Mahdollisuus varata viereinen paikka bussissa/junassa. Mitä mieltä?
Tuli tämä mieleen kun kaverin kanssa väiteltiin että onko tämä hyvä vai huono juttu, että voi varata sen viereisen paikan itselle vaikka olisi yksin liikkeellä.
Kaverin mielestä on huono juttu koska jos vaikka on sesonki aika, niin sitten vie epäreilusti joltain tarvitsevalta paikan.
Minusta taas tuo on hyvä juttu, koska sitten voi istua hiukan vapaammin ja saa esim, repun kätevästi viereen, eikä tule niitä "Anteeksi, paikkani olisi tässä" tilanteita.
Sekä ei käy sitä että se tarujen legendaarinen viinalta ja muulta epämääräiseltä haiseva puliukko tule viereen.
Mitäs vauvalaiset ovat mieltä tästä viereisen paikan varauksesta?
Kommentit (132)
Jos jostain syystä matkustan junassa pitemmän matkan (yli 2h ehkä?) niin varaan kyllä. Ei kiinnosta istus jonkun höpöttäjän, haisevan tai omalle puolelleni vyöryvän vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoin kuin lentokoneessakin voi varata viereisen paikan maksamalla. Kerran vakuutusyhtiö varasi minulle kolme paikkaa sairauden vuoksi.
Ei ole sama, tampiot 😂😂😂
Junassa siihen viereiselle paikalle ei tarvitse ostaa matkalippua, että sen saa varattua itselle. Se on vain joku kääpiömäisen pieni lisämaksu.
On erikoista, että asiakkaat voivat näin vähentää yhtlön lipputuloja ja viedä paikkoja toisilta.
Ei siinä mitään, jos olet oikeasti kahdesta paikasta maksanut. Sitten kuitenkin on myös niitä, jotka ostavat vain yhden lipun ja pitävät kassia viereisellä penkillä tekemättä elettekåän, että päästäisivät viereen istumaan, vaikka bussi olisi kuinka täynnä. En todellakaan änkeä väkisin kenenkään viereen istumaan ja mieluummin minäkin istum yksin, kuin jonkun ventovieraan vieressä, mutten myöskään niin itsekäs, että jätän muut huomiotta.
Ja isoja matkatavaroita varten pitkänmatkan busseissa on yleensä matkatavara ruuma.
Vierailija kirjoitti:
Junalla matkustaminen on niin kallista, että täytyy olla toisissaan jos viitsii maksaa viereisestäkin paikasta lipun.
Varaaminen matkan aikana kyllä onnistuu.
Ei tarvitse maksaa viereisestä paikasta lippua, uuvatti. Maksaa vain siitä, että saa varattua paikan itselleen. Ihan käsittämätön systeemi jos kyseessä olisi paljon matkustajia kiinnostava ruuhkainen vuoro.
Ainakin junassa maksetut tuplapaikat annetaan ihan konnarien toimesta ihmiaille joilla ei ole paikkaa. Olit sä maksanu sen tai et. Ja konnari tän nimenomaan päättää, eikä suinkaan heitä tätä ihmistä ulos. Koettu kerran jos toisenkin kun kuviteltu matkustavan tavaramäärän kanssa sujuvammin, niin ehei. Sinne tupataan mammaa jos toistakin siihen sun toiselle itse maksamalle paikalle ja saat viedä ne tavaras muualle. Et silleen.
Vierailija kirjoitti:
Minä istun junamatkat jokatapauksessa aina ravintolavaunussa olutta tissutellen.
Minä taas en niitä riistohintoja maksa joten mulla on aina omat viinat mukana. Ei tarvitse maksaa kahdesta paikasta kun se läppäriään näpyttelevä, viereisen paikan varannut Lissu lähtee kuitenkin menemään kuunneltuaan mua ja mun Jäger-pulloani ensimmäisen vartin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ostaa vain yhden lipun, niin joutuu häätämään sen tyypin joka on jo asettunut siihen. Jos ostat kaksi paikkaa, niin joudut ehkä häätämään kaksi tyyppiä. Sitten ne vielä on joku eläkeläispariskunta, ja saat koko vaunun paheksunnan osaksesi.
