Tää työttömyys on kuin eläis painajaisessa.
En nyt kaipaa mitään vääntöä ja jos ei kiinnosta tästä jutella kuinka pahalta tuntuu kuin työttömyys vaa jatkuu, niin ole hyvä ja jätä meitä muita juttelemaan rauhassa tästä. Yöunet menevät täällä stressistä!
Työmarkkinatuki verojen jälkeen noin reilu 500e, asumistuki 300e.
Eli 800 eurosta jää käteen 180e sen jälkeen kun on vuokra maksanut. Tällä summalla pitää ruokaa ja menot kustantaa.
Kommentit (295)
Olen ollut vuoden työttömänä. Onneksi on asunto maksettu. Mies hoitaa kaikki muut maksut, kulut ja menot. Itse ostan pienestä päivärahasta meille ruokaa ja maksan omat menot. Ja kyllä miehenikin ostaa ruokaa. Onneksi on pieni rahasumma Itselläni säästössä, josta käytän omiin isompiin menoihin, kuten esim. hammaslääkäri, kampaaja tai jotakin muuta tällaista tarvii. Olen 60. En usko, että enää saan töitä. Eläke ikäni on 65 vuotta ja yksi kuukausi. En tiedä, saanko sinne asti peruspäivärahaa. Sitten pääsen eläkkeelle, eläkkeeni on isompi vähän sitten kuin tämä peruspäiväraha. Mies halusi nyt piristää minua ja tilasi meille matkan. Maksaa siellä kaiken. Eräs hyvä miespuolinen ystäväni, joka asuu palvelutalossa ja on vähän terveyshuolia, on eronnut ja vähän yksinäinen. Sanoi, että hän voisi helpottaa minun elämää. Kun ei ole töitä ja tulot ovat nyt niin pienet. Sanoi, että aljaisinko hänelle panokaveriksi, niin maksaisi siitä minulle aina. Sanoi, että eihän sinun miehellesi tarvi kertoa tästä. Pitääpä miettiä😄
Kysyn, että mitä on nämä pimeät työt, joista täällä kirjoitetaan? Mitä minä voisin alkaa tekemään pimeänä? Kertokaa minulle? Tekisin mielelläni!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vuoden työttömänä. Onneksi on asunto maksettu. Mies hoitaa kaikki muut maksut, kulut ja menot. Itse ostan pienestä päivärahasta meille ruokaa ja maksan omat menot. Ja kyllä miehenikin ostaa ruokaa. Onneksi on pieni rahasumma Itselläni säästössä, josta käytän omiin isompiin menoihin, kuten esim. hammaslääkäri, kampaaja tai jotakin muuta tällaista tarvii. Olen 60. En usko, että enää saan töitä. Eläke ikäni on 65 vuotta ja yksi kuukausi. En tiedä, saanko sinne asti peruspäivärahaa. Sitten pääsen eläkkeelle, eläkkeeni on isompi vähän sitten kuin tämä peruspäiväraha. Mies halusi nyt piristää minua ja tilasi meille matkan. Maksaa siellä kaiken. Eräs hyvä miespuolinen ystäväni, joka asuu palvelutalossa ja on vähän terveyshuolia, on eronnut ja vähän yksinäinen. Sanoi, että hän voisi helpottaa minun elämää. Kun ei ole töitä ja tulot ovat nyt niin pienet. Sanoi, että aljaisinko hänelle panokaveriksi, niin maksaisi siitä minulle aina. Sanoi, että eihän sinun miehellesi tarvi kertoa tästä. Pitääpä miettiä😄
Ihan vakavissasi meinaat? Voisit toimia noin?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen niin tätä nykyhallitusta, kun ei tee urakalla mitään työttömyyden vähentämiseksi. Pitäisi julistaa kansallinen hätätila. Myös työttömien läheiset kärsivät. Myös henkiset kärsimykset ovat kauaskantoisia. Kyllä Purra ja Orpo on tuhonneet tämän maan. Hyvät ihmiset, tärkein asia tulevalla vaalikaudella on työttömyyden vähentäminen. Nyt puolueet ovat alkaneet, kuten aina, jeesustelemalla vanhuksilla ja mamuilla.
