein siellä ollessa tuli mieleen että jos jotain sattuisi minun vastuullani niin en tiedä selviäisinkö siitä koskaan.
Sama pelko minulla. Ja työskentelen jättipäiväkodissa.
Tässä on lehden mukaan kyse törkeästä rikoksesta. Ainahan meidän jokaisen elämässä voi sattua kaikkea, vahinkojakin.
Törkeä rikos? Miksi sellainen nimike?
Jos lapsi vammautuu vakavasti päiväkodissa päiväunilla, niin ei sitä villasella pidä painaa, vaan tutkitaan törkeänä huolimattomuutena.
Sellaista nimikettä kuin törkeä huolimattomuus ei ole rikoslaissa, tämä voisi olla heitteillepano tai vammantuottamus, ja sitten se huolimattomuus voidaan katsoa tuottamukselliseksi, mikä on rangaistavuuden edellytys tahallisuuden vaihtoehtona. Mutta välttämättä huolimattomuus ei ole rangaistavaa.
Tein keikkaa jättipäiväkodeissa ja päivälevon jälkeinen aika oli ihan hirveä. Meitä oli pahimmillaan kaksi työntekijää 12 taaperon kanssa. Isompien ryhmässä lapsia saattoi olla 21 kahdella kasvattajalla, jos aamuvuorolainen oli jo lähtenyt kotiin. Yksi työntekijä siis herätteli päiväunilla olleet lapset ja yritti kiireessä pedata ja kasata sängyt, että pääsee toisen työntekijän avuksi. Sängyt pitäisi siis tottakai aina tarkistaa, mutta en ylläty jos jossain kaaostilanteessa on joku sänky jäänytkin tarkastamatta. Ihan kamala onnettomuus ja olisi ollut vältettävissä riittävillä resursseilla ja ammattitaitoisella henkilökunnalla.
Mikään ei silti tule muuttumaan, voitte olla varmoja. Varhaiskasvatus on ollut syvällä suossa jo vuosia eikä se kiinnosta kuin henkilökuntaa jotka eivät voi asialle mitään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa pian olla kaappisängyt historiaa päiväkodeissa.
Viimeistään kun joltain raasulta murtuu niskanikama ja halvaantuu niin ehkäpä sitten....
Tilat on niin pienet, että epäilen että niistä voitaisiin luopua.
Vierailija kirjoitti:
Aina jaksaa ihmetyttää tämä, että henkilökunnalle järjestetään kriisiapua, ihan kuin he olisivat ne suurimmat uhrit, vaikka ovat vastuuasemassa. Entä lapsen perhe? Päiväkodin muut lapset? Heidän vanhemmat? Ja kyllä siinä sen lapsenkin perusturvallisuus on mennyt pahasti rikki, kunhan nyt fyysisistä vammoista ensin toipuisi. Ei nämä päiväkodin työntekijät ensisijaisesti mitään kriisiapua tarvitse. Sama homma aina, jos vaikka jossain sairaalassa jotain pahaa tapahtuu.
No jos olisit työskennellyt lapsen ryhmässä ja näin kävisi, luulen että normaali ihminen syyttelisi itseään, lamaantuisi ja traumatisoituisi, vaikja ei itse olisikaan nostanut sänkyä ylös jossa lapsi oli. Itse ainakin soimaisin itseäni, että miksi pyysin opiskelijaa nostamaan sängyt tai entä jos olisin hoitanut ensin jonkun toisen asian, olisiko lapsi ehtinyt herätä jne jne.
Tuskin se naapuriryhmän Irman äiti miettisi, mitä jos hän olisikin mennyt K markettiin eikä Prismaan niin ehkä tätä ei olisi tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä menettäisi työpaikkansa. Esimies ei tykkää. On sanonut, että jos ei työ kelpaa, niin on tänne muitakin hakijoita.
Ei pidä paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten sinne voi jäädä jumiin? Eihän se lukitu niin että joku olisi välissä.
kyllä se lukittuu, kun hurjistunut päiväkotitäti sen runnoo kiinni raivon voimalla.