Iäkkäät eläkeläiset ovat matkustaneet junassa jo siihen aikaan, kun paikkavaraus ei ollut pakollinen. He ovat tottuneet valitsemaan paikan vasta junassa.
Itsekin eläkeikäisenä muistan hyttivaunut. Hytissä oli 8 paikkaa ja varasin aina paikan siihen. Ruuhka-aikoina se oli aina lähtiessä täynnä, mutta hiljaisempina aikoina saattoi nukkua yksin toisella puolella. Matkustaja istuivat yleensä mille paikalle tahansa. Sitten tuli uusi paikkalipun kanssa ja alkoi kierros: minulla on lippu sinun paikallesi, seuraavalla jollekin toiselle, ja tuolileikin lopuksi hytistä joutui poistumaan joku, jolla ei ollut paikkalippua.
Mäkin muistan ajan, jolloin junissa pystyi matkustamaan ilman paikkavarausta. Oli silloin aika paljon halvempaa mennä ilman istumapaikkaa. Olin köyhä opiskelija ja menin aina ilman paikkalippua, joskin se oli varsin stressaavaa. Monta kertaa jouduin siirtymään ja etsimään uutta paikkaa. Olin todella helpottunut, kun lopulta noin 2010 mennessä paikka tuli automaattisesti lippuun. Ihmettelen kyllä vähän nykyeläkeläisiä, jos tosiaan yli 20 vuoden aikaisia käytäntöjä edelleen muistelevat ja sen mukaan toimivat? Luulisi, että olalle paikalle meneminen on kaikille helpompaa. Toisaalta käytön aika paljon junia, ja nyt kun mietin, niin en kyllä oikeasti vuosikausiin, jos koskaan, ole joutunut sanomaan kenellekään, että istut minun paikallani. Eli hyvin taitavat ihmiset löytää omille paikoilleen ja hyvä niin. Se tuolileikki ei ollut kenellekään kivaa.
Tulin muuten hiljattain Keski-Euroopan reissulta ja siellä näemmä vielä vanha paikkalippusysteemi käytössä. Amerikkalaiset nuoret kiroilivat isoon ääneen, kun joutuivat siirtymään pois "omilta" paikoiltaan oman tyhmyytensä vuoksi, kun eivät olleet maksaneet paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään, jos olet oikeasti kahdesta paikasta maksanut. Sitten kuitenkin on myös niitä, jotka ostavat vain yhden lipun ja pitävät kassia viereisellä penkillä tekemättä elettekåän, että päästäisivät viereen istumaan, vaikka bussi olisi kuinka täynnä. En todellakaan änkeä väkisin kenenkään viereen istumaan ja mieluummin minäkin istum yksin, kuin jonkun ventovieraan vieressä, mutten myöskään niin itsekäs, että jätän muut huomiotta.
Ja isoja matkatavaroita varten pitkänmatkan busseissa on yleensä matkatavara ruuma.
Oot maalta kotoisin? Mä oon Hesasta ja siellä oppii kyllä menemään viereen, vaikka joku pitäisikin kassejaan penkillä.
Sähän oikein palkitset käytökselläsi nuo kasseilla varaajat.
Siinä penkillä pitämisessä on näes kysymys järjen käytöstä ja mukavuudesta. Miksi pitää kasseja epämukavasti sylissä / jaloissa, jos kukaan ei istu siinä? Olisi vähän tyhmää kiusata itseään vielä kun ei tarvitse.
Sinun arkuutesi pyytää päästä istumaan ei ole toisia määräilevä asia.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin junassa maksetut tuplapaikat annetaan ihan konnarien toimesta ihmiaille joilla ei ole paikkaa. Olit sä maksanu sen tai et. Ja konnari tän nimenomaan päättää, eikä suinkaan heitä tätä ihmistä ulos. Koettu kerran jos toisenkin kun kuviteltu matkustavan tavaramäärän kanssa sujuvammin, niin ehei. Sinne tupataan mammaa jos toistakin siihen sun toiselle itse maksamalle paikalle ja saat viedä ne tavaras muualle. Et silleen.
