Mahdollisuus varata viereinen paikka bussissa/junassa. Mitä mieltä?
Tuli tämä mieleen kun kaverin kanssa väiteltiin että onko tämä hyvä vai huono juttu, että voi varata sen viereisen paikan itselle vaikka olisi yksin liikkeellä.
Kaverin mielestä on huono juttu koska jos vaikka on sesonki aika, niin sitten vie epäreilusti joltain tarvitsevalta paikan.
Minusta taas tuo on hyvä juttu, koska sitten voi istua hiukan vapaammin ja saa esim, repun kätevästi viereen, eikä tule niitä "Anteeksi, paikkani olisi tässä" tilanteita.
Sekä ei käy sitä että se tarujen legendaarinen viinalta ja muulta epämääräiseltä haiseva puliukko tule viereen.
Mitäs vauvalaiset ovat mieltä tästä viereisen paikan varauksesta?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain syystä matkustan junassa pitemmän matkan (yli 2h ehkä?) niin varaan kyllä. Ei kiinnosta istus jonkun höpöttäjän, haisevan tai omalle puolelleni vyöryvän vieressä.
Miksi et matkusta extra-luokassa? Eihän se auta mitään, että siinä vieressä on tyhjä paikka, jos edessä, takana tai käytävän toisella puolella on meluajia/känniääliöitä/jne.
Mä matkustan niin harvoin etten ole edes tutkinut/tajunnut tuota extraluokka-asiaa, täytyy tsekata ens kerralla. Edellinen pitempi junamatka taisi olla 2v sitten enkä nyt ihan heti tietääkseni ole taas menossa.
no riippuu vähän tilanteesta, jos vapaita on mutta et voi viedä toisen oikeutta mukavuutesi vuoksi. julkisissa. ne on kaikille. siksi ne on julkisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junalla matkustaminen on niin kallista, että täytyy olla toisissaan jos viitsii maksaa viereisestäkin paikasta lipun.
Varaaminen matkan aikana kyllä onnistuu.
Ei tarvitse maksaa viereisestä paikasta lippua, uuvatti. Maksaa vain siitä, että saa varattua paikan itselleen. Ihan käsittämätön systeemi jos kyseessä olisi paljon matkustajia kiinnostava ruuhkainen vuoro.
Varaat paikan, muttet maksa siitä paikasta? Siis mitä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos joku kysyy että onko tää paikka vapaana eikä usko että se paikka on varattu sulle? Sit tulee hirvee riitä? :D
Ei siitä riitaa tule kun se on lippuun merkitty maksetuksi paikaksi.
Eikö kaukojunissa ole aina varatut paikat, miksi kukaan tulisi kysymään onko joku paikka vapaa?
Vierailija kirjoitti:
Myyjälle on sama kuka liput on maksanut.
suomalaisuuutta solidaarisuudessaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junalla matkustaminen on niin kallista, että täytyy olla toisissaan jos viitsii maksaa viereisestäkin paikasta lipun.
Ei tarvitse maksaa viereisestä paikasta lippua, uuvatti. Maksaa vain siitä, että saa varattua paikan itselleen. Ihan käsittämätön systeemi jos kyseessä olisi paljon matkustajia kiinnostava ruuhkainen vuoro.
Siis kun ostat VR lippua, aukeaa siinä varausvaiheessa optio "tyhjä viereinen paikka", se maksaa jonkin verran mutta ei yhtä paljoa kuin varsinainen matkalippu.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin itsekkäänä omia kaksi paikkaa vaikka niistä maksaisiki , jos tosiaan sesonki/ruuhka-aika kyseessä. Ei se laitonta ole, mutta itsekästä
jep..huomasitko että sait hyvyydestäsi jopa 54 alipeukutusta..voi tätä kansaa. alkaa potuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa vihjattiin, että kukaan ei osta niin helpolla sitä viereistä ikkunapaikkaa, kun on ite ottanut sen käytävän, tosin jos juna on täydempi, tämä vinkki ei enää päde.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt varataan yksin koko hyttikin. Eli käytännössä junaliput on penteleen kalliita ja täynnä
ihmisten pitää liikkuu.hytti sitten voi olla oma juttunsa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos joku kysyy että onko tää paikka vapaana eikä usko että se paikka on varattu sulle? Sit tulee hirvee riitä? :D
En oikein pysty kuvittelemaan tuota skenaariota. Matkustan aika paljon kaukojunissa, ja paikkalippu sisältyy automaattisesti hintaan. Ei suomalaiset ole todellakaan niin sosiaalisia, että oman paikan sijaan lähtisivät änkeämään väärälle paikalle jonkun vieruskaveriksi. Ainoa poikkeus on silloin, kun oma jatkoyhteys on missattu edellisen junan ollessa myöhässä. Silloin kyllä konduktööri auttaa paikan etsimisessä ja tarvittaessa ohjaa tällaiselle etukäteen maksetulle tyhjälle vieruspaikalle.
