Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mahdollisuus varata viereinen paikka bussissa/junassa. Mitä mieltä?

Vierailija
24.03.2026 |

Tuli tämä mieleen kun kaverin kanssa väiteltiin että onko tämä hyvä vai huono juttu, että voi varata sen viereisen paikan itselle vaikka olisi yksin liikkeellä.

Kaverin mielestä on huono juttu koska jos vaikka on sesonki aika, niin sitten vie epäreilusti joltain tarvitsevalta paikan.

Minusta taas tuo on hyvä juttu, koska sitten voi istua hiukan vapaammin ja saa esim, repun kätevästi viereen, eikä tule niitä "Anteeksi, paikkani olisi tässä" tilanteita.

Sekä ei käy sitä että se tarujen legendaarinen viinalta ja muulta epämääräiseltä haiseva puliukko tule viereen.

Mitäs vauvalaiset ovat mieltä tästä viereisen paikan varauksesta?

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos joku (vaikka joku aggressiivisempi tyyppi) vaan tunkee siihen, jos muuten on täyttä? 

Mutta tuohan se riski aina on!

Tän takia kannattaa aina matkustaa extra hiljainen- luokassa. On huomattavasti fiksumpaa porukkaa ja rauhallista. 

Vierailija
82/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran lähes  tyhjään Onnibussin joku oli ostanut paikan viereeni. Joka suunnassa oli tyhjiä penkkirivejä. 
Kun tämä istahti katsoin häntä. Ssmoin sitten hetken päästä, että katsoin minkänäköinen henkilö halusi varata paikan vierestä, vaikka vapaata oli. 
Istui siinä hetken ja vaihtoi paikkaa. 

Itänaapurissa oli tapana mennä aina muiden ihmisten lähelle istumaan julkisissa. Oli sitten metro, juna tai bussi. Meillä suomalaisilla on verrattain erikoinen tää tapa valita aina mahdollisimman yksityinen paikka.

Mietin jos se varaussysteemi on itse antanut ton paikan ja tyyppi ei ole tajunnut, että sen voi siinä erikseen valkata vielä itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran lähes  tyhjään Onnibussin joku oli ostanut paikan viereeni. Joka suunnassa oli tyhjiä penkkirivejä. 
Kun tämä istahti katsoin häntä. Ssmoin sitten hetken päästä, että katsoin minkänäköinen henkilö halusi varata paikan vierestä, vaikka vapaata oli. 
Istui siinä hetken ja vaihtoi paikkaa. 

Mullekin kävi noin. Oli ulkomaalainen (mies).

Vierailija
84/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa toi tyyppi, joka kertoi valitevanssa käytäväpaikan, koska siten saa itselleen ilmaiseksi koko viereisenkin paikan,  koska kukaan ei muka enää varaa vierestä ikkunapaikkaa. Toi toimii vaan sellaisilla vuoroilla, jotka ovat lähtökohtaisestikin enemmän tai vähemmän tyhjiä. Todennäköisesti saisi muutenkin istua ilman vieruspaikkalaista.  Mutta aina silloin tällöin junat todellakin myydään viiimeistä paikkaa myöten loppuun, joten ihan turhaa kikkailua. Ainoa, mikä oikeasti toimii, on yhden rivin paikan ostaminen extraluokasta, tai sitten koko hytti. 

Vierailija
85/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin ostan lipun extra hiljaiseen, jossa ei tarvitse kuunnella toisten mölinöitä, on yleensä fiksumpaa porukkaa ja saa kahvia/teetä/kaakaota lipun hinnalla niin paljon kuin jaksaa juoda. Extrassa on myös pelkkiä yhden hengen paikkoja. Tavallisessa vaunussa en enää suostu matkustamaan. 