No tämähän on täysin hyvä ja ymmärrettävä käytäntö. Välillä käy niin, että ihmisten jatkoyhteydet paikkalippuineen kusee sen takia, että edellinen yhteys on myöhässä, ja VR siirtää lipun seuraavan junaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämähän on täysin hyvä ja ymmärrettävä käytäntö. Välillä käy niin, että ihmisten jatkoyhteydet paikkalippuineen kusee sen takia, että edellinen yhteys on myöhässä, ja VR siirtää lipun seuraavan junaan.
No sitten pitää saada rahat takaisin ainakin
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain syystä matkustan junassa pitemmän matkan (yli 2h ehkä?) niin varaan kyllä. Ei kiinnosta istus jonkun höpöttäjän, haisevan tai omalle puolelleni vyöryvän vieressä.
Miksi et matkusta extra-luokassa? Eihän se auta mitään, että siinä vieressä on tyhjä paikka, jos edessä, takana tai käytävän toisella puolella on meluajia/känniääliöitä/jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samoin kuin lentokoneessakin voi varata viereisen paikan maksamalla. Kerran vakuutusyhtiö varasi minulle kolme paikkaa sairauden vuoksi.
Ei ole sama, tampiot 😂😂😂
Junassa siihen viereiselle paikalle ei tarvitse ostaa matkalippua, että sen saa varattua itselle. Se on vain joku kääpiömäisen pieni lisämaksu.
On erikoista, että asiakkaat voivat näin vähentää yhtlön lipputuloja ja viedä paikkoja toisilta.
Ei se lisämaksu mikään "kääpiömäisen" pieni ole, uteliaisuudesta katsoin niin esim Tre-Oulu tyhjä viereinen paikka viitisenkymppiä. Vaihtelee tietty kysynnän mukaan.
Kuinka paljon nyt sit kukakin on valmis maksamaan ylimääräisestä mukavuudesta, kyllä mä lentokoneeseenkin mielelläni varaan jos satun huomaamaan halvemman hetken varata.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn mukaan ei todellakaan anneta. Onkohan sulla todistetta väitteellesi?
Jos maksat niin voit varata vaikka koko junan. Mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn mukaan ei todellakaan anneta. Onkohan sulla todistetta väitteellesi?
Kyllä VR vapauttaa noita paikkoja käyttöön silloin, kun junaan tulee aiemman junan myöhästymisestä johtuvia jatkoyhteytensä menettäneitä matkustajia. Ei kannata luottaa sokeasti tekoälyyn, tai ainakin kannattaa muotoilla kysymys siten, että kysyt nimenomaan tuollaisesta tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sama, tampiot 😂😂😂
Ei se lisämaksu mikään "kääpiömäisen" pieni ole, uteliaisuudesta katsoin niin esim Tre-Oulu tyhjä viereinen paikka viitisenkymppiä. Vaihtelee tietty kysynnän mukaan.
Kuinka paljon nyt sit kukakin on valmis maksamaan ylimääräisestä mukavuudesta, kyllä mä lentokoneeseenkin mielelläni varaan jos satun huomaamaan halvemman hetken varata.
Aa, no voi ollakin sit. Itse kun kerran käytin tota niin varasin Ruisrockin paluujunaan lipun, mutta viikkoja etukäteen, niin se oli jotain vitosen.
Mutta niin oli itse lippukin. Ajattelin silloin, että se vieruspaikka on aina alle kympin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt varataan yksin koko hyttikin. Eli käytännössä junaliput on penteleen kalliita ja täynnä
Junalippu on täynnä???
Se on hyvä systeemi, mutta vähän epävarma ruuhka-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Varaan AINA käytävän puoleisen paikan VR:n juniin. Näin kukaan ei halua viereen ikkunan puolelle = molemmat paikat itselle.
Ai jotain haittaa tuo, Menen mielelläni ikkunapaikalle.
Ei saata, koska luen tai nukun koko matkan vastamelukuulokkeet korvilla.