Olen viime vuosina varannut junassa myös viereisen paikan itselleni kun olen matkustanut monta tuntia kestävän matkan. On väljempää. Pääasiallinen syy on kuitenkin se, että olkavarrestani on murtunut luita enkä saa matkatavaroitani nostettua hyllylle.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin junassa maksetut tuplapaikat annetaan ihan konnarien toimesta ihmiaille joilla ei ole paikkaa. Olit sä maksanu sen tai et. Ja konnari tän nimenomaan päättää, eikä suinkaan heitä tätä ihmistä ulos. Koettu kerran jos toisenkin kun kuviteltu matkustavan tavaramäärän kanssa sujuvammin, niin ehei. Sinne tupataan mammaa jos toistakin siihen sun toiselle itse maksamalle paikalle ja saat viedä ne tavaras muualle. Et silleen.
Tämänhän on aivan täyttä tuubaa. "Koettu kerran jos toisenkin". Ei ole tapahtunut koskaan.
mua aina naurattaa nää narsistit jossain että mun viereen et tuu vaikka paikka olisi varattu. taas sain yhden alapeutuksen. mikä suomalaisia vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoin kuin lentokoneessakin voi varata viereisen paikan maksamalla. Kerran vakuutusyhtiö varasi minulle kolme paikkaa sairauden vuoksi.
Ei ole sama, tampiot 😂😂😂
Junassa siihen viereiselle paikalle ei tarvitse ostaa matkalippua, että sen saa varattua itselle. Se on vain joku kääpiömäisen pieni lisämaksu.
On erikoista, että asiakkaat voivat näin vähentää yhtlön lipputuloja ja viedä paikkoja toisilta.
Ei se lisämaksu mikään "kääpiömäisen" pieni ole, uteliaisuudesta katsoin niin esim Tre-Oulu tyhjä viereinen paikka viitisenkymppiä. Vaihtelee tietty kysynnän mukaan.
Kuinka paljon nyt sit kukakin on valmis maksamaan ylimääräisestä mukavuudesta, kyllä mä lentokoneeseenkin mielelläni varaan jos satun huomaamaan halvemman hetken varata.
Aa, no voi ollakin sit. Itse kun kerran käytin tota niin varasin Ruisrockin paluujunaan lipun, mutta viikkoja etukäteen, niin se oli jotain vitosen.
Mutta niin oli itse lippukin. Ajattelin silloin, että se vieruspaikka on aina alle kympin.
Sulle tulee VRn dynaaminen hinnoittelumalli ilmeisesti ihan uutena tietona?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin itsekkäänä omia kaksi paikkaa vaikka niistä maksaisiki , jos tosiaan sesonki/ruuhka-aika kyseessä. Ei se laitonta ole, mutta itsekästä
En kyllä ymmärrä tuota logiikkaa😂
Vierailija kirjoitti:
Varaan AINA käytävän puoleisen paikan VR:n juniin. Näin kukaan ei halua viereen ikkunan puolelle = molemmat paikat itselle.
Ai siksikö ihmiset tekee sitä, tuskin haluaisi vaikka varaisit ikkunapaikan.
tilanteet ovat erilaisia ja siihen pitää mukautua jos julkisissa liikkuu. extrat erikseen.miettikääpä muuta maailmaa? itse olen suhteellisen ymmärtävä vaikken pidä muista kuin kavereista ja perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos joku (vaikka joku aggressiivisempi tyyppi) vaan tunkee siihen, jos muuten on täyttä?
Jos ei suostu lähteä niin hae hyvitystä. Kuski tuskin pystyy ajon ohessa hätistämään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos joku (vaikka joku aggressiivisempi tyyppi) vaan tunkee siihen, jos muuten on täyttä?
Mutta tuohan se riski aina on!