Miksi moukka keksit ilkeitä valheita???? 👹👹👹
Tuo on omaa tulkintaasi. Hän käytti sanaa "kun". Eli ei syyttänyt ketään, vaan esitti tuollaisen mahdollisuuden. Mutta itse solvasit. Vähemmän tulkintaa siis ja enemmän faktoja!
-eri
Niissä päiväkodeissa joissa olen ollut hoitajana sängy pedataan. Peitto taitetaan pituussuunnassa ja tyyny laitetaan ikään kuin pussiin taitellun peiton sisään. Peitto laitetaan toisesta päästä sängyn patjan alle. Muuten koko peittokasa valuisi lattialle kun sängyt nostetaan kaappiin.
Mä olen nostellut niitä kaappisänkyjä. Mä en mitenkään tajua, miten joku sängyn nostaja ei muka näe, että lapsi on sängyssä. Ei ne lapset ole missään piilossa ja kyllä ne peitteet pitää asetella ennen kuin se sänky nostetaan eli lapsi löytyy, vaikka olisikin kokonaan peitteen alla. Sitä paitsi sänky painaa enemmän, jos lapsi on nukkumassa- päiväkoti-ikäinen painaa yleensä... no 8 kilosta ylöspäin ainakin. En tajua.
Tästä ei nyt vielä ilmeisesti tiedetä varmuudella oliko tahallinen teko vai onnettomuus?
Olin muutaman kuukauden päiväkodissa 80-luvulla ja muistan tapauksen, jossa "päiväkodin täti" nosti tahallaan sängyn kaappiin vaikka yksi viisivuotias poika nukkui siinä vielä. Se hoitaja oli pojalle vihainen, koska poika oli tosi väsynyt eikä jaksanut herätä päiväunilta. Kuului kova kolaus kun se poika putosi sinne kaappiin, jalat vai pää edellä, en tiedä/muista enää koska olin vasta 5v itsekin. En edes pitänyt koko pojasta, koska tuppasi olemaan väkivaltainen muita lapsia kohtaan, mutta säikähdin tilannetta ja koin sen tosi epäreiluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin syystä en ihan pientä edes veisi päiväkotiin. Mulla molemmat olivat 2,5 v ja osasivat puhua sujuvasti. Näin niitäkin jotka eivät vielä edes kävelleet. Istuivat pihalla pipo silmillä. Säälitti ihan hirveästi. Henkilökunta oli aina selin sinne missä tapahtui. Mulla oli joustava työaika joten ehdin usein nähdä tätä pk-elämää.
Tuttu näky päiväkodin pihalta: henkilökunta juoruaa omia juttujaan ringissä tai vieretysten kädet taskuissa... Nurkassa Pirkko-Petteri tönäisee Antti-Amandaa ja Heikki-Liisa kolauttaa leukansa metallikaiteeseen, mutta kukaan ei tiedä mitä tapahtui, kun vanhemmat ihmettelee jälkiä. Ja kyllä, resurssipulaa on, mutta on myös välinpitämättömiä ja laiskoja työntekijöitä. Jopa niitä, jotka purkavat aggressionsa hoitolapsiin, kun pää ei kestä meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei nyt vielä ilmeisesti tiedetä varmuudella oliko tahallinen teko vai onnettomuus?
Olin muutaman kuukauden päiväkodissa 80-luvulla ja muistan tapauksen, jossa "päiväkodin täti" nosti tahallaan sängyn kaappiin vaikka yksi viisivuotias poika nukkui siinä vielä. Se hoitaja oli pojalle vihainen, koska poika oli tosi väsynyt eikä jaksanut herätä päiväunilta. Kuului kova kolaus kun se poika putosi sinne kaappiin, jalat vai pää edellä, en tiedä/muista enää koska olin vasta 5v itsekin. En edes pitänyt koko pojasta, koska tuppasi olemaan väkivaltainen muita lapsia kohtaan, mutta säikähdin tilannetta ja koin sen tosi epäreiluna.
Kyllä näitä hirviöämmiä on päiväkodeissa töissä. Ovat myös ihan kamalia työkavereita.