Mielestäni tietyissä tilanteissa pitäisi kyllä olla VRn puolesta optio vapauttaa tyhjäksi ostetut paikat yleiseen käyttöön. Nämä ovat kuitenkin tosi poikkeustilanteita. Esim jos juna A on tosi paljon myöhässä ja ihmiset menettävät sen takia jatkoyhteyden junaan B, ja VR tarjoaa vaihtoehdoksi Bn sijaan parin tunnin päästä lähtevää myöhempää samaa junaa, mutta se on jo loppuunmyyty. Tuolloin matkustajan paikkavaraus on siis jäänyt aiempaan junaan, ja pahimmillaan joutuu seisomaan korvaavassa junassa. Tuossa kohtaa mun mielestä konduktööri voisi katsoa, että missä on ostettuja tyhjiä paikkoja ja ohjata junanvaihtajat niihin istumaan. Palautus maksetusta summasta toki heille, joiden maksettu tyhjä paikka menisi. 

En tiedä onnistuuko se noin, että myy jotain, mutta sitten päättääkin ottaa sen takaisin😂

Vierailija
86/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo vieruspaikan varaaminen ei ole käytössä kaikilla vuoroilla. Helsinki-Tampere-välillä se oli, puolityhjässä arkipäivän vuorossa, mutta Helsinki-Oulu-välillä se ei ollut, ruuhkaisessa perjantai-illan junassa. 

Vierailija
87/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jostain syystä matkustan junassa pitemmän matkan (yli 2h ehkä?) niin varaan kyllä. Ei kiinnosta istus jonkun höpöttäjän, haisevan tai omalle puolelleni vyöryvän vieressä. 

Minä varaan yleensä sellaisen valmiiksi yksittäisen paikan, jos vapaana on tai sit ravintolavaunun yläpuolelta sellaisen yksittäisen reunapaikan, missä ne kääntyvät paikat (myös tohon sisältyy se kahvi ja vesi) ekstraluokasta en välittänyt ite, penkki jotenkin huono minulle. Ja kai liiankin hiljasta, kun aikoi syödä jotain. Hytti oli kans hyvä, kerran ollut.

Vierailija
88/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ostaa vain yhden lipun, niin joutuu häätämään sen tyypin joka on jo asettunut siihen. Jos ostat kaksi paikkaa, niin joudut ehkä häätämään kaksi tyyppiä. Sitten ne vielä on joku eläkeläispariskunta, ja saat koko vaunun paheksunnan osaksesi.

Iäkkäät eläkeläiset ovat matkustaneet junassa jo siihen aikaan, kun paikkavaraus ei ollut pakollinen. He ovat tottuneet valitsemaan paikan vasta junassa.

Itsekin eläkeikäisenä muistan hyttivaunut. Hytissä oli 8 paikkaa ja varasin aina paikan siihen. Ruuhka-aikoina se oli aina lähtiessä täynnä, mutta hiljaisempina aikoina saattoi nukkua yksin toisella puolella. Matkustaja istuivat yleensä mille paikalle tahansa. Sitten tuli uusi paikkalipun kanssa ja alkoi kierros: minulla on lippu sinun paikallesi, seuraavalla jollekin toiselle, ja tuolileikin lopuksi hytistä joutui poistumaan joku, jolla ei ollut paikkalippua.

(Henkisesti) kypsä henkilö kyllä ymmärtää, että paikka pitää antaa sen ostaneelle henkilölle ja suunnitella ensi kerralla itse paremmin.

Vierailija
89/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään, jos olet oikeasti kahdesta paikasta maksanut. Sitten kuitenkin on myös niitä, jotka ostavat vain yhden lipun ja pitävät kassia viereisellä penkillä tekemättä elettekåän, että päästäisivät viereen istumaan, vaikka bussi olisi kuinka täynnä. En todellakaan änkeä väkisin kenenkään viereen istumaan ja mieluummin minäkin istum yksin, kuin jonkun ventovieraan vieressä, mutten myöskään niin itsekäs, että jätän muut huomiotta. 

Ja isoja matkatavaroita varten pitkänmatkan busseissa on yleensä matkatavara ruuma.