Odotatteko tosiaan puolueiden ratkaisevan tätä ongelmaa? Entä jos ihmiset alkaisivat yhdistää voimiaan ja suunnitella vaikka osuuskuntatoimintaa. Onhan tuota jo kai hieman mutta miten paljon asioita voisi kehittää ihan vain omaehtoisella aktiivisuudella. Tämä kyky tuntuu rapautuneen pahasti. Valittaminen ei näytä vaikuttavan mihinkään. Olisiko aika keksiä jo jotain toimivampaa?
Vierailija kirjoitti:
Summa on pieni kyllä. Itsekin haen töitä ja työkokemustakin on vuosia, sekä koulutus. Miksi pienituloisia on vaan rokotettu, samalla kun työpaikkoja ei ole samassa suhteessa kuin työnhakijoita? Samalla tänne otetaan työttömiksi ulkomaalaisia, jotka tekevät rikoksia ja joiden työllistyminen voi olla vielä haastavampaa kuin kantasuomalaisten. Lisäksi he voivat saada vielä enemmän tukia käyttöönsä. Ihan ennenkuulumatonta. Monesti vielä jokaisella on juuri hankittavana esimerkiksi silmälaseja, mahdollisia lääkkeitä, tarvetavaroita ja pakollinen kotivakuutus. Samalla kaikki on noussut. Miten talous pyörii, kun ihmisillä on entistä vähemmän "löysää rahaa" kuluttaa. Olis ihan kiva, jos seuraava hallitus miettisi keskivertokansalaisen maksukykyä, eikä vain vähävaraisten rokottamista ja kyykyttämistä yhä enemmän ahtaammalle. En sano, ettei työnhakijan tulisi hakea töitä,mutta mitä jos tarjolla olisi hiukan enemmän paikkoja, johon hakea ja johon on realistista päästä?
Sellaista se on kun eduskunta on kansaa vastaan. Miksei voisi vaatia turisteilta että on omat rahat joilla suomessa oleskelee ja työluvat halpatyövoimalle jäihin. Puhumattakaan palkkatuista. Miksei otettaisi niiltä tulijoilta rahaa olemisestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen niin tätä nykyhallitusta, kun ei tee urakalla mitään työttömyyden vähentämiseksi. Pitäisi julistaa kansallinen hätätila. Myös työttömien läheiset kärsivät. Myös henkiset kärsimykset ovat kauaskantoisia. Kyllä Purra ja Orpo on tuhonneet tämän maan. Hyvät ihmiset, tärkein asia tulevalla vaalikaudella on työttömyyden vähentäminen. Nyt puolueet ovat alkaneet, kuten aina, jeesustelemalla vanhuksilla ja mamuilla.
Odotatteko tosiaan puolueiden ratkaisevan tätä ongelmaa? Entä jos ihmiset alkaisivat yhdistää voimiaan ja suunnitella vaikka osuuskuntatoimintaa. Onhan tuota jo kai hieman mutta miten paljon asioita voisi kehittää ihan vain omaehtoisella aktiivisuudella. Tämä kyky tuntuu rapautuneen pahasti. Valittaminen ei näytä vaikuttavan mihinkään. Olisiko aika keksiä jo jotain toimivampaa?
Poliitikot ei ratkaise kun nehän tuo päämärkänä lisää halpatyövoimaa viemään vähät työpaikat. Työttömien pitää alkaa yhdessä ajaa asiaansa.
Itse nautin. Ihana olla vapaa. Isot säästöt ja päälle vielä ilmaista rahaa 600e kuussa. Mikäs tässä on pötkötellessä nurmikolla jäätelöä syömässä ja lintujen laulua kuunnellessa. Syksyn tullen taas lämpimään talvea pakoon palmun alle pötköttelemään. Neljäs vuosi menossa ja ei pienintäkään tarkoitusta päättää tätä ikuista kesää vielä moneen vuoteen kun talous kestää kyllä vaikka seuraavat 15 vuotta tätä oloneuvoksen virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tuossa kyllä toivoo, ettei tule tarvetta vaikka hammaslääkärille. Tai jos pyykkikone, jääkaappi tai hella hajoaa.
ei se ongelma ole kuin vuokranantaja näitä yleensä ostaa.
Jaa, silloin kun asuin vuokra-asunnoissa, niin kyllä mulla oli oma pyykkikone ja hammaslääkärit, silmälasit ym. piti itse maksaa. Hella ja jääkaappi tosiaan taisi olla vuokranantajan, mutta myöhemmin omissa asunnoissa toki omat. Omistusasujakin voi jäädä työttömäksi, itsekin olen ollut pari kertaa.
Ai pitäiskö vuokranantajan kustantaa silmä ja hammaslääkäri vuokralaiselle?? Jo on röyhkeetä.....
Kyllä AP tietää on sentään keittiöapulainen.
Mene hyvä mies tai nainen töihin niin asiat muuttuvat paremmaksi. Vauva palstalla vinkuminen lähinnä naurattaa lukijoita. Töitä on ja sinun tehtäväsi on ottaa sellainen vastaan. Voi aloittaa vaikka marjanpoiminnasta.
Mene junan alle niin helpottaa. Ei tarvitse enää toisten rahoilla laiskotellen.
AP on saavuttanut sosialistisen yltäkylläisyyden jossa ei tarvitse käydä töissä ja kaiken tarvittavan saa ilmaiseksi.
Suomi työtön on kyllä luuseri jota voittanutta ei ole olemassa. Mistä teitä oikein sikiää. Jos itse olisin työtön niin nauttisin elämästä kaljaa juoden ja aurinkoa ottaen. Meitä on toki moneksi.
Hakevalle kyllä töitä löytyy. Suomesta ei työt lopu. Sain töitä Olkiluodosta kun kävelin vain portista sisään ja kysyin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa meillä täysin samanlainen kuin Tanskan malli on. Siihen rahaan mitä Tanskassa saa tukia tekisi mielellään sen 20 tuntia viikossa töitä.
Saako ne normaalin tuntipalkan, vai miten Tanskassa vältetään se, etteivät pakkotyöllistetyt polje oikeiden työntekijöiden palkkoja?
Vierailija kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi, että noin miljardi ihmistä maailmassa elää alle dollarilla päivä. Siihen nähden me suomalaiset olemme upporikkaita kaikki.
Oletko tullut ajatelleeksi, että tuolla perusteella Suomen hyväosaisia voi tosiaankin verotta vielä lisää?
Mikäs tässä ollessa. Tekee pimeitä hommia ja kerää pulloja. Kesäkuussa keräsin 120e edestä, enkä maksanut veroja. Heinäkuussa kerätty noin 40e edestä. Onneksi maanantaina alkaa osa.aikatyö ja soviteltu saan lisäksi.
Saa nukkua pitkään ja on aikaa tehdä ruokaa, ulkoilla jne. Eilen tein 5km melonta reissun öisellä tyynellä meren rannikolla.
Töitä toki etsin aktiivisesti ja kulutan mahdollisimman vähän turhaan.
Säälittää vaan yrittäjät joille ei oikein tahdo löytyä asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ole hakenut toimeentulotukea?
Ei anna ylpeys periksi.
Eli mieluummin kituutat ja stressaat ja mietit miten rahat riittää, kuin laitat netissä hakemuksen?
En halua levitellä tilitietojani ympäriinsä.
Ymmärrän että tää ajatuksena ahdistaa, mutta ei ne soittele ja kysele mihin mikäkin on mennyt tai mitä oot niillä tehny. Tietty jos on jotain vähäistäkin tuloo / siirtoja ne vaikuttaa mutta ei se nyt niin kauheeta oo kuin elää täydellisessä nälässä. Mulle ei jäis melkein mitää jos en hakus tt-tukea kun opintolainan takasinmaksu on alkanu. Mut ei ne siellä stalkkaa et jaahas kaalimadosta sitä tilailtu jotain...ne saa käyttää miten haluaa kunhan tulee toimeen, toiset ostaa ruokaa ja toiset pelaa rahansa ja elää sitten nälässä, niille se ei kuulu kunhan sulla vaan on oikeus tt-tukeen
Vierailija kirjoitti:
Minä teen pimeitä töitä että pärjään. Muuten olisin jo kuollut nälkään. Ylpeys ei anna periksi että menisin leipäjonoon kerjäämään ruokaa. Onneksi olen saanut pimeitä töitä pitkään.
Mitä töitä olet tehnyt?
Se on totta, että vuokranantaja hoitaa jääkaapin ja hellan rikkoutuneen tilalle ja vesikalusteiden hoito/uusiminen kuuluu taloyhtiölle. Itse olen vuokran antaja ja aina hoitanut asian, kun vaan saan tiedon vuokralaiselta.