Täällä Helsingissä on täysin normaalia kysyä "anteeksi pääsisinkö tähän istumaan" tai yleensä tämä onnistuu ihan vaan elehtimällä istumapaikkaa lähestyen. Maalla tämä on vissiin vaikeampaa, kun asuin Tampereella muutaman vuoden ei ollutkaan itsestäänselvyys, että tämä toimisi. Kerran joku mies istui laukkuni päälle.😳 Ei ole ikinä tapahtunut Helsingissä 20+ vuoden aikana. 

Vierailija
90/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin ostan lipun extra hiljaiseen, jossa ei tarvitse kuunnella toisten mölinöitä, on yleensä fiksumpaa porukkaa ja saa kahvia/teetä/kaakaota lipun hinnalla niin paljon kuin jaksaa juoda. Extrassa on myös pelkkiä yhden hengen paikkoja. Tavallisessa vaunussa en enää suostu matkustamaan. 

Mielestäni tietyissä tilanteissa pitäisi kyllä olla VRn puolesta optio vapauttaa tyhjäksi ostetut paikat yleiseen käyttöön. Nämä ovat kuitenkin tosi poikkeustilanteita. Esim jos juna A on tosi paljon myöhässä ja ihmiset menettävät sen takia jatkoyhteyden junaan B, ja VR tarjoaa vaihtoehdoksi Bn sijaan parin tunnin päästä lähtevää myöhempää samaa junaa, mutta se on jo loppuunmyyty. Tuolloin matkustajan paikkavaraus on siis jäänyt aiempaan junaan, ja pahimmillaan joutuu seisomaan korvaavassa junassa. Tuossa kohtaa mun mielestä konduktööri voisi katsoa, että missä on ostettuja tyhjiä paikkoja ja ohjata junanvaihtajat niihin istumaan. Palautus maksetusta summasta toki heille, joiden maksettu tyhjä paikka menisi. 

En tiedä onnistuuko se noin, että myy jotain, mutta sitten päättääkin ottaa sen takaisin😂

Itseasiassa kyllä se juuri toimii noin. Matkustan suhteellisen paljon kaukojunilla, ja pari kertaa olen tosiaan missannut koska edellinen yhteys on myöhässä. Korvaavan junan konduktööri katsoo järjestelmästä mahdollisia tyhjiä paikkoja, ja on ohjannut mut myös noille varatuksi ostetuille paikoille istumaan. 

Vierailija
91/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä laukun päälle istuminen on kyllä ihan kelpo statement, jos joku pokkana vaan hautoo viereistä paikkaa, vaikka muut joutuu seisomaan. 

Vierailija
92/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään, jos olet oikeasti kahdesta paikasta maksanut. Sitten kuitenkin on myös niitä, jotka ostavat vain yhden lipun ja pitävät kassia viereisellä penkillä tekemättä elettekåän, että päästäisivät viereen istumaan, vaikka bussi olisi kuinka täynnä. En todellakaan änkeä väkisin kenenkään viereen istumaan ja mieluummin minäkin istum yksin, kuin jonkun ventovieraan vieressä, mutten myöskään niin itsekäs, että jätän muut huomiotta. 

Ja isoja matkatavaroita varten pitkänmatkan busseissa on yleensä matkatavara ruuma.

Täällä Helsingissä on täysin normaalia kysyä "anteeksi pääsisinkö tähän istumaan" tai yleensä tämä onnistuu ihan vaan elehtimällä istumapaikkaa lähestyen. Maalla tämä on vissiin vaikeampaa, kun asuin Tampereella muutaman vuoden ei ollutkaan itsestäänselvyys, että tämä toimisi. Kerran joku mies istui laukkuni päälle.😳 Ei ole ikinä tapahtunut Helsingissä 20+ vuoden aikana. 

Eikä se ollut muistaakseni edes ainut tyhjä paikka! Senkään takia en osannut miehen aikeita ennustaa. juuttuu moderointiin...

Vierailija
93/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus ostanut koko neljän hengen työskentelyhytin, vaikka oltiin lapsen (iso koululainen) kanssa kahdestaan liikkeellä. Kun osti ajoissa etukäteen, saatiin kohtuuhinnalla. Tultiin myöhään illalla kisareissulta kotiin ja rauha ja hiljaisuus oli se mitä sillon kaivattiin. Ei mitään kovaan ääneen kälättäviä naisporukoita tai vielä kovempaan ääneen typeriä juttuja kailottavia kännissä olevia miesporukoita.

Olen myös joskus ostanut sellaisen neljän hengen pöytäpaikan kolmelle hengelle, kun meillä oli paljon tavaraa ja halusimme yhden penkin tavaroille, jotta saadaan pitkällä matkalla eväitä ja muita helposti. Kukaan ei kuitenkaan tykkäisi istua siinä yksin, jos joku meistä jatkuvasti kaivelisi ylähyllyltä jotain.

Vierailija
94/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ostaa vain yhden lipun, niin joutuu häätämään sen tyypin joka on jo asettunut siihen. Jos ostat kaksi paikkaa, niin joudut ehkä häätämään kaksi tyyppiä. Sitten ne vielä on joku eläkeläispariskunta, ja saat koko vaunun paheksunnan osaksesi.

Ihmisten täytyy oppia häätämään muut paikoiltaan, eikä alistua. En ymmärrä miten edes mennään muiden paikoille nykyaikana, kun liput ostetaan etukäteen.

Jos ostan itselleni mieleisen paikan, myös istun siinä.

Huippu oli, kun joku rääväsuinen nainen vain huusi, että "en siirry mihinkään!" Kyse ei ollut mun paikasta, vaan jinkun toisen. Itse olisin hakenut konnarin, mutta se toinen alistui.

Sitten on nämä muualta tullee, jotka tulevat suurena laumana vaunuun ja istuvst minne huvittaa. Ja invavaunu, jonne tulee useita lapsiperheitä ja laittavat vaunut invapaikoille, eikä pyörätuolissa istuva mahdu siihen. Konnari sitten siirtelee vaunuja, ja kerran se pyörätuoli-ihminen istui ahtaasti vaunujen seassa seinää tuijottaen , kun ei muutoin mahtunut.

Ja ne äitylit menevät invapaikan viereen istumaan, ja hyssyttelevät lasta vaunuissa, ja sen invapotilaan saattaja/ avustaja joutuu menemään muualle. Tätä näkee todella usein. 

Vierailija
95/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaverin mielestä on huono juttu koska jos vaikka on sesonki aika, niin sitten vie epäreilusti joltain tarvitsevalta paikan."

Kaverisi on pöhkö. Se tarvitseva voi ihan itse ostaa matkalippunsa ajoissa. Lisäksi liikennöitsijät lisäävät kapasiteettia kysynnän mukaan; esim. VR voi lisätä vaunuja juniin, jotka ovat tulossa täyteen.

Vierailija
96/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan junalla vain muutaman kerran vuodessa, ja silloin joko menen ekstra-luokkaan tai varaan kaksi istuinta vierekkäin. On reppu ja läppäri, ja penkit ovat ahtaat.

Vierailija
97/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mua aina naurattaa nää narsistit jossain että mun viereen et tuu vaikka paikka olisi varattu. taas sain yhden alapeutuksen. mikä suomalaisia vaivaa? 

Osta oma paikkasi.

Vierailija
98/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaana en enää luottaisi palveluntarjoajaan, enkä kyllä käyttäisi palveluja kuin ainoastaan pakosta.

Vierailija
99/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä laukun päälle istuminen on kyllä ihan kelpo statement, jos joku pokkana vaan hautoo viereistä paikkaa, vaikka muut joutuu seisomaan. 

Pysy pois ihmisten ilmoilta, juntti.

Vierailija
100/132 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat turpaan kyllä tuollaisesta käytöksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän